چهارشنبه, ۲۲ اسفند, ۱۴۰۳ / 12 March, 2025
گرانی گناه من نیست

به نظر میرسد روزهای پرحاشیهای را سپری میکنید. بحث استیضاح و زیر سوال رفتن بخشی از برنامههایتان، مثل تنظیم بازار، تعامل با اصناف وگرانی. کمی خسته به نظر میرسید آقای وزیر.
کار مداوم در وزارتخانهای مثل وزارت بازرگانی خستگی هم به دنبال دارد. بحث اصلی استیضاح نیست. استیضاح حق نمایندگان مردم است ومن از این نکته خوشحال میشوم که عرصه استیضاح، محل بیان واقعیتهایی درمورد اقتصاد کشور باشد. اما استیضاح یک وزیر از مجموعه وزرای اقتصادی یک کابینه به بهانه گرانی وتورم، برخاسته از اهدافی است که نمیدانم این اهداف چیست. با خودم فکر میکنم یعنی مسبب همه گرانیها وزیربازرگانی به تنهایی بوده است؟بحث تورم وگرانی، ریشه در ساختار اقتصادی کشور دارد ومحاکمه کردن یک وزیر، آن هم وزیری که باید مدافع حقوق مصرف کننده باشد وطرف عرضه وتولید هم نیست، کمی عجیب است.
▪ احتمال دارد کابینه را ترک کنید. این موضوع ناراحت کننده نیست؟
ـ چرا باید ناراحتکننده باشد؟ خانوادهام که خوشحال میشوند.
▪ بعد از این که خبر استیضاح را شنیدید چه واکنشی نشان دادید؟
ـ لبخند زدم.
▪ آقای رئیس جمهور چه واکنشی داشتند؟
ـ نمیدانم. لحظه اعلام خبر آن جا نبودم.
▪ رئیس جمهور از وزیر بازرگانیاش حمایت خواهد کرد؟
ـ از خودایشان بپرسید.
▪ اما چرا نباید حمایت شود؟
ـ برخی سایتها این گونه تحلیل کردهاند که رئیس جمهور در راستای ادامه ترمیم کابینه، موافق با استیضاح وزیر بازرگانی است. حتی گفته میشود قرار است وزیر بازرگانی قربانی گرانیها شود.
این روزها انتشار شایعه، خرج زیادی ندارد. برای تحلیل شایعه هم نیاز نیست زحمت زیادی صرف شود. روزی روزگاری، برای انتشار وتحلیل شایعه، نیاز به کاغذ یارانهای بود اما درحال حاضر انتشار خبرهای دروغین وتحلیلهای آبکی وستون شایعات، نیازمند به کمکهای دولتی نیست. به لطف اینترنت، همه جا پرشده است از این گونه شایعات و تحلیلهای سطحی.
▪ فکر میکنید آقای رئیس جمهور از شما حمایت کند؟
ـ آدمی صریحتر از آقای احمدینژاد میشناسید؟ این که میگویند رئیس جمهور از وزیر بازرگانی راضی نیست ومجلس را تحریک میکند تا وزیر کابینهاش را استیضاح کند، چه مبنایی میتواند داشته باشد؟من آدمی صریحتر ازاحمدینژاد نمیشناسم. ایشان اگر با کسی مشکل داشته باشد، به صراحت وبدون ملاحظه عنوان میکند. احمدینژاداهل بازیهای سیاسی نیست. ایشان از عملکرد وزارت بازرگانی راضی است واین نکته بارها عنوان شده ومن نیازی به بازگویی آن نمیبینم.
▪ چند سال است که آقای احمدینژاد را میشناسید؟
ـ از سالهای دور. مدتی با ایشان فعالیتهای مشترک سیاسی وتشکیلاتی در دانشگاه علم وصنعت داشتم. خیلی وقت است که ایشان را میشناسم.
▪ همین دوستی دیرینه باعث شد به کابینه دعوت شوید؟
ـ نه. آن قدرها دوست نبودیم. همدیگر را میشناختیم، اما رفقای صمیمی وهمیشگی نبودیم. من برای آقای احمدینژاد غریبه نبودم و از سوی کسی هم به کابینه تحمیل نشدم.
▪ پس چگونه به کابینه پیوستید؟
ـ یک روز تماس گرفتند وقرار مذاکره گذاشتند. من ازطرف دوستان مشترکی که داشتیم به آقای احمدینژاد معرفی شدم.
▪ چه دوستان مشترکی؟
ـ دوستان قدیمی در دانشگاه علم وصنعت. همچنین دوستانی درسپاه پاسداران وبرخی دوستان دیگر.
▪ درسپاه پاسداران سابقه فعالیت دارید؟
ـ من وقتی ۲۱ سال داشتم، فرمانده سپاه پاسداران درغرب تهران بودم. جزو بچههای جبهه وجنگ هستم وسالها در ردههای مختلف فرماندهی در جنگ ودفاع مقدس حضور داشتهام.
▪ چگونه به کابینه پیوستید؟
ـ با توجه به سابقهای که داشتم ودوستان مشترکی که میان من وآقای احمدینژاد وجود داشت، به کابینه دعوت شدم.
▪ اگر رشته کلام از دست شما خارج نمیشود، لطفا درمورد پیشینه وسابقه خود توضیح دهید. درمورد درس ودانشگاه و سابقه مدیریت اجرایی.
ـ آقای امیری (رئیس دفتر وزارتی) به من گفت شما میخواهید درمورد افزایش جهانی قیمت موادغذایی وتورم گفت وگو کنید اما شما ظاهرا علاقهای به این بحث ندارید. (با خنده)
▪ خیلی زیاد وارد پیشینه و سابقه شما نمیشویم. در حد این که بدانیم سابقه مدیریت شما درامور اجرایی چقدر است و چگونه وارد کابینه شدید.
ـ من ۴۸ سال سن دارم وبه قول تهرانیها، بچه خیابان نامجو در نظامآباد تهران هستم. پدرم درحوالی میدان گرگان قدیم، که حالا به میدان نامجو معروف است، مغازه داشت ومن کودکیام را درهمین منطقه پشت سرگذاشتم. درسال ۱۳۶۵ موفق شدم از دانشگاه علم وصنعت، مدرک مهندسی صنایع بگیرم وسه سال بعد ازهمین دانشگاه، مدرک فوق لیسانس مهندسی صنایع گرفتم.
مدتی بعد بورس تحصیلی برای اعزام به خارج گرفتم، اما به دلیل شرایط خانوادگی ترجیح دادم درداخل ادامه تحصیل بدهم که درهمین زمینه دردانشگاه علم وصنعت پذیرفته شدم ودر سال ۱۳۶۸مدرک دکترای مهندسی صنایع ازاین دانشگاه گرفتم. همان طورکه اشاره کردم، درجریان دفاع مقدس، در ردههای مختلف فرماندهی جنگ، درجبهه حضور داشتم وپس ازآن به عنوان معاون پژوهش وآموزش دانشکده فنی دانشگاه امام صادق(ع) فعالیت کردم. بعد درهمین دانشکده به عنوان قائم مقام انتخاب شدم تا این که به وزارت دفاع وپشتیبانی نیروهای مسلح پیوستم.
از سال ۱۳۷۶ به عنوان رئیس هیات مدیره ومدیرعامل سازمان اتکا انتخاب شدم وتا یک سال پیش اززمان پیوستن به دولت نهم، دراین پست مشغول بودم.
درطول سالهای گذشته، عمده فعالیتهای من در دانشگاه متمرکز بود ودرطول این سالها، همواره عضو هیات علمی دانشگاه هم بودهام. درزمینه مسایل فنی ومهندسی ومدیریتی هم ازسال ۱۳۶۲ سوابق من موجود است.
▪ چگونه به دولت نهم پیوستید؟
ـ من درجریان چیدمان کابینه نبودم، اماازچند ناحیه به آقای احمدینژاد معرفی شدم. همان طور که اشاره کردم، آقای احمدینژاد را ازمدتها پیش میشناختم ولی درچندسال متوالی همدیگر را ندیده بودیم. روزی که برای پست وزارت معرفی شدم، کنجکاو بودم ببینم از چه ناحیهای به آقای احمدینژاد پیشنهاد شدهام وبعدها فهمیدم که از محافل دانشگاهی وانجمنها ودوستان مشترک سپاهی، حمایت شدهام. نکته جالب توجه این بود که نام من درفهرست چند وزارتخانه قرار داشت که جدیترین آنها وزارت صنایع و معادن و وزارت بازرگانی بود که درنهایت به عنوان وزیر بازرگانی به مجلس معرفی شدم ورای اعتماد گرفتم.
▪ مشهوراست که وزرای دولت نهم پیش از ورود به کابینه، قول وقرارهای زیادی با رئیس جمهور منتخب میگذاشتند، شما چه قولی به آقای احمدینژاد دادید وچه قولی از ایشان گرفتید؟
ـ من هم مثل خیلی ازوزرای دیگر با ایشان نشستهایی برگزار کردم وصحبتهای زیادی بین ما رد وبدل شد. بخشی از این صحبتها به مسایل فنی و برنامههای من برمیگشت وبخشی هم مسایل مورد نظر آقای احمدینژاد بود.
در مورد برنامههایی که داشتم، بحث اصلی و محور برنامههای من توجه به صادرات بود و مشارکت بخش خصوصی در بازرگانی کشور. منطقی کردن تعرفهها هم مورد تاکید من قرار داشت و آقای احمدینژاد هم ضمن تایید این برنامهها، تاکید داشتند که مردم نباید با کمبود مواد غذایی درکشور مواجه شوند. من قول دادم این برنامهها را عملی کنم و ایشان قول دادند حمایت کنند.
در صحبتهای مفصلی که با رئیس جمهور داشتم و حتی در برنامهای که به مجلس ارایه کردم، به این موضوع تاکید داشتم که نگاه من به وزارت بازرگانی، صرفا نگاه داخلی نیست و حضور اقتصاد ایران در بازارهای جهانی و پرداختن به مقوله صادرات اهمیتی کمتر از دیگر سیاستهای داخلی ندارد.
من به این نکته اشاره کردم که دراقتصاد ایران پتانسیلهای زیادی وجود دارد که درطول سالهای متمادی مغفول مانده است واگر این سیاستها مورد توجه قرار گیرد میتواند آثار مثبتی برای اقتصاد ایران داشته باشد.
▪ گفتید از رئیس جمهور خواستید که از برنامههای شما حمایت کند. بیشتر نگران به چالش کشیده شدن چه برنامههایی بودید؟
ـ به هرصورت وزارت بازرگانی نقطه حساسی در اقتصاد ایران است و اعمال هر سیاستی، میتواند برای وزیر بازرگانی حاشیه ایجاد کند. من احساس کردم وزارت بازرگانی میتواند برای برخی، حالت سهمیه وارثیه داشته باشد که از آقای احمدینژاد خواستم از سیاستهایم حمایت کنند تا اجازه ندهم وزارت بازرگانی به ارثیهای برای برخی جریانها تبدیل شود.
▪ در مجلس چه برنامهای را اعلام کردید؟
ـ در مجلس همان برنامههای اعلام شده به آقای احمدینژاد را مطرح کردم. برنامههایی مثل تنظیم بازار، ساماندهی رابطه با اصناف وازاین دست برنامهها.
▪ گفته میشود شما بیشتر از سایر همکاران خود به برنامه چهارم توجه داشتید. این موضوع را در روزی که میخواستید رای اعتماد بگیرید مطرح کردید؟ آیا در این زمینه با همکارانی که برنامه چهارم را قبول نداشتند به چالش نرسیدید؟
ـ من اهداف برنامه چهارم را قبول داشتم هرچند در برخی موارد دسترسی به آن را ممکن نمیدانستم اما تلاش خودم را کردم. در این زمینه من هیچگاه به چالش نخوردم. افزایش صادرات جزو برنامههای پیشبینی شده در برنامه چهارم بود و من تلاش زیادی کردم تا پیشبینیها محقق شود. برای پیشبرد اهداف صادراتی، دهها برنامه نوشتیم و تدوین کردیم و میبینید که این سیاستها جواب داده و با وجود اعمال فشارهای زیاد، صادرات کشور ما افزایش قابل توجهی پیدا کرده است. اهمیت این موفقیت زمانی بیشتر میشود که به رقابتهای شدید کشورها برای بازارگشایی هم توجه کنیم.
▪ روزی که برای گرفتن رای اعتماد در مجلس حضور داشتید، یکی از مهمترین برنامههای خود را تنظیم رابطه دولت واصناف اعلام کردید. اکنون که سه سال از آن روزها میگذرد، فکر میکنید تا چه اندازه توفیق داشتهاید؟
ـ در طول سه سال گذشته، بحث اصناف یکی از مهمترین برنامههای من در وزارت بازرگانی بوده است. در این زمینه تلاشهای زیادی کردیم و به نظر میرسد پس از سه سال، نتایج خوبی به دست آوردهایم.
از ابتدای آمدن به وزارت بازرگانی وقت زیادی صرف اصلاح امور اصناف واتاقهای بازرگانی کردیم. در زمینه اصناف یک سال زمان صرف کردیم تا اعتمادسازی کنیم. اوایل روی کار آمدن دولت نهم گاهی نگاه به وزارت بازرگانی و مجموعه دولت آن قدر منفی بود که ناامید میشدیم به همین دلیل یک سال زمان گذاشتیم تا تعامل خوبی با اصناف داشته باشیم. من در طول یک سال به همه استانها سفر کردم و تلاشم بر این موضوع متمرکز شده بود که تشکلهای بخش خصوصی باور کنند که میتوانند آزادی عمل بیشتری برای حضور دراقتصاد ایران داشته باشند.
من اعتقاد جدی دارم که دولت نباید کار بازرگانی انجام دهد. وزارت بازرگانی باید کار نظارت را دنبال کند و بخش خصوصی باید وارد میدان شود. درتمام مدت زمانی که در وزارت بازرگانی بودهام، به این نکته توجه داشتم. شما میتوانید با اصناف گفت وگو کنید و در این زمینه صحت و سقم این اظهارات را جویا شوید.
گاهی به عنوان رئیس هیات نظارت، به جای این که در مسند پرسشکننده بنشینم، پاسخگو بودم. فضا به گونهای بود که باید اعتمادسازی میکردیم. من واقعا به ایجاد فضای دموکراتیک برای بخش خصوصی اعتقاد جدی دارم و به آن عمل کردهام. به طور مثال در دولت مصوبهای تدوین شد مبنی بر این که کارگروهی تشکیل شود تا بحث بیمه اصناف، مالیات وخیلی مسایل دیگر را خود اصناف پیشنهاد کنند. یعنی مسایلی که سالها برای اصناف به معضل و مشکل تبدیل شده بود، با مشارکت خود آنها حل شد. دراین زمینه کارگروه همچنان مشغول بررسی مشکلات اصناف است. برخی مسایل حل شده و برخی مسایل در حال جمعبندی و نهایی شدن است.
▪ یکی از انتقادهایی که به شما میشود این است که به بازرگانی داخلی بیشتر از بازرگانی خارجی توجه دارید.
ـ نه اتفاقا یکی از انتقادهای خودم این است که به اندازه کافی به بازرگانی خارجی توجه ندارم. متاسفانه مسایل داخلی گاهی آن قدر حاشیهساز میشود که ناخودآگاه از مسایل مهمی مثل صادرات و حضور دربازارهای جهانی غفلت میکنیم اما کدام وزیر بازرگانی را در کشورهای خارجی سراغ دارید که وقتش را صرف پیگیری مسایلی مثل قیمت نان و تخممرغ کند. پرداختن به امور کوچک گاهی ما را از اهدافی که داریم دور میکند و متاسفانه حاشیهها نمیگذارند حتی کارهای کوچک را پیگیری کنیم. باورکنید ۸۰ درصد توان من صرف مسایل داخلی شده است درحالی که آرزو دارم ۵۰درصد توانم را صرف حضور در بازارهای جهانی کنم.
▪ وزارت بازرگانی، یا بهتر بگوییم حوزه تجارت و بازرگانی، درطول سه سال گذشته به دلیل اتخاذ سیاستهای خاص وزارت امورخارجه بیشترین تاثیر را پذیرفته است. با توجه به این که به طور کامل از تاثیر فشارهای بینالمللی و اعمال تحریم علیه ایران آگاه هستید، در کابینه چه مواضعی اتخاذ میکنید؟
ـ بحث دستیابی به انرژی صلحآمیز هستهای موضوعی ملی وسیاستی مورد تاکید است که دردولت نهم به طور کامل درمورد آن اجماع وجود دارد. دستیابی به انرژی هستهای برای اقتصاد ایران منافع بلندمدت دارد ودرآینده منجر به افزایش ثبات وامنیت اقتصاد ایران خواهدشد. من منکر هزینه تحریمها واعمال فشارهای یک طرفه به اقتصاد ایران نیستم. با این حال باید عنوان کنم که یکی از موفقترین سیاستهای این دولت، سیاست خارجی است. دولت نهم دراین زمینه بسیار موفق عمل کرده است و من معتقدم اعمال این سیاستها، نتایج خوبی ازجمله افزایش اقتدار ایران به دنبال داشته است. پیش از این ما درعرصه بینالمللی این قدر فعال نبودیم و تا این اندازه حضور موثر نداشتیم اما در حال حاضر با اقتدار درعرصه بینالملل حضور داریم.
پیش از این، اروپاییها برای ما شرط تعیین میکردند و حالا این ما هستیم که شرط میگذاریم. اروپاییها میگویند ما حاضریم شرط پارسال را قبول کنیم و ما میگوییم نه آن شرط مال امسال نیست و تاریخ آن گذشته است، چرا پارسال نپذیرفتید؟ زمان که میگذرد، متوجه میشویم که سیاستها اصولی بوده وموفق عمل شده است. این دستاوردها را سیاسی نکنید. باور کنید میزان محبوبیت ایران درمیان کشورهای مسلمان وغیر مسلمان افزایش یافته است. این مسایل را نمیشود کتمان کرد.
▪ با این توضیح که بخش خصوصی قبول کرده است که هزینههای تحریم را به دلیل دستیابی به منافع ملی بلندمدت بپذیرد، شما به عنوان وزیر بازرگانی برای کاهش هزینههای تحریم و فشارهای بینالمللی به اقتصاد ایران چه اقدامی انجام دادید؟
ـ به هرحال فشار تحریمها را قبول دارم و بخش خصوصی هم در این زمینه همراهی خوبی داشته است اما افزایش واردات و صادرات نشان میدهد که تحریمها کماثر بودهاند.
▪ چرا فکر میکنید تحریمها کماثر بودهاند درحالی که میدانید هزینه تجارت بسیار افزایش یافته است؟
ـ به هر حال در اثر اعمال فشارهای سیاسی برخی هزینههای مالی در کشور افزایش یافته، اما دستیابی به انرژی هستهای واقتدار درعرصه بینالمللی، بازدهی بلندمدت وماندگار برای کشور دارد. تامین انرژی کشوردر آینده بدون انرژی هستهای غیرممکن است بنابراین باید بردستیابی به آن پافشاری کرد. اما قبول دارم که در اثر این سیاستها ریسک اقتصاد ایران افزایش یافته وهزینه واردات نیز بیشتر شده است. ازسوی دیگر دلایل و قرائنی هم وجود دارد که نشان میدهد تحریمها کماثر بوده است. نه درطول سه سال گذشته که درطول ۳۰ سال گذشته. مگر نمیگویید اقتصاد ما تحریم شده؟ آثارتحریم را باید درکاهش واردات وصادرات دید. مگر این گونه نیست؟ اما میبینید که هم واردات وهم صادرات افزایش پیدا کرده است. البته این نکته راهم یادآوری میکنم که دستیابی به انرژی هستهای برای ما صرفه اقتصادی بلندمدت دارد وما نباید منافع کوتاهمدت را با منافع بلندمدت عوض کنیم.
فراوانی درکشورنشان میدهد تحریمها خیلی اثرگذار نبوده است. به این موضوع توجه کنید که تورم جهانی در حال افزایش است، افزایش قیمت نفت باعث شده است که هزینه حملونقل در همه جای دنیا افزایش پیدا کند با این حال شما چه کالایی میخواهید که نمیتوانید در ایران پیدا کنید؟ آیا فراوانی نشاندهنده این نیست که تحریمها بیاثر بوده و نه تنها اقتصاد ایران که هیچ اقتصاد دیگری، تحریم پذیر نیست. قبول دارم که هزینه بیشتری باید بپردازیم اما هیچگاه دچار کمبود نشدهایم. به همین دلیل اعتقاد دارم سلطهگران به اهداف خود نرسیدهاند.
▪ آقای دکتر میرکاظمی، وقتی درمورد عملکرد شما صحبت میکنیم، حتی اگر زیرتیغ استیضاح هم باشید، نمیتوانیم به سیاستهای ضد انحصاری شما در اتاقهای بازرگانی که منجر به خانهتکانی اساسی در این حوزه شد، اشاره نکنیم. شکستن انحصار دراتاقهای بازرگانی به عنوان یکی از برنامههای موفق شما به ثبت رسیده است. اکنون که ۱۵ ماه از خانهتکانی دراتاقهای بازرگانی میگذرد، چه ناگفتهای از این اتفاق دارید؟
ـ همان طور که اشاره کردید، ششمین دوره انتخابات اتاقهای بازرگانی نقطه عطفی دراقتصاد ایران بود که پس از ابلاغ سیاستهای اصل ۴۴ پیام خوبی به بخش خصوصی داد. واقعیت این بود که انتخابات اتاقهای بازرگانی میتوانست آن گونه که برگزارشد، برگزار نشود اما در مجموعه وزارت بازرگانی این عزم واراده وجود داشت که انتخابات، کاملا دموکراتیک برگزارشود. ما علاقه نداشتیم بخشی از ظرفیتهای بخش خصوصی از صحنه رقابتهای انتخاباتی حذف شود بنابراین بر رقابتی بودن انتخابات پافشاری کردیم که خوشبختانه به نحو احسن تامین شد.
▪ اما اقدامات شما باعث شد بخشی از نیروهای اصلاحطلب به اتاق بازرگانی راه یابند ودرعوض چهرههای سنتی جناح اصولگرا، تعداد زیادی از کرسیهای اتاق بازرگانی را واگذارکردند. پافشاری شما برانتخابات آزاد دلایل سیاسی داشت؟
ـ خواهش میکنم بحث راسیاسی نکنید. من به برگزاری انتخابات آزاد اعتقاد داشتم. هیچ کس به من حکمی نکرد. چرا اختیار وزرا را درقانون اساسی دست کم میگیرید؟ چرا فکر میکنید رئیس جمهور مخالف تحول درمدیریت بخش خصوصی است؟ اینها که شما میگویید حاشیه بحث است اما نکته مهم این است که انتخابات اتاق بازرگانی قانونی بود و در حضور همه خبرنگاران داخلی وخارجی برگزارشد. به قول یکی از روزنامهها همه چیز در اتاق شیشهای برگزار شد.
▪ آن چه از صندوقها بیرون آمد مورد تایید شما بود؟ به این دلیل که برخی برندگان انتخابات، مخالف سیاسی دولت بودند.
ـ من انتخابات را کاملا تایید میکنم به این دلیل که انتخابات آزادانه برگزار شد. اما خواهش میکنم بحث سیاست را وارد اقتصاد نکنید. اجازه بدهید اتاقهای بازرگانی همین گونه که حضور فعال دراقتصاد دارند، به این حضور فعال ادامه دهند. بخش خصوصی را وارد سیاست نکنید. بارها از همه اعضای اتاقهای ایران و تهران خواهش کردم اتاق را سیاسی نکنید. به اندازه کافی با پوست واستخوان، از سیاسی بازی و سیاسی کاری ضربه خوردهایم لطفا به بخش خصوصی انگ نزنید. تاجر اصلاحطلب واصولگرا نداریم. تاجر تاجر است. چکار به گرایش آدمها داریم؟
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست