سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
آثار مشکلات سیستم بانکی بر بازار ایران
فرآیند خروج منابع مالی از نظام بانکی جدای از دلایل کهنهای چون رواج روحیه سوداگری موجود در جامعه، عموماً ناشی از بیاعتمادی عامه مردم به نظام بانکی و نیز آشناتر شدن هرچه بیشتر آنان با حقوق اساسی خود در قبال سپردهگذاری نزد بانکهای کشور است.
خدمترسانی به مشتریان در بانکهای موجود کشور به حدی پایین است که کمتر تاجر، تولیدکننده یا مصرف-کننده هموطن را میتوان یافت که دلخوش از بانکهای ایرانی داشته باشد.
برابر آمار قطعی بانک مرکزی، در بهار امسال میزان رشد سپردهگذاری نزد بانکها به منفی ۰.۴ درصد رسید که برآورد میشود طی تابستان و فصل پاییز که در آن به سر میبریم این رقم به منفی ۲ درصد رسیده باشد.
این بدان معناست که علیرغم رشد نقدینگی (که شامل وجوه در دست عموم مردم نیز میشود) طی این مدت، میزان وجوه سپردهگذاری شده نزد بانکهای کشور کاهش یافته است.
فرآیند خروج منابع مالی از نظام بانکی جدای از دلایل کهنهای چون رواج روحیه سوداگری موجود در جامعه، عموماً ناشی از بیاعتمادی عامه مردم به نظام بانکی و نیز آشناتر شدن هرچه بیشتر آنان با حقوق اساسی خود در قبال سپردهگذاری نزد بانکهای کشور است.
فارغ از موارد ذکر شده تغییر مکرر مقررات بانکی طی یکی دو سال اخیر به بیاعتمادی موجود در مورد نظام بانکی کشور هرچه بیشتر دامن زده است.
● دلایل اصلی بیاعتمادی مشتریان
بیاعتمادی مشتریان نسبت به عملکرد نظام بانکی ریشههای عمیقی در عملکرد بانکها ظرف سال های گذشته دارد. طی مدت طولانی بانکهای کشور عملاً به مؤسسات برگزارکننده لاتاری تبدیل شده بودند و جهت جذب منابع مالی طی سالیان متمادی چنان رقابت غیرمسؤولانهای میکردند که پایههای اخلاق اقتصادی و فرهنگی جامعه نیز دچار تکانههای شدید شد.
از دیگر دلایل بیاعتمادی گسترده به سیستم بانکی سوء استفاده از قدرت ناشی از نقدینگی در اختیار سیستم بانکی برای موارد غیرمولد در کشور بوده است. این استفاده نابجا تا آن حد شدید بود که طی دهه ۷۰ شمسی سیستم بانکی از هیچ کاری حتی خرید و فروش ملک و خودرو نیز فروگذار نمیکرد.
در این راستا پس از منع شدن نظام بانکی از سرمایهگذاری در فرصتهای زودبازده و سوداگری نظیر خرید حواله خودرو، این سیستم رو به سرمایهگذاری پنهان در بخش مسکن و نیز بازارهای غیررسمی آورد. سرمایهگذاری توأمان در بخش مسکن و نیز بازارهای غیررسمی همچون بازار سیمان و انواع مقاطع فولادی و آهنآلات چونان همزمان و پیچیده صورت گرفت که پس از هر خرید املاک توسط بانکها، قیمت نهادههای اولیه تولید مسکن افزایش شدیداً مییافت تا املاک ارزان خریداری شده بانکها تا حداکثر ممکن گران شوند.
● ریخت و پاش، معظلی دائمی
در راستای این روحیه سوداگری که با تکیه بر نقدینگی در اختیار سیستم بانکی صورت میگرفت وضعیت مالی آنها بهبود فوقالعادهای یافت، تا آنجا که این پول مازاد صرف ریخت و پاشهای مسرفانهای همچون تغییر دکوراسیون، تغییر نمای بیرونی و تزئین هرچه بیشتر شعب بانکها شد.
این امر تا بدانجا رسید که در سال ۷۹ رسماً اعلام شد که هزینههای صرف شده برای تزئین شعب بانکها در ایران ۲۳ برابر پاکستان، ۲.۵ برابر ایالات متحده و ۴ برابر اتحادیه اروپایی بوده است.
این وضع به گونهای بود که در سالهای آخر دهه ۷۰ شخصی که برای دریافت یک وام ۲۰۰ هزار تومانی درمان به شعبه یکی از بانکهای قدیمی دولتی مراجعه کرده بود وقتی با جواب منفی معاون شعبه روبرو شد، با صدای بلندی میپرسید: «من خودم کارگر ساختمانیام، این سنگ گرانیتی که برای کف بانک کار شده، متری ۲۵ هزار تومان است. چگونه شما ۲۰۰ هزار تومان وام نمیدهید که من صرف درمان زن و بچهام کنم؟»
● ضعف مفرط در بانکداری الکترونیک
در شرایطی که در اواخر سال ۹۷ میلادی مقوله پرداخت اینترنتی (مبادله وجوه از طریق اینترنت) در سطح جهان به امری همهگیر تبدیل شده بود، طی آن سالها نظام بانکی هنوز درگیر رفع مشکلات دستگاههای خودپرداز در سطح کشور بود، مشکلی که تا به امروز یعنی در آستانه نهمین سال پس از شروع هزاره سوم با آن دست به گریبان است.
در حال حاضر و ۱۲ سال پس از همهگیر شدن مبادله مالی از طریق اینترنت، هنوز حتی یک درصد مبادلات مالی کشور از این طریق انجام نمیشود.
● سودانگاری یک سویه
برای سالهای متمادی نظام بانکی ایران در بحث ارایه تسهیلات نیز عملکردی یک سویه، صرفاً منفعت طلبانه و بدون در نظرگرفتن منافع مشتریان داشته است.
شایان ذکر است که تأمین مالی فعالیتهای خدماتی و یا تولیدی به دو صورت مشارکتی و مبادلهای صورت می گیرد که برای هر دو این شیوهها، قانون بانکداری بدون ربا، انواع عقود اسلامی را تعریف کرده است.
در عقود مشارکتی، خود بانک به عنوان تأمین کننده مالی وجوه مورد نیاز، در فرآیندی که نیازمند منابع مالی است، با متقاضی تسهیلات شریک میشود و ناچار است تا در ریسک سود و یا زیان مشارکت کند. در حالی که در عقود مبادلهای، بانک با اخذ وثایق سنگین، متقاضی تسهیلات را با ریسکهای موجود در بازار تنها میگذارد و صرفاً به فکر سوخت نشدن پول خود است.
این رویکرد صرفاً کاسبکارانه به مقوله تأمین مالی فعالیتهای اقتصادی تا آن حد شدید بوده و کماکان هست که برای سالیان متمادی، سهم عقود مبادلهای از کل تسهیلات پرداخت شده توسط نظام بانکی افزون بر ۸۵ درصد بوده است.
شایان ذکر است که پرداخت تسهیلات به صورت مبادله، جز موارد اندکی همچون پرداخت تسهیلات مسکن، در اکثر کشورهای جهان ممنوع است و بانکها میباید رأساً در فعالیت اقتصادی نیازمند پول، درگیر و شریک شوند.
● اثرات اجتماعی عملکرد نامناسب بانکها
اما عملکرد نامناسب نظام بانکی به این موارد محدود نبوده و نیست. این روحیه سودخواهی یکطرفه و بدون رعایت حقوق مشتریان، هرچه بیشتر توسط نظام بانکی طی سالهای ابتدایی و میانی دهه ۷۰ که با فساد اداری و زد و بند در ساختار بانکها آمیخته شد وضعیتی را به وجود آورد که بسیاری از دلالان و واسطههای حاضر در فعالیتهای اقتصادی با ارایه طرحهای اغواکننده به سیستم بانکی اقدام به اخذ وامهای کلان از نظام بانکی کردند و در پی آن موجی از مطالبات مشکوک الوصول روی دست نظام بانکی و در نهایت عامه مردم باقی ماند.
این وضعیت موجب شد تا نظام بانکی باز هم برای راحتی کار خود همه را به یک چوب بزند و هرنوع تأخیر در پرداخت اقساط وامها و یا دیرکرد در پرکردن حسابهای جاری تولیدکنندگان ایرانی را با مجازاتهایی فوری رو به رو کند. در صورتی که هنوز وامهای کلان بدون ضابطه که به عدهای سودجو پرداخت شده در وضعیت بلاتکلیفی قرار دارد.
نتیجه این وضعیت آن بود که در اواخر دهه ۷۰ کلیه زندانهای کشور حداقل نیمی از ظرفیت خود را به زندانیان چک و بدهکاران خرده پا به نظام بانکی اختصاص داده بودند و ناامنی اقتصادی که اثرات اجتماعی آن تا به امروز باقی است، گریبانگیر اقتصاد کشور شد.
بدترین اثر این حرکت مخرب که گریزی از آن نبود بیاعتبار ساختن چک و اعتبار افراد و مؤسسات بود که نقدی شدن همه مبادلات اقتصادی طی سالهای دهه ۸۰ و محروم شدن اقتصاد کشور از مزایای اعتبار و اعتماد بنگاه-های اقتصادی به یکدیگر، از جمله مخربترین آثار نظام بانکی بر بازار ایران بوده است.
● ناتوانی در مشتری مداری
دراکثر کشورهای جهان تعیین، تشخیص و صلاحیت مشتریانی که به بانک مراجعه میکنند برعهدة شعبه قرار داده شده است. این فرآیند شامل انجام تحقیقات محلی، میزان اعتبار شغلی و شخصی مشتری و سرآخر میزان گردش حساب وی میباشد و لزوماً این نکته مورد توجه قرار میگیرد که مبادلات مالی وی تا چه میزان برای شعبه و در نهایت کل بانک ایجاد درآمد و اعتبار خواهد کرد. به عنوان یک مثال در استرالیا و نیوزلند، بانکها رأساً به سراغ مشتریان میروند و گاهی به ادارات متولی اعطای مجوز برای انجام امور اقتصادی رشوه میدهند تا مشتریانی که قصد انجام یک فعالیت اقتصادی تولیدی و خدماتی اشتغالزا را دارند، به بانک آنها معرفی شوند.
در چنین شرایطی کاملاً آشکار است که بانکهای ایران در چه وضعیتی در این خصوص قرار دارند. به صراحت میتوان گفت که انجام امور تولیدی و خدماتی پیشکش سیستم بانکی است و اگر یک نیازمندیهای روزنامه را بگیریم به سادگی روشن است که چه کسب و کار پر سودی برای انجام یک دلالی رسمی و علنی برای اخذ وام-های ضروری برپاست. عملکرد زشتی که سیستم بانکی حتی در صورت ظاهر نیز آن را تکذیب نمیکند و اگر خدای ناکرده برای یک نیاز ضروری همچون درمان بیماری حاد فرزندتان نیز نیازمند تسهیلات باشید میباید خشکه آن را نثار سلسله مراتب رشوهگیر سیستم بانکی کنید.
در مورد دلایل بروز این پدیده که طی آن شعب محلی بانکها از عهده انجام تعیین صلاحیت مشتریان و رتبه-بندی آنان عاجزند، عموم کارشناسان اتفاقنظر دارند که پرسنل شاغل در این نظام توانایی و مهارت لازم جهت انجام این مهم را ندارند و صرفاً جهت امور عادی و تکرار شوندهای نظیر دریافت و پرداخت فیش نقدی و چک، آموزش میبینند.
تا سال ۸۱ که بانک مرکزی رسماً میزان سطح تحصیلات پرسنل شاغل در نظام بانکی را منتشر کرد، افزون بر ۶۰ درصد پرسنل نظام بانکی دیپلمه و یا دارای مدرک پائینتر بودهاند که قطعاً کسی با چنین سطح سوادی توانایی سنجس مشتریان و ارزیابی طرحهای متقاضی تسهیلات آنان را ندارد.
امروزه روز نیز برابر آمار قطعی سال ۸۶ کمتر از ۲۷ درصد پرسنل بانکها دارای مدرک کارشناسی و بالاتر هستند که تازه مشخص نیست چه میزان از این تعداد لیسانسه، دارای مدرک مرتبط با حوزه کاری خود هستند.
اما بدترین قسمت ماجرا آنجاست که به تازگی نظام بانکی از انجام اموری که در عهده توان همین افراد کم مهارت میباشد نیز طفره میرود. سوال اساسی اینجاست که مگر بانکها به چه کار مهمی مشغولند که از دریافت قبوض آب، برق و گاز و تلفن سرپیچی میکنند؟!
در حقیقت اگر همین کار ساده نیز انجام نشود، پس این همه شعبه و تزئینات در بهترین و گرانترین نقاط شهرها دیگر برای چیست؟
وقتی یک شهروند عادی که بدون هیچگونه چشمداشتی دو سه میلیون تومان از سرمایهاش را که ماحصل صرفه-جویی و پسانداز اوست، نزد سیستم بانکی به صورت قرضالحسنه به ودیعه نهاده وقتی در قبال انجام ناچیزترین و سادهترین خدمت یعنی پرداخت قبوض خدماتی که از ۱۰۰ سال قبل در دیگر نقاط جهان صورت میگرفته با درخواست پول مواجه میشود چگونه توقع داریم که پساندازش را نزد سیستم بانکی نگاه دارد؟ پس کاهش میزان سپردهگذاری نزد سیستم بانکی امری طبیعی و حتمی است که وعدههای قرعهکشی برای انواع خودروهای لوکس، دردی از آن دوا نمیکند. گرچه باید پرسید که آیا مگر برای جذب منابع بانکی، مدیران بانکها راهکار دیگری هم بلدند؟
البته باید گفت که اعلام رای دیوان عدالت اداری در مورد غیرقانونی بودن دریافت کارمزد بابت قبوض تلفن، هشدار خوبی به نظام بانکی بود.
● قرعهکشیهای میلیارد در با شیشه و کراک
حتماً شنیدهاید که موادمخدر جدید همچون شیشه و کراک آدمی را به عالم خلسه و بیکرانههای خوشخیالی و فراموشی سوق میدهند. بیکرانههایی که قدرت خلاقیت و اتکاء به خود در فرآیندهای اقتصادی و ریسکپذیری و روحیه کوشش و پشتکار و توکل به خداوند عالمیان را در مردمان یک سرزمین میخشکاند. اما آیا قرعهکشی-های رنگارنگ و میلیاردی نظام بانکی چنین کارکردی ندارند؟ آیا وعده برنده شدن به ارتفاع برج میلاد اسکناس در قرعه کشی بانکها در یک نظام اقتصادی وعده درستی است؟
هنوز دستان پر از پول و وعده شمشهای طلا و سفرهای دور دنیا که برای جذب هرچه بیشتر پول مردم بینوا توسط نظام بانکی وعده داده میشد از یادها نرفته است. امری که تا به امروز ولی به صورت محدودتر و سالی دو بار ادامه دارد و متأسفانه بانکهای خصوصی نیز به ورطه آن افتاده اند. حقیقت ماجرا آنجاست که به واسطه ناتوانی مفرط مدیران شعب بانکی در شناسایی مشتریان خوش حساب و به جریان انداختن صحیح وجوه دراختیار در جهت منافع مردم، بانکها چارهای جز انجام فعالیتهای «لاتاری گونه» ندارند. حتی اگر بنابر آمار خود بانک مرکزی، ۹۵ درصد مردم حتی برنده یک جایزه ۵ هزار تومانی ناقابل نیز نشوند. اما بدترین قسمت ماجرا آنجاست که هدف اصلی از جذب منابع قرضالحسنه که علی القائده می باید جهت اعطای وام های قرض الحسنه و رواج این سنت پسندیده و نیکو شود، بعضا صرف اعطای وامهای چندین میلیاردی به افرادی شود که با زدوبند و پارتیبازی به این وامها دست مییابند. هشدارهایی که طی سال ۸۴ توسط بانک مرکزی در جهت ممنوع کردن بانکها از بکارگیری منابع قرض الحسنه در مواردی به جز آن صورت گرفت، گواه خوبی بر این مدعاست.
● پرداخت تسهیلات با منت و اذیت
تقریباً همه ما تجربه حداقل یک بار مراجعه به شعب بانکها جهت دریافت یک وام برای تأمین نیازهای روزمره را داشتهایم. وامی برای خرید یک خودرو یا موارد مشابه آن. تازه اگر با هزار زحمت و منت موفق به جلب موافقت شعبه بشویم، دو ضامن کارمند دولت با گواهی کسر از حقوق و موارد مشابه، قصهای است که بسیاری از ما با آن دست به گریبانیم. در این شرایط کافی است تا به هر دلیل از جمله اشتباه محاسباتی خود کارمند شعبه، پرداخت اقساط چند روزی دیر شود تا بانکهای محترم اقدام به تماس های پیاپی و تذکر کتبی و شفاهی به ضامنهای از همه جا بیخبر به عمل آورند و آبروی مردم را که خداوند حرمت آنرا همچون حرمت حفظ دین خود انگاشته است را همچون توپ فوتبال دستمایه قرار دهند.
اما آیا این همه ماجراست؟ بارها از زبان ارشدترین مقامات دولتی شنیدهایم که صدها نفر که به صورت چند میلیاردی از بانکها تسهیلات گرفتهاند، با منکرترین وضعیتی که ممکن است با قلدرمآبی از بازپرداخت وامها سرباز میزنند. شاید اینان صاحبان همان آخرین مدلهای خودروهای وارداتی باشند که با تسهیلات میلیاردی خریداری شده در حال چرخ زدن در خیابان های پاییتخت هستند. خودروهایی که حتی امریکاییها و ژاپنیها نیز این روزها با گران شدن قیمت انرژی در کشورشان، حسرت سوارشدن آنها را دارند.
در چنین شرایطی کسی که به خاطر دیرشدن یک قسط ۱۲۵ هزار تومانی، ۶ مرتبه با ضامناش تماس گرفته شده چه فکری میکند؟
به سبب لزوم بررسی نظام بانکی کشور و بهبود آن و احیای سنت نیکو و پسندیده قرض الحسنه، در شماره های آتی به مقایسه وضعیت بانک ها اعم از خصوصی و دولتی خواهیم پرداخت. باشد تا با بهبود نظام بانکی کشور، اعتماد مردمی از دست رفته، افزایش یابد و شاهد بازگشت نقدینگی موجود در جامعه به بانک ها و کاهش تورم نیز باشیم.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست