یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

پیشنهادی برای ادبیات


پیشنهادی برای ادبیات

چند سالی است كه جوایز ادبی به ویژه در حوزه داستان از گستردگی فراوانی برخوردار شده اند وجود چندین جایزه ادبی در طول سال باعث می شود كه داستان نویسی و داستان خوانی رونق گرفته و جدی تر به آن پرداخته شود علاوه بر این ,تنوع جوایز نیز باعث می شود كه ادبیات ایران شفاف تر به جامعه معرفی شود

امسال ششمین دوره جایزه ادبی نویسندگان و منتقدان مطبوعات در حال انجام است كه گردانندگان آن را اهالی مطبوعات تشكیل می دهند. به منظور آشنایی با چگونگی برگزاری این برنامه و چند و چون اجرای آن گزارشی می خوانید كه با دبیر و اعضای هیات داوری آن گفتگو شده است.امسال ششمین دوره جایزه ادبی نویسندگان و منتقدان مطبوعات در دو بخش مجموعه داستان و رمان همانند پنج دوره قبلی برگزار می شود.آخرین خبرها از این جایزه نشان داد كه چه آثاری به مرحله نهایی رسیده اند. «هتل ماركوپولو» خسرو دوامی، نویسنده ایرانی مقیم آمریكا، «من قاتل پسرتان هستم» احمد دهقان كه با «سفر به گرای ۲۷۰ درجه» برگزیده جایزه ادبیات داستانی دفاع مقدس شد، «ما اینجا هستیم» بهروز ناكره ئی، «مكث آخر» یونس تراكمه كه تراكمه آن را بعد از سالها و گویا به اصرار بابك تختی منتشر كرد، «عاشقیت در پاورقی» مهسا محب علی در گروه مجموعه داستان و در بخش رمان نیز «مرده ای كه حالش خوب است» احمد آرام، «ماهی ها در شب می خوابند» سودابه اشرفی، «آداب بی قراری» یعقوب یادعلی، «نقطه گریز» فرزانه كرم پور: «وقت تقصیر» محمدرضا كاتب كه با كتاب «هیس» قبلا در همین جایزه برگزیده شد، و «استخوان خوك و دست جذامی» مصطفی مستور ۶ اثری هستند كه به مرحله نهایی رسیده اند.

تركیب هیات داوران امسال این جایزه چهار عضو جدید را پذیرفته است. اسدالله امرایی، علی اصغر سیدآبادی، محمدرضا رستمی و محمدحسن شهسواری و نیز حسن محمودی، مهدی یزدانی خرم و احمد غلامی كه دبیر هیات داوران نیز می باشد.امسال رمان «شالی به درازای جاده ابریشم» مهستی شاهرخی به درخواست نویسنده و «پاگرد» اثر محمدحسن شهسواری و «تو می گی من اونو كشتم» احمد غلامی هم به دلیل حضور نویسندگانشان از فهرست داوری كنار گذاشته شدند.این جایزه تا چند روز دیگر نتایج نهایی خود را اعلام می كند و شاید هم همانند دوره پنجم هیچ اثری به عنوان اثر ممتاز معرفی نشود.احمد غلامی دبیر هیات داوران جایزه ادبی منتقدان و نویسندگان مطبوعات درباره ویژگی جایزه امسال و نحوه انتخاب آثار و داوریها گفت: كار داوری از اواخر سال ۸۳ آغاز شد اما چون اغلب كتابها بعد از نمایشگاه منتشر می شوند حجم بیشتر كار انتخاب آثار و داوریها بعد از این موعد انجام شد.وی درباره مراحل داوری توضیح داد: در مرحله اول هر داور یك كتاب می خواند، اگر نظرش مثبت باشد كتاب به مرحله بعدی راه می یابد و اگر منفی باشد اثر كنار گذاشته می شود.در مرحله دوم به همین ترتیب امایك اثر با دو رای منفی كنار گذاشته می شود. در سومین مرحله اگر اثر دو رای مثبت داشت بالا می آید و اگر دو رای منفی داشته باشد حذف می شود. در چهارمین مرحله هر كتاب باید سه رای مثبت داشته باشد.

در مرحله نهایی نیز كتابها به صورت توافقی و براساس آراء جمع نتیجه می گیرند.در واقع رای گیری مخفی در همان روز اعلام نتایج انجام می گیرد.غلامی همچنین درباره بدنه ثابت تركیب هیات داوران عنوان كرد: برای جلوگیری از ایجاد مشكل در نظم كار، تركیب هیات داوران بدنه ثابت است اما برای پاسخ به سلیقه های متفاوت و ایجاد تنوع هر سال چند داور جدید كار داوری را به همراه این بدنه ثابت انجام می دهند. البته این داوران جدید هم حتما باید همكار رسانه ای باشند. به این ترتیب كه یا خبرنگار روزنامه باشند و یا اینكه درآمدشان از طریق نوشتن نقد و مطلب در روزنامه باشد.وی درباره مشكلات داوری یادآور شد: ما خیلی دوست داریم همكارانی نیز از روزنامه هایی كه خط مشی شان با ما یكی نیست در كار داوری شركت كنند و از آنها چندین بار هم خواسته ایم ولی شركت نكرده اند و خودشان را در امر داوری مرتبط با انجمن قلم می دانند.احمد غلامی سپس درباره هزینه های این جایزه توضیح داد: در این جایزه كسی به خاطر داوری پول نمی گیرد. ما طی تماسی با چند ناشر خصوصی از جمله نشر افق، چشمه و... از آنها می خواهیم كه در امور مادی برای برگزاری این جایزه كمك كنند. مثلا دو سال گذشته آقای كاشیگر در صحبتی با یك شركت تجاری توانستند مبالغ جایزه را برای ما تامین كنند. مبلغ جایزه هم معمولا بین یك یا دو سكه بهار آزادی است.این داستان نویس درباره كیفیت آثار ارائه شده در جایزه امسال معتقد است: سیر داستان نویسی در ایران نوسانات خیلی زیادی نداشته است كه براین اساس بگوئیم آثار تفاوت زیادی كرده اند. ما در هرمی قرار گرفته ایم كه نه در رأس آن هستیم و نه در پایین آن بلكه در بدنه متوسط به بالا هستیم. در این وضعیت گهگاه آثار درخشان و شاخصی هم داشته ایم اما بر مبنای آثاری كه جایزه می گیرند نمی توانیم درباره ادبیات سالهای اخیر قضاوت كنیم.وی متذكر شد: خیلی از نویسندگان ما جوان هستند و طبیعی است كه فرصت بیشتری برای قضاوت می خواهند اما من به آینده ادبیات ایران خیلی خوشبین هستم. اگر همین عده حرفه ای كار را دنبال كنند وضع خوبی خواهیم داشت.او معتقد است كه داستان نویسی ایران رو به جلو است و تصریح كرد: من اصلا این حرف ها را قبول ندارم كه می گویند داستان ما متوسط یا ضعیف است یا دچار رخوت شده، همه دارند تلاش می كنند و حتما كارهای خوبی در آینده خواهیم داشت.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.


همچنین مشاهده کنید