دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

هرس کردن بوته های درخت زندگی


هرس کردن بوته های درخت زندگی

یکی از روش های بهره وری درباغداری آن است که شاخه های خشکیده را هرس کرده و در برخی از درختان حتی شاخه های بلند را نیز بزنند. بوته هایی چون انگور، کیوی، تمشک، چای و مانند آن نیازمند …

یکی از روش های بهره وری درباغداری آن است که شاخه های خشکیده را هرس کرده و در برخی از درختان حتی شاخه های بلند را نیز بزنند. بوته هایی چون انگور، کیوی، تمشک، چای و مانند آن نیازمند هرس هرساله و یا چند ساله است. اگر این کار صورت نگیرد نه تنها میوه و محصول کاهش می یابد بلکه می تواند موجبات از دست رفتن محصول شود.

هر باغبانی، هم فصل هرس را می داند و هم چگونگی آن را می شناسد و این را نیز به تجربه و آزمون آموخته است که هرس نه تنها موجب از میان رفتن درخت و بوته و یا محصول و میوه نمی شود بلکه محصولات بهتر و فزون تری می دهد. تاک داران هر ساله در فصل خاصی این کار را انجام می دهند، چنان که کیوی داران و چایکاران نیز این گونه عمل می کنند.

باغبان زندگی نیز می بایست به مسئله هرس توجه داشته باشد؛ زیرا اگر این کار را نکند ممکن است از رشد تکامل باز ماند. از آن جایی که بخش اقتصادی زندگی به شدت آسیب پذیر است و انگل های بسیاری روی شاخه های خشک و یا بلندش رشد می کند، لازم است که انسان هرسالی متوجه بخش اقتصادی زندگی اش باشد و آن را هرس کند.

هرس باغ اقتصادی زندگی به دو شکل پرداخت زکات و خمس، امکان پذیر است. از آن جایی که اموال حلال وحرامی ممکن است وارد باغ زندگی شود و یا به سبب عدم پرداخت حقوق قانونی و طبیعی، اموال دچار بیماری شود، این عمل لازم و ضروری است.

از نظر قرآن هر چیزی که انسان به عنوان نعمت به دست می آورد و روزی او می شود، بخشی از آن،مال گروه ها و طبقات اجتماعی است که از آنان به سائلان و محرومان یاد می شود.

عدم پرداخت این حق که در زندگی انسان قرارگرفته به معنای حفاظت از بیماری و میکروب هایی است که زندگی سالم آدمی را تهدید می کند. از این روخداوند خواهان هرس کردن هرساله بلکه هر روزه زندگی از شاخه های آفت زده و یا بلندی است که محصول را کاهش می دهند.از نظر قرآن، زکات به معنای نمو و رشد است و کسی که زکات مالش را می پردازد، درحقیقت همانند کسی است که با هرس کردن درخت، مقدار محصول و کیفیت آن را افزایش و بهبود می بخشد. از آن جایی که خمس نیز حق معصوم است پاک کردن حق معصوم (ع) از زندگی خود به معنای پاک کردن جان از گناه و پلیدی و پلشتی است. بنابر این که پرداخت خمس را به معنای پرداخت چرک های کف دست تعبیر کرده اند که جلوی پاکی هر چیزی را که به دهن گذاشته می شود می گیرد: زیرا انسان از طریق دست، روزی می خورد و اگر این دست چرک و آلوده و کثیف باشد هرچیزی که به وسیله دست دردهان گذاشته می شود. چرکین و کثیف می شود. بنابراین لازم است که انسان درهنگام هرس کردن، بوته زندگی خویش را نیز هرس کند و به بهبود و افزایش کیفیت و کمیت محصول زندگی خویش کمک کند.

علیرضا نوری