دوشنبه, ۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 20 January, 2025
غدیر از گلوی شقایق
با این كه بیشتر مسلمانان صحت حدیث غدیر و اعلام ولایت امیرمؤمنان علی علیه السلام را پذیرفتهاند و غالبا آن را از احادیث قطعی و متواتر میدانند، باز گروهی چنین میپرسند: اگر واقعا حادثه غدیر خم اتفاق افتاده و بسیاری نیز شاهد آن بودهاند، چرا شخص امیرمؤمنان علیه السلام برای اثبات حقانیت خود هرگز از آن بهره نگرفت؟ در باور این گروه عدم استشهاد حضرت به حدیث غدیر نشان دهنده این حقیقت است كه یا واقعهای به نام غدیر در تاریخ تحقق نیافته، یا بر فرض تحقق بر امامت حضرت دلالت نداشته است.
در پاسخ این مطلب باید گفت: اگر حدیث غدیر را از احادیث قطعی و متواتر ندانیم، باید بپذیریم كه در میان احادیث پیامبر اكرم(ص) و مطالب تاریخی مورد قطعی و متواتر وجود ندارد؛ علاوه بر این، این ادعا كه امیرمؤمنان(ع) برای اثبات حقانیت خود به حدیث غدیر استناد نكرده، خود شاهد بیاطلاعی و ناآگاهی گوینده آن است.
بررسی اجمالی كتاب های معتبر و مورد قبول فرقههای گوناگون اسلامی نشان میدهد كه حضرت علی(ع) بیش از ۲۲ بار پیرامون غدیر و استشهاد به آن سخن گفته است. هر چند این موارد در حوصله این مقاله نمیگنجد و نیازمند فرصت بیشتر است، ولی برای نمونه تنها ده مورد آن را نقل و در بقیه موارد تنها به ذكر منابع بسنده میكنیم.
● در مسجد پیامبر صلی الله علیه و آله
برابر آنچه از منابع تاریخی به دست میآید اولین موردی كه حضرت علی علیه السلام حدیث غدیر را مطرح فرمود، بعد از رحلت پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله بود. وقتی حضرت را برای بیعت به مسجد آوردند، آن بزرگوار با بیان حقانیت خود خلافت مسلمین را از آن خویش دانست و از بیعت امتناع كرد. بشیر بنسعد انصاری برخاست و گفت: ای ابوالحسن، اگر انصار قبل از بیعت با ابوبكر این كلام را میشنیدند، حتی دو نفر درباره بیعت با شما اختلاف نمیكردند. حضرت در جواب فرمود:
«یا هؤلاء اكنت ادع رسول الله مسجی لا اواریه و اخرج انازع فی سلطانه؟ و الله ما خفت احدا یسمو له و ینازعنا اهل البیت فیه و یستحل ما استحللتموه، ولا علمت ان رسول الله صلی الله علیه و آله ترك یوم غدیر خم لاحد حجهٔ و لا لقائل مقالا. فانشد الله رجلا سمع النبی صلی الله علیه و آله یوم غدیر خم یقول: «من كنت مولاه فهذا علی مولاه اللهم و ال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره و اخذل من خذله» ان یشهد الان بما سمع.» (۱)
آیا باید پیكر رسول خدا(ص) را بر روی زمین رها میكردم و قبل از كفن و دفن آن حضرت، درباره خلافت و جانشینی وی نزاع میكردم؟ مساله خلافت چنان روشن بود كه گمان نمیكردم كسی در صدد دستیابی به آن باشد و در این موضوع با اهل بیت پیامبر(ص) درگیر شوند. مگر رسول خدا صلی الله علیه و آله در روز غدیر خم حجت را بر مردم تمام نكرد و مگر جای عذری برای كسی باقی مانده بود؟
همگان را به خدا قسم میدهم، هر كس كلام پیامبر اكرم در روز غدیر خم را شنیده است كه میفرمود: «هر كس كه من مولای او هستم اینك علی مولای اوست. خداوندا، هر كس علی را دوست دارد دوست بدار و آن كه علی را دشمن بشمارد، دشمن دار، هر كس علی را یاری كند یاری كن، و هر كه علی را خوار كند، خوار ساز.» برخیزد و شهادت دهد.
زید بنارقم میگوید: بعد از این سخن حضرت، دوازده تن از اصحاب جنگ بدر برخاستند و گواهی دادند. اما من، با آن كه این گفتار را از زبان رسول الله صلی الله علیه و آله شنیده بودم، از ادای شهادت خودداری كردم و بر اثر همین امر و نفرین حضرت بیناییام را از دست دادم .
● در خطبه وسیله
هفت روز پس از وفات پیامبر اكرم(ص)، امیرمؤمنان علیه السلام در مدینه خطبهای بسیار بلند ایراد فرمود كه به خطبه وسیله معروف شد. حضرت در آن خطبه به واقعه غدیر خم و نزول آیه اكمال دین در آن روز تصریح میكند. ثقهٔالاسلام كلینی، در روضه كافی، خطبه وسیله را نقل كرده است. در بخشی از آن چنین میخوانیم:
«... و قوله صلی الله علیه و آله حین تكلمت طائفهٔ فقالت: نحن موالی رسولالله(ص) فخرج رسول الله صلی الله علیه و آله الی حجهٔ الوداع ثم صار الی غدیر خم، فامر فاصلح له شبه المنبر ثم علاه و اخذ بعضدی حتی رئی بیاض ابطیه رافعا صوته قائلا فی محفله: «من كنت مولاه فعلی مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه» فكانت علی ولایتی ولایهٔ الله و علی عداوتی عداوهٔ الله. و انزل الله عزوجل فی ذلك الیوم: الیوم اكملت لكم دینكم و اتممت علیكم نعمتی و رضیت لكم الاسلام دینا (۲) فكانت ولایتی كمال الدین و رضا الرب جل ذكره... .» (۳)
[در اواخر عمر پیامبر اكرم(ص)،]، وقتی گروهی گفتند: ما بعد از پیامبر رهبران مردم هستیم، رسول خدا(ص) برای حجهٔالوداع از مدینه خارج شد و پس از اعمال حج به وادی غدیر خم شتافت، فرمان داد چیزی مانند منبر برایش آماده كردند. سپس بالای آن رفت، و بازوی مرا گرفت و بلند كرد، به گونهای كه سفیدی زیر شانههایش دیده شد. آنگاه با آواز بلند فرمود:
هر كس كه من مولای او هستم علی مولای اوست. خدایا، دوستش را دوست بدار و دشمنش را دشمن شمار. پس ولایت من معیار ولایت خدا و دشمنی با من معیار دشمنی با خدا شد؛ و خداوند در همان روز این آیه را نازل فرمود: امروز دین شما را كامل ساختم، نعمتم را بر شما تمام كردم و اسلام را دین شما برگزیدم.
پس ولایت من كمال دین و رضایت پروردگار جل ذكره شد ... .
● در شورای ششنفره
در شورای منتخب خلیفه دوم برای تعیین خلیفه، كه امیرمؤمنان علیه السلام نیز در شمار آنان جای داشت، استدلالهای فراوانی از حضرت نقل شده كه در كتابهای تاریخ و حدیث به «حدیث الانشاد» یا «حدیث المناشدهٔ» معروف است. امام(ع) در یك از استدلالهای خود به حدیث غدیر خم استناد كرده است.
ابنمغازلی شافعی (متوفای۴۸۳)، در كتاب المناقب، سخن علی(ع) را چنین نقل میكند:
«فانشدكم بالله، هل فیكم احد قال له رسول الله صلی الله علیه و آله: « من كنت مولاه فعلی مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه، لیبلغ الشاهد منكم الغائب» غیری؟ (۴) قالوا: اللهم لا.»
شما را به خدا سوگند میدهم، در جمع شما غیر از من كسی هست كه پیامبر درباره او فرموده باشد: «هر كس من مولای او هستم علی مولای اوست، خدایا، دوستدارش را دوست بدار و دشمنش را دشمن بشمار، حاضران باید این مطلب را به غائبان برسانند؟ اعضای شورا گفتند: به خدا سوگند، نه.»
● در روزگار عثمان
در ایام خلافت عثمان جمعی از مهاجران و انصار در مسجد النبی - صلی الله علیه و آله - گرد آمده، پیرامون فضایل و سوابق قریش و انصار سخن میگفتند و از سخنان پیامبر اكرم(ص) درباره قریش و انصار بهره میجستند. حضرت علی علیه السلام نیز در این مجلس حضور داشت و به سخنان آنان گوش میداد. گروهی از حضرت خواستند كه او نیز سخنی بگوید. حضرت پارهای از سوابق و مناقبش را برشمرد و حاضران بر درستی گفتارش گواهی دادند. آنگاه امام به حدیث غدیر اشاره كرد و فرمود:
«افتقرون ان رسول الله صلی الله علیه و آله دعانی یوم غدیر خم فنادی لی بالولایهٔ ثم قال: لیبلغ الشاهد منكم الغائب؟ »قالوا: اللهم نعم. (۵)
آیا قبول دارید كه رسول خدا صلی الله علیه و آله در روز غدیر خم مرا خواست، ولایتم را به مردم ابلاغ كرد و فرمود حاضران باید این مطلب را غایبان برسانند؟
حاضران گفتند: آری.
● در میدان جنگ جمل
▪ قبل از شروع جنگ جمل، حضرت برای اتمام حجتی دیگر به طلحه پیام داد تا با وی دیدار كند. طلحه نیز پذیرفت و به حضور امیرمؤمنان علیه السلام شتافت. حضرت به وی فرمود:
«نشدتك الله هل سمعت رسول الله صلی الله علیه و آله یقول: «من كنت مولاه فعلی مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه»؟
قال: نعم. قال - علیه السلام - «فلم تقاتلنی؟» قال: لم اذكر. (۶)
تو را به خدا سوگند میدهم، آیا شنیدی كه رسول الله صلی الله علیه و آله میفرمود: «هر كس من مولای او هستم علی مولای اوست، خدایا هر كس او را دوست دارد دوست بدار و هر كس او دشمنی میكند دشمن بدار؟»طلحه گفت: آری شنیدهام:
حضرت فرمود: پس چرا با من میجنگی؟
طلحه جواب داد: فراموش كرده بودم.
● در صحنه صفین
در جنگ صفین، هنگامی كه فرستادههای معاویه به حضور امیرمؤمنان علیه اسلام رسیدند تا به اصطلاح بین حضرت و معاویه صلح برقرار سازند، حضرت خطبهای ایراد كرد و فرمود:
«انشدكم الله فی قول الله: (یا ایها الذین آمنوا اطیعواالله و اطیعواالرسول و اولی الامر منكم) (۷) و قوله: (انما ولیكم الله و رسوله و الذین آمنواالذین یقیمون الصلاهٔ و یؤتون الزكاهٔ و هم راكعون) (۸) ثم قال: (و لم یتخذوا من دون الله ولا رسوله ولا المؤمنین ولیجهٔ)، (۹) فقال الناس: یا رسول الله، اخاص لبعض المؤمنین ام عام لجمیعهم؟ فامر الله عزوجل رسوله ان یعلمهم فیمن نزلت الایات و ان یفسر لهم من الولایهٔ ما فسر لهم من صلاتهم و صیامهم و زكاتهم و حجهم. فنصبنی بغدیر خم و قال: «ان الله ارسلنی برسالهٔ ضاق بها صدری و ظننت ان الناس مكذبونی، فاوعدنی لابلغنها او یغذبنی، قم یا علی» ثم نادی بالصلاهٔ جامعهٔ فصلی بهم الظهر ثم قال: «ایها الناس، ان الله مولای و انا مولی المؤمنین و اولی بهم من انفسهم، الا من كنت مولاه فعلی مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه، و انصر من نصره و اخذل من خذله.» فقام الیه سلمان الفارسی فقال: یا رسول الله ولاءه كما ذا؟ فقال: «ولاءه كولایتی، من كنت اولی به من نفسه فعلی اولی به من نفسه.» و انزل الله تبارك و تعالی: (الیوم اكملت لكم دینكم و اتممت علیكم نعمتی و رضیت لكم الاسلام دینا) (۱۰) ...» (۱۱)
شما را به خدا سوگند میدهم، در باره این آیات: «ای مؤمنان، از خدا و پیامبر و صاحبان امر خود پیروی كنید»؛ «صاحب اختیار و ولی شما خدا و پیامبرش و كسی است كه نماز را به پا داشته، در حال ركوع زكات میدهد» و «غیر از خدا، پیامبر و مؤمنان را دوست صمیمی به شمار نیاوردید.»
مردم از رسول خدا(ص) سؤال كردند: آیا مراد از «مؤمنان» در این آیات بعضی از آنهاست یا همه آنان را شامل میشود؟ خداوند به پیامبرش دستور داد تا به آنان بفهماند كه این آیات درباره چه كسی نازل شده است و ولایت را برای آنها تفسیر كند چنانكه نماز، روزه، زكات و حج را تفسیر كرد. پیامبر(ص)، برای امتثال امر خدا، در غدیر خم مرا به خلافت منصوب كرد و فرمود: «خداوند مرا به رسالتی فرستاده است كه سینهام از آن به فشار آمده، گمان میكنم مردم مرا تكذیب خواهند كرد؛ ولی خداوند مرا تهدید كرد و فرمود: این پیام را برسانم وگرنه مرا عذاب میكند. ای علی برخیز». سپس مردم را برای نماز جماعت فرا خواند، و نماز ظهر را با آنان خواند و فرمود: ای مردم، خداوند مولای من است، من مولای مؤمنینم و اختیارم بر مؤمنین از خود آنان بیشتر است، بدانید هر كه من مولای او هستم علی مولای اوست. خداوندا، هر كه علی را دوست دارد دوست بدار و آن كه علی را دشمن دارد دشمن بدار، هر كس علی را یاری كند یاری كن و هر كه علی را یاری نكند خوار كن.
در اینجا سلمان فارسی برخاست و گفت: یا رسول الله، ولایت و اختیار او بر مردم چگونه است؟ حضرت فرمود: اختیارات او مانند اختیارات من است، هر كس اختیار من به او از خود او بیشتر بوده، علی هم اختیارش بر او از خودش بیشتر است.
و خداوند تبارك و تعالی این آیه را نازل فرمود: امروز دین شما را كامل كردم، نعمتم را بر شما تمام كردم و راضی شدم كه اسلام دین شما باشد.
پینوشتها:
۱- احتجاج طبرسی، ج ۱، ص ۱۸۴/ الامامهٔ و السیاسهٔ، ص۲۹ – ۳۰/ بحارالانوار، ج ۲۸، ص ۱۸۵.
۲- مائده،۳.
۳- الروضهٔ من الكافی، ج ۸، ص۲۷.
۴- مناقب ابن المغازلی، ص ۱۱۴/ مناقب الخوارزمی، ص ۲۲۲/ امالی، شیخ طوسی، ص۳۳۳/ همان، ص۵۴۶/ همان، ص ۵۵۵/ الاحتجاج، طبرسی، ج ۱، ص۳۳۳ و۲۱۳/ كشف الیقین، ص۴۲۳/ فرائد السمطین، ج ۱، ص ۳۱۵/ ارشاد القلوب، ج ۲، ص۲۵۹.
۵- كتاب سلیم بنقیس، حدیث ۱۱، ص ۶۴۱/ فوائد السمطین، ج ۱، ص ۳۱۲/ الغدیر، ج ۱، ص۱۶۳
۶- مناقب الخوارزمی، ص ۱۸۲/ مستدرك حاكم، ج۳، ص ۳۷۱/ مروج الذهب، ج ۲، ص۳۷۳/ تذكرهٔ الخواص، ابن الجوزی، ص۷۳/ مجمع الزوائد، ج۹، ص۱۰۷.
۷- النساء،۵۹.
۸- المائده، ۵۵.
۹- التوبهٔ،۱۶.
۱۰- المائده،۳.
۱۱- كتاب سلیم بنقیس، ص ۷۵۸/ الغدیر، ج ۱، ص ۱۹۵/ احتجاج طبرسی، ج ۱، ص ۳۴۱/ فرائد السمطین، ج ۱، ص ۳۱۴/ كمال الدین، ج ۱، ص ۲۷۴/ بحارالانوار، ج۳۳، ص۱۴۷.
۱۲- مسند احمد بنحنبل، ج ۴، ص ۳۷۰/ این حدیث در صدها كتاب شیعه و سنی با عبارات مختلف نقل شده است.
۱۳- شرح نهج البلاغهٔ، ابن ابیالحدید، ج۱۹، ص۲۱۷/ المعارف، ابن قتیبهٔ، ص ۵۸۰/ انساب الاشراف، بلاذری، ج ۲، ص۱۵۶/ حلیهٔ الاولیاء، ج ۵، ص۲۶/ الارشاد، شیخ مفید، ج ۱، ص ۳۵۱/ كشف الیقین، علامه حلی، ص ۱۱۰/ الغدیر، ج ۱، ص۱۹۳.
۱۴- الارشاد، شیخ مفید، ج ۱، ص ۳۵۲/ شرح نهج البلاغه، ابن ابیالحدید، ج ۴، ص ۷۴/ مجمع الزواید، ج۹، ص۱۰۶/ مناقب، ابی مغازلی شافعی، ص۲۳/ العمدهٔ ص ۱۱۰، الغدیر، ج ۱، ص۱۶۷.
۱۵- كشف المحجهٔ، سید بنطاووس، ص۲۴۶. معادن الحكمهٔ فی مكاتیب الائمهٔ، فصل ۲/ بحار، ج ۳۰،ص۷.
" محمد محمدیان تبریزی"
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست