دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
اخلاق فناوری اطلاعات
اخلاق فنّاوری اطلاعات (IT Ethics) یكی از مباحثی است كه در اخلاق كاربردی (Applied Ethics) مطرح میشود. اخلاق كاربردی از زیر شاخهها با پیوستهای رشته فلسفه اخلاق است كه به مباحثی میپردازد كه به ارزشهای عملی رفتار انسانها در حوزههایی خاص مربوط میشود.
از بین دیگر موضوعاتی كه امروز در ذیل اخلاق كاربردی از آنها بحث میشود میتوان به عناوین ذیل اشاره كرد:
اخلاق پزشكی، اخلاق زیست محیطی، اخلاق روزنامهنگاری، اخلاق تجارت و مانند آن. البته گاهی در اخلاق كاربردی از ارزشگذاری و نوع خاصی از افعال انسانی مانند سقط جنین و آسانمرگی نیز بحث میشود. اخلاق فنّاوری و اطلاعات یكی از جدیدترین مباحثی است كه در اخلاق كاربردی مطرح شده و به تازگی در طرح تكفا كار گروهی خاصی بدان اختصاص یافته است. به كمك دیگر اعضایی كه در صددند انجمن اخلاق در حوزه علمیه قم را تأسیس كنند بر آن شدیم كه طی مدت یك سال این بحث جدید را از نگاهی فلسفیـ اجتماعی و نیز از نگاهی دروندینی مطرح نماییم و فضای جدیدی را در باب مباحث نوظهور در حوزه اخلاق بگشاییم. از اینرو، این مقاله بر آن است كه توصیفی اجمالی از این عنوان به دست دهد تا خوانندگان با این مسئله آشنایی بیشتری پیدا كنند و زمینه بحثهای عمیق در آن فراهم آید. با توجه به استقبال وسیعی كه جامعه ما خاصه قشر جوان از اینترنت و ارتباطات شبكهای داشته است و تأثیرات عمیق و گستردهای كه فضای رایانهای بر وجوه مختلف جامعه ما دارد، بجا و لازم است تا مسائل اخلاقی درباره فنّاوری اطلاعات مورد كنكاش قرار گیرد و دیدگاه اسلامی ما در باب موضوعات جدیدی كه حول این محور پدید آمده است، روشن گردد.
● جایگاه اخلاق فنّاوری اطلاعات
اخلاق فنّاوری اطلاعات موضوعی میان رشتهای است كه بحث از آن نیازمند آشنایی و تخصص در دو حوزه اخلاق و فنّاوری اطلاعات است. این بحث به مسائلی میپردازد كه كاربرد و گسترش فنّاوری اطلاعات موجب آن گشته است. هدف از این بحث آن است تا به سؤالاتی پاسخ گوید كه مربوط به بنیانهای ارزشی افعال و مسئله افراد در حوزه فنّاوری اطلاعات است. علاوه بر اینكه میتوان از سیاستهای دولتی در قبال زیربناهای اخلاقی حوزه فنّاوری اطلاعات نیز بحث نمود.
از آنجا كه فنّاوری اطلاعات تحولات سیاسی ـ اجتماعی وسیع و شگرفی را پدید آورده است، مشكلات اخلاقی جدید و منحصر به فردی در این حوزه ایجاد شده كه نیازمند رسیدگی است. فنّاوری اطلاعات نه تنها در چگونگی افعال و اقدامات روزمره ما تأثیر میگذارد؛ بلكه تلقی ما از آنها را نیز تغییر داده است. برخی از مفاهیمی كه در حوزه فلسفه اخلاق و فلسفه سیاسی كاربردی خاص داشتهاند با پیشرفت فنّاوری اطلاعات دچار چالشهایی شدهاند كه از آن جمله میتوان به مفهوم مالكیت، مفهوم حریم خصوصی، مفهوم توزیع قدرت، آزادیهای اساسی و مسئولیت اخلاقی اشاره نمود.
در هر یك از این مفاهیم، سؤالهای جدیدی مطرح شده است، مانند اینكه متخصصان امور رایانه چه مسئولیتهای اخلاقی دارند؟ اگر یك نرمافزار رایانهای خطا كند، چه كسی را باید سرزنش نمود؟ آیا ایجاد اختلال در برنامهها كاری غیر اخلاقی است؟ آیا كپیبرداری از برنامهها ـ وقتی صاحبان آن اجازه نداده باشند ـ از نظر اخلاقی كاری خطا و ناصواب است؟ اینها بخشی از سؤالاتی است كه در حوزه اخلاق فردی و نهادی فنّاوری اطلاعات مطرح میشود. بخش دیگری از سؤالات مربوط به سیاستهای دولت است مانند این كه: آیا افراد آزاد باشند تا از راههایی چون شبكه اینترنت سخنان خویش را آزادانه مطرح كنند یا محدودیتهایی كه در نشر فیزیكی چون نشر كتاب و روزنامه در وجود دارد، در مورد شبكهها نیز باید اجرا گردد؟ این سؤال بیشتر از آن جهت مطرح میشود كه شاید ما در نشر كتاب و روزنامه كه داخل در محدوده قدرت دولتها صورت میگیرد، سختگیری یا تساهل كمتر یا بیشتری نسبت به اطلاع رستی از بیرون مرزها كه از طریق اینترنت صورت میگیرد، داشته باشیم. با توجه به امكان دسترسی افراد مختلف به اطلاعات موجود در رایانههایی كه به شبكه متصلاند، دولتها باید چه سیاستها و عملیاتی را در راستای حفظ حریم خصوصی افراد از قبیل بایگانی نامههای ارسالی و وارده اشخاص صورت دهند و مسئولیت مدنی ایشان در این زمینه چیست؟ مسائلی از این دست موجب شده است كه عنوان تحقیقی با نام «اخلاق فنّاوری اطلاعات» در اخلاق كاربردی جای خود را باز كند. اینك به توضیح بیشتری به برخی از زمینههای بحث در این عنوان تحقیقی میپردازیم.
۱) مطالعات فلسفی در حوزه اخلاق فنّاوری اطلاعات
یكی از فیلسوفان اخلاق كه در حوزه فنّاوری اطلاعات قلم زده است، میگوید: «مكانی را در نظر آورید كه عابران هیچ ردپایی از خود بر جای نمیگذارند. در آنجا میتوان چیزی را بارها و بارها دزدید؛ در حالی كه آن چیز هنوز در دست صاحب اصلیاش است، در آنجا تجارتی صورت میگیرد كه تاكنون نامی از آن نشنیدهاید. و در این تجارت آنچه مبادله میشود، اطلاعات تاریخی محرمانه یا خصوصی شماست. در آنجا بچهها با اینكه در خانه نیستند، ولی احساس میكنند نزد والدین خویشاند. در آنجا تمام امور فیزیكی عینیت خویش را از دست داده و تبدیل به اموری الكترونیكی و ذهنی شدهاند و خلاصه جایی كه همه كس به همان اندازه مجازی است كه سایهها در تمثیل غار افلاطون.»(۱)
افلاطون چنین نظر داشت كه ما انسانها همه درون غاری هستیم كه ما را از رؤیت خورشید حقیقت باز میدارد. در این غار سایههایی از امور حقیقی بر دیوار این غار افتاده و ما چون دستمان از حقیقت كوتاه و پشتمان به واقعیت است، این سایهها را با اموری حقیقی اشتباه میگیریم و حقیقت میپنداریم؛ به بیان دیگر، این سایهها امور محسوسی است كه از واقعیات كلی عقلی داریم. و مجازهای آن حقایقی است كه مثل افلاطونی نامیده میشود.
امروز اشخاص با هویتهای مجازی در فضای الكترونیكی ظاهر میشوند، با یكدیگر به گفتگو میپردازند و با هم قول و قرار میگذارند و گاهی غافل میشوند كه ممكن است با كسی سخن میگویند كه كاملاً هویتی جدای از آنچه بروز داده، دارد. این یك هویت مجازی است؛ هویتی كه البته كاربردهای خاص خود را در محیط الكترونیك دارد و میتواند كارآمدی خاص خود را نیز داشته باشد. این هویت مجازی میتواند در پی اهدافی شوم یا ناصواب باشد؛ بیچاره آن پسر نوجوانی كه گمان میكرد دوستی در آن سوی دنیا برگزیده است؛ اما ممكن است روزی روشن شود كه این دوست فردی در خیابان پایینی شهر خودش است! فرض مقابل این است كه این هویت مجازی میتواند در پی اهدافی ارزشمند پدید آید. بیاد بیاوریم وقتی حضرت امیر(ع) در صدد اعطای غذا به مستمندان به اطراف شهر كوفه میرفت، روی خود را از فقرا میپوشاند تا او را نشناسند و هویتشان مخفی بماند. این موضوع نشان میدهد كه اخفای هویت از نگاه اسلام گاهی امری ارزشمند به شمار میرود. امروز فضای مجازی (سایبر) این امكان را به طور بسیار قطعیتری در اختیار ما قرار داده و كسی نمیتواند مانند دیروز یكباره از هویتهای پنهان نقاب بر كشد.
برخی معتقدند كه بحث از اخلاق فنّاوری اطلاعات دارای عناصری منحصر به فرد است و همین امر ما را در مواجهه با فضای رایانهای یا محیطهای شبكهای ملزم میسازد تا توجهی اختصاصی به مسائل آن داشته باشیم. از نجایی كه گفتههای ارزشی پیشین با توصیههای گذشته برای این مباحث كافی نیست، ما در مواجهه با این معضلات دچار یك خلأ مفهومی هستیم و مفاهیم موجود در نظریات سنتی و نیز اصول حاكم بر آن برای حل مشكلات اخلاقی كه فنّاوری اطلاعات موجب آن شده، كافی به نظر نمیرسد؛ برای مثال آن چه مفهومی از مالكیت و شیئیت است كه میتوان بارها و بارها آن را دزدید و در عین حال همچنان در دست صاحبش باشد؟ این مفهوم از ملكیت، درك و فهم سنتی از ملك و مالكیت را دچار چالش میكند. اینجاست كه تأمل صرف در باب ارزشها مشكلگشا نیست؛ بلكه باید این خلأ مفهومی را نیز پر كرد و در تعریف آنها نكات جدیدی را گوشزد نمود. باید مفاهیم و اصول اخلاقی را طوری گسترش داد كه موقعیتهای نوظهور را پوشش دهد.(۲)
البته ممكن است قائل شویم كه بر خلاف رأی ایشان، مفاهیم تغییر نكردهاند؛ بلكه مصادیق هر مفهوم متعدد و متنوع شده است. یا اینكه قه قول سومی در اینجا ملتزم شدیم. اینك در صدد نقد آراء منقول نیستم و بیشتر در صدد آنیم كه اصل موضوع و مسئله تنقیح گردد و راه برای مباحثات بعدی در این زمینه باز بماند.
نویسنده : حمید شهریاری
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست