شنبه, ۲۹ دی, ۱۴۰۳ / 18 January, 2025
شهردار پرمشغله
مشهد یكی از مهمترین كلانشهرهای كشور است، با جمعیت ۵/۲میلیونی و ۷۰۰هزار نفر حاشیه نشین و غریب به ۲۰میلیون زائر كه در طول سال می آیند و می روند. این اعداد و ارقام را كه می گذاری كنار و از بالای نزدیك ترین پل هوایی- كه ابتدای خیابانی است كه به شهرداری منتهی می شود- نگاهی به شهر می اندازی، حجم شلوغی چندبرابرشده ظهر تابستان، بیشتر به چشم می آید و می فهمی عجله شهرداری برای رسیدن به كارها برای چه بوده است.
مسایل مختلف پیش روی مشهد، از آن بالا بیشتر به چشم می آید؛ خدمات شهری، فضای سبز و محیط زیست، ترافیك و حاشیه نشینی كه با وجود فعالیت مداوم شهرداری، آثار آن هنوز در شهر دیده می شود.
طی كردن فاصله هتل تا شهرداری، یك ساعت و۲۰ دقیقه طول می كشد. وضعیت خیابان ها، ترافیك تهران را به یاد می آورد. در خیابان های اطراف حرم كه قدم می زنی، چشمت به بافت های فرسوده ای می افتد كه در زندگی شهری مشهدی ها پیچ و تاب می خورد و شكل و شمایل مشكلاتی را رقم می زند كه زمان عبور مسافران و توریست ها در خیابان های پامنار و كوچه مروی و بازار بزرگ تهران، سد راه آنهاست.
در مشهد از طرح مكانیزه جمع آوری زباله خبری نیست. با این وجود، شهر به نسبت جمعیت در رفت و آمد، تمیزتر از آن چیزی است كه فكرش را بكنی؛ هرچند هر از گاهی در عبور از مقابل اغذیه فروشی ها و فست فودها، پایت به كیسه زباله های انباشته شده می خورد كه ضرورت این طرح ها را در این شهر ضروری می كند.
اما شهرداری مشهد موفقیتی دارد كه می تواند به آن ببالد. سوار تاكسی كه می شوی دست راننده به سمت دكمه ای می رود. از صفر شروع می كند و تا به مقصد برسی، تا قران آخر را محاسبه می كند؛ با تاكسیمترهایی كه در تهران، دكور تاكسی ها به شمار می رود.
«خوشبختانه این برنامه در مشهد اجرا می شود؛ به ویژه در خطوط ویژه. در مجموع، اكثر رانندگان تاكسی خود را موظف به رعایت این وظایف می دانند.»؛ اینها جملاتی است كه شهردار با افتخار آن را به زبان می آورد. شاید اگر موضوع تاكسیمترها را با سایر شهرها مقایسه كنیم، می بینیم در مشهد به این مسأله دقت می شود و این موضوعی لازم و مؤثر برای رعایت حقوق مسافران و زائران است. در مشهد اگر دیدید كرایه مسیری ۷۵تومان شد، اصلا تعجب نكنید و منتظر بمانید تا راننده ۲۵تومان باقیمانده را به شما برگرداند.
پیش از این شهر تبریز را شهر زیرگذرها و روگذرها معرفی كرده بودیم،اما زیرگذرهایی را هم كه در بیشتر بزرگراه ها و اتوبان های مشهد است، نمی توان نادیده گرفت. گسترش زنجیره ای آنها در این شهر تا آنجا پیش رفته است كه سرتاسر خیابان های منتهی به حرم حضرت رضا(ع) در بسیاری از مناطق به زیرگذر هدایت می شود و این شهر بیش از هر كلانشهر دیگری، از زیرگذرها و روگذرها در حل ترافیك استفاده كرده است.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست