چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
جهانی شدن, فرصت ها و تهدیدهای فرهنگی
روند جهانی سازی و یا غربیكردن، در راستای منافع سلطه و سرمایه داری و بیتوجه به منافع و مصالح و ارزشهای فرهنگی و دینی در حال اجراست و امكانات سختافزاری و نرمافزاری را برای پیشبرد آن به كار میگیرند. جهانی شدن ابعاد متعددی دارد كه از جمله آنها فرصتها و تهدیدهای فرهنگی آن است كه برای همه ملتها به ویژه مسلمانان بحثانگیز و تا حدودی نگران كننده میباشد. جهانی شدن یك روند (پروسه) عادی و جهانی سازی یك طرح (پروژه) و جهانی بودن یك واقعیت است و غالبا بدون توجه به صورت مترادف و با برداشتهای ناصحیح مطرح میشود. روند جهانی سازی و یا غربیكردن. در راستای منافع سلطه و سرمایه داری و بیتوجه به منافع و مصالح و ارزشهای فرهنگی و دینی در حال اجراست و امكانات سختافزاری و نرمافزاری را برای پیشبرد آن به كار میگیرند. طبعا روند تحولات به گونهای است كه مشكلات و بحرانهای متعددی را شكل میدهد كه در عین حال میتواند برای جهان اسلام و به ویژه جمهوری اسلامی فرصتهایی را نیز تدارك كند. مهمترین تهدیدات و دغدغههای ناشی از جهانی سازی عبارتند از:
۱ـ فساد فرهنگی و اخلاقی.
۲ـ توسعه و سلطه بیشتر نظام سرمایه داری و تشدید بحرانها و بیثباتی بینالمللی.
۳ـ تشدید فاصله طبقاتی و گسترش فقر و تبعات آن.
۴ـ سلطه دولتهای ضد مردمی در جهان سوم.
۵ـ جهانی شدن اندیشههای معارض با اسلام.
و همچنین موارد زیر فرصتهایی است كه میتوان با درایت و هوشمندی به آنها دست یافت.
۱ـ امكان برقراری ارتباط با افراد آگاه و علاقمند به فهم و شناخت اسلام در سراسر جهان.
۲ـ پاسخگویی به شبهات و نقد آراء و نظرات در سطح جهانی و دفاع از اسلام.
۳ـ تحت تأثیر قراردادن جریانهای معارض و حمایت از جنبشهای اسلامی و ضد سلطه.
۴ـ زمینهسازی برای مطرح كردن بحثهای مربوط به حكومت جهانی حضرت مهدی(عج).
۵ـ استفاده گسترده از امكانات علمی و ارتباطی و جبران بخشی از عقب ماندگیها.
امید است كه با تداوم این جریان، گامهای بلندی در جهت تحقق صدور انقلاب اسلامی برداشته و موج گرایش به اسلام و مقابله با كفر و شرك و طاغوت گسترش و شدت بیشتری داشته و زمینه ساز حكومت جهانی حضرت مهدی (عج) باشد. استعمار سرمایه داری پس از سه قرن سلطه مستقیم و غیر مستقیم بر بخش بزرگی از جهان، پذیرفت كه ادامه شیوه موجود، با مشكلات و چالشهای زیادی روبرو میباشد. ژزیرا با گسترش آگاهی و حضور قشرهای متعدد مردم در صحنههای سیاسی و اجتماعی، امكان سلطه آشكار به سادگی وجود ندارد، به علاوه هزینه اداره سرزمینهای تحت سلطه نیز، روز به روز روبه افزایش میباشد. از اینرو سلطه فكری و مشابه سازی فرهنگی و یكپارچه كردن بازار كالا، با عنوان «جهانی شدن، استراتژی دراز مدت نظام سرمایه داری» برای تداوم سلطه انتخاب گردید. گفتمان «جهانی شدن» و به دنبال آن، جهانی كردن یا جهانی سازی ـ كه ارتباط مستقیمی با آینده بشریت دارد ـ جدیترین و مهمترین رویكرد جوامع فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مختلف، و از جمله چالشهای جریانهای فكری و ایدئولوژیك، در دو دهه اخیر بوده است. لذا قبل از طرح موضوع، توضیح مختصری پیرامون سه مقوله فوق ارائه و در ادامه آن، فرصتها و تهدیدهای اعتقادی و فرهنگی جهانی شدن، بررسی میشود. انسان به لحاظ فطری موجودی جهانی است و هر یك از محدودیتها و مرزبندیهای نژادی، زبانی، قومی و جغرافیایی در واقع قراردادی و ساخته انسان ضعیف و خصلتهای منفی و جهالتهای او میباشد. قرآن كریم در این زمینه میگوید: «یا اَیها الناسُ اِنا خَلقناكُم مِن ذَكر و اُنثی و جَعلناكُم شُعوبا وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ اَكرَمَكُم عِندَاللّهِ أتقاكم إنّ اللّه عَلیمٌ خَبیرٌ». ای مردم! ما شما را از مرد و زن خلق كردیم و شما را در شكل اقوام و قبایل برای شناخت یكدیگر ساماندهی كردیم (كه ملاك ارزش و برتری نیست، زیرا قطعا ملاك برتری از نظر خداوند، تقوای شماست. مسلما خداوند به امور كلی و جزیی عالم میباشد.(۲) توحید واقعی، انسان را چند بعدی و زمین و آسمان را برای او و در اختیار او قرار داده است. اسلام نیز به دلیل فطری بودن و هماهنگی با جهان آفرینش طبعا چند بعدی و جهانی میباشد، از اینرو بیش از تمامی ادیان ـ حتی ادیان آسمانی دیگر ـ جهانی فكر میكند و جهانی عمل میكند. در حالی كه غالب ادیان، منطقهای و یا مقطعی بودهاند و عملاً قابلیت جهانی شدن و همیشگی بودن را ندارند.
آیات متعددی تبیین كننده این واقعیت میباشند كه از جمله آنها عبارتند از:
۱ـ «وَ ما أرْسَلناكَ اِلاّ رَحمَهً لِلعالَمینَ». ای پیامبر! ما تو را به عنوان رسول نفرستادیم، مگر اینكه برای تمامی مردم جهان رحمت باشی.
۲ـ «وَ ما اَرسَلناكَ اِلاّ كافَهًٔ لِلنّاسِ بَشیرا وَ نَذیرا»(۳). ای پیامبر! ما تو را به عنوان رسول نفرستادیم، مگر اینكه برای تمام مردم مأموریت بشارت و انذار و تنبه داری.
۳ـ «وَ كَذلِكَ جَعَلناكُم اُمَّهًٔ وَسطا لِتَكُونُوا شهداء علی الناس وَ یَكُون الرَسُول عَلَیكُم شَهیدا».(۴) و به این ترتیب شما (مسلمانان) را امت وسط (به دور از افراط و تفریط) قرار دادیم، تا شاهد و الگوی تمامی مردم باشید و پیامبر اسوه و شاهد بر شما باشد.
از جمع بندی چنین آیاتی نتیجهگیری میشود كه جهانی شدن روندی است كه بشر به اقتضای طبع و فطرت خود به سوی آن میل میكند. رویكرد به توسعه ارتباطات و مواصلات، رسانهها و سازمانهای بینالمللی، بخشی از آثار جهانی شدن است كه به دلیل جهانی بودن انسان به تدریج شكل گرفته است. جهان شمولی اسلام (انترناسیونالیسم) در واقع تحقق شرایط و شكلگیری مطلوب جامعه انسانی، در ارتباط با انسانهای دیگر و نیز تجلی خصلتهای فطری برای برداشتن موانع تكامل و حركت به سمت كمال و ارتقای وضعیت زندگی ـ نه صرفا توسعه كمّی و مادی میباشد، زیرا همه انسانها به لحاظ فطری و عقل سلیم خواهان عدالت، صلح و ارتقای وضعیت و موقعیت خود در جامعه میباشند. آنچه باعث تداوم جنگها، بیعدالتیها، تخریبها، ظلمها، واگراییها میشود، وجود خصلتهای منفی، هوی و هوسها، زیادهطلبیها و وجود جهالت و تعصبات كوركورانه و مهار نشده و نبود یا ضعف تقوای الهی است. از اینرو اسلام با تأكید بر جهانی بودن، الهی بودن و تقوی ـ به عنوان ممیزه انسان با سایر حیوانات ـ زمینههای همزیستی، همیاری (تعاون)، وحدت (اعتصام به حبل اللّه) را فراهم میكند. آنچه كه در ادبیات سیاسی به نام جهانی شدن گفته میشود، در واقع جهانی كردن(۵)، جهانی سازی(۶) و یا غربیكردن(۷) جهان و در واقع پروژه نظام سرمایه داری میباشد. جهانی شدن پروسه و روندی است كه از ابتدای زندگی اجتماعی انسان آغاز و همچنان ادامه دارد. در چند قرن اخیر، با پیشرفتهای مادی و صنعتی و گسترش اهداف توسعه طلبانه و تشدید زیادهطلبی، شدت و سرعت گرفت. بنابراین دولتهای بزرگ سرمایه داری بر موج جهانی شدن طبیعی و تدریجی مسلط شدند و ضمن تسریع در جهت بهرهگیری حداكثر برای سلطه جویی و استثمار بیشتر، آن را از مسیر عادی خود خارج كردند. رویكرد مخالفین جهانی سازی در ارتباط با جنبههای مادی و منافع جریانهای خاصی میباشد و ربطی به ابعاد انسانی و ارزشی ندارد. آنان نگران سلطه جهانی سرمایه و تكنولوژی برتر و از دست دادن موقعیت و جایگاه نسبی خود میباشند. اگر چه در ظاهر شعارهایی در حمایت از محیط زیست، سوءاستفاده از قدرت، تضعیف بیش از پیش اقتصاد كشورهای عقب مانده و در واقع عقب نگهداشته شده مطرح میكنند.لذا امكان همكاری با جریان مخالف جهانی سازی ضعیف و محدود است. زیرا مواضع آنان معطوف به حفاظت از منافع خودشان میباشد. اگر چه آمادگی دارند كه دیگران را به صورت نیروی همفكر و همراه در صحنه بینالمللی به نمایش بگذارند، ولی در عمل اعتنایی به منافع و اهداف جریانهای خارج از مجموعه خودشان ندارند. به ویژه آنكه جریان ضد جهانی سازی، ضد سلطه و دینی باشد! كشورهای جهان سوم ـ به استثنای بعضی از آنها ـ نیز عملاً به دلایل متعدد و از جمله وابستگیهای سیاسی قادر به مقاومت در مقابل جریان جهانی سازی نیستند و مخالفتهای آنها برای اقناع افكار عمومی مردمشان و سرپوش گذاشتن بر ماهیت واقعی آنها میباشد جریان ضعیفی از مخالفین جهانی سازی نگران تشدید فاصله غنی و فقیر، از بین رفتن منابع و منافع كشورهای ضعیف و به اصطلاح توسعه نیافته و از بین رفتن هویت فرهنگی و ملی است. مؤلفههای جهانی سازی وجود سازمانهای بینالمللی، كه غالبا تحت سلطه قدرتهای استكباری قرار دارند، رسانههای متعدد و متنوع بینالمللی با امكانات و تجهیزات مدرن، دولتهای ضعیفی كه در جهت تحقق اهداف جریان مزبور بستر سازی میكنند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست