سه شنبه, ۲۵ دی, ۱۴۰۳ / 14 January, 2025
مجله ویستا

ایمیل برنده نبرد با شبکه های اجتماعی


ایمیل برنده نبرد با شبکه های اجتماعی

وصله ای که وب اجتماعی را به هم پیوند می دهد

در مقابل هجمه وبسایت‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای رایگان چت که این روزها همه روی موبایل‌هایشان دارند، شاید به نظر برسد که ایمیل دیگر قدیمی شده و استفاده از آن رو به کاهش نهاده است. این روزها گپ و گفت‌های اینترنتی، ارسال پیامک و شبکه‌های اجتماعی از روش‌های تعامل افراد با یکدیگر شده است.

اما حتما غافلگیر خواهید شد اگر بدانید با ایجاد شبکه‌ها و سرویس‌های اجتماعی جدید و روش‌های ارتباطی آنی و جدید، جایگاه ایمیل حتی افزایش هم پیدا ‌کرده است. دلیلش این است که با وجود انتخاب راه‌های ارتباطی مختلف توسط افراد گوناگون، ایمیل تنها چیزی است که در دسترس همه ماست و ایمیل مانند چسبی است که وب اجتماعی را به یکدیگر وصل می‌کند.

برای مثال فرض کنید کاربرانی را که در گوگل‌پلاس نیستند به فهرست خود اضافه کرده‌اید. هنگامی که پستی را برای یکی از این فهرست‌‌ها ارسال می‌کنید، اعضا، آن پست را در یک جریان (stream)، و بقیه آن را از طریق ایمیل دریافت می‌کنند.

همچنین به‌روزرسانی‌های مهم گوگل‌پلاس به‌وسیله جیمیل ارسال می‌شود. به همین ترتیب تمام شبکه‌های اجتماعی از سرویس‌هایی برای ارسال پست‌ها از طریق ایمیل استفاده می‌کنند. ایمیل، پست‌های شبکه‌های اجتماعی را به جایی می‌برند که شبکه‌های اجتماعی نمی‌توانند. گپ‌وگفت‌های هنگ‌آوت و متن‌های صوتی گوگل، تماس‌های از دست رفته و پیغام‌های صوتی نیز در نهایت به ایمیل ختم می‌شوند.

همه ما از رسانه‌های ارتباطی مختلفی استفاده می‌کنیم ولی ایمیل، عضو مرکزی همه آنهاست. بنابراین ایمیل مانند وسیله‌ای است که شبکه‌های اجتماعی را گرد هم نگه می‌دارد. از سویی دیگر ایمیل خود بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی نیز به‌شمار می‌آید. دنیای اینترنت حدود ۴/۲ میلیارد نفر جمعیت دارد که ۲/۲ میلیارد نفر از آنها از ایمیل استفاده می‌کنند. اگر صاحب شغلی هستید، استفاده نکردن از ایمیل مانند این است که تلفن ندارید!

● ایمیل چیست؟

ایمیل را می‌توان به‌ دو صورت تعریف کرد؛ نخست این‌که یک استاندارد برای ارسال پیغام از طریق اینترنت محسوب می‌شود. این بخشی از ایمیل است که آن را جهانی و ضروری می‌سازد. تعریف دوم این‌که ایمیل نرم‌افزار و یک برنامه‌کاربردی ابری است.

نوآوری‌های جدید در طراحی واسط کاربری و پیشرفت‌ها در زمینه الگوریتم‌های مرتب‌سازی، به‌طور گسترده توانسته است استفاده از ایمیل را بهتر کند. از طرفی روند طراحی نرم‌افزار درگیر این واقعیت شده است که افراد دقیقا با ایمیل چه کاری انجام می‌دهند؟ در اصل کاربران در یک شبکه اجتماعی بزرگ فعالیت می‌کنند. آنها این کار را به‌صورت ایمیل به ایمیل یا ایمیل به شبکه اجتماعی انجام می‌دهند.

از سوی دیگر، کاربران در انتشارات آنلاین مشترک می‌شوند تا آنها را مطالعه کنند، کارهایی را که باید انجام دهند نگه می‌دارند و همچنین تقویم و دیگر اطلاعیه‌ها و اخطارها را دریافت می‌کنند.

● جهان جدید با ایمیل هوشمند

اخیرا گوگل یک طراحی دوباره از جیمیل به‌صورت اختیاری منتشر کرده است که پیغام‌ها را به‌طور خودکار در دسته‌هایی که در تب‌ها نمایش داده شده ‌است مرتب می‌کند؛ دسته‌هایی مانند «اصلی» (افراد حقیقی)، «اجتماعی» (پیغام‌های شبکه‌های اجتماعی)، «تبلیغات» (محتوای تجاری که برای دریافت آنها ثبت‌نام کرده‌اید)، «به‌روزرسانی‌ها» (اخطارهایی از سرویس‌های مختلف) و «تالارهای گفت‌وگو» (به‌روزرسانی‌هایی از مجامع آنلاین). جیمیل کار مرتب‌سازی ایمیل را به‌صورت خودکار انجام می‌دهد. این در حالی است که هنوز می‌توان از فیلترها برای دسته‌بندی ایمیل‌هایی با محتوای خاص استفاده کرد. راه دیگر این است که به جیمیل «یاد بدهیم». به‌این صورت که ایمیل‌ها را انتخاب کرده، کشیده و در تب‌های مورد نظر رها کنیم. از آن پس ایمیل‌هایی با مضمون مشابه به همان‌جا منتقل می‌شوند. این یک به‌روزرسانی مفید است؛ زیرا به‌جای قرار دادن همه پیغام‌ها به‌عنوان اسپم یا غیر اسپم، جیمیل پیغام‌ها را در شش دسته تقسیم می‌کند که واقعیت ایمیل را بهتر نشان می‌دهد.

مایکروسافت نیز به کار سرویس هات‌میل خود پایان داده و همه را به Outlook.com (نسخه ابری نرم‌افزار ایمیل Outlook) فرستاده است. آوت‌لوک نیز همانند جیمیل بخوبی درحال یکپارچه‌سازی با دیگر سرویس‌هاست؛ همچنین به کاربران امکان به‌روزرسانی خودکار مخاطبان به‌وسیله شبکه‌های اجتماعی مختلف را می‌دهد.

نکته دیگری که باید در نظر بگیریم پیشرفت روزبه‌روز طراحی‌های موبایل است. بتازگی یک برنامه کاربردی از مجموعه دراپ‌باکس به‌نام میل‌باکس (Mailbox) به یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارهای کاربران آیفون تبدیل شده است. این برنامه کاربردی حساب جیمیل شما را با یک واسط بسیار زیبا ـ که اساسا برای صفحات لمسی طراحی شده است ـ نمایش می‌دهد. اگر یک پیغام را به‌طور کامل به سمت راست بکشیم آن را پاک می‌کند، اگر آن را تا نیمه به‌سمت راست ببریم آن را وارد آرشیو کرده‌ایم و اگر آن را به سمت چپ ببریم، گزینه‌هایی برای اعمال در پیغام روی صفحه ظاهر می‌شود.

میل‌باکس بسیار ساده است که همین نکته برتری آن به‌حساب می‌آید. هر نرم‌افزار دیگر موبایل در زمینه ایمیل نیز باید این‌گونه عمل کند. دراپ‌باکس نسخه آیپد میل‌باکس را اخیرا منتشر کرده است و نسخه اندروید آن نیز بزودی منتشر خواهد شد.

● ایمیل به‌عنوان یک پلتفرم

نرم‌افزارهای ایمیل اکنون قابلیت‌های فراوانی در اختیار دارند، ولی اگر باز هم سرویس ایمیل شما کمبودهایی دارد می‌توانید به‌وسیله افزونه‌ها آن را جبران کنید.

دنیای جدید افزونه‌های جیمیل و آوت‌لوک که درواقع افزونه‌های مرورگرها هستند، قابلیت‌هایی نظیر تاخیر در ارسال پیغام، ردیابی پیغام‌ها و دریافت اطلاعیه در زمان باز کردن پیغام توسط دریافت‌کننده به کاربر ارائه می‌کنند. برخی از افزونه‌ها نیز به شما اجازه می‌دهد محدودیت‌های حجم فایل‌های پیوست را کنار بگذارید. باید اشاره کنیم که افزونه‌های ایمیل آنچنان زیاد شده‌اند که حتی بسختی می‌توان دسته‌های آنها را بیان کرد.

● چرا ایمیل بهترین شبکه اجتماعی است؟

ایمیل نه تنها بزرگ‌ترین، مهم‌ترین و در برخی مواقع پر جنب و جوش‌ترین شبکه اجتماعی است، بلکه بهترین آنها نیز به حساب می‌آید. علت آن، این است که همان‌طور که شبکه‌های اجتماعی خودکارتر و الگوریتمی‌تر و تبلیغات در آنها بیشتر می‌شوند، ایمیل، یک واسط کاربری برای آن شبکه‌ها فراهم می‌کند و به شما امکان می‌دهد آنها را کنترل کنید.

با استفاده از تنظیمات ارسال اخطار و اطلاعیه در هر شبکه اجتماعی، همانند فیلترها یا قوانینی که روی سرویس ایمیل افزونه‌های مرورگر اعمال می‌کنید می‌توانید با اجتناب از موارد منفی و آزاردهنده، تمام فواید شبکه‌های اجتماعی را از آن خود کنید. بنابراین می‌توانید از هر شبکه اجتماعی به فراخور نیازهای خود بهره ببرید، ولی هیچ‌گاه فراموش نکنید که ایمیل نه‌تنها قدیمی‌ترین شبکه اجتماعی است بلکه بزرگ‌ترین، وسیع‌ترین، یکپارچه‌ترین، قدرتمندترین و در نهایت بهترین شبکه اجتماعی سراسر اینترنت نیز هست که کاربر آن براحتی می‌تواند آن را کنترل کند.

محمدحسین کردونی

منبع: computerworld