سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
به یاد دکتر باقر آیت الله زاده شیرازی
بعد از ظهر یک ترم زمستانی بود و در اولین ردیف یک کلاس پرجمعیت به همراه دیگران منتظر ورود مرد بزرگی بودیم که شاید تجسم حضورش کمی هم ترسناک می نمود. به روال همه سال های بعد، به موقع وارد کلاس شد. قد کوتاه بود با صورت پهن و ریش تراشیده. موهای سرش را ـ جز چند تار موی اطراف گوش ها- به دقت سیاه کرده بود و به حتم جوانتر از سن واقعیش نشان میداد. چند کتاب دستش بود و لباسهای سادهاش را در نهایت آراستگی به تن کرده بود. جذبهاش غیرقابل تردید بود. آخر کملات را نیمه و رها میگفت و « علی الیحال» را زیاد بهکار میبرد. تاریخ معماری اسلامی را از ظهور اسلام برایمان شروع کرد. در همان اولین دقایق به شیطنتهای دانشجویی نگاه شماتتآمیزش را جلب کردم و مطمئن بودم به زودی به نگاهی محبتآمیز بدل خواهد شد و شد. ارتباط شاگردی و استادی ما از کلاس و واحد و دانشگاه بیرون رفت و این برگزیدگی درجمع همدرسان موجب افتخار و مباهاتم میشد. ۱
از همین رو بود که بیش از دیگران در معرض قهر و آشتیهای مکرر بودم و سختگیریها و تحکمهایش و البته دلجوییها و تفقدهای پدرانهاش.
نمیدانم در تغزلی انسانی دوستش داشتم و یا وابستگی حرفهای لحظههایم را به تقدیری خوشایند به اخمها و لبخندهایش پیوند داده بود.
از مدارج دانشگاهی، گواهینامههای علمی، تقدیرنامهها و... از افتخاراتش بسیار گفته اند و میگویند و اینکه چهره ماندگار بود. (البته نه به اعتبار تکهای کاغذ که به اعتبار همه شایستگیهای قابل تقدیرش.) و کلام آخر بود در حساسترین تصمیمگیریهای سازمان میراث فرهنگی کشور و...
اما به استناد آنچه از چگونگی ارتباطم با ایشان گذشت، به خودم اجازه میدهم نگاهی دیگر به داشتههای غبطهبرانگیزش بیاندازم و در کلامی مختصر ـ بیاینکه قصد اسطورهسازی داشته باشم- بگویم: "معلمی بزرگ بود." چرا که هرگز عنوان ستایشبرانگیز "دانشجویی" را به عناوین اداری و دانشگاهی نفروخت. دانشجو بود در عالم تشنگی علم. دانشجو بود در بیدریغی دانش و اندوختههای علمی اش. دانشجو بود در حداکثر گریز از مصلحتاندیشی به حقیقت. دانشجو بود در سادهزیستی، در سفر و بیگلایه از حقکشیهای شغلی.
علمآموزی و تولید دانش تنها با اتکا به انگیزههای تحقیقی و به دور از حاشیههای بیارتباط با اصل و اساس علمی، خصلتی است که به عبارت «دانشجو» اعتبار و معنا میبخشد. چه بسیار دانشجویانی که بعد از دریافت دانشنامه خود، توان علمی خود را در معرض فروش گذاشته و در ازای اندک تولید علمی، به دنبال کسب امکانات مالی بیشتر و یا شهرت و وجه تازه اجتماعی و... بودهاند.
دکتر باقر آیتاللهزاده شیرازی، به واقع از معدود اندیشمندانی بود که در عین بیدریغی، هرگز متاع گرانقدر علم خویش را مایه فخر دنیوی نکرد و بیتوقع و خالص آنچه در توان داشت برای ارتقاء سطح علمی بشر و جامعه زمان خود به کار بست و در سالهای چند آشنایی با او ـ به گواه عشق بیدریغمان ـ هرگز دغدغه فردی در او ندیدیم. به این تعریف، استاد تا آخرین لحظه حیاتش حائز این مقدسترین ویژگی عنوان دانشجویی بود.
ما دانشجویان کلاس درس علم و اخلاقش افتخار میکنیم که همواره شاگرد بزرگمردی هستیم که به کلمه «دانشجو» عمقی انسانی، والا و ماندگار بخشید.
یادش گرامی.
سعید فلاحفر
۱ - به تعبیر خود ایشان ما پدر و پسر علمی مرمت بودیم.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست