دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
مجله ویستا

۴ شهریور: در شهر چه گذشت؟


۴ شهریور: در شهر چه گذشت؟

● رفتارها
حمل با جرثقیل، یکی از علائم آشنای راهنمایی و رانندگی است که معمولا در قسمت‌های توقف مطلقا ممنوع خیابان‌ها نصب می‌شود.
معمولا هر خودرویی که در این مکان‌ها پارک کند …

رفتارها

حمل با جرثقیل، یکی از علائم آشنای راهنمایی و رانندگی است که معمولا در قسمت‌های توقف مطلقا ممنوع خیابان‌ها نصب می‌شود.

معمولا هر خودرویی که در این مکان‌ها پارک کند با جرثقیل به مقصد پارکینگ حمل می‌شود. اما با وجود اینکه خودرو‌های متخلف باید به پارکینگ انتقال یابند، باید در نحوه حمل آنها دقت کرد تا خسارت‌های جبران‌ناپذیری به خودرو‌ها وارد نشود.

برای مثال از آنجایی که ترمزدستی اغلب خودرو‌ها در هنگام پارک کشیده شده است، حمل آنها با جرثقیل توسط چرخ‌های جلو مشکلاتی را به لحاظ فنی برای این خودرو‌ها ایجاد می‌کند.

از‌ سوی دیگر خوب بسته نشدن خودرو به جرثقیل هم موجب می‌شود که سپر خودرو آسیب ببیند.به گفته شهروندان بهتر است در مورد حمل خودرو‌های متخلف با جرثقیل دقت بیشتری صورت گیرد تا رانندگان متخلف ناچار نشوند علاوه بر پرداخت جریمه تخلف، هزینه حمل با جرثقیل و پارکینگ، بهای سنگینی هم بابت تعمیر خودروی آسیب دیده خود بپردازند.

مراجعه حضوری برای دریافت قبض

با وجود اینکه خدمات پستی در بیشتر نقاط شهر وجود دارد اما ساکنان برخی شهرک‌های اطراف پایتخت در تماس تلفنی با ستون در شهر چه خبر اعلام کرده‌اند که خدمات پستی در این مناطق وجود ندارد. به این ترتیب ساکنان این مناطق برای دریافت قبوض آب ، برق و تلفن دچار مشکل شده و باید به صورت حضوری برای دریافت قبوض مراجعه کنند.

البته این مشکل بیشتر در مورد برخی فضا‌های تجاری هم وجود دارد که در مناطق دورافتاده‌تر شهر وجود دارند. شهروندان معتقدند شرکت پست می‌تواند با بررسی‌های بیشتر در این زمینه نسبت به گسترش خدمات خود در سطح شهر‌ها و حومه آن اقدام کند تا همه مردم به‌طور مساوی از خدمات پستی بهره‌مند شوند. گفتنی است که مراجعه حضوری برای دریافت قبوض به شرکت پست یکی از دلایل ازدحام ارباب‌رجوع در این مراکز است.

رهگذران حلیم

اینکه حسابی عجله داشته‌باشی و در حالی که برخی شهروندان را در حال حلیم خوردن وسط پیاده‌رو و سر راه خودت ببینی و تو نیز حلیم (صبور) باشی، به قول معروف خیلی ظرفیت می‌خواهد.

از آنجا که حلیم بودن نیاز به کلی پیشرفت دارد یک تذکر کوچک به فروشنده، بدون مشاجره و برخورد فیزیکی می‌تواند کل ماجرا را در روز‌های آینده بهتر کند. به طور حتم در زمان افطار جلوی مغازه فروشنده‌‌ای که تصویر آن‌را بهرام وحیدی والا برای ما ارسال کرده جای سوزن انداختن نیست و کسانی که به این سد معبر بزرگ برخورد می‌کنند عصبانی می‌شوند.

به ویژه آنکه طرف چند ده‌تایی صندلی نیز در این مسیر گذاشته و به احتمال فراوان فکر می‌کند کلی هم ثواب کرده است . در حالی که برای بهره‌مندی از ثواب و البته سود قابل توجه، باید حقوق دیگران را نیز در نظر گرفت و بین خریداران و رهگذران تفاوت قائل نشد.

حال آنکه به نظر می‌رسد برخی فروشنده‌ها ( دراینجا حلیم‌فروش محل) بالا بودن تعداد خریداران حلیم را استدلالی محکم برای محق بودن افطاری خوردن آنها در پیاده‌رو قلمداد می‌کند. این در حالی است که عقل حکم می‌کند پیاده‌رو باید برای رهگذران تا حد امکان باز باشد تا آنها بتوانند به راحتی تردد کنند.

به طور حتم چنانچه ۹۹ نفر بخواهند نیمه‌شب سر و صدا کنند و یک نفر بخواهد بخوابد، حق با آن یک نفر است.

جریمه خرید خربزه

قدیم‌‌ها می‌گفتند « هر کی خربزه می‌خوره پای لرزش هم می‌شینه ». اما به نظر می‌رسد این روز‌ها هر کی خربزه می‌خره جریمه می‌شه. به این معنی که با آمدن خربزه به ویترین مغازه‌ها برخی فروشنده‌ها‌ی دوره‌گرد این میوه را برای فروش به حاشیه خیابان‌ها و حتی بزرگراه‌ها‌ آورده و راننده‌ها نیز به محض ملاحظه قیمت‌های میخکوب کننده این فروشنده‌ها به اصطلاح یک ترمز میخ می‌‌کشند.

غافل از اینکه راننده متخلفی هم که کنار خیابان در مناطق ممنوعه توقف کرده است مانند خود خربزه فروشی‌ که تصویر آن‌را احسان انصاری برای ما فرستاده جریمه می‌شوند.