یکشنبه, ۳۰ دی, ۱۴۰۳ / 19 January, 2025
مجله ویستا

جارو


برخی محل اصلی انواع مختلف جاروها را شبه جزیره ایبری جزیره ایبری پنداشته که در اراضی شنی و ایزل (جزیره کوچک) انگلستان می‌روید. گل‌های آن زرد یا سفید است. ازین گیاه در ساختن گیاه …

برخی محل اصلی انواع مختلف جاروها را شبه جزیره ایبری جزیره ایبری پنداشته که در اراضی شنی و ایزل (جزیره کوچک) انگلستان می‌روید. گل‌های آن زرد یا سفید است. ازین گیاه در ساختن گیاه در ساختن جارو، سبد حصیر استفاده می‌کنند.

گیاهانی را که ساقه‌های باریک و نزدیک به هم دارند را جارو گویند. که دو نوع پروانه‌داران را به این نام نامیده‌اند: یکی نوع کوتیسوس با گل‌های سفید یا زرد و دیگری نوع زرد با سابقه‌ەای سبز باریک که گل زرد دارد.

جارو

از روزگاران بس کهن یعنی از زماین که آدمیان غارنشین بودند از ماهوت پاک‌کن و جارو استفاده می‌کردند. این انسان‌ها مقداری موی جانوران را بسر یک چوب می‌بستند و از آن به‌عنوان جارو استفاده می‌کردند. امروزه نیز از جاروهای گیاهی که بسر چوب بسته شده خیابان‌ها و کوچه‌ها را جارو می‌کنند. بعدها از یک نوع چوب و شاخه ذرت در ساختن جارو استفاده می‌کنند و معمولاً آنها را می‌کارند و بعد از عمل آمدن آنها را به صورت دسته‌آی و به به شکل جارو در می‌آورند.

جارو گیاهی است با ساقه‌های باریک ونزدیک به هم، دارای گل‌های سفید یا زرد که از آن در ساختن جاروی گیاهی استفاده می‌کنند. امروزه جاروی برقی نقش مهمی بازی می‌کند و با این حال در بسیاری از جاها جاروهای غیر برقی به‌کار رفته است.

‌● جاروی مکنده

نخستین جاروهای مکانیکی، هوا را به حای مکیدن بیرون می‌دمید، این دستگاه‌ها گرد و خاک فراوانی بپا می‌کرد اما نمی‌توانست چیزی را تمیز کند. رفته‌رفته با یاری مخترعان جاروی مکنده تکمیل و مورد استفاده واقع شد. با این حال این جاروهای مکنده صافی نداشت و گرد و خاک و ذرات بدرون جعبه چوبی مکیده می‌شد و بیشتر دوباره به بیرون بر می‌گشت. تا اینکه در سال ۱۹۰۱ هیوبرث بوث، دستمالی را روی فرش غبارآلودی گسترد و بعد دهانش را روی دستمال گذاتش و با شدت هوا را مکید. وقتی که دستمال را برداشت، دید که دایره سیاهی تشکیل شده این آزمایش به او نشان داد که از پارچه می‌توان به منظور ساختن صافی در جاروی مکانیکی استفاده کرد.

بوث یک جاروی مکنده ساخت و به جای دسته و پدال یک موتور گازی رویش نصب کرد صافی‌های پارچه‌ای گرد و خاک را نگه می‌داشت.

جاروی اختراعی بوث بزرگ بود از این رو آن را روی یک گاری اسبی نصب کرد و با این دستگاه با یک لوله ۲۴ متری فرش‌ها و مبل‌های خانه‌ەیا طبقه اول را پاک می‌کرد.

سرانجام دستگاه‌های جاروی مکنده کوچک و کوچک ساخته شد به‌طوری که در ۱۹۰۵ شرکتی در سانفرانسیسکو یک مدل ۴۲ کیلوئی عرضه کرد که روی چهار چرخه‌ای قرار داده شده بود. دو سال بعد سرایداری در اوهایو با استفاده دسته جارو و یک روبالشی نخستین جاروی مکنده عمودی را ساخت. در ۱۹۰۸ مردی بنام هوور، وارد این صنعت شد و چندی بعد در سراسر دنیا جاروی مکنده طرفدار و خریدار یافت.

جارو برقی

ماده پیوسته در حال تبدیل به ذرات کوچکتر است. حتی بدن انسان، در هر دقیقه هزاران سلول مرده را در محیط رها می‌کند. در اثر این تغییرها و تبدیل‌ها، ذرات تجزیه شده مواد به مقدار زیاد در محیط پیرامون ما انباشته می‌کردند که به خاطر حفظ زیبائی و نظافت و رعایت بهداشت و سلامت باید از محیط جمع‌آوری شوند. این ذرات در صنعت، خطرها و آلودگی‌های بیشتری ایجاد می‌کنند. برای پاکسازی محیط از این مواد می‌توان از دستگاه‌های الکتریکی که سبب رسوب ذرات می‌شوند و یا ماشین‌های تصفیه کننده دیگر و یا سیستم‌های پاک کننده‌ای که با ایجاد خلاء کار می‌کنند می‌توان از مثل جاروبرقی‌ها استفاده کرد.

اولین جاروئی که با سیستم خلاء کار می‌کرد، به وسیلهٔ شخصی به‌نام هوبرت سسیل بوت در سال ۱۹۰۱ اختراع شد. این جاروبرقی به کمک یک موتور پیستونی با قدرت ۱۵ اسب بخار کار می‌کرد. جاروهای با سیستم خلا یا مکنده در انواع مختلفی ابداع شدند، از جمله جاروهائی که با نیروی دست و به کمک دستگاهی شبیه دم آهنگری کار می‌کردند، یا پمپ‌های خلاء که موتورهای گازی داشتند یا دمنده‌هائی که به کمک پروانه یا با هوای فشرده عمل می‌کردند.

طرز کار جاروهای مکنده (برقی)

امروزه به دستگاه‌هائی، جاروهای مکنده می‌گویند که با پروانه‌های الکتریکی کار می‌کنند و اغلب چند مرحله‌ای هستند. این دستگاه‌ها به شکلی طراحی شده‌اند که جریان هوای تولید شده را با سرعت زیاد از داخل یک لولهٔ جمع کننده (و کوتاه ) عبور می‌دهند. لولهٔ جمع کننده معمولاً به یک لوله خرطومی قابل انعطاف متصل است. به محض به حرکت در آمدن پروانه، در اثر نیروی گریز از مرکز، داخل محفظه ماشین، خلاء به وجود می‌آید. خلا سبب اختلاف فشار هوای بیرون و درون دستگاه و در نتیجه نیروی مکش به ماشین و لوله خرطومی می‌شود. میزان و شدت جریان مکش به عواملی مثل طرح جارو، شماره و اندازه تیغه‌های پرواز و سرعت موتور ارتباط دارد.

پروانهٔ آن دسته از جاروهای برقی که دارای محفظه عمودی هستند، به‌طور مستقیم با جریان هوای حامل ذرات و غبار تماس دارد. در بعضی از این گونه جاروها برای آنکه اجسامی مثل سنجاق، سوزن و... با پروانه برخورد نکنند و به نگه می‌دارند. اگرچه ظرفیت خلاء در این جاروها کمتر از انواع چند مرحله‌ای آن است، اما برس‌های ضمیمه لوله خرطومی سبب می‌شوند که غبار از روی فرش و سطح‌های دیگر جدا شده، در هوا معلق شوند و مکش‌ آنها آسانتر گردد. بدین ترتیب مسئله کمبود ظرفیت جبران می‌شود.

در کار یک جارو برقی دو عامل اهمیت دارد:

۱) خلاء

۲) حجم (ظرفیت). این دو عامل به هم وابسته هستند. وقتی که جارو در مسیر خود به سطح نزدیک می‌شود، مقدار خلاء و قدرت مکندگی آن بیشتر می‌شود، اما بالاترین ظرفیت ماشین وقتی است که راه ورود هوا (سرلوله خرطومی) کاملاً باز باشد (در هر جاروبرقی، منافذی برای تنظیم فشار و حجم ها وجود دارد).

روشن است که به هنگام نظافت و کار با جارو، میزان تمسای که لولهٔ اصلی با سطح محل جمع‌آوری غبار دارد، در هر سطحی متفاوت از سطح دیگر است. مقدار تماس با هر سطح، بنا به نوع بافت و ترکیب آن سطح فرق می‌کند. یعنی اگر سطح، موزاییک، فرش یا موکب باشد، در میزان حجم و خلاء فرق می‌کند. هر چه اشیائی که می‌خواهیم جارو آنها را بمکد، سنگین‌تر باشند، جارو بایدبا قدرت (حجم و خلاء) بیشتری کار کند تا ذرات و غبار را به فیلتر (صافی) برساند؛ یعنی جائی که در انتها، ذرات در آنجا قرار می‌گیرند. حالا بهتر است ببینیم این صافی یا فیلتر چیست.

صافی معمولاً به شکل کیسه یا صفحه‌ای است که از الیاف مختلف بافته شده است. انتخاب مادهٔ مناسب برای ساخت فیلتر جاروبرقی بسیار اهمیت دارد، زیرا جنس فیلتر باید به گونه‌ای باشد که علاوه بر نگهداری ذرات غبار و آشغال، جریان هوا را محدود نکند. صافی‌های بیشتر جاروهای برقی، ذرات غبار و آشغال تا ۵ میکرون (هر میکرون یک هزارم میلی‌متر) را نگه می‌دارند و ذرات ریزتر را از خود عبور می‌دهند. جنس صافی و یا کیسهٔ جارو در محل‌ها و استفاده‌ەای مختلف فرق می‌کند. مثلاً جنس کیسه‌ەائی که در بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند باید طوری باشد که سبب انتقال عفونت و مواد آلوده در محیط و از بیماری به بیمار دیگر منتقل نشوند. در کارخانه‌ەا هم به علت سر و کار داشتن با مواد شیمیائی و سمی جنس کیسه‌های جارو باید از الیافی باشد که در برابر مواد شیمیائی و احتمالاً آلودگی‌های این مواد مقاومت داشته باشد (آنها را از خود عبور ندهد). در ضمن کیسه‌ها باید از موادی ساخته شوند که به راحتی قابل تعویض یا تمیز کردن باشند و این عمل نیز مقرون به صرفه باشد.

موتور جاروهائی که در مدتی طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید قدرت مکندگی بالائی داشته باشند و بسیار مقاوم باشند. موتور این جاروها از نوع القائی است، اما موتور جاروهای خانگی توان کمتری دارند و برای استفاده‌های کوتاه مدت مناسب هستند.

به‌طور کلی نظافت و رسیدگی به خود دستگاه جارو برقی، قطعات و لوازم یدکی آن اهمیت زیادی دارد و این مراقبت باید همیشه بعد از کار نظافت انجام بگیرد و جارو از مواد زائد و لایه‌های گرد و غبار در میان قسمت‌های موتور پاکیزه شود تا طول عمر بیشتری داشته باشد.

جارو برقی خانگی

با کلید خاموش ـ روشن و کلید پدالی مکنده سیم تغذیه، دارای میکروفیلتر و چراغ سیگنال که نشان هنده پر بودن کیسه است. مشخصات ۲۲۰ ولت، ۵۰ هرتز، ۸۰۰ وات با کیسه ۵/۵ لیتری کاربرد جارو و تمیز کردن خانه و محیط کار.

در سال ۱۹۰۱ بوت جاروی برقی را در انگلستان اختراع کرد.

جاروهای خیابانی

شرکت مبارز که در اصفهان واقع است، برای اولین بار در ایران موفق به ساخت جاروهای خیابانی و کارگاهی و همچنین خودروهای اتوماتیک و نیمه اتوماتیک حمل زباله شده است.

جاروی خیابانی (گریفون) از جمله تولیدات این شرکت است، که به منظور رسیدن به حداکثر کارآئی و حداقل نیاز به عملیات تعمیر و نگهداری، از بهترین دستگاه‌های با کیفیت بالا در آن استفاده شده است. استوانه‌های مربوط به هوای فشرده از فولاد ضد زنگ ساخته شده‌اند وروکش‌ها ضد غبارند؛ همچنین به علت اینکه از اتصالات فولادی استفاده شده است، قسمت‌های تحمل کننده فشار نیازی به سرویس ندارند. قدرت مکندگی این جاروی خیابانی را (رفت‌افزار) نیرومندی تکمیل می‌کنند که در کندن و مکش آشغال‌‌های سفت شده، کارآئی خوبی دارد، این رفت افزار را به آسانی و سرعت می‌توان از دستگاه جدا کرده یا بر آن سوار نمود.

به‌دلیل آنکه این خودرو درای یک جاروی چنگکی مجهز به نازل آب است، می‌توان به راحتی جاروهای عرض و کناری و همچنین سوپاپ نازل را به آن متصل نمود.

جاروی برقی

جاروی مکنده جاروهای برقی معمولی یک تلمبهٔ تخلیهٔ هواست که به‌وسیله یک موتور الکتریکی کار می‌کند. اگر جاروی برقی را باز کنید می‌بینید که تلمبه آن به‌شکل بادبزن ساخته شده است. وقتی بازدن کلید، برق را برقرار می‌کنید این تلمبهٔ بادبزنی با صدای مخصوصش به‌کار می‌افتد و هوا را در داخل کیسه آشغال می‌راند. در اثر این عمل فشار داخل دستگاه کم می‌شود و یک خلاء ناقص در قسمت جلو دستگاه به‌وجود می‌آید آنگاه فشار هوای خارج که خیلی بیشتر از فشار داخل دستگاه است گرد و غبار را از جلو بدرون دستگاه می‌راند و از بادبزن می‌گذراند و در یک کیسه جا می‌دهد.