یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 12 May, 2024
مجله ویستا

‌سامانه‌ هوشمند ‌نور‌ بالای‌ خودرو


‌سامانه‌ هوشمند ‌نور‌ بالای‌ خودرو

امروزه تمامی خودرو‌ها مجهز به ۲ نوع چراغ اصلی برای حرکت در شب هستند. این دو نوع چراغ اصلی با نام‌های «نور بالا» و «نور پایین» شناخته می‌شوند.
رانندگان در شب از چراغ نور پایین به منظور …

امروزه تمامی خودرو‌ها مجهز به ۲ نوع چراغ اصلی برای حرکت در شب هستند. این دو نوع چراغ اصلی با نام‌های «نور بالا» و «نور پایین» شناخته می‌شوند.

رانندگان در شب از چراغ نور پایین به منظور روشن نکردن سطح جاده استفاده می‌کنند و چراغ نور بالا در مواقع ضروری جهت روشن کردن طول بیشتری از جاده (مثلا در شرایط مه آلود بودن جاده) یا هشدار به خودروی جلویی استفاده می‌شود. استفاده از چراغ نور بالا،اگر فقط به عنوان روشن کردن طول بیشتری از جاده استفاده شود، شاید موجب دید بهتر راننده شود اما بخصوص در جاده‌های دوطرفه، باعث کاهش دید خودرو‌های در حال تردد از سمت مقابل می‌شود. استفاده نادرست از چراغ نور بالای خودرو‌ها، یکی از دلایل بروز تصادفات شدید جاده‌ای در شب است.این نوع تصادفات معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که یک راننده، چراغ نور بالای خودرو خود را فعال می‌کند و به عمد (برای بالا بردن قدرت دید خود در شب) یا غیرعمد (فراموشی در غیرفعال کردن استپ نور بالا) از غیر فعال کردن چراغ نور بالا سر باز می‌زند. در این هنگام، اگر خودروی در حال نزدیک شدن از سمت مقابل باشد، بشدت قدرت دید خود را از دست خواهد داد و احتمال برخورد آنها با یکدیگر، یا خروج از جاده یکی از آنها وجود دارد.

متاسفانه گاهی دیده می‌شود برخی رانندگان، در زمانی که می‌بینند راننده خودروی مقابلشان چراغ نور بالای خود را روشن کرده و به هیچ عنوان آن را غیر فعال نمی‌کند، آنها نیز به تلافی، چراغ نور بالای خود را روشن می‌کنند که همین مساله، درصد وقوع حادثه را بالا می‌برد.

سامانه هوشمند چراغ نور بالای خودرو، دستگاهی است که علی‌رغم سادگی، با کنترل هوشمندانه چراغ نور بالای خودرو‌ها، بدون دخالت عامل انسانی، احتمال وقوع چنین تصادفاتی را کاهش می‌دهد. علیرضا حکیمی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان طراح این سامانه مهمان امروز روزنامه «جام‌جم» است.

گفتگویمان را با این مخترع جوان بخوانید:

این سامانه ‌ چگونه کار می‌کند؟

ـ این دستگاه، در صورت فعال بودن چراغ نور بالای خودرو فعال شده و حسگر تقویت شده آن، خودرو در حال تردد از سمت مقابل را شناسایی می‌کند. بلافاصله بعد از شناسایی خودروی عبوری، چراغ نور بالا با چراغ نور پایین تعویض می‌شود. به محض عبور خودرو سمت مقابل، مجددا چراغ نور بالا فعال می‌شود.البته شاید راننده بخواهد از چراغ نور بالای خود به منظور هشدار به راننده مقابل استفاده کند (در صورتی که چراغ نور بالا توسط دستگاه مذکور غیرفعال شده باشد) که در این صورت، فقط کافی است مثل قبل، از اهرم کنار فرمان به این منظور استفاده کند.

چنانچه هردو خودرو از این سیستم بهره بردند، سامانه چگونه عمل خواهد کرد؟

ـ اگر چند خودرو پشت سر هم از سمت مقابل در حال تردد باشند، این عمل به تعداد دفعات شناسایی نور خودرو‌های سمت مقابل، چراغ نور بالا را فعال و غیرفعال می‌کند.

اگر این دستگاه در هر دو خودروی عبوری از سمت‌های مخالف نصب شود، حتی اگر چراغ نور بالای هردو خودرو روشن باشد، در زمانی که سنسورها، نور خودرو مقابل را احساس کند، چراغ نوربالای هردو، غیر فعال می‌شود.

درباره عملکرد سامانه توضیح ‌دهید؟

ـ در این سیستم برد الکترونیک، انرژی مورد نیاز خود را از باتری خودرو تامین می‌کند. قطب مثبت چراغ نور پایین مستقیما وارد دستگاه می‌شود. قطب مثبت چراغ نور بالا نیز بلافاصله بعد از کلید فعال‌کننده چراغ نور بالا (معمولا به صورت اهرمی در کنار فرمان قرار دارد ) وارد دستگاه می‌شود. در این حالت اگر راننده، چراغ نور بالای خودرو خود را فعال کند، سامانه هوشمند نیز فعال می‌شود. در این هنگام اگر خودرویی از مقابل درحال نزدیک شدن باشد، حسگر نوری دستگاه، بلافاصله عمل می‌کند و چراغ نور بالا با چراغ نور پایین تعویض می‌شود. بعد از عبور خودروی مورد نظر، اگر حسگر دستگاه، خودروی دیگری را در همان مسیر شناسایی نکند، وضعیت به حالت قبل باز خواهد گشت و چراغ نور بالا فعال خواهد شد.

مزایای این سامانه چیست؟

ـ کاهش تصادفات ناشی از استفاده ناصحیح چراغ نور بالای خودرو‌ها و خواب آلودگی رانندگان در شب با استفاده از تغییر ناگهانی نور بالا و پایین خودرو، ساختار بسیار ساده و ابتکاری، قابلیت تولید و استفاده برای همه انواع خودرو‌ها، قابلیت نصب بسیار ساده، هزینه تولید و نصب بسیار پایین از این مزایا به‌شمار می‌رود.