پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
هواپیمایی قطر در ایران
صنعت هواپیمایی یکی از بازارهای نزدیک به انحصار طبیعی است. این صنعت نیاز به سرمایهگذاری اولیه زیادی دارد و هزینه خدمات به یک مشتری اضافی تقریبا صفر است، چراکه هزینه پرواز در یک مسیر با نیمی از صندلیهای پر یا همه صندلیها اشغال شده، تقریبا برابر است. از سوی دیگر رقابت در این صنعت کاملا پرخطر است. قیمت سوخت که هزینه متغیر غالب است، نوسانات فراوانی دارد و تعداد مشتریان نیز به شدت فصلی است.
در چنین بازاری کاملا محتمل است یک شرکت با استفاده از ابزارهای رقابتی بقیه رقبا را ورشکست کند و خود به صورت انحصاری در بازار زنده بماند. این ابزارهای رقابتی میتواند بلیتهای بسیار ارزان، کیفیت بسیار عالی یا حتی خدمات پرواز مستقیم باشد. در چنین شرایطی سیاستگذار نمیپسندد که رقابت در بلندمدت را فدای رقابت وحشیانه در کوتاهمدت کند. لذا سیاستگذار معمولا برای شرکتهای هواپیمایی، محیطی را فراهم میکند که با کمی قدرت انحصاری بتوانند سود مکفی کسب کنند و در بلندمدت تعداد شرکتهایی که رقابت میکنند مکفی باشد. یک نمونه از چنین سیاستهایی، منع پرواز شرکتهای خارجی در خطوط داخلی است. برای مثال در آمریکا هیچ شرکت هواپیمایی خارجی اجازه پرواز میان دو شهر در آمریکا را ندارد.
از آنجایی که پروازهای خارجی به تمام شهرهای آمریکا صورت نمیگیرد، شرکتهای خارجی مجبورند از شرکتهای داخلی برای پرواز نهایی مسافر کمک بگیرند. به زبان دیگر، شرکتهای داخلی حتی در سود پروازهای شرکتهای خارجی به کشورشان نیز شریک میشوند. از سوی دیگر، معمولا سود پروازهای بینکشوری بسیار بیشتر از پروازهای درونکشوری است و این سیاست منطقه امنی برای سود حداقلی شرکتها تامین میکند. علاوه بر این، استدلال میشود که این سیاست خود ابزاری ضدانحصاری است. برای مثال اگر هواپیمایی کانادا اجازه داشته باشد بین شهرهای آمریکا پرواز کند، وی میتواند قدرت انحصاری خود در خطوط داخلی کانادا را با پروازهایش به مقصد آمریکا گره بزند و بقیه رقبا را از بازار پروازهای آمریکا به کانادا بیرون کند.
مشابه همین مثال در داستان اجازه پرواز شرکت هواپیمایی قطر بین شهرهای ایران صدق میکند. شرکت قطری میتواند از قدرت انحصاری خود در پروازهای داخلی ایران استفاده کند و پروازهای خارجی مسافرین ایرانی را با پروازهای داخل ایرانشان گره بزند. در این صورت، شرکت قطری میتواند رقبایش را، از صحنه رقابت پروازهای بینالمللی مسافران ایرانی خارج کند. در نهایت چنین سیاستی، هزینه پرواز بینالمللی برای مسافرین ایران افزایش مییابد و سود انحصاری شرکت قطری افزایش مییابد. حال که به دلیل تحریمها و تامین امنیت پرواز مسافران ناچاریم به شرکت قطری اجازه پرواز داخلی بدهیم، معقول است برای افزایش رقابت به شرکتهای خارجی دیگر نیز چنین مجوزی را بدهیم.
محمدحسین رحمتی
دانشجوی دکترای اقتصاد دانشگاه آستین
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه روز معلم مجلس شورای اسلامی دولت رهبر انقلاب نیکا شاکرمی دولت سیزدهم مجلس بابک زنجانی شهید مطهری
آتش سوزی تهران پلیس زلزله قوه قضاییه پلیس راهور شهرداری تهران سیل آموزش و پرورش سلامت سازمان هواشناسی دستگیری
قیمت طلا قیمت خودرو قیمت دلار خودرو بازار خودرو دلار بانک مرکزی ایران خودرو سایپا کارگران تورم حقوق بازنشستگان
سریال نمایشگاه کتاب فیلم سینمایی عفاف و حجاب تلویزیون جواد عزتی مسعود اسکویی سینما رضا عطاران سینمای ایران دفاع مقدس فیلم
مکزیک
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس اوکراین نوار غزه انگلیس نتانیاهو یمن افغانستان ایالات متحده آمریکا
پرسپولیس استقلال فوتبال سپاهان تراکتور علی خطیر لیگ برتر ایران لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید باشگاه استقلال بایرن مونیخ لیگ برتر
هوش مصنوعی تلفن همراه اپل اینستاگرام گوگل همراه اول فرودگاه واکسن تبلیغات ناسا پهپاد
سرطان کبد چرب فشار خون بیمه کاهش وزن بیماری قلبی دیابت مسمومیت داروخانه