پنجشنبه, ۱۷ خرداد, ۱۴۰۳ / 6 June, 2024
زن زیادی , میزگردی زنانه با روایتی متفاوت
فیلم "زن زیادی" آخرین ساخته تهمینه میلانی ملودرامی اجتماعی است كه با هدف قراردادن روابط خانوادگی در بستری تعلیقی و فضایی جادهای درصدد بیان و نمایش عقاید كارگردان درباره زنان بصورت غیرشعاری است. اما در عمل این رویكرد چند لایه كه تابع فیلم قبلی میلانی "واكنشپنجم" بوده و از قواعد این اثر تبعیت میكند، به سوی شعارزدگی میرود و مدام بر فرشتهوار بودند زنان و دیو سیرت بودن مردان" تاكید میكند. فیلم زن زیادی با مضمون اجتماعی به روایت داستان دوخانواده با محوریت زنان میپردازد. خیانت، بدگمانی و چالش دستمایه زن زیادی و در ادامه سری فیلمهای زنانه فیلمساز همچون "واكنش پنجم"، "دوزن" و "نیمه پنهان" است.
"مریلا زارعی"، "امین حیایی"، "پارسا پیروزفر" و "السا فیروزآذر" در فیلم زن زیادی نقش آفرینی كردند.
دراین میان، فیلم همواره در نگاهی دیگر به عدم تناسب قواعد عرفی، شرعی و قانونی بین مرد و زن تاكید میكند"، خیانت مردان چندان نكوهیده نیست و بازتاب حقوقی و اجتماعی ندارد اما زنان خائن باید كشته شوند."
فیلمساز برای رهایی از داوری منتقدان درباره عناصر تكرارشونده آثارش و رفع اتهام از سطحی، شتابزده و تكراری بودن شعارهایش به پیامیهای فراتر نظیر "پیشداوری عامل جنایت" و "بررسی قبل از قضاوت" روی آورده است.
دراین فیلم برخلاف سایر آثار میلانی هیچ كدام از شخصیتها بر عملكرد خویش باور ندارند و بیشتر روابط به صورتی نسبی نگریسته شده است.
"مریلا زارعی" كه نقش معلم فیلم را بازی میكند، "فرشتهای دیگر در ادامه فرشتگان فیلمساز است كه سعیدارد در بدترین شرایط موجود پیوند خانوادگی خود را حفظ كند.
میلانی در سالهای اخیر نشان داده كه در روایت داستان فیلم موفق است و با تندیدن گرههای دراماتیك همراهی مخاطبعام و حتی در پارهای مواقع مخاطب خاص را برانگیزد، این قصهگویی خوب و ایجاد تنشهای حساسیت برانگیزاز عمده امتیازات فیلمسازی است كه میتوان آن را یك داستانگوی خوب نامید.
وی به خوبی درایجاد تناسب، تعادل و توازن بین فضاهای جدی و پاساژهای قصه برآمده و با رویكردی آمیخته با ظنز تلخ و سیاه و زهرخند بر جذابیت وقایع داستان افزوده است.
ضمن اینكه تنیدن داستانهای فرعی در بطن ماجرا به جز در پارهایاز موارد جا افتاده و زاید به نظر نمیرسد.
اما مشكلعمده شخصیتها به قدرت عمل و تصمیمگیری آنها برمیگردد ودر واقع نوعی رویكرد لحظهای و آنیبودن انتخاب در قالب شخصیتهای اینفیلم دیده می شود، این عدم انسجام در صحنه تصمیمگیری زن برای شرب خمر، برای همراهی با مرد در سفر و تردیدی كه در كاراكترهای (شخصیتها) فرعی چون دختر فراری قابل مشاهده است.
دنیای نسبی میلانی حتی در كنشهای مرد داستان نیز نمود یافته و این شخصیت نسبت به سایر شخصیتهای مرد میلانی كه نوعی تحكم فاقدمنطق در رفتارهایشان دیده میشود، پیچیدهتر به نظرمیرسد.
مردان آثار میلانی معمولا خشن بوده، اما این شخصیت با نوعی شوخطبعی و با شباهت به آثار شكسپیر كه عیاشی رذل است واقعیتر و باورپذیرتر از شخصیتهای قبلیاست.
سردی وسیاهی روابط باتاكید بربرف و روسیاهی و تاریكی در منحنی دراماتیك و صحنه روشنپایانی با استفاده از وجوهغیرسرد برف، روشنایی و تابناكی اثر را نیز به خوبی در خدمت پیامهای فیلم قرار گرفته است.
در كارگردانی اثر نیز به وضوح روند رو به رشد فیلمساز در تولید یك اثر جادهای ( راویت یك سفر)نسبت به فیلم واكنش پنجم دیده میشود وازنظر دكوپاژ بویژه در سكانسهای تعلیقی فیلم و بیان كنشهای متفاوت در موقعیتهای مشابه مكانی و متفاوت دراماتیكی موفق بوده است.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
ویزای تضمینی ایتالیا کانادا
ایران انتخابات ریاست جمهوری انتخابات انتخابات ریاست جمهوری 1403 شورای نگهبان شورای حکام دولت ریاست جمهوری دولت سیزدهم انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم وزارت کشور رهبر انقلاب
بیمارستان حقوق تهران پلیس راهور شهرداری تهران قتل ترافیک سازمان هواشناسی خانواده سیاست بارش باران حوادث
قیمت دلار دلار ترکیه قیمت طلا بانک مرکزی خودرو قیمت خودرو سهام عدالت حقوق بازنشستگان مالیات بازار خودرو برق
مجید قناد عمو قناد سینما فضای مجازی تلویزیون سینمای ایران موسیقی سریال فیلم
دانشگاه آزاد اسلامی فضا دانشگاه فرهنگیان
رژیم صهیونیستی اسرائیل روسیه فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه لبنان حماس جو بایدن طوفان الاقصی برجام
فوتبال استقلال پرسپولیس لیگ برتر رئال مادرید باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس رضا درویش والیبال جواد نکونام لیگ برتر ایران تیم ملی والیبال ایران
اینستاگرام ناسا هوش مصنوعی همستر کامبت اینترنت سامسونگ گوگل اپل
زنان سرطان رژیم غذایی آلزایمر خواب قهوه ویتامین D استرس زوال عقل صبحانه