دوشنبه, ۲۸ خرداد, ۱۴۰۳ / 17 June, 2024
چیزهایی كه حیض، آنها را باطل میكند
۱) نماز
هرگاه زن در حال نماز- اگر چه قبل از گفتن سلام نماز- حیض شود، نمازش باطل میشود و اگر بعد از نماز بفهمد وسط نماز حیض شده نیز نمازش باطل است. و همچنین حیض یكی از مبطلات وضو نیز میباشد.(۱)
۲) روزه
همانگونه كه باقی ماندنِ عمدی بر جنابت تا طلوع صبح (اذان) در ماه مبارك رمضان موجب بطلانِ روزه میگردد، همچنین باقی ماندنِ عمدی بر حیض هم تا طلوع صبح روزه را باطل میكند؛ بنابراین، هرگاه زن از حیض، قبل از طلوع صبح پاك شود واجب است غسل نماید و یا اگر وظیفهاش تیمّم است، تیمّم كند و اگر عمداً ترك نماید روزهاش باطل است.(۲)
۳) طلاق و ظِهار(۳)
طلاق و ظِهارِ زن در حال حیض باطل است. به ضمیمه شرایط دیگری كه در كتب فقهی موجود است.(۴)
مسأله:
بطلان طلاق و ظهار مختص به حال حیض است، اما زنی كه از حیض پاك شده ولی هنوز غسل نكرده این حكم را ندارد.(۵)
یادداشت:
مواردی كه طلاق زن هرچند در حال حیض باشد صحیح است:
ـ اوّل: دختر یا زنی كه عقد شده باشد؛ ولی با شوهرش همبستر نشده اگر در حال حیض طلاق داده شود صحیح است.
ـ دوم: زنی كه حامله است، هرچند در حال حیض باشد، طلاقش صحیح است. (البته بسیار كم است كه زن حامله حیض ببیند.)
ـ سوم: آن كه بخواهد زنش را در حالی كه غایب است طلاق دهد و امكان تحقیق از حال زن را به هیچ وجه نداشته باشد كه در این صورت هم اگر طلاق در حال حیض واقع شود صحیح است.(۶)
۴) غسلهای واجب و وضوهای مستحبی...
در مورد غسلهای واجب و وضوهای مستحبی در حال حیض اقوالی است:
الف) درحال حیض غسلهای واجب صحیح نیست و اگر هم انجام شود رفع حدث نمیكند. و همچنین وضوهای مستحبی.
ب) تمام غسلها در حال حیض صحیح است، اگر چه حدث حیض باقی است، و اما نسبت به وضوها فقط وضوهایی كه برای رفع حدث نباشد صحیح است و این نظر تمامی فقهایی است كه فتاوایشان در این كتاب آمده است بهجز حضرت آیهالله سیستانی كه در صحت غسل جمعه اشكال كردهاند و همچنین حضرت امام(ره) كه در بند بعدی (ج) نظر مبارك ایشان خواهد آمد.
ج) وضوهایی كه برای رفع حدث نباشد صحیح است؛ ولی مشكل است كه تمام غسلها در حال حیض صحیح باشد واین نظر حضرت امام(ره) است.
د) فقط غسل جنابت در حال حیض صحیح است.(۷)
پینوشت:
۱) العروه الوثقی، ج ۱، فی احكام الحائض، مسأله۱ و فی نواقض الوضؤ «السادس».
۲) همان، ج ۲، فی الصوم، المفطرات، مسأله ۵۹.
۳) ظهار: یك نوع طلاق بوده كه در زمان جاهلی (قبل از اسلام) انجام میشده و مرد به زن میگفته: تو مانند مادرم باشی. و بدین ترتیب زن بر او حرام ابدی میشدهاست كه اسلام آن را تغییر داده و آن را موجب حرام شدن زن بر مرد قبل از دادن كفّاره قرار دادهاست. تحریر الوسیله، ج ۲، كتاب الظهار.
۴) العروهالوثقی، ج ۱، فی احكام الحائض «التاسع».
۵) همان، مسأله ۲۴.
۶) همان، فی احكام الحیض «التاسع»؛ تحریر الوسیله، ج۱، فی الحیض بعد از مسأله ۸.
۷) العروهالوثقی، ج۱، فی احكام الحیض، مسأله ۴۳.
انتخابات ریاست جمهوری انتخابات انتخابات ریاست جمهوری 1403 مسعود پزشکیان سعید جلیلی ایران انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم علیرضا زاکانی محمدباقر قالیباف قالیباف حمید نوری ریاست جمهوری
هواشناسی سازمان هواشناسی پلیس راهور معدن ریزش معدن شازند تهران شهرداری تهران سیل جاده چالوس وزارت بهداشت قتل
حقوق بازنشستگان سهام عدالت قیمت خودرو خودرو ایران خودرو قیمت طلا قیمت دلار دولت سیزدهم همستر کامبت بورس مسکن قیمت سکه
تلویزیون حج سینمای ایران سریال فیلم سینمایی عید غدیر رسانه ملی کربلا موسیقی سینما دفاع مقدس تئاتر
وزارت علوم دانشگاه آزاد اسلامی ایکس
رژیم صهیونیستی روسیه غزه فلسطین جنگ غزه آمریکا اوکراین چین ترکیه حزب الله لبنان جنگ اوکراین یمن
یورو 2024 فوتبال پرسپولیس استقلال تیم ملی انگلیس کریستیانو رونالدو سپاهان مس رفسنجان باشگاه پرسپولیس جام ملت های اروپا جام حذفی لیگ برتر
اینترنت هوش مصنوعی اپل ناسا تلگرام ایلان ماسک سامسونگ
کاهش وزن قهوه ویتامین دیابت میگرن سنگ کلیه مراکز درمانی