دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
قرآن از نگاه امام علی ع
قرآن، جامعی است کامل، جاودانهای فراگیر، بزرگی است کریم و مجیدی است هادی، نوری است درخشنده و خیرهکننده.
اولین خاستگاه الگوی رفتاری و معتبرترین اعتقادنامه مسلمانان: «در قرآن است خبر آنچه پیش از شما بود و خبر پس از شما و حکم آنکه چگونه باید زندگی نمود.» (حکمت/۳۱۳)، «پندگویی است که فریب ندهد، راهنمایی که گمراه نکند، حدیثخوانی که دروغ نگوید و کسی با قرآن ننشست جز که چون برخاست بر وی فزون شد یا از وی کاست: فزونی در رستگاری و کاهش از دل بیماری. بدانید کسی را که با قرآن است نیازی دیگر نباشد و بی قرآن، بینیاز نباشد.» (حکمت/۱۷۶).
قرآن، خود بزرگترین کتاب است، اما پس از خود، قرآنشناختی بزرگتر از نهجالبلاغه نمییابد. پس «قرآن فرماندهندهای است بازدارنده، خاموش و گوینده، حجت خداست بر آفریدگانش که بدان پیمان گرفته است از ایشان، همگان را نهاده است در گرو آن. نور خدا را با قرآن تمام گردانید ودین خود را بدان، به کمال رسانید.» (خ/۱۸۳)
قرآن، اما خود صامت است و خاموش، کسی باید، که آنرا به سخن آورد. اما نه هر کسی، نه به هر شیوهای چراکه به قول امام، قرآن کتابی است «حمال ذو وجوه» دربردارنده و برتابنده معانی گوناگون.
امام در نامهای که به ابن عباس نگاشته، هنگامیکه او را به احتجاج نزد خوارج میفرستد از تأویلپذیری قرآن سخن به میان میآورد و به او توصیه میکند که با قرآن به مخاصمه آنان نرود چراکه تاب معانی گوناگون دارد. تو چیزی از آیهای میگویی و خصم تو چیزی از آیه دیگر لیکن به سنت با آنان گفتوگو کن که آنان را راهی نیست جز پذیرش آن.»، (نامه/۷۷)
امام از سوی دیگر بر ضرورت تفسیر و به بیان شیوه صحیح تفسیر آن میپردازد. «خدای سبحان گوید: فرونگذاشتیم در کتاب چیزی وگوید در آن بیان هر چیزی هست و یادآور شده است که بعض قرآن گواه بعض دیگر است.»(خطبه/۱۹)
در این فراز بهظاهر از شیوه تفسیری قرآن به قرآن سخن میرود، در فرازهای دیگر، اما، امام از اهمیت نقش اهل بیت(ع) و اولویت آنان در تفسیر سخن به میان میآورد. بنابراین باید شیوه تفسیری ایشان را خصوصا با توصیهای که به ابنعباس میکند، روشی میانه تفسیر قرآن به قرآن و تفسیر روایی که طبعا شامل مجموعهای از احادیث اهل بیت(ع) است، دانست
در هر صورت از دیدگاه امام، رهآورد پیروی از قرآن چیزی جز نیکبختی که آرزوی ابناء بشر است، نیست. در نگاه نهجالبلاغه، اما گویی قرآن جایگاهی فراتر از آنچه گفته شد دارد چراکه «نوری است که چراغهای آن فرو نمیرد، چراغی که افروختگیاش کاهش نپذیرد، دریایی که ژرفای آن کس نداند، راهی که پیمودهاش را به گمراهی نکشاند، پرتویی که فروغ آن تیرگی نگیرد، فرقانی که نور برهانش خاموش نگردد، تبیانی که ارکانش ویرانی نپذیرد... پس در یک کلام قرآن معدن ایمان و اصل آن است، نهر جاری عدل و نهرهای جاری حقیقت و سرزمینهای آن است.»،(خ/۱۹۸)
این سخن امام می رساند که او چه اندازه بر بنیاد قرآنی معارف تأکید دارد. در واقع همین کلام است که عالمان و مفسران مسلمان را در طول تاریخ به استخراج مفاهیم اصلی اسلام از قرآن به تکاپو وا داشته است.
سهند صادقیبهمنی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران آمریکا رهبر انقلاب شورای نگهبان انتخابات مجلس شورای اسلامی دولت حسین امیرعبداللهیان حجاب دولت سیزدهم جنگ حسن روحانی
هواشناسی شهرداری تهران سلامت سیل قتل تهران فضای مجازی آموزش و پرورش سازمان هواشناسی باران سامانه بارشی شهرداری
قیمت دلار قیمت خودرو خودرو قیمت طلا بانک مرکزی ایران خودرو بازار خودرو دلار حقوق بازنشستگان مسکن تورم یارانه
محمدعلی علومی برنارد هیل تئاتر تلویزیون نمایشگاه کتاب سینمای ایران مسعود اسکویی دفاع مقدس صدا و سیما موسیقی سینما مهران غفوریان
دانش بنیان
اسرائیل رژیم صهیونیستی فلسطین غزه حماس جنگ غزه روسیه اوکراین طوفان الاقصی نوار غزه نتانیاهو ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر نساجی جواد نکونام رئال مادرید سپاهان لیگ برتر ایران بازی بارسلونا لیگ برتر انگلیس
اپل اینستاگرام آیفون مایکروسافت باتری گوگل سامسونگ
سازمان غذا و دارو رژیم غذایی کاهش وزن بیمه توت فرنگی سیگار فشار خون اعتماد به نفس