شنبه, ۲۹ دی, ۱۴۰۳ / 18 January, 2025
مجله ویستا

افق فیلم‌های ویدیویی کجاست؟


افق فیلم‌های ویدیویی کجاست؟

گروهی ازکارشناسان به دلیل ضعف ساختاری برخی ازفیلم‌های تلویزیونی یا ویدیویی، تولید آنها را هزینه سوزی برمی شمارند و برخی دیگر ازوجهی کاربردی ایجاد بسترهای ساخت فیلم برای …

گروهی ازکارشناسان به دلیل ضعف ساختاری برخی ازفیلم‌های تلویزیونی یا ویدیویی، تولید آنها را هزینه سوزی برمی شمارند و برخی دیگر ازوجهی کاربردی ایجاد بسترهای ساخت فیلم برای جوانان خلاق و مستعد را ویژگی برجسته و مهم تله فیلم‌ها و فیلم‌های ویدیویی برشمرده اند.

ازدید نگارنده نیزفراهم کردن امکان آزمون و خطا برای نسل جوان سینماگر ازجمله نکات مثبت تله فیلم و فیلم ویدیویی به شمار می رود و گاه ازهمین عرصه کارگردانانی به سینما معرفی شده اند که پختگی، خلاقیت و تکنیک را درهمین مسیر تولیدی مرور کرده و اکنون به سبک مناسبی در روایت دست یافته اند.

از بعدی دیگر فیلم تلویزیونی و فیلم ویدیویی نه در یک ۹۰ دقیقه دراماتیک و پرفراز و نشیب که درچارچوب یک حرکت اثرگذارفرهنگی باید مورد تحلیل قراربگیرد و قاب اینگونه آثارنه به عنوان محلی برای جلوه نمایی‌های تکنیکی یا صحنه پردازی‌های عظیم بلکه درچارچوب یک کلاس آموزشی برای نسل جوان سینماگر در نظر می‌آید. بسترسنجش تله فیلم و فیلم ویدیویی، مخاطبان میلیونی آن و طیف گسترده سلایق و تفکرات اجتماعی است و این آثار را می توان خوراک دهنده‌های فرهنگی جامعه به شمار آورد.

در بیانی دیگر گرچه تله فیلم و فیلم ویدیویی می‌تواند قالبی موثر درتحلیل زندگی باشد اما گاه با حاصلی کم جان از بررسی جریان‌ها یا چرخش متوالی دوربین دریک فرآیند موقعیت ساز درام یا کمدی روبرومی شویم که نگاه انتقادی سینمایی نویسان را متوجه ساختاراین آثار می کند حال آن که تله فیلم‌ها و فیلم‌های ویدیویی را باید به عنوان آموزشگاه و مدرسه فیلمسازی مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد .از وجهی ساختارمند فیلم‌های تلویزیونی و آثار ویدیویی درقابی جدا از پرده‌های سینما قابلیت عرض اندام دارند و آن قاب تصویری تلویزیون‌های خانگی اقوام و گویش‌هاست. اینگونه آثار خوانش نیازهای سراسری جامعه ایران در قالب رسانه ملی و شبکه نمایش خانگی به شمار می روند.

نویسنده : آرین مهرپور