یکشنبه, ۱۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 2 February, 2025
چیزهایی كه حیض، آنها را باطل میكند
۱) نماز
هرگاه زن در حال نماز- اگر چه قبل از گفتن سلام نماز- حیض شود، نمازش باطل میشود و اگر بعد از نماز بفهمد وسط نماز حیض شده نیز نمازش باطل است. و همچنین حیض یكی از مبطلات وضو نیز میباشد.(۱)
۲) روزه
همانگونه كه باقی ماندنِ عمدی بر جنابت تا طلوع صبح (اذان) در ماه مبارك رمضان موجب بطلانِ روزه میگردد، همچنین باقی ماندنِ عمدی بر حیض هم تا طلوع صبح روزه را باطل میكند؛ بنابراین، هرگاه زن از حیض، قبل از طلوع صبح پاك شود واجب است غسل نماید و یا اگر وظیفهاش تیمّم است، تیمّم كند و اگر عمداً ترك نماید روزهاش باطل است.(۲)
۳) طلاق و ظِهار(۳)
طلاق و ظِهارِ زن در حال حیض باطل است. به ضمیمه شرایط دیگری كه در كتب فقهی موجود است.(۴)
مسأله:
بطلان طلاق و ظهار مختص به حال حیض است، اما زنی كه از حیض پاك شده ولی هنوز غسل نكرده این حكم را ندارد.(۵)
یادداشت:
مواردی كه طلاق زن هرچند در حال حیض باشد صحیح است:
ـ اوّل: دختر یا زنی كه عقد شده باشد؛ ولی با شوهرش همبستر نشده اگر در حال حیض طلاق داده شود صحیح است.
ـ دوم: زنی كه حامله است، هرچند در حال حیض باشد، طلاقش صحیح است. (البته بسیار كم است كه زن حامله حیض ببیند.)
ـ سوم: آن كه بخواهد زنش را در حالی كه غایب است طلاق دهد و امكان تحقیق از حال زن را به هیچ وجه نداشته باشد كه در این صورت هم اگر طلاق در حال حیض واقع شود صحیح است.(۶)
۴) غسلهای واجب و وضوهای مستحبی...
در مورد غسلهای واجب و وضوهای مستحبی در حال حیض اقوالی است:
الف) درحال حیض غسلهای واجب صحیح نیست و اگر هم انجام شود رفع حدث نمیكند. و همچنین وضوهای مستحبی.
ب) تمام غسلها در حال حیض صحیح است، اگر چه حدث حیض باقی است، و اما نسبت به وضوها فقط وضوهایی كه برای رفع حدث نباشد صحیح است و این نظر تمامی فقهایی است كه فتاوایشان در این كتاب آمده است بهجز حضرت آیهالله سیستانی كه در صحت غسل جمعه اشكال كردهاند و همچنین حضرت امام(ره) كه در بند بعدی (ج) نظر مبارك ایشان خواهد آمد.
ج) وضوهایی كه برای رفع حدث نباشد صحیح است؛ ولی مشكل است كه تمام غسلها در حال حیض صحیح باشد واین نظر حضرت امام(ره) است.
د) فقط غسل جنابت در حال حیض صحیح است.(۷)
پینوشت:
۱) العروه الوثقی، ج ۱، فی احكام الحائض، مسأله۱ و فی نواقض الوضؤ «السادس».
۲) همان، ج ۲، فی الصوم، المفطرات، مسأله ۵۹.
۳) ظهار: یك نوع طلاق بوده كه در زمان جاهلی (قبل از اسلام) انجام میشده و مرد به زن میگفته: تو مانند مادرم باشی. و بدین ترتیب زن بر او حرام ابدی میشدهاست كه اسلام آن را تغییر داده و آن را موجب حرام شدن زن بر مرد قبل از دادن كفّاره قرار دادهاست. تحریر الوسیله، ج ۲، كتاب الظهار.
۴) العروهالوثقی، ج ۱، فی احكام الحائض «التاسع».
۵) همان، مسأله ۲۴.
۶) همان، فی احكام الحیض «التاسع»؛ تحریر الوسیله، ج۱، فی الحیض بعد از مسأله ۸.
۷) العروهالوثقی، ج۱، فی احكام الحیض، مسأله ۴۳.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست