سه شنبه, ۷ اسفند, ۱۴۰۳ / 25 February, 2025
مجله ویستا

مدیریت دانش و خدمات مرجع در کتابخانه ها


مدیریت دانش و خدمات مرجع در کتابخانه ها

تعاریف مدیریت دانش بسیار است به زبان ساده, مدیریت دانش سازمان دادن برای دانستن است کوششی هماهنگ برای تصرف دانش حیاتی سازمان, اشتراک دانش میان یک سازمان و برجسته کردن در حافظه جمعی سازمانی برای بهبود تصمیم گیری, افزایش بهره وری و نوآوری است

بسیاری از سازمان‌ها، مدیریت دانش را برای تصرف سرمایه‌های فکری کارکنانشان بکار می‌گیرند. نکته اساسی بحث مدیریت دانش اینست که مقادیر متعدد دانش درباره مشتریان، فرایندها، محصولات و خدمات در همه سطوح یک سازمان موجود است و اگر این دانش بتواند یکجا تصرف شده و انتقال داده شود به سازمانها کمک خواهد نمود که موفق تر، موثرتر و فراورتر باشند.۸۰ درصد از بزرگترین شرکتهای دنیا مدیریت دانش را بکار میگیرند.

شرکتهایی مثل فورد(Ford)، ایستمن(Eastman)، کداک(Kodak)، چورن(Chevron) ...از مدیریت دانش سود میبرند. مخازن دانش سازمانی مثل بوز(Booz)، تبادل دانش اندرسن(Andersen’s Knowledge Exchange)، آلن اند هامیلتون نالج آنلاین(Allen & Hamilton’s Knowledge Online)، کپ گمینی نالج گالاکسی(CAP Gemini’s Knowledge Galaxy)، ارنست اند یانگ سنتر فور بیزینس نالج(Ernst & Young’s Center for BusinessKnowledge) و معماری مدیریت دانش مونسانتو(Monsanto’s KnowledgeManagement Architecture) اشتراک اطلاعات را میان کارکنان امکانپذیر ساخته و دسترسی به اطلاعات وسیع شرکت را تسهیل می کند. انتظار میرود در سال ۲۰۰۴ بازار فروش افزارهای مدیریت دانش به ۹.۸ بیلیون دلار آمریکا برسد. در سالهای اخیر، مدیریت دانش در مرکز توجه کتابخانه ها قرار گرفته است.

انتشارات کتابداری و اطلاع رسانی بطور روز افزونی مقالات مدیریت دانش را منتشر می‌کنند و انجمنهای حرفه ای مثل انجمن کتابخانه های تخصصی و انجمن علوم اطلاع رسانی آمریکا، انتشارات، سمینارها و کنفرانسهایی درباره مدیریت دانش دارند. هسته بحث مدیریت دانش در کتابداری و اطلاع رسانی این باور است که از آنجا که سازمان دانش قلمرو محکم کتابداران بوده است، آنان باید نه تنها درگیر آن شوند بلکه باید فعالانه رهبر و پیشرو بکارگیری آن باشند.

این مقاله به کاوش در مورد چگونگی بکارگیری مدیریت دانش در کار مرجع در کتابخانه ها می پردازد. بدین منظور مفاهیم کلیدی مربوط به دانش و مدیریت دانش بررسی می شوند. بخش اول مقاله به تحلیل روابط بین داده، اطلاعات، دانش و خرد می پردازد. سپس نشان می دهد که درک چهار عنصر اساسی مدیریت دان: دانش، مدیریت، تکنولوژی اطلاعات و فرهنگ سازمانی و نیز تفاوت بین مدیریت داده، مدیریت اطلاعات و مدیریت دانش تا چه حد در مدیریت دانش کلیدی است. بخش دوم مقاله به کاربردهای مدیریت دانش در خدمات مرجع در کتابخانه ها پرداخته، در ادامه تحلیلی از نیازها با بررسی مولفه های جاری و پیشین و نیز انتقاد از برخی جنبه های کاربرد مدیریت دانش در خدمات مرجع ارائه و در خاتمه چارچوبی از مدیریت دانش برای مرجع طرحریزی می گردد.

● مدیریت دانش چیست؟

تعاریف مدیریت دانش بسیار است. به زبان ساده، مدیریت دانش سازمان دادن برای دانستن است. کوششی هماهنگ برای تصرف دانش حیاتی سازمان، اشتراک دانش میان یک سازمان و برجسته کردن در حافظه جمعی سازمانی برای بهبود تصمیم گیری، افزایش بهره وری و نوآوری است. مدیریت دانش شامل تصرف دانش، خرد، تجربیات باارزش افزوده کارکنان سازمان، آسان کردن بازیابی دوباره و نگهداری آن بعنوان دارایی سازمانیست. مدیریت دانش کوششی برای تبدیل دانش کارکنان (سرمایه انسانی) به دارایی مشترک سازمانی (سرمایه فکری ساختاری) است.هدف مدیریت دانش ایجاد یک سازمان یادگیری و شراکت با ایجاد جریانی بین مخازن اطلاعات ایجاد شده توسط افراد قسمتهای مختلف شرکت( مالی، عملکرد، هوش رقابتی و غیره؟) و مرتبط کردن آنها به یکدگر است. بیشتر افراد و سازمانها مدیریت دانش را بدلایل ذیل بکار میگیرند:

· افزایش همکاری

· بهبود بهره وری

· تشویق و قادر ساختن نوآوری

· غلبه بر اطلاعات زیادی و تحویل فقط آنچه مورد نیاز است

· تسهیل جریان دانش مناسب از تامین کنندگان به دریافت کنندگان بدون محدودیت زمان و فضا

· تسهیل اشتراک دانش میان کارمندان و بازداشتن آنان از اختراع دوباره چرخ به کرات

· تصرف و ثبت دانش کارکنان قبل از اینکه آنان شرکت را ترک نمایند، اطمینان یافتن از اینکه دانش باارزش بهنگام ترک کارمند از دست نمیرود.

· افزایش آگاهی سازمانی از خلاهای دانش سازمان

· کمک به شرکتها که سبقت جو باقی بمانند با افزایش آگاهی آنان از استراتژیها، محصولات و بهترین کارکردهای رقیبانشان

· بهبود خدمات مشتری

مدیریت دانش دو قسمت دارد: اول مدیریث داده و اطلاعات و دوم مدیریت افرادی که واجد نظر، دانش و توانائی های خاص هستند. این دو قسمت- محتوا و افراد- برای تسهیل مدیریت دانش با کمک فرایندها و تکنولوژی خاصی بهم متصل شده اند. محک زنی، تصرف بهترین عملها، ایجاد سازمانهای یادگیرنده، توسعه جوامع یادگیری، دیتا ماینینگ، ایجاد فرهنگ تغییر، بهبود جریان کاری و گردآوری نظام مند هوشمندی رقابتی و تجاری فقط چند نمونه از ابرازها، تمرینها، مداخلات و رهیافتهای زیربنا محور هستند که برای مدیریت دانش و اطلاعات بکار گرفته شده اند. دو جزء عبارت مدیریت دانش یعنی مدیریت و دانش با کمک دو عنصر تواناساز تکنولوژی و فرهنگ سازمانی برای تحت کنترل درآوردن حافظه جمعی سازمانها با هم مختلط شده اند. برای فهم مدیریت دانش مسأله حیاتی اینست که مسائل زیر را بدانیم:

· زنجیره اطلاعات و تمایز بین داده، اطلاعات، دانش و معرفت

· نقش چهارعنصر اساسی مدیریت دانش: دانش، مدیریت، تکنولوژی و فرهنگ سازمانی

· تفاوت میان مدیریت داده، مدیریت اطلاعات و مدیریت دانش و

· فرایند مدیریت دانش

● زنجیره اطلاعات

زنجیره اطلاعات در چهار مرحله به پیش می رود، داده، اطلاعات، دانش و معرفت، که به لحاظ زمینه و درک روابط و الگو های لازم ، با یکدیگر در ارتباطند.

داده:

داده ها مواد خام: مشاهدات، حقایق واعداد هستند که ازآنها اطلاعات بدست می آید. برای مثال داده میتواند شامل آمار، فهرست اقلام و فهرستی از اسامی و آدرسها باشد. آمار تعداد زلزله های دنیا یا تعداد افرادی که به آنفلونزا مبتلا شده اند یا تعداد سالانه افراد صدمه دیده در محیط کار همه داده هستند. مشابه آن فهرست منابع موجود کتابخانه و همچنین فهرستی از اسامی و آدرسهای کارکنان و کاربران کتابخانه نیز داده هستند. هر کتابخانه روزانه حجم عظیمی از داده ها را درباره منابع امانتی مراجعان گردآوری میکند. یک سیستم کتابخانه، هنگام امانت دهی ممکن است عناصر داده ذیل را وارد نماید: نام، آدرس و شماره تلفن عضو، تعداد منابع امانتی، فرمت منابع امانتی، عناوین منابع امانتی، جریمه های احتمالی و غیره. داده بخودی خود مستقل از متن است. مثلاً اسم کتاب خاصی اسم کتاب است صرفنظر از اینکه در فهرست آنلاین کتابخانه ظاهر شده باشد یا در مقاله مجله ای یا در فهرست یک ناشر و یا یک بولتن تبلیغاتی.

● اطلاعات:

زمانی که داده ها به منظور خاصی بشکلی منطقی سازماندهی میشوند تبدیل به اطلاعات میشوند. بنابراین داده هایی درباره زلزله هایی که در ایالات متحده رخ داده و بیش از ۶.۵ ریشتر بوده میتواند بعنوان اطلاع در نظر گرفته شود. نظیر آن، اگر کسی داده های مربوط به تعداد افراد ۱۸ تا ۳۵ ساله مبتلا به آنفلونزا یا تعداد افرادیکه از حوادث ناشی از کار فوت کرده اند را استخراج کند داده را به اطلاع تبدیل کرده است. مثالهایی از اطلاعات در محیط کتابخانه:

- فهرستی از منابعی که طی سه ماه اخیر به فهرست آنلاین کتابخانه افزوده شده اند.

- کتابشناسی همه منابع استفاده شده برای پاسخ به یک سؤال خاص مرجع.

- لیستی از کاربرانی که بیش از ۵ کتاب را طی دوره مشخص زمانی امانت گرفته اند.

- لیستی از منابعی که مکرراً به امانت رفته اند.

داده همچنین وقتی تبدیل به اطلاع میشود که وارد یک متن معنی دار شود و به فهم روابط بین عناصر داده های مختلف کمک کند. مثلاً مقایسه پنج ساله داده های آماری مربوط به تعداد زلزله ها، شیوع آنفلونزا یا صدمات ناشی از کار اطلاعاتی درباره اینکه آیا تعداد آنها افزایش یافته یا کاهش، بدست می دهد؟ نظیر آن، مقایسه تعداد اقلام فهرست شده در فهرست عمومی پیوسته کتابخانه برای هر کدام از پنج سال گذشته، اطلاعاتی درباره اینکه آیا مجموعه در حال رشد است یا خیر بدست میدهد. با مقایسه فهرستهای منابع امانتی یک کتابخانه خاص اطلاعاتی درباره تعداد منابع امانتی در فرمتهای مختلف طی یک دوره مشخص زمانی بدست می آید.

● دانش:

دانش مرحله سوم از چهار مرحله زنجیره داده به دانایی است. وقتی که اطلاعات تحلیل، پردازش و وارد متن میشود تبدیل به دانش میشود. دانش استنتاج کردن و شناخت الگوهای نامعمول، روندهای پنهان و استثنائات داده و اطلاع است. دانش ایجاد یک مدل ذهنی از الگو یا روند است که میتواند با درجه ای از قابلیت اعتماد و پیش بینی در یک زمینه خاص بکار گرفته شود. دانش فرایندی فرار و پیچیده است که برای قضاوتهای ارزشمند براساس تجربیات و درک الگوها نیاز به انسان دارد. بر اساس این تجربیات و درک پیشین، یک فرد ممکن است قوانین معین و فرمولبندی شده ای داشته باشد که بتواند با درجه ای ازقابلیت پیش بینی برای موقعیتهای مشابه بکار گرفته شود.برای مثال، یک دانشمند زمین شناس ممکن است با نگاه به اطلاعات زلزله ها بتواند شرایط و عواملی را که محلهای معین را مستعد زلزله های قوی می سازند، تشخیص دهد.

نظیر آن، یک دانشمند علوم بهداشتی میتواند با نگاه به اطلاعات مربوط به ابتلای به آنفلونزا در سنین هجده تا سی و پنج سال دریابد که افراد ۱۸ تا ۳۵ ساله که بچه دارند یا از نزدیک با بچه ها کار میکنند بیشتر مستعد ابتلا به آنفلونزا هستند. در یک کتابخانه، یک کتابدار مطلع ممکن است مشاهده کند که همه منابع جدید افزوده شده به کتابخانه طی شش ماه گذشته از نویسندگانی چون ادگار آلن پو، امی تن، آلیس واکر و ناتانیل هاتورن، نه تنها بلافاصله به امانت رفته اند بلکه دائم در گردش بوده اند. یا اعضایی که بیش از ۵ کتاب در امانت دارند بیشترین متقاضیان امانت بین کتابخانه ای نیز هستند. یا دانشجویانی که در برنامه های رسمی آموزش کتابخانه شرکت کرده اند و یا جلسات آشنایی با کتابخانه را بعنوان واحدی درسی گذرانده اند بیشتر تمایل به استفاده از بانکهای اطلاعاتی الکترونیکی و درخواست کمک از کتابداران را دارند.

این مقاله ترجمه ای است از:

Gandhi, S ۲۰۰۴, Knowledge management and reference servicesThe journal of academic librarianship, vol. ۳۰, no. ۵, pp. ۳۶۸-۸۱.

یادداشتها:

[۱] Knowledge management and reference services

[۲] Smiti Gandhi

۳ و ۴. دانشجوی دکترا-ملبورن استرالیا

[۵] Texas Instruments

[۶] TPSs ( Transaction processing systems )

[۷] University of Illinois at Urbana Champaign’s OPAC

[۸] Cross references

[۹] Dialog, BRS, OCLC, WILSONLINE, VU/TEXT, MEDLINE, Chemical Abstracts Online (CAS), InfoTrac, Lexis, Nexis, ERIC, NTIS, Dun’s Market Identifiers, AGRICOLA, Academic American Encyclopedia.

[۱۰] ESs

[۱۱] Pointer

[۱۲] Answerman

[۱۳] Plexus

[۱۴] Research Advisor for business, education and economics

[۱۵] Reference Advisory System for law, life sciences, medicine, and public health

[۱۶] TomeSearcher for business, computer science, electrical engineering, IT, and material science

[۱۷] Pronto for law

[۱۸] Patent Information Assistant

[۱۹] Cansearch

[۲۰] Chemref

[۲۱] WebLibrary

[۲۲] Kalliope

[۲۳] Hewlett-Packard

[۲۴] SunLibrary

[۲۵] Sun MicroSystems

[۲۶] SunWeb

[۲۷] Oak Ridge Nation Laboratory Library

[۲۸] Aventis Pharmaceuticals

[۲۹] Refquest

[۳۰] Common Knowledge Database

[۳۱] Reference Desk Manager

[۳۲] Reference Desk Program

[۳۳] New Brunswick Campus Libraries of Rutgers University

[۳۴] Oregon State University

[۳۵] Faculty Database

[۳۶] Reference Desk Program

[۳۷] Collection Development Helper

[۳۸] Cal Poly

[۳۹] Online communities of practice

[۴۰] Discussion boards

[۴۱] Stumpers

[۴۲] Collaborative Digital Reference Service (CDRS)

[۴۳] Customer Relationship Management (CRM)

[۴۴] QuestionPoint

[۴۵] Data mining

[۴۶] Data warehousing

[۴۷] Barbara Mento

[۴۸] Brendan Rapple

[۴۹] Vanderbilt

[۵۰] Web Trends software

[۵۱] Infomine

[۵۲] Richardson

[۵۳] O’Dell and Grayson

[۵۴] Perkins

References

۱. Carol Kinsey Goman, “Five Reasons People Don۰۳۹;t Tell What They Know,” Knowledge Management CRM Magazine (June ۲۲, ۲۰۰۲). http://www.kmmag.com/print/default.asp?ArticleID=۹۶۰ (accessed February ۲۱, ۲۰۰۴).

۲. Steve Barth, “KM Horror Stories,” Knowledge Management CRM Magazine (September ۱۴, ۲۰۰۰). http://www.destinationkm.com/print/default.asp?ArticleID=۹۲۳ (accessed February ۲۱, ۲۰۰۴).

۳. T. Kanti Srikantaiah, “Knowledge Management: A Faceted Overview,” in Knowledge Management for the Information Professional, edited by T. Kanti Srikantaiah & Michael E.D. Koenig (Medford, NJ: Information Today, ۲۰۰۰), pp. ۱–۱۷; Carla O۰۳۹;Dell & C. Jackson Grayson, “Identifying and Transferring Internal Best Practices,” Knowledge Management CRM Magazine (July ۱۶, ۲۰۰۱) http://www.destinationkm.com/print/default.asp?ArticleID=۲۷۱ (accessed February ۲۱, ۲۰۰۴).

۴. Yogesh Malhotra, “From information management to knowledge management: Beyond the Hi-Tech hidebound systems” In: T. Kanti Srikantaiah and Michael E.D. Koenig, Editors, Knowledge management for the information professional, Information Today, Medford, NJ (۲۰۰۰), p. ۴۰.

۵. Barth, “KM Horror Stories” (September ۱۴, ۲۰۰۰).

۶. Srikantaiah, “Knowledge Management,” (۲۰۰۰) ۸–۹.

۷. Mark Addleson, “Organizing to know and to learn: Reflections on organization and knowledge management” In: T. Kanti Srikantaiah and Michael E.D. Koenig, Editors, Knowledge management for the information professional, Information Today, Medford, NJ (۲۰۰۰), pp. ۱۳۷–۱۶۰.

۸. Ernest Perez, “Knowledge management in the library—not”, Database Magazine ۲۲ (۱۹۹۹, April/May) (۲), pp. ۷۵–۷۸.

۹. Thomas A. Stewart and David C. Kaufman, “Getting real about brainpower”, Fortune ۱۳۲ (۱۹۹۵, November ۲۷) (۱۱), pp. ۲۰۱–۲۰۳.

۱۰. Ibid., p. ۲۰۲.

۱۱. Srikantaiah, “Knowledge Management,” p. ۱۵; Vikas Sahasrabudhe, “Information Technology in Support of Knowledge Management”, in Knowledge Management for the Information Professional, edited by T. Kanti Srikantaiah & Michael E.D. Koenig (Medford, NJ: Information Today, ۲۰۰۰), pp. ۲۶۹–۲۷۶.

۱۲. David C. Blair, “Knowledge management: Hype, hope, or help?”, Journal of the American Society for Information Science and Technology ۵۳ (۲۰۰۲, October) (۱۲), p. ۱۰۲۱.

۱۳. Anthea Stratigos, “Knowledge management meets future information users”, Online ۲۵ (۲۰۰۱, January/February) (۱), p. ۶۵.

۱۴. Thomas Short, “Components of a knowledge strategy: Keys to successful knowledge management” In: T. Kanti Srikantaiah and Michael E.D. Koenig, Editors, Knowledge management for the information professional, Information Today, Medford, NJ (۲۰۰۰), pp. ۳۵۱–۳۵۲.

. Ian Watson, Applying Knowledge Management: Techniques for Building Corporate Memories (Boston, MA: Morgan Kaufman, ۲۰۰۳), p. ۷; Blair, “Knowledge Management: Hype, Hope, or Help?” ۱۰۲۰.

۱۶. Blair, “Knowledge Management: Hype, Hope, or Help?” ۱۰۲۰; Australian Bureau of Statistics, “Definitions: Data, Information & Statistics.” http://www.abs.gov.au/websitedbs/D۳۳۱۰۱۱۶.NSF/۴a۲۵۵eef۰۰۸۳۰۹e۴۴a۲۵۵eef۰۰۰۶۱e۵۷/۰fd۳f۲۸bf۵۷۸d۹۷۸۴a۲۵۶۷ac۰۰۱۹۵۱۰۴!OpenDocument (accessed February ۲۱, ۲۰۰۴).

۱۷. Watson, Applying Knowledge Management, p. ۸; Jonathan Wu, “Business Intelligence: The Transition of Data into Wisdom,” DM Direct (November ۲۰۰۰). http://www.dmreview.com/portal_ros.cfm?NavID=۹۱&EdID=۲۵۲۴&PortalID=۱۷ (accessed December ۲۴, ۲۰۰۳).

۱۸. Ibid.; Gene Bellinger, Durval Castro, & Anthony Mills, “Data, Information, Knowledge, and Wisdom.” http://systems-thinking.org/dikw/dikw.htm (accessed December ۲۴, ۲۰۰۳).

۱۹. Blair, “Knowledge Management: Hype, Hope, or Help?” (October ۲۰۰۲) ۱۰۲۱.

۲۰. Stratigos, “Knowledge Management Meets,” (January/February ۲۰۰۱) ۶۵.

۲۱. Bellinger, Castro, Mills, “Data, Information, Knowledge, and Wisdom (۲۰۰۴).”.

۲۲. Addleson, “Organizing to Know,” (۲۰۰۴) ۱۴۰.

۲۳. Gary Southon and Ross Todd, “Library and information professionals and Knowledge Management: Conceptions, challenges, and conflicts”, Australian Library Journal (۲۰۰۱, August), p. ۲۶۱.

۲۴. Claire McInerney, “Knowledge Management and the Dynamic Nature of Knowledge”, Journal of the American Society for Information Science and Technology ۵۳ (۲۰۰۲, October) (۱۲), p. ۱۰۱۲.

۲۵. David Stamps, “Is knowledge management a Fad?”, Training ۳۶ (۱۹۹۹, March) (۳), p. ۴۰.

۲۶. Ibid., p. ۴۰.

۲۷. Ibid., p. ۴۰.

۲۸. Stewart & Kauffman, “Getting Real About Brainpower,” (November ۲۷, ۱۹۹۵), ۲۰۳.

۲۹. Bronwyn Fryer, “Get Smart”, Inc. ۲۱ (۱۹۹۹, September ۱۴) (۱۳), pp. ۶۰–۶۱.

۳۰. Stamps, “Is Knowledge Management a Fad?” (March ۱۹۹۹), ۳۶.

۳۱. Addleson, “Organizing to Know,” ۲۰۰۰, ۱۳۸.

۳۲. Sahasrabudhe, “Information Technology,” ۲۰۰۰, ۲۷۰.

۳۳. Ibid., p. ۲۶۹.

۳۴. Malhotra, “From Information Management to Knowledge Management,” ۲۰۰۰, ۵۳.

۳۵. Addleson, “Organizing to Know,” ۲۰۰۰, ۱۵۵; Sahasrabudhe, “Information Technology,” ۲۰۰۰, ۲۷۰.

۳۶. Addleson, “Organizing to Know,” ۲۰۰۰, ۱۵۵–۱۵۶.

۳۷. Ibid., p. ۱۵۳.

۳۸. Thomas H. Davenport, David W. De Long and Michael C. Beers, “Successful Knowledge Management Projects”, Sloan Management Review ۳۹ (۱۹۹۸), pp. ۴۳–۵۷ Winter. Abstract-INSPEC

۳۹. Stamps, “Is Knowledge Management a Fad?” p. ۳۷.

۴۰. Goman, “Five Reasons” (June ۲۲, ۲۰۰۲).

۴۱. Ibid.; O۰۳۹;Dell & Grayson, “Identifying and Transferring Internal Best Practices.”.

۴۲. Blair, “Knowledge Management: Hype, Hope, or Help?” ۱۰۲۳.

۴۳. Johannah Sherrer, “Implications of new and emerging technologies on reference service” In: Gary M. Pitkin, Editors, The impact of emerging technologies on reference service and bibliographic instruction, Greenwood Press, Westport, CT (۱۹۹۵), p. ۴۲.

۴۴. Charles R. Hildreth, “Extending the Access and Reference Service Capabilities of the Online Public Access Catalog,” in Questions and Answers: Strategies for Using the Electronic Reference Collection, edited by Linda C. Smith. (Papers Presented at the ۱۹۸۷ Clinic on Library Applications on Data Processing, April ۵–۷, ۱۹۸۷), p. ۱۸.

۴۵. Blair, “Knowledge Management: Hype, Hope, or Help?” (October ۲۰۰۲), ۱۰۲۳.

۴۶. Hildreth, “Extending the Access,” ۲۰.

۴۷. Sherrer, “Implications of New,” ۴۲–۴۵; Dianne Rothenberg & Mima Spencer, “Full-Text Databases: Implications for Libraries,” in Questions and Answers: Strategies for Using the Electronic Reference Collection, edited by Linda C. Smith. (Papers Presented at the ۱۹۸۷ Clinic on Library Applications on Data Processing, April ۵–۷, ۱۹۸۷), pp. ۸۵–۸۷; Virgil P. Diodato, “Online Ready Reference in Academic Libraries: Current Practices and Review of Planning Issues,” in Questions and Answers: Strategies for Using the Electronic Reference Collection, edited by Linda C. Smith. (Papers Presented at the ۱۹۸۷ Clinic on Library Applications on Data Processing, April ۵–۷, ۱۹۸۷), p. ۶۵.

۴۸. Christyn Billinsky, “Online Database Searching,” in Principles and Applications of Information Science for Library Professionals, edited by John N. Olsgaard (Chicago: American Library Association, ۱۹۸۹), ۶۹; Sherrer, “Implications of New,” ۴۶; Carol Tenopir, “Database and Online System Usage,” Library Journal ۱۲۶, no. ۱۶ (October ۱, ۲۰۰۱): ۴۱.

۴۹. Denis Grogan, Practical reference work (۲nd ed.), Library Association Publishing, London (۱۹۹۲), p. ۱۳۴.

۵۰. Blair, “Knowledge Management: Hype, Hope, or Help?” ۱۰۲۶; TFPL Ltd., Skills for Knowledge Management (London: TFPL, ۱۹۹۹), http://www.lic.gov.uk/publications/executivesummaries/kmskills.html (accessed February ۲۱, ۲۰۰۴).

۵۱. Blair, “Knowledge Management: Hype, Hope, or Help?” (October ۲۰۰۲), ۱۰۲۳.

۵۲. M. Broadbent, “The phenomenon of knowledge management: What does it mean to the information profession?”, Information Outlook (۱۹۹۸, May), pp. ۲۳–۲۶.

۵۳. Blair, “Knowledge Management: Hype, Hope, or Help?” (October ۲۰۰۲), ۱۰۲۳.

۵۴. Robert Craig, “KM Comes of Age,” ENT ۵, no. ۷ (April ۲۶, ۲۰۰۰): ۳۶; John B. Dykeman, “Knowledge Management Moves From Theory Towards Practice,” Managing Office Technology ۴۳, no. ۴ (May ۱۹۹۸): ۱۲.

۵۵. Mitch Betts, “Unexpected Insights,” Computerworld (April ۱۴, ۲۰۰۳): ۳۴; Wu, “Business Intelligence.”.

۵۶. Stratigos, “Knowledge Management Meets,” (January/February, ۲۰۰۱), ۶۵.

۵۷. F.C. Gray Southon, Ross J. Todd and Megan Seneque, “Knowledge Management in Three Organizations: an Exploratory Study”, Journal of the American Society for Information Science and Technology ۵۳ (۲۰۰۲) (۱۲), p. ۱۰۵۵.

۵۸. Blair, “Knowledge Management: Hype, Hope, or Help?” (October ۲۰۰۰), ۱۰۲۷.

۵۹. Watson, Applying Knowledge Management, p. ۱۱; Blair, “Knowledge Management: Hype, Hope, or Help?” ۱۰۲۶.

۶۰. Stewart & Kauffman, “Getting Real About Brainpower,” (November ۲۷, ۱۹۹۵), ۲۰۱.


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 8 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.