شنبه, ۹ تیر, ۱۴۰۳ / 29 June, 2024
مجله ویستا

ارتبــاط بــا رسانــه ها در روابـــط عمـــومـی


ارتبــاط بــا رسانــه ها در روابـــط عمـــومـی

به نظر می رسد واژه ارتباطات عمومی جایگزین مناسبی برای واژه روابط عمومی است زیرا منتقل کننده مفهوم رسانه است

تعریف ارتباط : ارتباط عبارت است از فرآیند انتقال معنی از سوی فرستنده پیام برای گیرنده آن مشروط بر آنکه معنی مورد نظر فرستنده در گیرنده ایجاد شود .

تعریف رسانه : رسانه ، ابزار رساندن پیام از فرستنده به گیرنده پیام است .

تعریف روابط عمومی : روابط عمومی بخشی از سازمان است که ارتباطات درون سازمانی و برون سازمانی را با هدف ایجاد تفاهم و رفع سوء تفاهم ها ، جلب مشارکت و انتشار اقدامات مثبت عهده دار است .

▪ روابط عمومی یا ارتباطات عمومی :

ترجمه واژه انگلیسی Relations به زبان فارسی روابط است و ترجمه واژه انگلیسی communication به زبان فارسی ارتباطات است که اینها البته ترجمه های علمی هستند و نه ترجمه های ادبیاتی و شاید از نظر یک مترجم عمومی و یا از نظر یک دانشمند ادبیات تفاوتی بین این واژه ها نباشد ولی در ترجمه علمی این ۲ با هم تفاوت دارند ارتباطات یا communication بیانگر ارتباط ا زطریق وسایل ارتباطی اختراع بشر به ویژه وسایل ارتباط جمعی است ولی روابط یا Relations مفهومی عام در برقراری رابطه است و تأکید خاصی بر نوع و چگونگی رابطه ندارد . واژه ارتباطات ( communication ) با واژه رسانه (Media ) ارتباط نزدیک و تنگاتنگی دارد و واژه Relations در روانشناسی مورد مطالعه قرار می گیرد ولی ارتباطات (communication ) در علوم ارتباطات مورد مطالعه قرار می گیرد . واژه روابط عمومی ترجمه کلمه Public Relations است که با توجه به اینکه در روابط عمومی تکیه اصلی براستفاده از رسانه ها (Media ) است به نظر می رسد این نام مناسب نیست و بهتر است از کلمه communications Public که ترجمه آن ارتباطات عمومی است استفاده شود .

انواع رسانه هایی که روابط عمومی با آنها در ارتباط است :

۱ـ رسانه های تصویری ۲ـ رسانه های شنیداری ۳ـ رسانه های مکتوب ۴ـ رسانه های شخصی

۱ـ رسانه های تصویری :

شامل شبکه های تلویزیونی است . این رسانه به دلیل پوشش گسترده مخاطب از اهمیت ویژه ای در بین

رسانه های جمعی برخوردار است و برای روابط عمومی ( ارتباطات عمومی ) مهمترین رسانه و اولویت اول ارتباط محسوب می شود . سینما یکی دیگر از رسانه های تصویری است . این رسانه به جهت جذابیت بصری اهمیت فوق العاده ای دارد و روابط عمومی های حرفه ای به خوبی از سینما در جهت پیشبرد اهداف خود استفاده می کنند ،

هر چند که بکارگیری سینما توسط ارتباطات عمومی سازمانها عمومیت ندارد . تلویزیون و سینما ، هر کدام

ویژگی های خاص خود را دارند . ویژگی های تلویزیون عبارتند از : ۱ـ گستردگی بی نظیر مخاطبان ۲ـ انتقال مفاهیم و احساسات از طرق دیداری و شنیداری بطور همزمان ۳ـ تعداد بالای شبکه ها با توجه به توسعه تکنولوژی تلویزیون و ایجاد شبکه ها ماهواره ای و تلویزیون های کابلی و ... ۴ـ تنوع برنامه ها و حق انتخاب بالای مخاطب

ویژگی های سینما عبارتند از : ۱ـ جذابیت بصری فوق العاده ۲ـ مخاطبان بسیار زیاد ۳ـ تأثیرگذاری فوق العاده بر روی مخاطب

۲ـ رسانه های شنیداری :

شامل رادیو و دستگاه های پخش موسیقی است . رادیو رسانه ای گرم و صمیمی است و مخاطب با آن احساس نزدیکی می کند . رادیو پس از تلویزیون دومین رسانه مهم برای برقراری ارتباط عمومی محسوب می شود ؛ زیرا بیشترین مخاطب را پس از تلویزیون دارد . رادیو به دلیل اینکه تمامی حواس انسان را با خود درگیر نمی کند ، در حین رانندگی و در حین انجام سایر فعالیت های روزانه قابل استفاده است . دستگاه های پخش موسیقی هم مهم اند ولی برای روابط عمومی ها کاربرد کمتری دارند چرا که جنبه های هنری آن بیشتر از جنبه های ارتباطی آنهاست ولی در عین حال بسیاری از روابط عمومی ها از این ابزار ( موسیقی ) برای دستیابی به اهداف خود استفاده می کنند و تأثیر آن هم بر روی مخاطبان بسیار زیاد است و مخاطبان آن هم گستردگی فراوانی دارد .

۳ـ رسانه های مکتوب :

رسانه های مکتوب متعددند از جمله روزنامه ، مجله ، بروشور و ... روزنامه یکی ا ز وسایل ارتباط جمعی است که با توده مردم سر و کار دارد و رکن چهارم دموکراسی نامیده می شود . با وجود رشد تکنولوژی های ارتباطاتی و ظهور تلویزیون و اینترنت هنوز روزنامه ها اهمیت زیادی دارند و آن به چند علت است :

۱ـ امکان تحلیل اخبار در روزنامه ها بیشتر است ۲ـ مطالب روزنامه قابل بازخوانی و تأمل بیشتر است ولی اخبار و تحلیل تلویزیونی این ویژگی را ندارد ۳ـ نخبگان به روزنامه تمایل بیشتری نشان می دهند ۴ـ روزنامه سندیت داشته و در تحلیل های آینده قابل استفاده و استناد است .

مجلات نیز از اهمیت زیادی برای روابط عمومی ها برخوردارند . مجلات در انواع تخصصی و عمومی منتشر می شوند . مجلات امکان تحلیل و تفسیر بیشتری نسبت به روزنامه ها دارند و از نظر زمانی بصورت هفته نامه ، دو هفته نامه ، ماهنامه ، فصلنامه ، سالنامه و گاهنامه منتشر می شوند . برخی از مجلات کثیرالانتشارند و مخاطبان زیادی دارند و برخی دیگر در تیراژ پایین انتشار می یابند و مخاطبان خاص دارند . مجلات تخصصی عمدتاً از این دسته اند . واحدهای ارتباطات عمومی در سازمانها و ارگانها با همه این انواع مجلات بر حسب نوع مأموریت و هدفی که دنبال می کنند ارتباط برقرار می نمایند . چهار ویژگی که در مورد روزنامه ذکر شد درخصوص مجله نیز صدق می کند و عمده تفاوت روزنامه و مجله در زمان انتشار آنها و حجم بیشتر مجله نسبت به روزنامه است . بروشور هم در ارتباطات عمومی از اهمیت بسزایی برخوردار است . بروشور معرفی نامه ای مختصر و مفید از یک سازمان ، کالا خدمات و یا فعالیت است . امروزه بروشورها یکی از ابزارهای رایج تبلیغات و اطلاع رسانی به شمار می روند .

۴ـ رسانه های فضای مجازی :

فضای مجازی یا همان اینترنت به جزء جدایی ناپذیر زندگی امروز بشر تبدیل شده است و روابط عمومی ها ( ارتباطات عمومی ها ) نیز برای گذر از ارتباطات عمومی سنتی و رسیدن به ارتباطات عمومی الکترونیک حتماً باید از این ابزار بهره گیرند . خبرگزاریها ، سایت های خبری ، وبلاگها و پرتال های جامع از جمله رسانه های فضای مجازی به حساب می آیند . خبرگزاری ها امروزه مهمترین منابع خبری به شمار می روند ، لذا هر واحد ارتباطات عمومی در هر سازمانی همه تلاش خود را جهت ارتباط قوی تر با خبرگزاری ها به کار می گیرد . نداشتن محدودیت زمانی و مکانی در درج اخبار برتری خبرگزاری نسبت به تلویزیون ( محدودیت زمانی ) و روزنامه ( محدودیت مکانی و صفحات ) محسوب می شود . سایت های خبری هم مهم اند . سایت های خبری بیشتر اخبارشان اقتباسی است و تولید خبر ندارند ولی تحلیل اخبار از کارکردهای آنهاست . سایت های خبری پرمخاطب فضای خوبی برای تبلیغات ارتباطات عمومی ها هستند . وبلاگ ها فضای رایگان در اختیار همه افراد است تا بتوانند پیامهای خود را از این طریق به دیگران انتقال دهند . برخی روابط عمومی ها برای خود وبلاگ عمومی و تخصصی ایجاد می کنند و در کنار سایت از آن بهره می برند . همچنین امروزه هر واحد ارتباطات عمومی ( روابط عمومی ) دارای یک سایت یا پرتال جامع است که اخبار و اطلاعات سازمان خود را از طریق آن در اختیار مخاطبان قرار می دهد .

▪ هماهنگی مصاحبه ها :

یکی از وظایف روابط عمومی هماهنگی مصاحبه های اختصاصی رسانه ها با مدیران و کارشناسان سازمان است و یکی از مهمترین اقدامات رسانه ای یک روابط عمومی همین است . برگزاری مصاحبه های اختصاصی این فرصت را در اختیار مدیران و کارشناسان سازمان ها قرار می دهد که بصورت رایگان نظرات و برنامه های خود را به اطلاع عموم مردم برسانند . تحلیلی بودن این مصاحبه ها نقطه قوت آن است ولی نقطه ضعف آن انعکاس در یک رسانه است .

▪ نشست خبری :

به طور معمول در نشست های خبری تمامی خبرنگاران مطبوعات، خبرگزاری ها و رادیو ـ تلویزیون دعوت می شوند برای کسب نتیجه مطلوب و برقراری ارتباط صحیح با رسانه ها در یک نشست خبری لازم است هدایت و جریان مصاحبه از سوی روابط عمومی صورت گیرد .

▪ جوابیه ها :

در تهیه و ارسال پاسخ به رسانه ها باید پیشینه موضوع انتقادی ، شماره ، تاریخ و عنوان مطلب انتقادی در قالب جوابیه به رسانه مورد نظر ارسال گردد تا برای مخاطب قابل فهم باشد . نکته دیگر اینکه براساس ماده ۲۳ قانون مطبوعات حداکثر مدت زمان پاسخگویی به رسانه ها یک ماه می باشد و باید متن پاسخ ارسالی به رسانه مورد نظر نیز بیش از ۲ برابر اصل مطلب انتقادی نباشد . اگر رسانه مطلب یا توضیحی در ذیل جوابیه درج کند ، حق جوابگویی مجدد برای منبع جوابیه وجود دارد . می توان پیام های مورد نظر سازمان را در قالب جوابیه ارسالی انعکاس داد و این تهدید را به یک فرصت تبدیل کرد .

▪ اهمیت ارتباط با رسانه ها :

ارتباط با رسانه ها یکی از مهمترین وظایف ارتباطات عمومی را تشکیل می دهد ، زیرا از این طریق زمینه انتشار و انعکاس برنامه ها وسیاست ها و اقدامات سازمان فراهم می آید . شناخت ارتباطات عمومی ها از اصول حرفه ای ارتباط با رسانه ها و بهره گیری علمی در تنظیم خبر ، گزارش ، مصاحبه ، بیانیه و ... محدودیت های ارتباطات عمومی ها در امر خطیر اطلاع رسانی را از بین می برد و رسیدن به هدف های ارتباطی را تسهیل می کند .

▪ چکیده مقاله :

۱ـ به نظر می رسد واژه ارتباطات عمومی جایگزین مناسبی برای واژه روابط عمومی است زیرا منتقل کننده مفهوم رسانه است .

۲ـ انواع رسانه هایی که روابط عمومی ها با آنها در ارتباطند عبارتند از : رسانه های تصویری ، رسانه های شنیداری رسانه های مکتوب و رسانه های فضای مجازی

۳ـ ارتباط با رسانه ها یکی از مهمترین وظایف هر واحد روابط عمومی است .

نویسنده : مهدی خاجه زاده

کارشناس روابط عمومی