چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
راز ماندگاری قیام حسینی
عن جعفر بن محمد علیهما السلام قال: نظرَ النبی الی الحسین بن علی و هو مُقبِل فاجلسه فی حجره و قال: إنّ لقتل الحسین حرارةً فی قلوب المؤمنین لا تبرد أبدا. ۱امام صادق علیهالسلام فرمود: نبی اکرم به حسین علیهالسلام نگاهی کرد در حالی که در مقابلش بود؛ پس او را روی دامن نشاند و فرمود: همانا بر اثر کشته شدن حسین گرمایی در دلهای مؤمنان ایجاد میشود که هرگز خاموش نخواهد شد. وقتی محرم فرا میرسد و حتی قبل از شروع آن یک شور وصف ناپذیری در بین عاشقان آقا اباعبدا... ایجاد و این شور سال به سال بیشتر میشود. چه راز و سرّی در این قضیه وجود دارد که انسانها را ناخودآگاه بسوی خود میکشد تا دوباره برای مصیبتهای حضرت و یارانش و خاندانش به عزا و ماتم بنشینند و به سر و سینه بزنند.
یک وقت بحث از این است که چه ویژگیهایی در قیام حسینی بود که جلب توجه میکند و باعث ترغیب و تشویق انسانهای آزاده میشود تا برای عاشورا عزاداری کنند. یعنی اول در واقعه کربلا تأمل کافی میشود و بعد به این نتیجه میرسند که باید برای چنین مصیبتی گریست. اما یک وقت بحث این است که چگونه است که انسانها بیاختیار جذب مجالس عزاداری شهدای کربلا شده اند؟ بزرگان میفرمایند: هر عملی در عالم یک عکس العملی دارد. اما متناسب با آن عمل، یعنی اگر عمل انسان عمل بزرگی باشد چه خوب و چه بد به نسبت، عکس العملش هم شدیدتر خواهد بود. در این صورت اثر چنین عملی دوام بیشتری دارد. در ثانی هر عملی یک کمیت دارد و یک کیفیت و هر دوی اینها نیز در دوام اثر و ماندگاری عمل نقش دارد.
● نقش کیفیت عمل در ماندگاری آن
الف.کیفیت عمل از جهت نیت: از طرفی کیفیت عمل در خلوص آن عمل برای خداست و آن در نیت انسان تجلی مییابد. بنابراین از جهتی ارزش هر عمل به نیت آن است. امیرالمؤمنین(ع) میفرماید: الاخلاص خیر العمل.. بهترین کارها خلوص نیت است.(۲) در همین راستاست کلام پیامبر اسلام صلیالله علیه وآله: «الاعمال بالنّیّات و لکلّ امرء ما نوی. (۳) همانا عملها بهنیّتهاست یعنی اصل در عمل نیّت است و ثواب و عقاب بر آن مترتّب میشود. (۴) ب.کیفیت عمل از جهت سختی عمل: از طرف دیگر مشکلتر بودن عمل نیز در ماندگاری آن نقش دارد همانطور که ثوابش بیشتر است. امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرماید: الثّواب بالمشقّة.(۵)پاداش بهاندازه مشقّت است، پس هر عملی که مشقّت آن بیشتر باشد ثواب آن نیز بیشتر خواهد بود چنانکه در احادیث دیگر نیز وارد شده(حدیث نبوی) که «أفضل الاعمال أحمزها» (۶) یعنی أفضل و افزونتر اعمال دشوارترین آنهاست. (۷)
● محبت امامحسین (ع) در قلب ها
گاهی شخصی یک انسان را به راه راست متوجه میکند، امر به معروف میکند، اما شخص دیگری قصد اصلاح تمامی انسانها را دارد و میخواهد همه را متوجه به خدا کند؛ مسلما این دو با هم فرق دارند.امام حسین(ع) در نامهای به برادر خود تصریح کردند که هدف شان اصلاح جامعه اسلامی است نه فقط شخص حاکم ظالم زمان. إنما خرجتُ لطلب الاصلاح فی امّة جدی.(۸) پس باید دانست انسانها هر عملی که در زندگی انجام میدهند چه خوب و چه بد، اثری دارد و اثرش دیگر دست انسان نیست بلکه عمل در اختیار انسان است. بهعنوان مثال: انسانها تا به هم محبت نکرده باشند عکس العملی محبت آمیز، توقعی بیجاست؛ اما در مقابل اگر محبتی در بین باشد شخص محبت دیده ناخودآگاه واکنشی مثبت نشان میدهد. خداوند متعال نیز اگر بندهای برای او و در راه او قدمی بر دارد در قبال عمل الهی بنده محبت وی را در دلها قرار میدهد؛ همانگونه که محبت حسین بن علی را در درون جانها به ودیعه نهاده است.
این است که خداوند میفرماید: إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا (۹) مسلّماً کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام دادهاند، خداوند رحمان محبّتی برای آنان در دلها قرار میدهد. این اثری است که خداوند بهعنوان یک سنت الهی در عالم قرار داده است که در سنت خدا تغییر و تبدیلی نیست. فَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْدیلاً وَ لَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْویلاً (۱۰) هرگز برای سنّت خدا تبدیل نخواهی یافت و هرگز برای سنّت الهی تغییری نمییابی!نتیجه نهایی اینکه سیدالشهداء علیهالسلام با حرکتش بسوی کربلا که حدود شش ماه بهطول انجامید؛ و در پایان فدا کردن بهترین یاران و خویشان خویش در روز عاشورا بیتردید عملی ماندگار در تاریخ بهجای گذاشت. عملی که از حیث کمیت و کیفیت بینظیر است؛ بهویژه جهت کیفیت عمل که در نهایت خلوص و تحت شدیدترین وضعیت بوده است. پس چون عمل حضرت عظیم بود و مصیبتش اعظم اینچنین ماندگار شد. مُصیبتاً ما أعظمَها و أعظم رزیّتها فی الإسلام و فی جمیع السموات و الارض. (۱۱) این است که با آمدن محرم الحرام بیاختیار انسانها به تکاپو میافتند؛ مساجد و حسینیهها و زینبیهها سیاه پوش میشود. و این مجالس ذکر مصائب امام حسین(ع) هر سال باشکوهتر از سال قبل برگزار میگردد. زیرا این خواست الهی است و کسی را در برابر خواست او مجالی نیست.
سید روحا... علوی
پی نوشت ها:
۱.مستدرک الوسائل،محدث نوری،ج۱۰،ص۳۱۸،مؤسسه آل بیت قم،چاپ ۱۴۰۸ ه.ق. ۲. گنج حکمت یا احادیث منظوم ،ص: ۲۹۶. ۳. بحار الأنوار ،ج۶۷،ص ۲۱۲. ۴. شهاب الأخبار با ترجمه ص۷ ، قاضی قضاعی،ناشر: مزکز انتشارات علمی و فرهنگی تهران ۱۳۶۱ ش. ۵. تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص: ۱۰۰ عبد الواحد تمیمی آمدی،ناشر: دفتر تبلیغات قم چاپ: اول ۱۳۶۶ ش. ۶. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج۶۷، ص: ۱۹۱. ۷. شرح آقا جمال الدین خوانساری بر غرر الحکم ج۱ ص ۲۲. ۸. بحار،ج۴۴،ص۳۲۹. ۹. سوره مریم، آیه ۹۶. ۱۰. سوره فاطر،آیه۴۳. ۱۱. مصباح المتهجد،شیخ طوسی،ص۷۴۴.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
روز معلم ایران معلمان بابک زنجانی مجلس شورای اسلامی مجلس خلیج فارس دولت دولت سیزدهم حجاب شورای نگهبان لایحه بودجه 1403
سلامت شهرداری تهران تهران هواشناسی سیل پلیس آموزش و پرورش قوه قضاییه بارش باران دستگیری شورای شهر تهران سازمان هواشناسی
قیمت دلار خودرو قیمت خودرو بانک مرکزی ایران خودرو کارگران سایپا چین دلار قیمت طلا بازار خودرو مالیات
مسعود اسکویی سریال تلویزیون فضای مجازی دفاع مقدس سعید آقاخانی سینمای ایران سینما موسیقی تئاتر کتاب نون خ
اسرائیل رژیم صهیونیستی آمریکا غزه فلسطین جنگ غزه حماس نوار غزه روسیه عربستان نتانیاهو اوکراین
فوتبال پرسپولیس رئال مادرید استقلال بایرن مونیخ سپاهان تراکتور لیگ قهرمانان اروپا باشگاه استقلال تیم ملی فوتسال ایران فوتسال بازی
اینستاگرام اپل ویروس تبلیغات گوگل ناسا آیفون همراه اول ماه
بارندگی دیابت کاهش وزن ویتامین قهوه مسمومیت خواب کبد چرب چاقی