شنبه, ۲۹ دی, ۱۴۰۳ / 18 January, 2025
مقایسهٔ عملکرد انواع هواپیما در ناوگان حمل و نقل هوایی ایران در سال ۲۰۰۰
یكی از مهمترین پارامترها در تعیین كارایی خطوط هوایی، میزان بهرهبرداری خطوط هواپیمایی از هواپیماهای موجود میباشد؛ چرا كه یك هواپیمای بدوناستفاده و یا پاركشده روی باند نه تنها درآمدی ندارد، بلكه به دلیل فرسوده شدن در طی زمان، هزینههای هنگفتی را نیز به دنبال دارد. در این بررسی آمار و ارقام مقایسهای مربوط به بهرهبرداری ناوگان هوایی كشور در سال ۲۰۰۰ در نمودار زیر بطور خلاصه آورده شده است.
بر طبق آمار ارایه شده، میزان میانگین روزانه ساعات پروازی هواپیماهای توپولف و یاك در سال ۲۰۰۰ (بعد از هواپیمای A۳۰۰-۶۰۰)، در مقام دوم و سوم قرار دارند. این در حالیست كه مثلاً هواپیماهای دور برد و پهن پیكر بوئینگ۷۴۷ ، بایستی به راحتی بتواند هواپیماهای كوتاه برد توپولوف و یاک را (به لحاظ میزان عملكرد در سیكل پروازی) پشت سر بگذارند.
از طرف دیگر هواپیماهای روسی، سهم (از نظر تعداد) كمتری از ناوگان فعال ایران را تشكیل میدهند، ولی نسبت به سهم خود، پروازهای بیشتری را انجام دادهاند. در نمودار واضح است كه كلیه هواپیماهای غربی نسبت به سهمی كه از ناوگان فعال ایران دارند، میزان سهم آنها در ساعات پرواز انجام شده، كمتر است.
مهندس مراد شرافتی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست