یکشنبه, ۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 26 January, 2025
عید فطرجشن پیروزی بر طاغوت نفس
حجةالاسلام والمسلمین محمد محمّدی اشتهاردی واژه «عید» از ریشه عَود گرفته شده و به معنای بازگشت است، و واژه «فطر» از فطرت گرفته شده و به معنای سرشت است. بنابراین عید فطر؛ یعنی بازگشت به فطرت و سرشت. بازگشت از این نظر که آیا رابطه ما با فطرت پاک انسانی به طور صحیح برقرار است یا نه؟ آیا آن اعماق روح و فطرت پاکی که خداوند به ما داده و بر اثر حجابهای جهل، انحراف و گناه، زنگار بر رویش نشسته، در کلاس ماه رمضان زنگارها زدوده شدهاند یا نه؟ که اگر چنین است باید ابتدای نجات و آغاز پیروزی بر طاغوت نفس را در نماز عید فطر اعلام بدارند و جشن بگیرند. به عنوان این که: آن چه را در ماه رمضان آموختهاند و در راه خودسازی و بهسازی به کار بردهاند ابراز بدارند، با کلمات و حرکات، بلکه در قلب و درون، با تمام وجود و احساس، و با شعار آمیخته با شعور و فریاد برون و درون که:
«أَللهُ أَکبَرْ، أَللهُ أَکبَرْ، لا إلهَ الاّ اللهُ وَ أللهُ أَکبَرُ وَ للهِ الْحَمْدُ وَالحَمْدُ للّهِ عَلی ما هَدانا و لَهُ الشُّکْرُ عَلی ما أوْلانا؛ خدا بزرگتر از آن است که توصیف گردد. آری چنین است، معبودی جز خدای یکتا و بیهمتا نیست، و خدا بزرگتر از آن است که وصف شود، حمد و سپاس اختصاص به ذات پاک خدا دارد به خاطر آن که ما را ـ در راستای پاکسازی و بهسازی ـ هدایت کرده، و شکر او را که جمعیّت ما و امّت ما را برترین جمعیّت و امّت قرار داده است.» رمضان اندک اندک پایان میپذیرد، و به انتهای خود میرسد، مسلمانان در مکتب رمضان و روزه، در پرتو آیات قرآن و نیایشها و تقویت صبر و اراده، پس از فراگیری و آموزش به خودسازی پرداختهاند؛ اینک جشن میگیرند که در راه پر دستانداز جهاد اکبر، با گامهای استوار عبور کردهاند و به مقصود رسیدهاند. چرا که برای انسان بازگشت به خویشتن، فرا رسیدن بهار معنویّت است؛ مانند درختانی که پس از گذران زمستان سرد زمستانی، به بهار رسیدهاند و در مسیر حرکت قرار گرفتهاند، به راستی چه عیدی شیرینتر و چه پیروزیای شکوهمندتر از بازگشت به خویشتن، و پیروزی بر طاغوت نفس امّاره؟ که فطرت را زیر پای سهمگین خود منکوب کرده است.
● چهار عید در اسلام
در اسلام به طور رسمی چهار عید وجود دارد که عبارتاند از: عید قربان، عید غدیر، عید جمعه و عید فطر، عید قربان جشن ایثار و فداکاری است، و مسلمان در این رابطه به خویشتن باز میگردد که آیا به باطن و ماهیّت چنین عیدی رسیده است یا نه آن گونه که ابراهیم خلیل(ع) قهرمان توحید رسید، و حسین بن علی(ع) آن را در کربلا تکمیل کرد. عید غدیر جشن ولایت و امامت است و انسان مسلمان با ژرفاندیشی به خویشتن مینگرد که آیا انتخاب او در مسئله بسیار مهمّ رهبری، صحیح بوده است یا نه؟ که در بینش اسلام ناب، مسئله بسیار عمیقی است، و از ارکان زیربنایی نظام اسلام است، که اگر او نباشد هیچ یک از مفاهیم اسلام، ارزش و اصالت خود را نمیتوانند نشان دهند. عید جمعه بازگشت به خویشتن است که نقش اساسی در پیشبرد اهداف، و وصول به مقصود دارد، و به راستی که برقراری اتّحاد و یکرنگی و همدلی مسلمانان، وسیعترین و ژرفترین برکات را برای آنها به ارمغان خواهد آورد.
ولی آیا میدانید که اگر عید فطرت و خودسازی نباشد، عیدهای دیگر تکمیل نخواهد شد. اگر چنین عیدی در زندگی انسان تحقّق یابد همه روز، روز عید است چنانکه امیرمؤمنان علی(ع) فرمود: «اِنَّما هُوَ عِیْدٌ لِمَنْ قَبِلَ اللهُ صِیامَهُ وَ شَکَرَ قِیامَهُ، وَ کُلُّ یَوْمٍ لا یُعْصَی اللهُ فیهِ فَهُوَ عِیدٌ؛۱ امروز تنها عید کسانی است که روزه آنها در پیشگاه خدا پذیرفته شود، و عبادتهای شبانه آنها مورد پذیرش خداوند شده باشد، و هر روزی که گناه نکنی روز عید تو است.» حضرت علی(ع) این سخن را از سرچشمه وحی گرفته بود، چرا که وقتی خطبه رسول خدا(ص) را در مسجد پیرامون فضایل ماه رمضان شنید، از آن حضرت پرسید: «بهترین کار در ماه رمضان چیست؟» پیامبر(ص) پاسخ داد: «ألْوَرَعُ عَنْ مَحارِمِ الله عَزَّوَجَلَّ؛۲ ورع و پرهیزکاری از آن چه خداوند حرام نموده است میباشد؛ یعنی همان خودسازی و بازگشت به فطرت پاک توحیدی».
● مسئله عید و فطرت در قرآن
برای این که مسئله «بازگشت به فطرت» را که ماهیّت عید فطر را تبیین میکند، بهتر بفهمیم و به اهمیّت آن، بهتر و عمیقتر پی ببریم، مسئله عید و فطرت را به طور خلاصه از دیدگاه قرآن، مورد بررسی قرار میدهیم.
در قرآن مجید کلمه عید یک بار آمده، که در رابطه با حضرت عیسی(ع) و حواریّون و شاگردان مخصوص او است، به این ترتیب که: آن شاگردان مخصوص برای تکمیل ایمان خود به عیسی(ع) گفتند: «آیا پروردگار تو میتواند غذایی از آسمان (مائده) برای ما بفرستد؟» حضرت عیسی(ع) از این تقاضا که بوی شک و تردید میداد، نگران شد و به آنها فرمود: «از خدا بترسید اگر ایمان دارید.» ولی به زودی حضرت عیسی(ع) دریافت که مقصود آنها مشاهده معجزه بزرگ از عیسی(ع) است، تا در پرتو دیدار آن، قلبشان پاک و سرشار از اطمینان و یقین گردد، از این رو به خدا عرض کرد: «اللهُمَّ رَبَّنا اَنْزِلْ عَلَیْنا مائدَةً مِنَ السَّماء تَکونُ لَنا عیدا لاَوَّلِنا و آخِرنا و آیةً مِنْکَ؛۳ خداوندا! مائدهای از آسمان بر ما بفرست تا عیدی برای اوّل و آخر ما باشد و نشانهای از تو.» و از آن جا که روز نزول مائده روز بازگشت به پیروزی و پاکی و ایمان به خدا بوده است، حضرت مسیح(ع) آن را «عید» نامیده است، و مطابق روایات چون «مائده» در روز یک شنبه نازل شده، مسیحیان این روز را مانند جمعه ما مسلمانان، روز عید میدانند و تعطیل میکنند. نتیجه این که در قرآن کلمه «عید» به عنوان تکمیل ایمان، و وصول به مرحله یقین که اساس خودسازی است، مطرح شده است. بنابراین ما که پیرو قرآن هستیم، باید به مسئله عید به عنوانِ محور پاکسازی و بهسازی بنگریم. عید فطر وقتی برای ما عید واقعی است که در مسیر خودسازی، پیروز شده باشیم، و تحوّل عمیقی در ما پدیدار شده باشد.
امّا در مورد فطرت، باید توجّه داشت که قرآن با صراحت، خداشناسی و دین را مسئلهای فطری میشمرد. آیات متعدّدی در قرآن به این مطلب دلالت دارد، از جمله در آیه ۳۰ روم میخوانیم: «فَاقِمْ وَجْهَکَ للدِّینِ حَنیفا فِطْرَةَ اللهِ الّتی فَطَرَ النّاسَ عَلَیْها لاتَبدیلَ لِخَلْقِ اللهِ ذلِکَ الدّین الْقَیِّمُ؛ ای پیامبر! روی خود را متوجّه آیین خالص پروردگار کن، این فطرتی است که خداوند انسانها را بر آن آفریده، دگرگونی در آفرینش خدا نیست.» این آیه با صراحت بیان کننده آن است که دین اسلام بر اساس فطرت و سرشت و نهاد انسان میباشد، و دستورهای آن همه و همه هماهنگ با درون ذات وجود انسان است، و اگر فطرت از دستبرد جهل، خرافات، تبلیغات غلط و تربیتهای ناسالم، محفوظ باشد، همان را میخواهد که آیین ناب اسلام آن را میخواهد، و خداوند آئینش را بر اساس نیازهای فطری بشر تدوین نموده است. و اگر انسان دارای فطرت نخستین، به دور از حجابها و زنگارها باشد، بدون هیچگونه تردید و دغدغه، راه توحید و دستورهای صحیح الهی را میپسندد و برمیگزیند، معنای جهاد اکبر و مبارزه بیامان با طاغوت نفس این است که پردهها و حجابها و زنگارها را از روی فطرت پاک برداریم و آن را پیروی کنیم.
فطرت در تعبیرات دانشمندان بر دو گونه است: فطرت عقل و فطرت دل. فطرت عقل یعنی استدلال روشن عقلی، که انسان بعد از رسیدن به کمال عقل با مشاهده نظام جهان و دقّت در اسرار هستی، بیدرنگ به این حقیقت منتقل میشود که محال است، این نظام و اسرار شگفتانگیز معلول مبدئی فاقد عقل و شعور باشد و این «عقل فطری» بدون نیاز به استاد و معلّم به مقصود میرسد، ولی فطرت مفهوم دیگری نیز دارد که از آن تعبیر به «فطرت دل» میشود، که تفسیر فطری بودن دین با این تعبیر، صحیحتر و مناسبتر به نظر میرسد. و منظور از آن این است که انسان وقتی به اعماق جانش مینگرد، نور حق را میبیند، و ندایی را با گوش دل میشنود، ندایی که او را به سوی مبدأ علم و قدرت بینظیر هستی دعوت میکند، که گاهی از آن تعبیر به «درک وجدانی» میشود، مانند آن که وقتی انسان یک گل زیبا را میبیند، بدون مقدّمه و استدلال به زیبایی آن پی میبرد و از آن لذّت میبرد. اینک پس از این بیان به اصل بحث باز میگردیم که «عید فطر» به معنای بازگشت به فطرت است، یعنی مسأله جهاد اکبر و خودسازی در ماه رمضان، انسان را به مقامی میرساند که پردههای جهل، هواپرستی و خرافات و هرگونه موانع ضدّ فطرت، از سر راه فطرت برداشته میشود، و انسان مسلمان در این هنگام به فطرت ناب خود که از درون ذات وجودش میجوشد باز میگردد، همان فطرتی که آیینه صاف خدانما و حق نما است؛ همان پیامبر باطن که اگر از اسارت زنجیرهای جهل و هواپرستی آزاد گردد، راهنمای کامل و دقیق انسان به سوی کمالات است. و به طور روشن موجب سعادت انسان میگردد. هرگاه انسان در پرتو فیوضات و برکات ماه رمضان و عبادت روزه، به این درجه رسید، به حقیقتِ مفهومِ عید فطر رسیده است، و آغاز ماه رمضان در واقع برای او عید است و باید جشن پیروزی بگیرد، وگرنه هرگز برای او عید نخواهد بود.
جالب این که در آیه مذکور، دین «قیّم» و استوار و به عبارت دیگر خالص و ناب، آن دینی است که با فطرت بیآلایش و سالم آمیخته شده باشد.
نکته قابل توجّه این که شواهد زنده متعدد عینی وجود دارد که نشاندهنده فطری بودن ایمان به حق است؛ مانند واقعیتهای تاریخی که نشان میدهد، در میان هر ملّتی در هر دورهای اعتقاد به خداشناسی و مذهب وجود داشته است، چنانکه شواهد باستانشناسی و آثار و علائم به جا مانده از دورههای قبل از تاریخ بیان کننده این واقعیّت است.
مطالعات روانی و اکتشافات روانکاوی در ابعاد روح انسان نیز شاهد دیگری بر فطری بودن اعتقادات دینی است، روانشناسان چهار تمایل عالی و اصیل را به عنوان ابعاد چهارگانه روح معرّفی میکنند که عبارتاند از حسّ دانایی، حسّ زیبایی، حسّ نیکی، و حسّ مذهبی. که این خود نیز دریچه دیگری بر فطری بودن دین است.۴ شاهد دیگر بر واقعیت فطری بودن دین حق، «ناکامی تبلیغات ضد مذهبی» است، که در همه جای دنیا مشاهده میشود، فروپاشی شوروی و کمونیسم در عصر حاضر یکی از نمونههای آن است.
و هم چنین تجربیّات شخصی در سختیهاو رنجها شاهد دیگر بر توجّه انسان به خواست فطرت یعنی خداجویی و پناه آوردن به حق است، که در قرآن در آیات گوناگونی به این مطلب اشاره شده است.
این بحث را با چند گفتار از پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع) پایان میبریم:
در حدیث معروفی از پیامبر اکرم(ص) میخوانیم فرمود: «کُلُّ مَوْلودٍ یُولَدُ عَلَی الْفِطْرَةِ حَتّی لِیَکُونَ اَبَواهُما اللّذانِ یُهَوِّدانِهِ وَ یُنَصِّرانِهِ؛۵ هر نوزادی بر فطرت اسلام و دین خالی از شرک آفریده شده است، و رنگهایی همچون یهودیّت و نصرانیّت انحرافی است که از طریق پدر و مادر به آنها انتقال مییابد.» و امیر مؤمنان در ضمن گفتاری میفرماید: «فَبَعَثَ فِیهِمْ رُسُلَهُ، و واتَرَ اِلَیْهِمْ اَنبیائَهُ لِتَسْتَأْدُوهُمْ مِیثاقَ فِطْرَتِهِ؛۶ خداوند رسولان خود را به سوی انسانها فرستاد و انبیای خود را یکی پس از دیگری مأموریت داد تا وفای به پیمان فطرت را از آنها مطالبه کند.» نتیجه این که نباید فطرت را که همانند آیینه خدانما و حقجو، در درون، ما را راهنمایی میکند، و آیین حق را نشان میدهد به باد فراموشی بسپاریم، بلکه باید در پرتو جهاد اکبر به ویژه در ماه رمضان خود را به این مرحله برسانیم تا از این پیامبر و چراغ فروزان درون بهرهمند گردیم.
۱ ) سیّد رضی، نهج البلاغه، حکمت۴۲۸.
۱ ) سیّد رضی، نهج البلاغه، حکمت۴۲۸.
۲ ) شیخ صدوق، عیون اخبار الرّضا، ج۱، ص۲۹۵.
۳ ) مائده (۴) آیه ۱۱۴.
۴ ) شرح این مطلب در کتاب «حسّ مذهبی یا بُعد چهارم روح انسانی» ترجمه مهندس بیانی آمده است.
۵ ) علاّمه طبرسی، تفسیر جمع الجوامع، ذیل آیه ۳۰ روم.
۶ ) سیّد رضی، نهج البلاغه، خطبه اوّل.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست