یکشنبه, ۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 26 January, 2025
همین سه و نیم لیتری که هست لطفا بسوزید و بسازید
سهمیهبندی بنزین، سبک استفاده از ماشین را متفاوت کرده. اما چه کسی همه نکات صرفه جویی را میداند؟بالا بروی، پایین بیایی، همین است. باید با همین سهمیه بنزینی که داریم بسازیم. همین مقدار را اگر درست مصرف کنیم، میتوانیم یک باک همیشه پر داشته باشیم. خیلی کارها هستند که نه وقت زیادی میبرند، نه خرج زیادی دارند ولی میتوانند مصرف بنزین را کمتر کنند.
شیوه رانندگی، رسیدگی به موتور و لاستیکها، یا قبل از همه اینها، انتخاب خودروی مناسب، تاثیر زیادی روی سوزاندن بنزین دارند، خیلی بیشتر از چیزی که ممکن است فکرش را بکنید. این نکات را رعایت کنید و ببینید با همان چند لیتر در روز، چه کارهایی که میتوانید بکنید.
● کور کردن اشتها
موتور ماشین اگر تنظیم نباشد، مثل یک بچه شکمو بنزین میخورد و دود میدهد بیرون؛ اصولا هر قسمتی از ماشین که اوضاعش روبراه نباشد، باعث میشود مصرف بنزین ماشین بالا برود.
موتور را تنظیم نگه دارید. تنظیم کردن موتور به طور متوسط، ۱/۴درصد در مصرف سوخت صرفهجویی میکند. مقدار صرفهجویی به مشکل ماشین بستگی دارد و اینکه چقدر خوب تعمیر شود. این صرفهجویی ممکن است تا ۲۰درصد هم برسد.
فیلترهای هوا را به موقع تعویض کنید. تعویض فیلترهای هوا میتواند تا ۱۰درصد در مصرف سوخت صرفهجویی کند. به سلامت موتور هم کمک میکند. در مورد فیلتر سوخت هم همین نکتهها وجود دارد.
حواستان به تعویض روغن موتور باشد. روغن موتور نامناسب و کهنه، علاوه بر اینکه قطعات موتور را زودتر فرسوده میکند، مصرف سوخت را هم بالا میبرد. روغن موتور را از روی دستورعمل کارخانه سازنده انتخاب کنید.
اگر درجه روغن موتور با ماشین شما هماهنگ نباشد، اصطکاک درونی موتور بالا میرود. با اینکار، یکی دو درصد مصرف سوخت بالا میرود.
استفاده از لاستیک رادیال در شهر ۳ تا ۵درصد و در بزرگراه ۷درصد در مصرف صرفهجویی میکند. وقتی هم لاستیک بعد از ۲۰ دقیقه حرکت گرم شود، تا ۱۰درصد مصرف پایین میآید.
● در باک را حتما بگذارید. سوراخ هم نباشد.
باد تایرها را تنظیم نگه دارید. تنظیم نبودن باد لاستیکها میتواند مصرف سوخت را تا ۳درصد افزایش دهد. تایرهایی که بادشان تنظیم باشد، مطمئنتر و بادوامترند. هر ۲هفته، باد ۴ چرخ را نگاه کنید.
اگر توانستید ماشین را دوگانهسوز کنید.
● چرا بنزین تموم شد؟
آن آقای مهندس را یادتان هست که راننده محترم تاکسی را نصیحت میکرد و راننده تاکسی حرفگوشنکن آخرش میگفت «مهندس، چرا بنزین تموم شد؟». برای اینکه بنزین شما هم مثل آن بنده خدا «حروم» نشود، موقع رانندگی کمی به باکتان فکر کنید و این توصیهها را به گوش بگیرید.
برای گرم کردن موتور در زمستان، یک دقیقه کافی است. بعدش می توانید حرکت کنید.
بعد از گرم شدن ماشین، مطمئن باشید که ساسات به طور اتوماتیک از کار افتاده است.
ساساتها معمولا گیر میکنند و باعث میشوند مخلوط سوخت و هوای نامناسبی تشکیل شود.
رانندگی تهاجمی (شتاب گرفتن و ترمزهای سریع) سوخت را هدر میدهد. با شتاب مناسب موقع رانندگی در بزرگراه میتوانید تا ۳۳درصد و در شهر تا ۵درصد از مصرف بیمورد بنزین کم کنید. هرچه شتاب سرعت گرفتنتان یکنواختتر باشد، بنزین کمتری میسوزانید.
● راه افتادنهای پرشی، ۵۰درصد سوخت بیشتری مصرف میکند.
پدال را بیشتر از یکچهارم تمام پدال، فشار ندهید. این کار باعث میشود کاربراتور همیشه در حالت بهینه کار کند.
با اینکه تابلوهای «حداکثر سرعت» خیلی جاها به نظر شما چیزهای بیمصرفی میآیند اما رعایت کردن دستوراتشان، برای باک ماشین سبب خیر است.
بار اضافی توی ماشین نگه ندارید. زنجیر چرخ توی تابستان به چه کارتان میآید؟ زاپاس را بگذارید بماند ولی گالن ۲۰لیتری آب چقدر به کارتان میآید؟ هر ۴۵کیلو بار اضافه، تا ۲درصد به مصرف سوخت اضافه میکند.
کولر ماشین را روی حالت recirculation بگذارید تا همان هوای داخل ماشین را که قبلا سرد شده است به داخل بدمد. لازم نیست برای اینکه ماشین خنک باشد، کولر دائما روی بیشترین درجه بماند. گاهی خاموشاش کنید و از درجههای پایینتر استفاده کنید.
اگر هم فکر میکنید رانندگی با پنجره باز بهصرفهتر است، سخت در اشتباهید! با نیروی مقاومت هوایی که جلو و اطراف بدنه ماشین ایجاد میکنید ، ۱۰ درصد مصرف سوخت را بالا می برید.
اکثر مدلها در سرعتهای ۶۰ به بالا به خاطر مقاومت بالای هوا، سوخت بیشتری مصرف میکنند. در مورد اکثر خودروهای ایرانی، سرعت متناسب با مصرف بهینه سوخت در خیابانها، ۸۰ و در اتوبانها، ۱۰۰کیلومتر در ساعت است.
برای عوض کردن دنده ماشین، صبر نکنید که به اصطلاح «دور موتور پر شود» تا به دنده بالاتر بروید. البته استفاده از دنده ۴ برای سرعت ۴۰کیلومتر در ساعت منطقی نیست.
درجا گاز ندهید، مخصوصا درست قبل از خاموش کردن ماشین. این کار سوخت را بیخودی هدر میدهد و باعث میشود روغن از روی دیوارههای سیلندر شسته شده و باعث پایین آمدن فشار روغن شود.
بنزین را در سردترین ساعتهای روز بزنید؛ صبح زود یا آخر شب. در این زمانها چگالی بنزین از همیشه بیشتر است و اینطوری بنزین بیشتری میزنید.
گاز اضافه ندهید. حرکت با سرعتهای بالا در دندههای پایین، ۴۵درصد بیشتر سوخت میسوزاند.
● باکی برای چند نفر
وقتی اوضاع بنزین همچین روبراه نباشد، یکی از بهترین راههای رسیدن به کارهای روزمره هماهنگ کردن برنامههای روزانه با فامیل و در وهمسایه است.
سفرها را یکی کنید. به جای چند سفر که هر بار با موتور سرد شروع میکنید، میتوانید یک سفر یا چند سفر دیگر داشته باشید که با موتور گرم شروع میشوند. با این کار استهلاک ماشین هم کمتر میشود. در یک هفته خودتان را چند بار توی یک مغازه میبینید؟
اگر مبتلا به فراموشی هستید، یک ورق که روی در یخچال میچسبانید، راهحل این مشکل است. هر وقت چیزی یادتان آمد، روی همان برگه بنویسید. سعی کنید همه خریدها را یکجا انجام دهید.
با همسایهها رفیق شوید و گاهی اوقات شریکی ماشینسواری کنید؛ مثلا وقتی میخواهید به میدان میوه و تره بار بروید یا کوچولوها را به مهد کودک برسانید.
برای بلال خوردن لازم نیست حتما تا کنار دریا بروید. خیلی از تفریحها را میشود جایی همین اطراف شهر سر و تهشان را هم آورد.
توی زمستان برف و یخهای روی ماشین را با یک کتری آب جوش پاک کنید تا مقاومت هوا سرعت شما را کم نکند.
● کمی آهستهتر
به محض سبز شدن چراغ راهنمایی همه بوق میزنند و انتظار دارند در عرض چند ثانیه راه باز شود و با همان دنده یک یا ۲ سرعتشان را برسانند به ۶۰کیلومتر در ساعت اما نمیشود؛ این گاز، کلاچ و ترمز است که مثل کلیدهای پیانو بالا و پایین میروند و اگزوز زوزه میکشد و موتور برای هیچ و پوچ بنزین میسوزاند.
برای خیلیها ماشین خانه دوم است؛ چیزی شبیه گوشی تلفن همراه یا لپتاپ؛ با این تفاوت که برای استفاده از ۲ مورد آخر، خیلیها دست به عصاتر عمل میکنند، چرا؟ چون اگر از اینها بیهوا استفاده کنی، سریع دستات را توی پوست گردو میگذارند و خاموش میشوند. اما تا حالا کمتر دیدهایم کسی به خاطر تمام شدن بنزین کنار خیابان مانده باشد.
فراوانی نعمتی است که اگر جنبهاش را نداشته باشیم، تبدیل به ضرر میشود. بنزین ارزان و فراوان آنقدر بهمان ساخته بود که هیچوقت نمیخواستیم یا نمیتوانستیم اهمیت صرفهجویی در مصرف آن را بپذیریم.
● شهر میبرید یا بیابان
خودروهای کلاس کوچک و با حجم موتور پایین، سوخت کمتری مصرف میکنند. از طرف دیگر، در خودروهای دو دیفرانسیل یا در کلاس خودروهای بزرگ که دارای حجم موتور بیشتری هستند، بنزین بیشتری مصرف میشود.
خودروهای کوچک برای محیطهای درونشهری و خودروهای بزرگتر برای مسافرتها و ترددهای بینشهری مناسبند.
استفاده از خودروهای مجهز به گیربکس ۵دنده هم باعث کاهش مصرف سوخت در بزرگراهها میشود.عددهای این جدول برای مصرف در شهر است.
● کاهش مصرف سوخت با استفاده ازشیوه های مناسب
بهره گیری ازشیوه های مناسب میتواند سوخت خودروها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد کارشناسان فنی و راهنمایی و رانندگی معتقدند استفاده بهینه در مصرف سوخت و مدیریت سوخت باعث می شود تا بعد از سهمیه بندی بنزین هیچگونه خللی در کار و رفت و آمد مردم پیش نیاید.
شهرام آذر کیش کارشناس فنی خودرو معتقد است معاینه فنی خودرو هرشش ماه یکبار، تنظیم باد هرماه یکبار ، استفاده از سرعت مناسب در شهرها و عدم بکارگیری استارت مداوم باعث کاهش ۵ تا ده درصدی سوخت می شود.
سرهنگ ملاشاهی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان هم گفت: رعایت سرعت مجاز ، نبستن لاستیکهای پهن و غیر استاندارد،استفاده نکردن ازحرکات نمایشی،خاموش کردن ماشین در توقفهای بیش از یک دقیقه در پشت چراغ قرمزها و رعایت فاصله از دیگر خودروها برای جلوگیری از ترمز ناگهانی نقش مهمی در کاهش مصرف سوخت خودروها خواهد داشت.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست