پنجشنبه, ۱۰ خرداد, ۱۴۰۳ / 30 May, 2024
مجله ویستا

جت


● آشنائی با هواپیمای جت مسافربری ارباس Airbus
در سال ۱۹۷۴ اولین هواپیمای جت مسافربری ارباس که با مشارکت چند کمپانی سازنده هواپیما از کشورهای مختلف ساخته شده بود با موفقیت بپرواز …

آشنائی با هواپیمای جت مسافربری ارباس Airbus

در سال ۱۹۷۴ اولین هواپیمای جت مسافربری ارباس که با مشارکت چند کمپانی سازنده هواپیما از کشورهای مختلف ساخته شده بود با موفقیت بپرواز درآمد. بعد از آن کمپانی ارباس مدل‌های مختلفی از این نوع هواپیما مانند A۳۰۰ و A۳۱۰ را طراحی نمود. این مدل‌ها که برای پروازهای باربرد متوسط طراحی شده بود دارای بدنه بسیار پهن می‌باشد و از زمان تولید تاکنون بیش از ۵۰۰ فروند از آنها توسط ۵۸ خطوط هوائی دنیا خریداری شده است. همچنین کمپانی ارباس اولین هواپیمای مجهز به تکنولوژی مدرن A۳۲۰ خود را در مراسمی با حضور تقریباً ۲۰۰۰ میهمان در فوریه ۱۹۸۷ به نمایش گذارد. این مدل دارای بدنه‌ای باریک بوده و گنجایش ۳۰۰ مسافر را دارد. هواپیمای مدرن و پیشرفته A۳۲۰ یک هفته بعد از نمایش در شهر (تولوز) فرانسه اولین پرواز آزمایشی خود را که به مدت سه ساعت و ۲۳ دقیقه به طول انجامید انجام داد. گواهینامه پروازی این هواپیما در فوریه سال ۱۹۸۸ صادر شد. این هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ و MD - ۸۰ را در بازاریابی به مبارزه طلبیده در نوع خود کاملترین هواپیمای غیر نظامی مجهز به تکنولوژی مدرن است و دارای سیستم‌های الکترونیکی و کامپیوتری کنترل سطوح مدرن است که دارای سیستم‌های الکترونیکی و کامپیتری کنترل سطوح فرمان می‌باشد. شرکای تولید هواپیمای ارباس شامل کشورهای زیر می‌باشد:

۱) فرانسه Aerospatiale و (۹/۳۷%) که ساخت دماغ، بدنه اصلی، اتصالات موتور به بدنه و سوار کردن قطعات ساخته شده در کشورهای دیگر را بعهده دارد.

۲) انگلستان British Aerospace و (۲۰%) که ساخت بال‌های هواپیما را به عهده دارد.

۳) آلمان MBB و (۹/۳۷%) که ساخت بدنه‌های جلو و عقب و سکان عمودی را به عهده دارد.

۴) اسپانیا CASA و (۲/۴%) که ساخت دم و دربهای هواپیما را به عهده دارد.

ناگفته نماند علاوه بر این کارخانه‌های Belairbus از بلژیک و Fokkef از هلند هم نقش جزئی در ساخت بعضی از قطعات این هواپیما دارند. نهایتاً قطعات ساخته شده توسط هر کارخانه به کارخانه مادر که در نزدیکی شهر (تولوز) فرانسه می‌باشد فرستاده شده و در آنجا ساخت نهایی هواپیما انجام می‌پذیرد. اطلاعات در مورد مدل A۳۰۰ به‌شرح زیر می‌باشد:

طول بدنه ۶۲/۵۳ متر

حداکثر برد پروازی ۵۲۰۰ کیلومتر

طول دو سربال ۸۴/۴۴ متر

مصرف سوخت در هر ساعت ۷۷۰۰ لیتر

ارتفاع ۵۳/۱۶ متر

تعداد موتور ۲ عدد

سرعت فرود ۲۵۰ کیلومتر در ساعت

نوع موتور General Electric CF۶/۵۰

سرعت پرواز افقی ۸۷۰ کیلومتر در ساعت

ظرفیت ۱۸۵ مسافر

سقف پرواز ۱۲۰۰۰ متر.

جت پیستونی Ramjet تروداید

نوع ساده‌ای از سیستم آئرودینامیکی پیشرانش واکنشی که در آن نیروی پیشران از راه احتراق ۱۱ سوخت در هوائی که تنها در اثر سرعت پیشروی وسیله نقلیه متراکم می‌شود بدست می‌آید. رام جت (لوله زهکش برنده) نیز نامیده می‌شود زیرا عبارت است از لولهٔ درازی که سوخت با آهنگ کنترل شده‌ای به‌آن رسانده می‌شود. با وجود این لازم است دریچهٔ ورود هوا و خروج دود بدرستی طراحی از لوله که به‌صورت محفظهٔ احتراق به کار می‌رود، حاصل شود. رام جت با سرعت پرتاب می‌شود و نمی‌تواند بدون کمک نیروی خارجی از حال سکون از زمین کنده شود.

جت تپی پالس جت

نوعی رام جت که در آن فرایند احتراق پیوسته نیست بلکه چنان تنظیم می‌شود که در فواصلی که در فشار در محفظهٔ احتراق بالا می‌رود اتفاق می‌افتد.