جمعه, ۲۱ دی, ۱۴۰۳ / 10 January, 2025
رابطه با مشتری کلید استراتژی شماست
کمی به پروندههای بیمصرف مشتریان قدیمی که فقط جا اشغال کردهاند فکر کنید. تا به حال به اینکه برای این مشتریان چه اتفاقی افتاده است فکر کردهاید؟ بسیاری از ما زمانی به چنین موضوعاتی فکر میکنیم که درگیر مشکلات و مسائل مالی و یا مورد بازخواست از سوی مدیران رده بالای خود قرار بگیریم. می توان حدس زد آن دسته از مشتریان شما که دیگر به سراغ شما نمیآیند، کالا و خدمات خود را از طریق دیگری تامین میکنند. این اشتباه بزرگی است که فکر کنیم مشتریان سابق ما، بدون فعالیت و توسعه ارتباط باقی میمانند. دلایل مختلفی باعث میشود که ▪ مشتری ما را ترک کند.
جملات زیر از بیشترین عواملی هستند که از مشتریان میتوان شنید:
مشتریان معتقدند که قیمتهای ما گران و غیرمنصفانه است.
آنها مشکلات حلنشدهای داشتهاند.
جذب رقیب ما شدهاند.
آنها ما را ترک کردهاند چون احساس میکردند که به آنها توجه کافی نداریم.
قبول این واقعیت که مورد آخر مهمترین دلیل پشت کردن مشتریان به خدمات شماست، بسیار دشوار است. آنها احساس کردهاند که توجهی که به آن نیاز داشتهاند را از ما دریافت نکردهاند و رقبای ما این رفتار را با آنها داشتهاند. موضوع زمانی کاملتر میشود که میبینیم بسیاری از مشتریان ما یا با توصیه دوستان خود از خدمات ما استفاده میکنند یا قبلا مشتری یکی از محصولات خوب ما بودهاند و مهمتر از همه به علت رابطه عمیق و دوستانهای که با ما دارند محصولات ما را برای خرید انتخاب میکنند. با بررسی مطالب بالا، این سوال پیش میآید که با وجود هزینههای بسیار کم حفظ مشتریانی که حداقل یکبار خرید از ما را تجربه کردهاند چرا همیشه به دنبال مشتریان جدید هستیم؟
به این موضوع آمارهای زیر را هم اضافه کنید:
مشتری در خرید مجدد ۳۳ درصد بیشتر از مشتری جدید پول میپردازد.
سرعت گسترش شهرت و اخبار ما در بین مشتریان قدیمی ۱۰۷ درصد بیشتر از این سرعت در میان افراد ناشناس است.
هزینه فروش یک کالا به یک عابر ۶ برابر بیشتر از هزینه فروش همان کالا به یک مشتری است.
تمرکز و توجه باید به سمت کسب رضایت مشتریان کنونی شما باشد. شرکتهایی که در حفظ مشتری خود ناموفق عمل میکنند نهایتاً در تجارت خود شکست میخورند. برای شما بخشی از مهمترین نکاتی که در بین تجارب مدیران موفق میتوان یافت را آماده کردیم، البته هر کسب و کاری شرایط خاص خودش را دارد و باید از این نکات به نحو خاصی در آن استفاده کرد.
این تصمیمگیری که کدام عامل را چگونه به کار ببندید همواره به عهده شماست:
۱) امکان ارتباط مشتریان با تلفن را فراهم کنید شماره تلفنهای زیاد به این معنی است که توجه خاصی به مشتری داریم.
۲) به مشتری پیشنهادهایی دهید که به نفع او باشد.
۳) سوالات معمول مشتریان را با انتشار یک جزوه پاسخ دهید.
۴) با طور مرتب با مشتری در ارتباط باشید. این کار به او این ذهنیت را میدهد که او را فراموش نکردهاید.
۵) همیشه جانب مشتری را بگیرید و با او همدردی کنید.
۶) آدرس پست الکترونیکی در اختیار مشتریان قرار دهید و به آن پاسخ دهید. این به معنی ارتباط مداوم و دسترسی همیشگی است.
۷) سعی کنید وعدههایی که میدهید واقعگرایانه باشد.
۸) به حرفهای مشتری خوب گوش کنید. گوش دادن به حرف مشتری یعنی دادن اطلاعات مفید به او و بهبود خدمات.
۹) به موقع به سوال مشتری جواب دهید.
۱۰) طوری وانمود کنید که کسب و کار شما با دیگران متفاوت است.
۱۱) راههای پایین آوردن هزینه و ذخیره پول را به مشتری بگویید. قبل از اینکه او از شما در این مورد سوال کند، شما، پیشقدم شوید.
۱۲) تلفنها را کامل جواب دهید و در این کار عجله نکنید، عجله کردن مشتری را میآزارد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست