سه شنبه, ۱۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 4 February, 2025
اولویت با کدام است خانه یا مدرسه
مدیریت مدارس ادعای خانهی دوم برای دانش آموزان دارند و این گرفتار تعارفها و سوء تفاهمهاست. بدین ترتیب، دو گونه روش پرورشی اعمال میشود: خانه و مدرسه. مدرسه نمیتواند ادعای برابری با پدر و مادر دانش آموز بکند و حتا گاه دیده میشود که دستورات رفتاری برای دانش آموزان شدیدتر از خانه است با این ادعا که انضباط در مدرسه آموخته میشود. اما، مدرسه عملا چه گونه میتواند انضباط اجتماعی یاد دانش آموز بدهد؟ این باید بررسی شود.
یکی از برتریهای مدرسه به خانه این است که مدرسه یک نظام اجتماعی گسترده دارد که دانش آموز راههای تفاهم را یاد میگیرد. در خانه چنین امکانی برای نوجوانان وجود ندارد. اما، مدیر مدرسه تا چه اندازه در آموزش رفتارها و هنجارهای اجتماعی کارساز است؟ همیشه تلقی مدیر از آموزش نظم و انضباط اجتماعی دستور العملهای خشک و قواعد کهنه است. او دوست دارد بر حسب قواعد شناخته شده و استمرار یافته آزمون خود را مستقر کند. یعنی این که، هیچ انگیزهای برای طرحی نو و به روز شده در سر ندارد. دلایل آن ساده است: خطرات پاسخ گویی، سری که درد نمیکند...، ناآگاهی او از رفتارهای اجتماعی، عدم شناخت او از «نظم» و... از این که در رسانهها یا در جلسات مدیران در مورد اشتباههای مدیر سخن گفته شود، برای هیچ کس خوشایند نیست. چنین تجربهای را به سختی در بین مدیران میتوانیم ببینیم.
این گونه تجربهها به علاوهی آشنایی او با نظریات آموزشیِ نو برای کل جامعه نتایج خوبی به بار خواهد آورد. با این حال، او خواهد دانست که فرد دانش آموزش آن گونه که در خانه هست، در مدرسه نخواهد بود. شخصیت او بر حسب این که از کودکی چه گونه شکل گرفته به سختی قابل کنترل است. مدیر نوپرداز خواهد دانست که، «کنترل» واژهایست که همواره نتیجهی بدی به همراه داشته است. هر دانش آموز به خوبی یاد میگیرد که چه گونه در برابر خواستههای دستوری مدیر مقاومت کند. هر کار و رفتار مدیر یک واکنش با اندازهی برابر تولید میکند که مدیر را رو در روی دانش آموز قرار میدهد: مدیر با طیف گستردهای از دانش آموزان رو در روست ولی دانش آموز فقط با مدیر به مبارزه برمیخیزد.
در مورد واژهی کنترل سخن زیادی وجود دارد و بیشترین رفتارهای مدیران و دانش آموزان را نیز برمیانگیزد. برای خنثی کردن یک ناهنجاری غالبا به این واژه رو میکنند چرا که بیدردسرترین و کوتاه مدتترین راه حل شناخته شده است. یکی از دانش آموزان کاری کرده است که ناخوشایند دیگران بوده است. نخستین چیزی که به ذهن میرسد مقابله کردن با آن است. و کنترل بهترین گزینهی ماست. «مقابله کردن با ناهنجاری» اصولا بدترین نتیجه را به دست میدهد. چرا که واکنشهای یک سانی را برمیانگیزد. دانش آموزی که بفهمد با او برخورد میشود کوچکترین کارش لج بازی خواهد بود. همه این گونهاند. بهترین مدیران راهکاری را برمیانگیزند که طرف مقابل نتواند حدسی از آن داشته باشد.
پس یکی از سادهترین راهها برای کاستن از ناهنجاریها گم کردن راههای برخورد است. یعنی، همیشه باید به تازهترین روشها مسلح شد. و نیز، هر فرد برخوردی منحصر به فرد لازم دارد.
دستورالعملی در مدرسه وجود دارد که دانش آموز نباید گوشی همراه داشته باشد. حالا، درست یا نادرست، ترفندی که برای این کار اندیشیده میشود، گشتن کیف و جیب دانش آموز و سپس توبیخ اوست. این دیگر واقعا بدترین شکل مبارزه با ناهنجاریست. گشتن کیف و جیب دانش آموز حتا برای خانواده نیز مشکل ساز است چه رسد به مدرسه. شخصیت، و استقلال فکری و عملی او در چنین مواردی له میشود. چه گونه مدرسه میتواند جایگاه ممتاز دانش آموز را به او ببخشد؟ شاید جامعهی پر التهاب ما راههای کمتری برای حل مشکلات داشته باشد، اما، همیشه راهحلهایی وجود دارد که به هنگام تمرکز میتوان یافت.
راه حلهای بد، بدتر از ادامهی ناهنجاریهاست. چرا؟ چون هر دو در برابر هم میایستند و برای هم شاخ و شانه میکشند و احترام خشک و خالی از بین میرود و در عوض، طرف مقابل راههای برخورد را به خوبی یاد میگیرد که مقابلهی شدیدی انجام دهد.
شعارهای کهنه و منسوخ شدهی پیشین که دانش آموز را دوست خطاب میکنند و مدیر را پدر، در همان روزهای نخست مدرسه زمینگیر میشود. من استدلال میکنم که خانه مرکز بلاعوض افراد است. و مدرسه نمیتواند بنیان شخصیتی افراد را در نظر بگیرد. مدیر نمیتواند رفتار چندگانه با هر دانش آموز داشته باشد. او به یک سان با همه رفتار میکند چون چارهای ندارد. بهترین روش او آن خواهد بود که حوزهی شخصیت او را پایمال نکند. ابدا نمیتوان پذیرفت با خراب کردن رفتارهای عادی دانش آموز به ترمیم روانی او بپردازد. من که تاکنون ندیدهام روشن فکرترین مدیر مدرسه دستی بر چنین کار ناپختهای نداشته باشد. و دشواری کار در همین جاست. خانواده هم گریبانگیر چنین ناپختگی خواهد بود. مادری که مراقبت بیش از اندازه برای کنترل فرزندش به کار میبندد حریم زندگی او را تار و مار میکند و او اگرچه به صورت پنهانی، درصدد خنثی کردن آنها خواهد آمد. پسری که به عوض درس به گیم نت رفته و کارش رو شده است، یک چیز را نشانمان میدهد: علاقهی او به چیزهایی غیر از درس. ولی به گمان پدر درس بهترین گزینهی فرزندش است. یک پرسش عجیب این خواهد بود که چرا درس بهترین روش زندگیست.
نه پدر میداند، نه خود دانش آموز و نه مدیر مدرسه. ولی گلایههای خود مدیر مدرسه از این که چندر غاز حقوق او به همراه همسرش کفاف زندگیاش را نمیدهد، در این جا پشت سر انداخته میشود.
مدرسه محل رعایت تمام و کمال اصول بدیهیست. اصولی که هرگز خدشه پذیر نیست. از بس که کهنه شده هم چون فرش هریس کاراییاش هم بیشتر شده است. گوشهی چشم پرسشگرانهای هم نمیتوان بدانها کرد. باز گشتن از آن قطعا دوزخی از آینده برای ما رقم خواهد زد. اما درعوض، خانه که یکی از بستگیهای ژنتیکی به شمار میرود، زیاد با اصول واپسگرا دم نمیگیرد. تا آخرین لحظهی زندگی یکی از بستگان خانواده شمرده میشود.
مدرسهها غالبا نقش پادگانی برای دانش آموزان دارند. در این جا برخوردهای لفظی زیاد مطرح نیست. بل که، رفتارهای ناهنجار مدارس است که با نشناختن حوزهی شخصیتی افراد همه چیز را زیر و رو میکنند. هم چنان که گفتم، راه حل بد آیندهای از نابسامانیها بر جای خواهد گذاشت: راه حل بد بدتر از بد است. دانش آموزی که استقلال فردیاش زیر کنترلهای تخریب کننده از دست رفته، تقویمی برای خود نخواهد داشت. او بدون تاریخ است. تعلق به هیچ جامعه ندارد. دوستاناش هیچ بستگی با او ندارند. او کان لم یکن است تا مگر سرنوشت و روزگار او را دوباره برچیند. وقتی در گوشهای دنج نفسی تازه میکند و پس از کنج نشینیها و مراقبتهای فرسایشی به خود میآید، نشانهای تخریبی را یکی یکی برمیشمارد و هم چون من بر اوراق سفید سیاهاش میکند.
خلیل غلامی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست