شنبه, ۲۹ دی, ۱۴۰۳ / 18 January, 2025
لذتطلبی و سعادتطلبی
«مثل الجنه التی وعد المتقون فیها انهار من ماء غیر آسن و انهار من لبن لم یتغیر طعمه و انهار من خمر لذه للشاربین؛ بهشتی که به پرهیزکاران وعده داده شده و در آن نهرهایی است از آب گوارا و نهرهایی از شیر که هیچگاه مزه آن دگرگون نشود و جویهایی از شراب برای لذت بردن کسانی که میآشامند»(محمد:۱۵).
یکی از گرایشهای فطری انسان، گرایش به لذت و خوشگذرانی و راحتطلبی است که طبعاً توام خواهد بود با رنج گریزی و فرار از درد و ناراحتی. فطری بودن این گرایش بدین معناست که ساختمان روح و روان انسان به گونهای آفریده شده است که قادر نیست از لذت، متنفر و گریزان و به جای آن، رنج و مشقت و سختی را طالب باشد. یعنی گرایش وی به لذت و خوشگذرانی و بیمیلیاش نسبت به درد و رنج و مشقت، اختیاری او نیست، بلکه بهطور تکوینی در او نهاده شده است. اصل این گرایش از آنجا که غیر اختیاری است خودبهخود داخل در حوزه اخلاق قرار نمیگیرد و نمیشود کسی را برای آنکه طالب لذت و خوشگذرانی است و یا برای آنکه از درد و رنج میگریزد ستایش یا نکوهش نمود. باید توجه داشت که سعادت نیز چیزی جدای از لذت نیست و تفاوت ذاتی و ماهوی با آن ندارد. حقیقت سعادت و خوشبختی انسان به لذت دائمی و فراگیر و همه جانبه او برمیگردد.
قرآن کریم نه تنها وجود گرایش به لذت را در انسان انکار و یا آن را محکوم نمیکند، بلکه یک سلسله از تعالیم خود را بر اساس این میل طبیعی انسان مبتنی میسازد و در روش تربیتی خود از وجود آن بهره میبرد. قرآن هنگامی که میخواهد انسان را بر پایبندی و عمل به دستورات دین خدا ترغیب و او را در پیمودن راه صحیح زندگی تشویق کند از وجود این میل و تاثیری که در اتخاذ روش و رفتار خاصی دارد بهره فراوان میبرد. قرآن به انسان وعده میدهد که اگر در زندگی راه الهی را بپیماید، به لذت و سعادت جاودان میرسد و او را تهدید میکند که اگر از این راه، منحرف شود و از دستورات الهی سرپیچی کند، آیندهای تلخ، شقاوتبار و ناگوار در انتظارش خواهد بود، مبتلا به عذابها، رنجها و بدبختیها میشود و سراسر قرآن پر است از بشارت و مژده به سعادت و لذت و یا انذار و تهدید از عذاب و شقاوت.
در همه مواردی که به تعبیرهای سعادت، فلاح، فوز و امثال آنها در این کتاب مقدس به کار رفته، معنایش همین است که چون انسان فطرتاً طالب سعادت، خوشبختی و کامیابی است، باید به دستورات دینی عمل کند، تا بتواند مطلوب و گمشده خود را باز یابد و به ایده و هدفی که دنبال میکند برسد و این بدان معناست که از دید قرآن، وجود این گرایش فطری در انسان مفروض و مورد تایید است و قرآن آن را نفی نمیکند، محکوم نمی کند بلکه آن را در مسیر تربیتی صحیح انسان جهت میدهد. علاوه بر این بیانات و تعابیر کلی، قرآن در بعضی آیات از تعبیر ویژه «لذت» استفاده کرده است همچون آیه صدر بحث. بنابراین اصل اینکه انسان طالب لذت باشد از نظر قرآن مورد تایید و بیاشکال است چرا که این یک میل فطری و جبری است. البته بدیهی است که قرآن این میل را به رسمیت میشناسد؛ ولی هیچگاه آن را یله و رها و افسار گسیخته آزاد نمیگذارد، بلکه آن را در جهت صحیح خود هدایت میکند. قرآن کریم مردم را دعوت به ایمان و عمل صالح میکند و بشارت به پاداش اخروی میدهد همراه با سعادت و لذت ابدی. بنابراین از نظر قرآن، لذتطلبی به خودی خود، چیز نامطلوبی نیست که مورد مذمت و نکوهش قرار گیرد.
علی مهدوی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست