سه شنبه, ۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 21 January, 2025
نوآوری, رمز بقاء
دوستان سلام. در این هوای زمستانی زود رس، در خدمتتان هستیم با یکی دیگر از قسمتهای «دستبهکار»! هفتههای گذشته، موضوع نوآوری را شروع کردیم و چون خیلیها آن را با خلاقیت یا تعاریف دیگر اشتباه میگیرند، در این زمینه توضیحاتی دادیم و فرق و تمایز این کلمه، یعنی «نوآوری» را با بقیه مفاهیم گفتیم. از طرفی با وجود همه تفاوتهایی که بین این کلمهها وجود دارد، اما نباید از نقاط اشتراک آنها غافل شد؛ مثلا نوآوری مثل خلاقیت انواع و اقسام مختلفی دارد و یا اینکه برای شکلگیری نوآوری مثل خلاقیت، باید شرایط خاصی بوجود بیاید. نکته مشترک دیگری که نوآوری با خلاقیت دارد، این است که خیلیها معتقد هستند نوآوری هم مثل خلاقیت، یک فرآیند ذاتی نیست و میتوان آن را یاد گرفت. پس اگر تابهحال در زندگیتان هیچگونه نوآوری نداشتهاید و فکر میکنید دیگر این حرفها از شما گذشته!! به دست به کار این هفته توجه کنید و اینقدر ناامید نباشید که از قدیم گفتهاند: در ناامیدی بسی امید است، بله...!
انواع نوآوری: کلا نوآوری با آن همه پیچیدگیاش را در ۵ دسته تقسیمبندی میکنند
۱) نوآوری در محصول
شاید بتوان گفت فراگیرترین نوع نوآوری همین نوآوری در محصول است که تقریبا همه در زندگی روزمرهشان با آن سر و کار دارند. مثلا وقتی شما مجبور هستید هر سال کلی منت پدر محترم را بکشید تا بتوانید گوشی موبایلتان را که تبدیل به یک گوشتکوب همراه شده! با یک مدل بهروزتر با امکانات جدید عوض کنید، این خودش یک رویارویی تلخ با پدیده نوآوری در محصول است! این اتفاق تقریبا درباره تمام محصولات رخ میدهد و شما به ندرت میتوانید محصول یا وسیلهای را پیدا کنید که از ابتدای تولیدش تا به حال دستخوش پیشرفت نشده باشد. نوآوری در محصول برای کارخانجات صنعتی اهمیت بسیار زیادی دارد، چون ضامن بقای آنهاست و اگر آنها در ارائه محصولات جدید، نوآوری نداشته باشند، خیلی زود باید درشان را تخته کنند و برای گذران امور زندگی، مثلا به خرید و فروش زمین و املاک و مستغلات روی آورند.
۲) نوآوری در بازاریابی و فروش
اسمش داد میزند که معنایش چیست؛ نوآوری در بازاریابی و فروش یعنی اینکه شما بتوانید با ارائه طرحهایی نوآورانه مثل تبلیغات به روشهای جدید، برای محصول یا خدماتی که تولید کردهاید، مشتریهای بیشتری جذب کنید و به این طریق، درآمد خود را افزایش دهید. خیلی جستجو کردم تا برای این نوع از نوآوری برایتان مثال ملموسی بیاورم و اتفاقا یک مثال عالی پیدا کردم. حتما اسم شرکت MTN را شنیدهاید؛ همان شرکتی که خیلی از شماها الان یکی از سیمکارتهایش را داخل گوشی موبایل خودتان دارید؛ سیمکارت امتیان-ایرانسل. شرکت امتیان یک شرکت مخابراتی آفریقایی است که فقط ۱۵ سال از تاسیس آن گذشته اما در همین پانزده سال به یکی از موفقترین شرکتهای مخابراتی دنیا تبدیل شده؛ طوری که درآمد آن از سال ۲۰۰۸ تا به حال ۷۸ درصد رشد داشته و الان حدود ۴۸بازار بینالمللی را در اختیار دارد. خیلی از کارشناسان معتقدند این افزایش چشمگیر فروش، به دلیل تبلیغات هوشمندانه و همچنین نوآوری در ارائه خدمات بوده است. چون MTN یکی از معدود شرکتهایی است که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور مقصد، نوع خدمات متفاوت با قیمتهای متفاوتی را عرضه میکند.
۳) نوآوری در فرآیند
نوآوری در فرآیند به زبان ساده یعنی به کارگیری روشهای نوآورانه و خلاقانه در فرآیندهای تولید، کسب و کار و یا حتی منابعانسانی و مالی در یک سازمان. بکار گرفتن نوآوری در فرآیندها، نتیجهاش اثربخشی بیشتر و صرفهجویی در هزینهها خواهد شد.
۴) نوآوری در سازمان
اصولا بقای سازمانها در دنیای رقابتی و بازارهای پیچیده داخلی و بینالمللی امروز مشروط به خلاقیت و نوآوری است و همه نیروها باید در جهت ایجاد نوآوری و خلاقیت در سازمان فعالیت کنند. برای رسیدن به نوآوری و شکوفایی در سازمان باید عادت به تفکر را در کارکنان، کارشناسان و مدیران ایجاد کرد. چون که خلاقیت با تفکر به وجود میآید و ارزش تفکر به قدری زیاد است که در اسلام ارزش یک ساعت تفکر بر ۷۰ سال عبادت بدنی بدون تفکر برتری دارد.
سازمانهای موفق؛ سازمانهایی هستند که مدیران، کارشناسان و کارکنان آن بر اساس استراتژی سازمان همواره در یک رقابت پویا به دنبال نوآوری و خلاقیت باشند و تفکر در نیروهای سازمان به صورت یک عادت و وظیفه سازمانی درآمده باشد.
۵) نوآوری در مواد خام و ورودیها
این نوع نوآوری یعنی استفاده از مواد اولیه متفاوت و جدید در فرآیند تولید. مثلا اگر در فرآیند تولید بتوان از مواد اولیه ارزانتر، در دسترستر و کمخطرتر برای محیطزیست استفاده کرد، فرآیند تولید با بازده بالاتر انجام شده و قیمت تمام شده محصول کاهش مییابد که این کاهش قیمت میتواند منجر به افزایش فروش و در نهایت رونق اقتصادی شود و همه اینها نتیجه تفکر نوآورانه در بکارگیری از مواد اولیه جدید است.
● منابع نوآوری
نوآوری میتواند ناشی از نبوغ افراد و تراوشات قریحه آنها باشد. اما اکثر نوآوریها - به ویژه نوآوریهایی که منجر به موفقیت میشوند- ناشی از جستجوی هوشمندانه در فرصتهای نوآوری است که تنها در موقعیتهای خاصی به دست میآید. در یک شرکت یا صنعت چهار نمونه از این فرصتها وجود دارند که عبارتند از : رویدادهای غیرمنتظره / ناسازگاریها / نیازهای فرآیندی / تغییرات صنعت و بازار/. اینکه معنای هرکدام از این منابع چیست و چه تاثیری میتواند در فرآیند نوآورانه داشته باشد را انشاا... در مطلب بعدی خدمتتان عرض خواهم کرد. تا بعد...
نویسنده: محمدمهدی اعتمادی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست