دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
تقلب در بازار محصولات جنسی
گسترش مطالعات و تحقیقات درباره عملکرد جنسی انسان و افزایش دانش بشری درباره انواع اختلالهای جنسی و متعاقب آن، دستیابی به روشهای تشخیص و درمان اینگونه اختلالها طی سالیان اخیر باعث شده است افراد، بیش از گذشته، برای دریافت مشاورههای جنسی و بهبود روابط زناشویی خود به کلینیکهای تخصصی اختلالهای جنسی مراجعه کنند...
در همین حال، تقاضای روزافزون در حوزه مسایل جنسی و زناشویی، گروههای سودجو و غیرعلمی را نیز به این حوزه وارد کرده تا برای رسیدن به سود سرشار با انواع و اقسام تبلیغهای کاذب و فریبنده به جذب مشتری بپردازند؛ مشتریانی که در صورت عدم رضایت از خدمات ارایهشده به علت نوع خاص مشکلشان قادر به شکایت هم نخواهند بود، چرا که از برملا شدن خصوصیترین مسایل زندگی خود بیمناکاند و به علت همین نگرانی معمولا از این سودجویان شکایت نمیکنند.
امروزه انواع و اقسام محصولات جنسی در بستهها و اشکال مختلف به بازار آمده که هرچند درباره تمامی آنها نمیتوان یکسان قضاوت و آنها را به کلی رد یا تایید کرد اما میتوان نکاتی را بر شمرد که تکلیف خوانندگان این نوشته را هنگام مواجهه با محصولات جنسی و تبلیغهای آن روشن میکند.
۱) روابط زناشویی یک اتفاق یا یک برنامه نیست؛ بلکه یک فرآیند است که درک متقابل زوجین، بیشترین نقش را در رضایت جنسی دارد. به عبارت دیگر، نمیتوان روابط زناشویی را صرفا به یک عمل فیزیکی محدود به بستر خواب خلاصه کرد؛ بلکه بسیاری از حوادث و اتفاقات زندگی مشترک و نوع ارتباطات و مراودات زن و شوهر در خارج از بستر خواب روی عملکرد جنسی آنها نیز تاثیر میگذارد. بنابراین صرف استفاده از انواع محصولات جنسی بدون شناسایی و حل مسایل و مشکلات احتمالی موجود میان زن و شوهر کمکی به بهبود روابط جنسی زوجین نخواهد کرد. ضمن اینکه گاهی هم همین تبلیغها مشکلآفرین هستند.
۲) بسیاری از مکملها و ترکیبهای دارویی و گیاهی که در داروخانهها و عطاریها به فروش میرسند هنوز به تایید مراکز معتبر علمی نرسیدهاند و فواید و عوارض آنها کاملا شناخته شده نیست و طرح هر فایده و اثری از آنها صرفا جنبه تبلیغاتی دارد. اینگونهترکیبها اگر با عبارات معجزهآسا، تضمینی و نظایر اینها تبلیغ شوند قطعا کذب و نادرست است. ضمن اینکه بین مجوز واردات و فروش مکملها که مطلقا جنبه درمانی و دارویی ندارد و متن تبلیغاتی آنها مبنی بر درمان مناسب و بیخطر برای اختلالهای رایج جنسی تناقض بسیاری وجود دارد. در کشورهای دیگر روی اینگونه بستهها عبارت «این بسته برای تشخیص و یا درمان هیچ بیماری تجویز نمیشود» به صورت انگلیسی درج شده و در کشورما نیز باید همین عبارت به فارسی چاپ شود و مسوولان امر نیز شرکتهای دارویی را به درج این عبارت ملزم کرده و با موارد تخلف برخورد کنند.
۳) در حال حاضر و در مقایسه با گذشته روشهای درمان اختلالهای جنسی، بیشتر و متنوعتر شده است. به عنوان نمونه، برای ناتوانی جنسی در مردان، داروهای خوراکی، دستگاههای کمکی، فرآوردههای تزریقی و پروتزی وجود دارد که به کمک آنها میتوان توانایی مرد را برای رابطه زناشویی با همسر احیا کرد اما اینکه بیمار به ناتوانی جنسی مبتلاست یا نه و اینکه کدام درمان برای وی سودمند است، نیازمند بررسی و تشخیص پزشک است. از اینرو افراد باید مانند سایر بیماریها در صورت مواجهه با اختلالهای جنسی برای تشخیص و درمان آن به مشاوران و پزشکان مراجعه کنند.
۴) برخی محصولات جنسی بر پایه دامن زدن به یک تصور نادرست و ایجاد یک نیاز کاذب تبلیغ میشوند. برای نمونه، اندازه اندام تناسلی نزدیک به صددرصد مردانی که با شکایت کوچکی این عضو به کلینیک درمان اختلالهای جنسی مراجعه میکنند، طبیعی است اما به علل مختلفی که از طرح آن صرفنظر میکنم، آنها اصرار میکنند که از دستگاههای بزرگکننده اندام تناسلی استفاده کنند و درباره کارایی آن سوال میکنند؛ در حالی که چون شکایت یا هدف افرادی که تمایل به استفاده از این دستگاه دارند، با واقعیت منطبق نیست؛ هیچ سودی از خرید و استفاده اینگونه دستگاهها به دست نمیآورند زیرا بهبود روابط زناشویی به اندازه اندام تناسلی ارتباطی ندارد و چنین تبلیغهایی فقط به ایجاد و گسترش یک فرهنگ غلط در خانوادهها منجر میشود و معیارها و سلایق فردی به عنوان یک معیار مطلوب به زوجین به طور ناخودآگاه و از طریق همین تبلیغات جنسی تحمیل میشود؛ باور نادرستی که ممکن است تا سالها از ذهن زوجین خارج نشود. البته مسوولیت و وظیفه دستگاههای نظارتی و متولیان امر نیز در این مورد بسیار خطیر است؛ زیرا تبلیغات کاذب و فراگیر سودجویان که باپشتوانه منابع مالی حاصل از فروش محصولاتشان همراه است باعث کمرنگ یا بیتاثیر شدن مقالات علمی و دیدگاههای صاحبنظرانی میشود که دایره مخاطبانشان محدودتر از تبلیغهای پرهیاهوی سودجویان است. بنابراین دستگاههای نظارتی باید برای جلوگیری از ترویج فرهنگ غلط ناشی از تبلیغات کاذب جنسی اقدام لازم را به عمل آورند. به هرحال، اختلالهای جنسی و پیامدهای زناشویی ناشی از آن، مسایل سادهای نیستند که بتوان آنها را با ارسال پستی (سودجویان محصولات جنسی را بدون ذکر هرگونه نشانی از خود به آدرس مشتری ارسال میکنند) یا خرید محصولات جنسی برطرف کرد بلکه افراد باید با افزایش آگاهی و اطلاعات خود در این حوزه و در صورت نیاز با مراجعه به مشاوران و پزشکان متخصص حوزه مسایل جنسی از درمانهای لازم بهرمند شوند.
دکتر فریدون خیامفر
جراح کلیه و مجاری ادراری
عضو هیات علمی دانشگاه شاهد
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران مجلس شورای اسلامی صادق زیباکلام مجلس انتخابات دولت انتخابات مجلس مجلس دوازدهم انتخابات مجلس دوازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی ستاد انتخابات کشور دولت سیزدهم
قتل سیل فضای مجازی تهران هواشناسی شهرداری تهران زلزله سازمان هواشناسی وزارت بهداشت پلیس سلامت بارش باران
سایپا خودرو حج تمتع قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا گاز بازار خودرو حقوق بازنشستگان نمایشگاه نفت ایران خودرو بانک مرکزی
نمایشگاه کتاب کتاب نمایشگاه کتاب تهران جشنواره فیلم فجر دفاع مقدس تئاتر سینمای ایران تلویزیون رضا عطاران سینما نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران سریال
فناوری کره زمین
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه آمریکا روسیه حماس افغانستان سازمان ملل رفح اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید لیگ برتر بازی هوادار باشگاه پرسپولیس لیگ برتر فوتبال ایران لیگ برتر ایران سپاهان باشگاه استقلال
هوش مصنوعی شفق قطبی همراه اول خورشید مریم میرزاخانی ایلان ماسک تبلیغات ناسا اپل نوآوری گوگل
سرطان رژیم غذایی کاهش وزن دیابت فشار خون استرس قهوه بارداری افسردگی