شنبه, ۲۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 8 February, 2025
تفاوت های صنعت کشتی سازی با صنعت خودروسازی
![تفاوت های صنعت کشتی سازی با صنعت خودروسازی](/web/imgs/16/134/e1h181.jpeg)
در تحلیل زیر سعی شده است تا حد ممکن، به پرسش فوق پاسخ داده شود.
ویژگیهای خاص صنایع دریایی
اصولاً همیشه مقایسه باید بین دو مقولة همسنخ انجام شود. در غیر این صورت مقایسه اشتباه بوده و نه تنها کمکی به حل مسأله نمیکند، بلکه بر مشكلات نیز میافزاید.
لذا مسئولان و مدیران صنایع دریایی باید به ویژگیهای خاص صنعت کشتیسازی در مقایسه با صنعت خودروسازی آشنا بوده و این تفاوت را در تصمیمات و تحلیلهای خود مدّنظر داشته باشند.
تفاوتهای عمدهای كه بین صنعت کشتیسازی و صنعت خودروسازی وجود دارد عبارتند از:
۱- تولید انبوه در صنعت خودروسازی
یکی از مشخصههای بارز صنایع خودروسازی، طراحی یک تیپ خاص محصول و پس از آن تولید با تعداد بالاست. در کوچکترین کارخانة خودروسازی حداقل تعداد تولید روزانه خودرو، یک عدد سه رقمی است. در صورتی که هیچ کارخانه کشتیسازی در دنیا وجود ندارد که به این حجم، تولید کشتی داشته باشد. از طرفی درصنعت کشتیسازی حتی اگر دو کشتی مشابه هم نیز ساخته شده باشند، ممکن است از لحاظ سایر مشخصات مثل سرعت، توان و راندمان متفاوت باشند. در صورتی که در صنایع خودروسازی دو خودروی ساخته شده از یک مدل، دقیقاً خصوصیاتی شبیه به هم دارند.
لذا تیپسازی كه روش مرسومی برای تولید محصول در صنایع خودروسازی است، باعث میشود تا هزینههای طراحی و ساخت به حداقل ممكن برسد، تولید بصورت مكانیزه انجام شود همچنین پیمانكاران ساخت تجهیزات این صنایع با وجود بازار دائمی به شكل مستحكمتر و منظمتری شكل بگیرد و در نهایت پیشرفت بیشتری در این صنعت در مقایسه با صنعت كشتیسازی حاصل شود.
۲- وجود مشتری دائمی
یکی دیگر از خصوصیات بارز صنایع خودروسازی آن است که در این صنعت همیشه خریدار وجود دارد و حتی اگر سفارشی از سوی مشتریان به کارخانة خودروسازی ارجاع داده نشود، تولید خودرو در کارخانه متوقف نخواهد شد. در صورتیکه در صنایع کشتیسازی، با نبود مشتری تولید کشتی مقرون به صرفه نیست.
۳- استانداردها
استانداردهای رایج و معمول درصنایع دریایی و به خصوص صنعت کشتیسازی در درجة بالاتری نسبت به استانداردهای صنایع خودروسازی قرار دارد. این امر بدین علت است که بسیاری از قطعات و تجهیزات ساخته شده و مورد استفاده در صنایع دریایی، باید در شرایط آب و هوایی خاصّی استفاده شوند. بهعنوان مثال بعضی از تجهیزات باید آببند بوده و رنگی که برای پوشش آنها نیز استفاده میشود در مقابل خوردگی مقاومتر باشد. بعلاوه اینکه استانداردهای بینالمللی خاصی برای ساخت تجهیزات یک شناور وضع شده است و بازرسیهای بیشتری از سوی مؤسسات ردهبندی اعمال میشود.
۴- هزینهها
هزینههای طراحی، ساخت و تعمیر یک کشتی به مراتب بیشتر از هزینههای مربوط به یک خودرو است. این هزینهها که به هزاران برابر هزینة ساخت یک خودرو میرسد، آنقدر زیاد است كه اشخاص حقیقی به ندرت توانایی خریداری یک فروند کشتی را دارند. لذا معمولاً صاحبان شناورها شرکتهای دولتی یا شرکتهای بزرگ بخش خصوصی هستند.
۵- اعطای تسهیلات سنگینتر
وامهای تخصیص داده شده به صنایع کشتیسازی به مراتب سنگینتر و بازپرداخت آن نیز طولانیتر است، به نحوی كه پرداخت اینگونه وامها یا از عهدة دولت برمیآید و یا بانكهای بزرگ. در واقع وقتی كه حجم مالی یك قرارداد زیادتر میشود، فرآیندهای مربوط به گشایش اعتبار و ... طولانیتر میشود و به طبع آن باید راهحلهای ویژهای اندیشید.
علاوه بر پرداخت وام در بسیاری از كشورها، پرداخت یارانه به صنایع كشتیسازی، از جمله سیاستهای حمایت و رشد این صنعت است. بهعنوان مثال در كشورهای عضو اتحادیة اروپا تا سقف ۹ درصد از مبلغ قرارداد ساخت یك كشتی یارانه اعطا میشود.
۶- بیمه شناورها
بهدلیل بالا بودن مبلغ پروژههای صنعت كشتیسازی و با توجه به اینكه هزینة بیمة شناورهای مختلف بهصورت درصدی از مبلغ كل قرارداد دریافت میشود، بیمههای شناورهای ساخته شده بسیار سنگینتر از صنایع خودروسازیست. بهعلاوه در بعضی از موارد، شركتهای بیمة كوچك برای بیمهكردن یك كشتی باید از شركتهای بزرگ بینالمللی تضمین ریسک كمك بگیرند.
نتیجهگیری:
همانطور كه ذكر شد، تفاوتهای بارزی بین دو صنعت كشتیسازی و خودروسازی وجود دارد و صنعت كشتیسازی برای پیشرفت خود به الزامات ویژهای نیاز دارد كه شاید صنعت خودروسازی به آن نیاز نداشته باشد و لذا باید حمایت بیشتری از صنعت كشتیسازی صورت پذیرد تا این صنعت نیز بتوانند به رشد مطلوب و موردنظر برسد. این درحالیست كه قانون حمایت از صنایع خودروسازی در سال ۱۳۷۳ به تصویب رسیده است درصورتیكه لایحة توسعة صنایع دریایی قرار است در سال ۱۳۸۴ به تصویب برسد!!؟
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست