سه شنبه, ۱۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 4 February, 2025
خط یا تصویر شخصیت
بین منش انسانی و خط او، رابطهای وجود دارد. خط شناسی، بررسی منش شخص از روی خط او است. خط،معرف جنس، سن، منشهای هیجانی و عاطفی نویسنده است؛ و حتی میتوان فهمید كه نویسنده، نامه را برای چه كسی نوشته است.از روی خط به حساسیت، هیجانپذیری، آرامش، خشونت و خشكی، حزن و افسردگی، شادی، تحرك، ملاطفت، سردی، ظرافت و تند ذهنی، خسِت، به جود و كرامت، بدگمانی و تظاهر، غرور، هوش و ارادة نویسنده میتوان پی برد.خط میتواند در تشخیص بیماریهای روانی نویسنده و تحقیق دربارة تمارض او، به روانپزشك كمك كند. تغییرات خط، تابعی از تغییرات شخصیت است.علاوه بر این نكات، به كارشناسی خط، شناخت اسناد معجول و نقش خطشناسی در امور حقوقی خاصه كیفری، در این مقاله كم و بیش آشنا میشویم.
۱.خوشنویسی و خط عادی
خط شناسان، خوشنویسی را دقیقاً از خط متمایز میشمارند. اولی، همان گونه كه واژه نشان میدهد، بیانگر تلاشی به سوی زیبایی و بهبود بخشیدن به طرز عادی خط است. در عوض خط عادی، عبارت از بروز دادن فیالبداهه و نمودن بینقشه، شخصی و فوری یك نیروی محرك داخلی است. تشخیص بین خط و خوشنویسی ـ چنانكه خواهیم دید ـ استفادة كاربردی دارد، زیرا میتواند حالات خصوصی روح را آشكار سازد. یك درخواست كار، در واقع معرف خوشنویسی و مانند نامهای است به شخص عالیمقام یا اینكه در اوضاع مخصوص بر اثر دیكتة دیگری نوشته شده است. نامهای عاشقانه كه با خط خوش نوشته شده باشد، سطح معلومات و خودستایی نویسنده را آشكار میكند. یك رسمالخط سریع، از روی عشقی تند پرده برمیدارد و تا آنجا را نشان میدهد كه دست در پیروی از فرمان قلب عاجز است. خوشنویسی و خط عادی در سندی كه ارزش قضایی داشته باشد، از سه جهت تحقیق میشود.
الف: شكلشناسی
شكلشناسی شكل خط، تركیب حروف، ارتباط آنها، جعل و تحریف احتمالی و خطخوردگیها را آزمایش و بررسی میكند. این مبحث یك امتحان مكانیكی است كه اغلب برای تعیین رسمی بودن سند، از این آزمونها استفاده میشود. كارشناسی خط به همین جا محدود میشود، و از آن فراتر نمیرود.
ب: خطشناسی
خطشناسی، تحقیقی است«ترسیمی - روانی»، كه رابطة خط و خصوصیات روانی نویسنده را برای سه منظور ذیل، بررسی میكند.
اثبات وجود رابطهای بین طرز حركت ترسیمی و نویسنده
كشف منش نویسنده
تعیین حالت هیجانی نویسنده به هنگام نوشتن
در این تحقیق، خط میتواند معرف نویسندة خود باشد و جنس، سن، و منشهای هیجانی و عاطفی او را برملا كند. و سرانجام، محقق را به تشخیص هویت طرف مكاتبه رهنمون شود؛ به بیانی دیگر؛ بگوید كه خط برای چه كسی نوشته شده است.
ج: روانشناسی
سند نه فقط از نظر ترسیم ظاهری آن، بلكه محتوای ادراكی آن نیز آزموده میشود. به سال ۱۹۰۴، این آزمون در محاكمة افسری استفاده شد كه به اتهام قتل همسرش تحت تعقیب قرار گرفته بود. كارشناسان نامهای را آزمودند كه منسوب به شخصی بود كه خودكشی كرده است. پس از بررسی خط، به این تشخیصها دست یافتند:«منش، گرایشها، عادتها، انفعال، و افكار غالب در رابطة صحیح با خط». همچنین، تحقیق كردند كه آیا نویسنده، خود به صرافت طبع آن را نوشته یا آنكه دیگری به اجبار به او دیكته كرده است.
۲. خطشناسی و طبقهبندیهای آن
اسنادی كه ساختگی نباشد، میتواند اهمیت داشته باشد؛ زیرا اگر سند را از پیش برای منظوری در محاكمه نساخته باشند، هیچ یك از اختلالهای روانی در آن محسوس نمیشود. هر چند خطشناسی به پایگاه علمی دست نیافته است، ولی محتوایی غیرقابل بحث از حقیقت دارد. «كرپیو ـ یامن»(CREPIEUX-JAMIN)(كرپیو یامن، ۱۹۴۷ م، ص ۴۶؛ گیرال،۱۹۲۰ م، ص۵۰۴؛ همو، ۱۹۲۷) این قانون را اعلام كرده كه میتوان آن را پذیرفت: «بین خط و منش نویسنده، رابطهای وجود دارد. به همان نحو كه رابطهای بین منش و حركت دست و بازو وجود دارد، خط را میتوان تركیبی از چندین حركت ظریف دست و بازو دانست». از آنجا جایز است كه با«بینه»، (BINET)، روانشناس فرانسوی، بگوییم: «خطشناسی، بررسی منش شخص از روی خط اوست»(بینه، ۱۸۹۸م).
از آنجا، میتوان به این دو نتیجه رسید:
اولاً، با توجه به اینكه خط معرف شخصیت و مزاج آدمی است، هر انسانی خط مخصوص به خود دارد كه معرف احساسات و دیگر خصوصیات شخصی او است(ولو، ۱۹۱۵م؛ ص ۳۲۰؛ براش،۱۹۵۳م). اما برای بازپرسی، نكتة دومی باید مسلم شود: تكرار حركت دست در نوشتن، با خصوصیات فردی آن، خودكار میشود؛ به قسمی كه اِعمال دقت به هنگام نگارش، ممكن است موجب تحریف آن شود و آن را از یكنواختی خود خارج كند. به این ترتیب، خط هر آدمی بسان یك طرح و نقشة آثار فكری و ذوقی او با خصوصیات شخصی به وجود میآید، كه حتی اگر بر اثر وضع مخصوصی، اعم از خارجی یا داخلی، تغییراتی در آن به وجود آید، باز اساس آن دستنخورده باقی میماند؛ درست مثل اینكه در معرض چیزی قرار نگرفته است. ثانیاً، تغییرات خط تابعی از تغییرات شخصیت است، زیرا حالت روحی نویسنده تا حدی در نوشته پدیدار میشود. اما، ممكن است ملل دیگری علاوه بر علل روانی، موجب بروز این تغییرات فرعی گردد. استفاده از مركبی كه رقیق و روان نیست، كاغذ خشن و ناصاف یا تغییر قلم، موجب میشوند كه خط منظرهای كم و بیش«تندنوشته» به خود گیرد و خود را كم و بیش از وابستگی به شخصیت نویسنده رها سازد. گاهی اوقات، بدن كه برخلاف عادت خود به هنگام نوشتن در وضع ناراحتی قرار میگیرد ، موجب بروز تغییراتی در خط میشود؛ و گاهی هم تنگی فضا و غیره. كوتاه سخن، شخصیت در ساخت اصلی خط اثر مینهد و بر اثر ویژگیهای بنیادی در خودكاری استقرار مییابد. این ویژگیها در برابر عوامل مخصوصی كه موجب بروز تغییرات فرعی میشوند، مقاومت دارند، ولی این تغییرات فرعی فقط میتواند موجب فریب افراد غیر خبره شود. بنابراین، تحقیقات خطشناسی مشتمل بر دو قسمت است:
الف: تعیین جنس، سن، و مزاج عقلی و احساساتی نویسنده
ب: از بروز تغییرات در نوشتة عادی، میتوان بروز اختلال وظایف الاعضائی یا مربوط به آسیبشناسی شخصیت را نتیجه گرفت.
برای روشن شدن دربارة حالت روحی متهم، پس از بازجویی، توصیه میكنند كه از متهم خواسته شود با دست خود جواب سؤالاتی را بنویسد كه در رابطة مستقیم و نزدیك با جرم نباشد؛ مانند اینكه: در چه مدرسهای تحصیل كردهاید؟ در سالهای اخیر در چه مؤسساتی كار كردهاید؟ مجلة بینالملل جرمیابی به سال ۱۹۵۷ م در صفحات ۸ و ۹، گزارش یك كارشناس روان پزشكی را منتشر كرد. این كارشناسی كه در نیویورك براساس«روش، سلوك و نامهای» فردی به عمل آمد كه شیدای بمبگذاری بود، در كشف تبهكار كمك كرد. آنچه از روی مشخصات خط نویسنده دریافت و اظهارنظر شده بود، با حقیقت انطباق داشت. هدف«خط درمانی»(GRAPHOTHERAPIE)، اصلاحمنش به وسیلة تغییر خط است كه در مركز «روان درمانی» دبیرستان «كلود برنارد» پاریس از آن استفاده شد. این قضیه كه: «هر انسانی خطی مخصوص به خود دارد»، به هر وسیلة «امعاننظر»(اُبسرواسیون) علاوه بر تجارب روزمره ثابت شده است. در اُبسرواسیون نخست، طبق گزارشهای واصله افرادی كه بازوان آنها قطع شده بود، نوشتن با پا یا دهان را فراگرفتند. به محض اینكه عضو جدید نگارش آنها پرورش یافت، خط آنها از نقطهنظر خطشناسی دوباره به همان وضع اول برگشت(كرپیویامن،۱۹۴۷ م، ص ۱۲۹). سه دانشمند به نامهای: فراری، هریكور، و ریشه، براساس این قاعدة اصلی: «اگر شكل خط واقعاً تحت وابستگی به حالتهای خودآگاهی و شخصیت است، خطی متمایز با آن باید متناظر با شخصیتی متمایز باشد»، افرادی كه تحت تأثیر هیپنوتیسم قرار دادند و شخصیتهای متفاوتی را در آنان القا كردند. در نتیجه، خط آنها تغییر كرد.(FERRARI۱۸۸۴P.۴۱۴) «ژوار»((JOIRE,۱۹۰۶,P.۱۵۶ پس از آزمونی تحلیلیتر از قوانین مسلم خطشناسی، چنین مینویسد: «درمیان علایم مختلفی كه در خطوط میآزماییم، «علایم كلی» اهمیت بیشتر و برتری دارند. علایم كلی یك خط، بجز نشانة شیوة مخصوص و عادی حركت، چیزی دیگری نیست. شیوههایی كه در خط تكرار میشوند؛ مثلاً خطوط كم و بیش طویل(ك، م، ل و ب در فارسی)، حروف درشتتر یا ظریفتر از شیوههای حركات دست هستند كه در نوشته بروز میكند، به قسمی كه عادت به نوع مخصوص حركت در نزد تمام افراد، به وسیلة یك اثر قلم كه یكسان و ثابت است بروز میكند. حركات بزرگ، در حروف بزرگ با خطوط كشیده و بلند بروز میكند. حركات كوچك محجوبان و سركوفتهها، در حروف كوچك با خطوط كوتاه تجلی میكند. حركات خشك، موجب پیدایش خط زاویهدار میشود. حركات نرم و قابل انعطاف، ظریف و آرام، به آدمی خطی عریض و مدور میبخشد.» در اینجا، مثالی از طبقهبندی هارتن بزرگ(HARTENBERG ۱۹۰۸ P ۱۷۰).
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست