چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
برنامه بازاریابی برای تاکسی سرویس های کشور
تحلیل تاکسی سرویسهای کشور نشان می دهد در یکسال گذشته ۶۰ درصد مردم از تاکسی سرویس استفاده کرده و ۴۰ درصد نیز از این وسیله برای سفرهای داخل شهری استفاده نکرده اند. به طور میانگین مردم ایران ۳/۵ بار در ماه از آژانس استفاده می کنند. همچنین نوجوانان، جوانان و افراد مسن به ترتیب بالاترین آمار استفاده از آژانس را به خود اختصاص می دهند، این گروه با کسب ۷۰ درصد آمار، بالاترین استفاده کنندگان و میانسالان با ۳۰ درصد کمترین استفاده کننده از تاکسی سرویس ها بوده و اعتقادی به استفاده از آژانس های مسافرتی برای جابه جایی ندارند.
در این بررسی تهرانی ها کمترین استفاده کننده از تاکسی سرویس هستند که شاید بتوان گفت تعداد وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس، مترو و تاکسی سرویس های درون شهری به قدری است که مردم نیازی به استفاده از آژانس ها جز در مواقع خیلی ضروری احساس نمی کنند این در حالی است که در اکثر شهرستان ها به علت نبود امکانات نقلیه عمومی مناسب و پایین بودن مسافت ها از یک سو و هزینه پایین تاکسی سرویس ها از سوی دیگر باعث شده مردم به استفاده از آژانس ها اقبال بیشتری نشان دهند.
استفاده ازتاکسی سرویس ها با میزان تحصیلات نیز رابطه ای مستقیم دارد، به عبارت دیگر هر چه میزان تحصیلات بالاتر باشد استفاده از تاکسی سرویس ها به عنوان وسیله نقلیه بیشتر و هر چه سطح سواد پایین می آید استفاده از این وسیله برای جابه جایی کاهش می یابد.
در توجیه این رویه می توان گفت تحصیلکرده ها برای صرفه جویی در وقت و آسایش و آرامش بیشتر ترجیح می دهند از تاکسی سرویس ها استفاده کنند تا از وسایل شخصی و عمومی هر چند هزینه بالایی برای آنها داشته باشد. درتحقیقی که دریکی از سایتهای ایرانی بنام.com www.ibazaryabi در مورد اینکه چرا کسب و کارهای ایرانی با کاهش فروش مواجهند ؟ مشخص شد که مهمترین دلیل آن عدم برنامه مناسب بازاریابی است. حال در این شرایط تاکسی سرویس ها برای کسب سهم بیشتر از مشتریان باید دارای برنامه بازاریابی باشند . صرف تعیین میزان زنگ مشخص در روز که چنانچه رخ دهد شرایط کاسبی در آنروز خوب بوده و چنانچه اینگونه نباشد کاسبی آنها در آنروز کساد بوده است .
برنامه بازاریابی برای تاکسی سرویس ها می توان به ایجاد مشتریان پایدار، وجود مشتری در تمام ساعات روز و در تمام روزهای هفته،افزایش رضایت مشتریان ،افزایش وفاداری مشتریان ،افزایش سود آوری آژانس ،کاهش هزینه های آژانس ،هماهنگی بیشتر بین رانندگان ،پایداری راننده در آژانس ،هماهنگی راننده با مدیریت آژانس،وجود شوق و اشتیاق در بین رانندگان منجر شود .
مراحل فرآیند برنامه ریزی تاکسی سرویس ها :
۱. بیانیه ماموریت : بیانیه ای معنادار از هدف و جهت کسب و کار است .
بیانیه ماموریت یک تاکسی سرویس :خدمت ورفع نیاز حمل و نقل تمام اهالی محله مثلا پونک می باشد .
۲. تعیین اهداف
که شامل اهداف کوتاه مدت و اهداف بلند مدت می باشد .اهداف کوتاه مدت کمتر از یکسال می باشد مثلا هدف رسیدن به ۳۰ میلیون تومان درآمد در سه ماهه اول سال ،رسیدن به ۴۵ میلیون تومان درآمد در سه ماهه دوم
اهداف بلند مدت بیشتر از یکسال و تا پنج سال می باشد .
۳. تحلیل نقاط ضعف ،قوت
دانستن نقاط ضعف و قوت تاکسی سرویس که برآمده از عوامل داخلی است خیلی در موقعیت یابی جایگاهی که در آن هستیم و تهیه برنامه بازاریابی با توجه به آن موقعیت بما کمک می کند .
نوشتن نقاط ضعف : برای مثال اندازه کوچک مغازه و نداشتن فضای مناسب برای استراحت رانندگان ، اجاره ای بودن مغازه ،
نوشتن نقاط قوت: برای مثال تعداد زنگ بالا ،اندازه بزرگ مغازه ،مالک بودن،تعداد زیاد مشتریان حضوری
۴. تحلیل فرصت ،تهدید
فرصت و تهدید که برآمده از عوامل محیطی است ،در شناخت موقعیت و جایگاه تاکسی سرویسمان به ما کمک می کند .
فرصت : برای مثال نبودن هیچ تاکسی سرویس دیگر در محل ، وجود پارک فراوان ،نزدیکی به پاساژهای تجاری
تهدید : نزدیکی به پایانه اتوبوسرانی ،امکان احداث تاکسی سرویس جدید در محل ،سهمیه بندی سوخت
۵. تعیین استراتژی با توجه به مورد ۳و۴
حال با توجه به نقاط ضعف و قوت و تهدید و فرصت بهترین استراتژی برای تاکسی سرویس مان تهیه می کنیم که می تواند شامل استراتژی پیشرو ،استراتژی تدافعی یعنی حفظ موقعیت فعلی و حفظ مشتریان فعلی و استراتژی تمایز (با ارایه خدمت منحصر بفرد خود را از رقیبانمان متمایز می کنیم )، استراتژی تنوع خدمات (خدمات خود را متنوع می کنیم) باشد .
۶. تعیین بودجه بازاریابی
با توجه به استراتژی بازاریابی تعیین شده ، بودجه بازاریابی را برای آن تعیین می کنیم که این بودجه می تواند تا ۲ درصد درآمد فروش باشد .که البته برای مغازه تاکسی سرویس که در ابتدای کسب و کار خود هستند و نیاز به جذب مشتریان دارند این رقم تا ۱۰ درصد می تواند باشد .
۷. اجرای برنامه بازاریابی و نظارت برآن
حال نوبت به اجرای برنامه بازاریابی و نظارت برانجام آن و گرفتن بازخور و اصلاح آن می باشد .مثلا در حین اجرای برنامه بازاریابی ، یکی از رقیبا نمان در محله از تاکسی سرویس تغییر کاربری داد حال استراتژی ما از استراتژی تدافعی به استراتژی تهاجمی تبدیل می شود .
خدایار عبداللهی
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی گرایش بازاریابی دانشگاه آزاد تهران مرکز
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست