سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

امامت بلافصل علی(ع)


امامت بلافصل علی(ع)

با عنایت به احادیث و روایات نبوی، چگونه می توان امامت و خلافت بلافصل علی(ع) را ثابت کرد؟
در بخش نخست پاسخ به این سؤال با تاکید بر این که ادله روایی محکم و صریحی وجود دارد که جانشینی …

با عنایت به احادیث و روایات نبوی، چگونه می توان امامت و خلافت بلافصل علی(ع) را ثابت کرد؟

در بخش نخست پاسخ به این سؤال با تاکید بر این که ادله روایی محکم و صریحی وجود دارد که جانشینی حضرت رسول(ص) را منحصر در علی(ع) می داند و علی(ع) را بعد از رسول خدا، امام و ولی برحقی مطرح می کند که از سوی خدا تعیین شده و پیامبر (ص) به دستور خدا آن حضرت را به امامت و جانشینی خود نصب نموده است.

حدیث رهبری و امامت امت

در روایت آمده است که روزی رسول خدا(ص) فرمود: نخستین فردی که از این درب وارد شود، پیشوای پرهیزکاران و سرور مسلمانان و رئیس و مهتر دین و خاتم الاوصیاء و رهبر و پیشوای نخبگان و برگزیدگان خواهد بود، ناگاه علی(ع) از در وارد شد. پیامبر(ص) بشارت کنان به سوی علی(ع) رفت و او را در آغوش کشید و عرق پیشانی اش را پاک کرد و به او فرمود: (ای علی) تنها تو هستی که ماموریت مرا به انجام می رسانی و صدای مرا به گوش مردم خواهی رساند، و در اختلافاتی که بعد از من برای امتم پیش خواهد آمد، روشنگری خواهی کرد. (شرح نهج البلاغه، ج۹، ص۱۶۹)

حدیث رفع اختلاف امت

براساس این حدیث، رسول خدا(ص) به علی(ع) فرمود: «یا علی بعد از من، اختلافات امت من توسط شما روشن و آشکار خواهد شد» (تاریخ دمشق، ابن عساکر شافعی، ج۲، ص۴۸۸) علامه سیدعبدالحسین شرف الدین بعد از ذکر این حدیث، می نویسد: «هر کس به درستی در این حدیث و حدیث هایی مانند آن بیندیشد، خواهد فهمید که جایگاه علی(ع) نسبت به رسول خدا(ص) همانند جایگاه رسول خدا(ص) نسبت به خداوند متعال است، به این معنی: همان طوری که خداوند سبحان به پیامبرش می فرماید: ما این کتاب را بر تو نازل نکردیم مگر برای اینکه آنچه را در آن اختلاف کرده اند، برای آنها روشن کنی، و (این قرآن) ما به هدایت و رحمت است برای قومی که ایمان می آورند» (نحل-۶۴)

پیامبر اسلام(ص) نیز به علی(ع) می فرماید: (یا علی) بعد از من، اختلافات امت من توسط شما روشن و آشکار خواهد شد» (المراجعات، ص۳۹۴)

حدیث مدینه العلم

این حدیث را پیامبر اعظم(ص) در مقام، شان و جایگاه علمی حضرت علی(ع) بیان فرمودند:«انا مدینه العلم و علی بابها، فمن اراد المدینه فلیات من بابها» من شهر دانش هستم و علی(ع) دروازه آن شهر است. پس هر کس این شهر دانش را می خواهد، پس باید از دروازه آن وارد شود، (شرح نهج البلاغه، ج ۷، ص۲۱۹) بنابراین روایت، هر کس می خواهد به دانش و آموزه های پیامبر گرامی(ص) دست یابد، پس باید با تفسیری که علی(ع) از سخنان آن حضرت ارائه می دهد، به این دانش ها و ارزش ها برسد.



همچنین مشاهده کنید