جمعه, ۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 17 May, 2024
مجله ویستا

همراز یکساله


همراز یکساله

آگاهی از انتظارات معلمان در کلاس درس با افزایش عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان، رابطه مستقیم دارد. این در حالی است که درصد زیادی از دانش‌آموزان در برقراری ارتباط مؤثر با معلمان …

آگاهی از انتظارات معلمان در کلاس درس با افزایش عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان، رابطه مستقیم دارد. این در حالی است که درصد زیادی از دانش‌آموزان در برقراری ارتباط مؤثر با معلمان موفق نبوده و درک درستی از انتظارات آنها در همه ابعاد ندارند.

نخستین ماههای سال تحصیلی، زمان مناسب و مهمی برای برقراری بهترین ارتباط معلم با دانش‌آموز است بطوری که این شناخت تا آخرین روز سال تحصیلی تأثیرگذار خواهد بود.

معلمان در این ماهها از دانش‌آموزان انتظار دارند تا نمایی مختصر از ابعاد شخصیتی خود مانند وضعیت فرهنگی خانواده، موفقیت‌ها، استعداد، سرگرمی و علاقه‌مندی‌های شخصی را به آنها گفته و معلم را همراز خود بدانند.

تحقیقات آموزشی نشان می‌دهد هر اندازه شناخت معلم از شخصیت دانش‌‌آموز کامل‌تر باشد انگیزه و بازده کاری دانش‌آموز افزایش پیدا می‌کند.

احترام گذاشتن به فضای کلاس: معلم و دیگر دانش‌آموزان از انتظارات آموزگار است. تجربه نشان می‌‌دهد دانش‌آموزان مورد علاقه معلمان در حفظ نظم کلاس و برقراری فضای آموزشی مؤثرتر با معلم همکاری داشته و به قوانین وضع شده در کلاس درس احترام می‌گذارند.

دریافت واکنش از سوی دانش‌آموزان از دیگر توقعات معلم‌هاست. آنها دوست دارند با حرکات صورت یا با طرح پرسش، حضور خود را در کلاس به آموزگار نشان داده و او را مورد تأیید قرار دهند.