یکشنبه, ۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 26 January, 2025
مجله ویستا

سازمان‌ها باید ارزش بیافرینند


سازمان‌ها باید ارزش بیافرینند

اخلاق، زینت فرد و اجتماع است. گوهر گران‌بهایی است که چون صدف، مروارید وجود انسان و جامعه را می‌پوشاند. زندگی اجتماعی و نیز تعامل حیات جمعی، همواره با تنش‌ها و چالش‌هایی همراه …

اخلاق، زینت فرد و اجتماع است. گوهر گران‌بهایی است که چون صدف، مروارید وجود انسان و جامعه را می‌پوشاند. زندگی اجتماعی و نیز تعامل حیات جمعی، همواره با تنش‌ها و چالش‌هایی همراه است. اگر پای بازی برد و باخت نیز در میان بیاید، این تنش‌ها گاه از حد فراتر رفته و به تضاد و تزاحم می‌انجامد.

بازیکن بی‌اخلاق و بداخلاق، هر چند خوب دفاع یا حمله کند و تکنیک خوب داشته باشد و گل بزند و گل بگیرد و... مانند گل بی بو و بی طراوت است که برنمی‌انگیزاند، جذب نمی‌کند، الگو نمی‌آفریند، الهام نمی‌دهد و به دل نمی‌نشیند. تیم بی اخلاق نیز چنین است. تهاجم کور بازیکنان یک تیم حسرت پیام و پیامد مورد نظر همه این تکاپوها و هیاهوها را که "تمرین زندگی اجتماعی انسان‌های کره خاکی در جمع کوچکی در میدان محدود زمین بازی" است به دل می‌نشاند.

سازمان‌ها نیز نمونه و نمادی از اجتماع و تیم و کار تیمی ‌هستند. آن‌ها نیز باید در کسب و کار خود اصول اخلاقی را رعایت و مسوولیت و رسالت خود را نسبت به همه ذی‌نفعان ادا کنند. آن‌ها نه تنها باید منشور اخلاقی داشته باشند و آن را در عمل به کار گیرند، بلکه باید ارزش بیافرینند.

رسوایی‌های مکرر برخی شرکت‌ها نشان دهنده آن است که مسوولیت اجتماعی نهاد سازمان هنوز زیر پای مطامع و منافع شخصی افراد له می‌شود و بسیار باید تلاش کرد تا نهال اخلاق و ارزش در سازمان‌ها به بار نشیند و ببالد و سربرکشد و محصولات و خدمات نیکوی خود را به دامن اجتماع بریزد.