دوشنبه, ۱۸ تیر, ۱۴۰۳ / 8 July, 2024
مجله ویستا

بازگشتی نه‌چندان درخشان


بازگشتی نه‌چندان درخشان

● تحلیلی از Fifa ۱۰
هر سال در اوایل پاییز، EA Sports -شاخه تولیدکننده بازی‌های ورزشی کمپانی بزرگ الکترونیک آرتز- نسخه جدیدی از سری فوق محبوب فیفا را برای همه کنسول‌ها ارایه می‌دهد. چشم …

تحلیلی از Fifa ۱۰

هر سال در اوایل پاییز، EA Sports -شاخه تولیدکننده بازی‌های ورزشی کمپانی بزرگ الکترونیک آرتز- نسخه جدیدی از سری فوق محبوب فیفا را برای همه کنسول‌ها ارایه می‌دهد. چشم امید میلیون‌ها طرفدار بازی فوتبال در انتظار عرضه این بازی است تا تجربه لذت‌بخش‌تر و طبیعی‌تری از این ورزش داشته باشند. اینکه EA چه تغییراتی در این بازی می‌دهد به شدت بر این هواداران بی‌شمار تاثیر می‌گذارد و می‌تواند کلی دعای خیر و قربان صدقه یا ناسزا و لعنت برایش داشته باشد. آخرین شماره این سری ( Fifa۱۰) در تاریخ دوم اکتبر روانه بازار شده است، بنابراین می‌توانیم بررسی دقیق‌تری از آن داشته باشیم.

اول از همه ببینیم تغییرات خوب یا همان بهبودهای این بازی چیست؟ جواب این سوال را David Rutter یکی از تهیه‌کنندگان EA به ما داد.

او می‌گوید: سیستم دریبل جدیدی در فیفا ۱۰ به کار گرفته شده است که به بازیکنان اجازه می‌دهد حرکات کامل ۳۶۰ درجه‌ای داشته باشند و با توپ به طور طبیعی‌تری حرکت کنند. به این ترتیب عبور از مدافعان راحت‌تر و آزادی عمل گیمرها بیشتر می‌شود. از طرف دیگر جاگیری و عکس‌العمل مدافعان در پوشش دادن و پر کردن جاهای خالی بهتر شده است. همچنین مهاجمان با پخش شدن و فشار آوردن سعی می‌کنند برای خود فضا ایجاد کنند. واکنش دروازه‌بان‌ها به ویژه هنگام ارسال از دو طرف بهتر و رفتار بازیکنان زمانی که صاحب توپ نیستند نیز طبیعی‌تر شده است. سیستم تله آفساید و حالت تمرین و بخش مربیگری نیز بهبود یافته‌اند. برای مثال، در قسمت آخر انتقال بازیکنان به وجهه تیم، امکان پیشرفت بازیکن و وضعیت مالی باشگاه بستگی دارد.

برخی تغییرات در این بازی محسوس‌اند و در نگاه اول متوجه آن‌ها خواهید شد. برای مثال کمک‌داورها برای اولین‌بار پرچم می‌زنند، اما بیشتر تغییرات چیزی نیستند که همه گیمرها متوجه آن‌ها شوند.

بگذارید نوع دیگر به این قضیه نگاه کنیم: احتمالا بیشتر شما به یک نکته جالب درباره سری فیفا پی برده‌اید و آن هم یکی در میان بودن این بازی است. به بیان بهتر شماره‌های فرد این سری به طرز غیرقابل انکاری از نظر گرافیک، سیستم و فیزیک بازی به یکدیگر شباهت دارند و شماره‌های زوج نیز به همین ترتیب. اگر هنوز این بازی را انجام نداده‌اید و می‌خواهید بدانید چه حال و هوایی دارد، فیفا ۰۸ را در نظر آورید. چند مثال را مرور می‌کنیم، مهم‌ترین مسئله برای طرفداران سینه‌چاک فوتبال گرافیک است که متاسفانه فیفا ۱۰ در این بخش پس‌رفت داشته است. کیفیت زمین‌های چمن به ویژه در روز چنگی به دل نمی‌زند و ظاهر بازیکنان نیز از دور به هیچ‌وجه واضح نیست. همه این موارد مشکلاتی هستند که فیفا ۰۸ نیز از آن‌ها رنج می‌برد و چند افکت انگشت‌شماری که در فیفا ۱۰ به کار گرفته شده است دردی را مداوا نمی‌کند.

در این بازی شوت‌ها مانند فیفا ۰۸ است یعنی زمینی و ضعیف. این خبر برای افرادی که در فیفا ۰۹ از کیلومترها آن طرف محوطه جریمه حریف با یک شوت سهمگین به گل می‌رسیدند به هیچ وجه خوشایند نیست. البته ترجیح می‌دهم از پاس‌کاری (آن هم از نوع سریع و تک‌ضرب) حرفی نزنم زیرا حتی با صفت فاجعه یا افتضاح نیز نمی‌توان به درستی آن را توصیف کرد. البته این قضیه ربطی به چند شماره اخیر ندارد و از Champions Ship ۲۰۰۷ (که واقعا رویایی بود) به این طرف وضع همین است و به نظر نمی‌رسد که EA بخواهد فکری به حالش بکند. درباره کاشته‌ها باید گفت تازه داشتیم به سیستم ضربات آزاد عادت می‌کردیم که فیفا ۱۰ آن را به کلی زیر و رو کرد. برای هماهنگ شدن دوباره با این شماره به کمی وقت نیاز دارید زیرا بسیاری از موارد چه خوب و چه بد دیگر مانند شماره قبلی نیست.

روی هم رفته نمی‌شود به فیفا ۱۰ نمره بالایی داد، زیرا آن چیزی نبود که یک سال در انتظارش بودیم. بنابراین نمی‌توانیم آن را با اشتیاق به شما توصیه کنیم، اما برای افرادی که می‌خواهند پشت PC یا کنسول خود بنشینند و حسابی برای دوستانشان کری فوتبالی بخوانند بازی خوبی است. حداقل تا وقتی که کونامی شماره جدید Pro Evolution Soccer خود را -که رقیب اصلی سری فیفا به حساب می‌آید، منتشر کند- با فیفا ۱۰ خود حال کنید.