پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
یاد آر مریم را ...
و در این کتاب از مریم یاد کن آنگاه که از کسان خود در مکانی شرقی به کناری شتافت (۱۶) و در برابر آنان پردهای بر خود گرفت پس روح خود را به سوی او فرستادیم تا به [شکل] بشری خوشاندام بر او نمایان شد(۱۷) [مریم] گفت اگر پرهیزگاری من از تو به خدای رحمان پناه میبرم (۱۸) گفت من فقط فرستاده پروردگار توام برای اینکه به تو پسری پاکیزه ببخشم (۱۹)
گفت چگونه مرا پسری باشد با آن که دست بشری به من نرسیده و بدکار نبودهام (۲۰) گفت [فرمان] چنین است پروردگار تو گفته که آن بر من آسان است و تا او را نشانهای برای مردم و رحمتی از جانب خویش قرار دهیم و [این] دستوری قطعی بود (۲۱) (قرآن: سوره مریم)
این آیاتی بود که جعفر بن ابیطالب به عنوان سفیر پیامبر اسلام(ص)، برای نجاشی قرائت کرد و پس از قرائت آنها، نجاشی و اسقف های حاضر در مجلس گریستند و حیله های عمرو بن عاص که برای بازگرداندن مسلمانان نزد نجاشی رفته بود، نقش بر آب شد. مذاکره جعفر ـ به عنوان سفیر پیامبر اسلام ـ با نجاشی ـ به عنوان یک حاکم مسیحی ـ در صدر اسلام، به عنوان یک نمونه موفق برای گفت وگوی ادیان محسوب می شود.
برخی نظریه پردازان معاصر در باب گفت وگو بر این باورند که گفت وگو میان ادیان و تمدن های بزرگ، به دلیل این که زبان مشترکی بین آنها وجود ندارد و هر یک با باورها و پیش فرض های متفاوتی در مقابل یکدیگر قرار می گیرند، عملا امکان پذیر نیست و هر گونه مواجهه ای نهایتا به جنگ و جدال منجر خواهد شد.
اما برخی دیگر از صاحب نظران بر این باورند که درست است که زبان مشترک پیش نیاز برقراری گفت وگوست و نیز هرچند ادیان دارای پیش فرض های مختلف و باورهای متفاوت هستند، ولی جوهره اصلی ادیان و آموزه های الهی آنها و نه انحرافاتی که جاهلان و سودجویان در طول تاریخ به ادیان افزودند، زبان مشترکی را در اختیار پیروان ادیان متفاوت قرار می دهد تا بر مبنای آن، به گفت وگویی ثمربخش دست یابند.
این آیات از سوره مریم که حاکم مسیحی و اسقف های مسیحی با آن ارتباط مطلوبی برقرار کردند، بر مبنای ارزش هایی صورت گرفت چون عصمت و پاکدامنی مریم، مظلومیت او و در مظان تهمت قرار گرفتن این بانوی پاکیزه و توحید و امر خداوند، که بی نیاز از مقدمات دنیوی است.
مسیحیان مخاطب جعفر، ارزش هایی را که در این چند آیه مطرح شد، همخوان با ارزش های الهی و انسان دوستانه فرهنگ مسیحی خود دیدند و نجاشی در پایان صحبت های جعفر، فاصله بین اسلام و مسیحیت را بسیار ناچیز خواند.
بنابراین، در وجود تفاوت بین ادیان تردیدی نیست و حامیان گفت وگوی بین ادیان، منکر این تفاوت ها نیستند، ولی بر این باورند که اشتراکاتی میان آموزه های اصیل ادیان وجود دارد که فطرت انسان ها پذیرای آنها هستند و زمینه ارتباط انسانی را بین پیروان ادیان متفاوت و همدلی آنها با هم فراهم خواهد کرد.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رهبر انقلاب انتخابات دولت سیزدهم مجلس شورای اسلامی روز دختر رافائل گروسی رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی حجاب مجلس انتخابات مجلس
قتل تهران پلیس هواشناسی شهرداری تهران وزارت بهداشت بارش باران آموزش و پرورش سیل فضای مجازی سلامت قوه قضاییه
گاز دولت مالیات خودرو قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا مسکن حقوق بازنشستگان ایران خودرو بازار خودرو بانک مرکزی
نمایشگاه کتاب تهران نمایشگاه کتاب تلویزیون کتاب محمدمهدی اسماعیلی سینمای ایران سریال دفاع مقدس سینما تئاتر موسیقی رسانه ملی
دانشجویان دانش بنیان اینوتکس
رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل فلسطین جنگ غزه آمریکا رفح روسیه حماس حمله به رفح نوار غزه ترکیه
فوتبال رئال مادرید استقلال پرسپولیس لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ لیگ برتر بازی ذوب آهن لیگ برتر ایران نساجی لیگ برتر فوتبال ایران
اینترنت تبلیغات اپل عیسی زارع پور سامسونگ ناسا گوگل آب مایکروسافت نوآوری
هندوانه آسم سنگ کلیه بیماران خاص کمردرد ناباروری بیمه سبزیجات اعتماد به نفس