چهارشنبه, ۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 22 January, 2025
درباره مجموعه داستان «در زمان ما» پذیرفتن و آرام بودن
ارنست همینگوی پدر شاخه امریکایی داستان کوتاه است. شاخهیی که امروز جریان اصلی main stream داستان کوتاهنویسی است. برای خوانندگانی که کمتر با این قالب ادبی آشنا هستند و داستان کوتاه را در مقایسه با رمان کمتر جذاب مییابند خواندن داستانهای کوتاه همینگوی یک راهحل مفید است. ارنست همینگوی مختصات دقیق داستان کوتاه را برایمان مفهوم میکند. داستانهای کوتاه همینگوی به ما نشان میدهد به صورت متعارف از این قالب ادبی چه انتظاری باید داشته باشیم. گاهی ممکن است ناآشنایی ما با سنت و ویژگیهای داستانکوتاه باعث شود بعد از خواندن یک داستان احساس کنیم پایان آن نابسنده یا معلق است.
گاهی اشکال ایراد از داستان کوتاه نیست بلکه ناآشنایی با زیباییشناسی خواننده باعث شده که ضربه یا عطف اصلی داستان را در نیافته باشد. داستانهای همینگوی از این نظر که که الگوهای اصلی داستانهای پس از خود بدل شدند میتواند خواننده آماتور را با خصلتهای ذاتی داستان کوتاه آشنا کند. ارنست همینگوی مجموعه داستان «در زمان ما» را در سال ۱۹۲۵ و در امریکا منتشر کرد. البته نسخه اولیه و کوتاهتری از کتاب در یک تیراژ بسیار محدود (۱۷۰ نسخه) یک سال قبل در پاریس منتشر شدهبود. «در زمان ما» به عنوان سرآغاز و مبدا شکلگیری سبک خاص داستان کوتاهنویسی همینگوی شناخته میشود. شماری از معروفترین داستانهای کوتاه همینگوی از قبیل «اردوگاه سرخپوستان»، «پدرم» و یکی دو داستان دیگر که جزو کلاسیکهای تاریخ ادبیات به شمار میآید را در این کتاب میخوانیم. عنوان کتاب به پیشنهاد شاعر بزرگ امریکایی عذرا پاوند از یک دعا انتخاب شده«ای ارباب، در زمان ما صلح را به ما عطا فرما». در داستان اول مجموعه «اردوگاه سرخپوستان» جملههای دقیق، شفاف و کوتاه موقعیت داستان را به طرز غیرقابل ابهامی برای خواننده تصویر میکنند. در آغاز داستان نیک همراه پدر پزشکش سوار بر قایق راهی اردوگاه سرخپوستهاست. شب تاریکی است، نیک به اطراف نگاه میکند و هیچ چیز نمیبیند. حتی صدایی نیست مگر صدای پارو زدن قایق همراهشان. این سفر یک روزه به مواجهه پسر تازهنوجوان با مرگ، زندگی و خشونت میانجامد. بنابراین تصویرپردازی اسطورهیی آغازین داستان پیشدرآمدی بر تجربه رعبآور نیک است.
چنان که در بازگشت از سفر هم نیک روی دماغه کشتی نشسته و احساس میکند به جاودانگی رسیده است. نیک در داستانهای دیگری از این مجموعه نیز حضور دارد. رشد نیک حلقه تسبیحی است که داستانهای مختلف کتاب را به هم پیوند میدهد. داستان درخشان دیگر مجموعه «گربهیی زیرباران» است که بر داستاننویسان پس از همینگوی تاثیرگذاشته است. همینگوی استاد پنهان کردن و پوشاندن موضوع است. یعنی خواننده باید از طریق نشانهها و دیالوگهای غیرمستقیم بحران اصلی را دریابد که گاهی پشت یک وضع به ظاهر عادی پوشانده شده است. در این داستان یک رابطه زناشویی شکستخورده و سرد با لحنی آرام و گزارشی برای خواننده تصویر میشود. داستان «پدرم» یکی دیگر از داستانهای نمونهیی ارنست همینگوی در نمایش قهرمانان شکستخورده و از میدانبهدر شده است. مضمونی که نفود و تاثیر ایدههای اگزیستانسیالیستی معاصرش را بر اندیشه او آشکار میکند. پدر راوی یک اسبسوار درجه دو است که همیشه اضافه وزن دارد. موفقیتهایی تجربه می کند اما پیداست آنقدرها خوب نیست که به جایی برسد. تا پایان داستان تمرکز روای روی پدر است اما در فصل پایانی همینگوی با چرخشی استادانه داستان را به راوی معطوف میکند. جایی که ما با بینوای دیگری روبرو میشویم.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست