چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

آلونسو و همیلتون چشم در چشم


آلونسو و همیلتون چشم در چشم

بالا گرفتن مجادله میان فرناندو آلونسو و لوییس همیلتون ۲اعضای اسپانیایی و بریتانیایی تیم مك لارن شایعات و اخبار مربوط به جدایی زودرس آلونسو را از این تیم شدت بخشیده و هر چند سران این تیم حاكم بر پیكارهای امسال اتومبیلرانی «فرمول یك» در ۳ تا ۴ روز اخیر بشدت كوشیده اند این غائله را پایان بخشند اما ابعاد قضیه چندان آرام نشده است

بالا گرفتن مجادله میان فرناندو آلونسو و لوییس همیلتون ۲اعضای اسپانیایی و بریتانیایی تیم مك لارن شایعات و اخبار مربوط به جدایی زودرس آلونسو را از این تیم شدت بخشیده و هر چند سران این تیم حاكم بر پیكارهای امسال اتومبیلرانی «فرمول یك» در ۳ تا ۴ روز اخیر بشدت كوشیده اند این غائله را پایان بخشند اما ابعاد قضیه چندان آرام نشده است.

ماجرا وقتی شدت گرفت كه در تورنمنت گراندپری مجارستان كه یكشنبه شب هفته پیش برگزار شد، این دو راننده بر سر شكل ها و تاكتیك مبارزاتی شان و به واقع به سبب اتهامی كه به آلونسو در مورد ایجاد سد و حائل در كار همیلتون و تأخیر در حركت این «هم تیمی» وارد شد آشكارا رودر رو ایستادند و اگر تا قبل از آن كمتر از اختلافات فیمابین حرف می زدند، این بار با وسعت بیشتری به این امر پرداختند.

گزارش مربوط به این كه آلونسو در جریان مسابقه زمان سنجی و «تعیین خط» برای گراندپری مجارستان (در پیست هونگارورینگ شهر بوداپست) دقیقاً چه كرده و از چه طریق موجب توقف و كندی در اجرای برنامه های همیلتون شده، توسط فدراسیون بین المللی اتومبیلرانی (FIA) تنظیم و ارائه و براساس آن اقدام شد، اما آلونسو كه در هر دو فصل گذشته با پیراهن تیم رنو قهرمان جهان شد و سپس در پایان فصل ۲۰۰۶ به مك لارن آمد، طی فصل جاری بارها از برخوردهای دوگانه و تبعیض آمیز با خود و همیلتون در داخل تشكیلات مك لارن گله كرده است. فرضیه «آلونسو»ی ۲۶ ساله این است كه چون همیلتون بریتانیایی است، مدیران تیم بریتانیایی مك لارن در زمینه تمام مسائل ابتدا هوای او را دارند و وی را بر آلونسو ارجح می دانند و ماجرای بوداپست مثل یك جرقه آتش این ماجرا را عمیق تر و شدیدتر كرد، زیرا پس از تشخیص خطا در كار راننده اسپانیایی، «FIA» حكم داد كه مقام پیشتازی او در مسابقه «تعیین خطا» مانعی است و او باید رقابت اصلی را در مكان نخست بلكه در لاین ششم آغاز كند و وقتی آلونسو در مسابقه اصلی فقط توانست خودش را تا رده چهارم بالا بكشد، تاب مقاومت نیاورد و گلایه ها از جانب او و همیلتون (كه در مقام پاسخگویی برآمد) بیشتر شد.

● از ۲ به ۷

برای آلونسو ماجرایی كه در پیست هونگارورینگ روی داد، به هیچ روی قابل توجیه نیست و مهم تر از آن عدم حمایت مدیران مك لارن از وی در این گونه موارد بوده است.

آلونسو كه در ماه های گذشته معمولاً سعی می كرد از كنار موضوع بگذرد، پس از این كه ماجرای بوداپست باعث شد برتری «كاهش یافته» همیلتون بر وی دوباره از ۲ به ۷ افزایش یابد، گفت مطمئن است نحوه برخورد سران تیمش با وی نه معقول است و نه منصفانه، حال آن كه وی وقتی به این تیم كوچ می كرد، گمان داشت به سبب اعتبار و عنوان دار بودنش، راننده نخست تیمش تلقی خواهد شد. آنچه طی ۱۱ تورنمنت برگزار شده از مسابقات ۱۷ گانه امسال گراندپری اتومبیلرانی بر وی مشخص گردانده، این است كه مدیران مك لارن آشكارا همیلتون را كه هموطن آنها است بر او رجحان می بخشند. ازطرف دیگر بزرگ شدن و رشد تدریجی همیلتون درون تشكیلات مك لارن و حالتی كه او به عنوان یك عضو «خانه زاد» این تیم داشته، سبب شده راننده ۲۲ ساله بریتانیایی (و نخستین سیاهپوست شركت كننده در «فرمول یك» در تاریخ برپایی این مسابقات) از امكانات و الطاف و حمایت بیشتری برخوردار باشد ولی مدیران مك لارن همان مسائل را شامل حال آلونسو نسازند.

● فقط یك تیم

از طرف دیگر به رغم اعتبار فراوان آلونسو و كار حرفه ای او و وجود بیشترین طرفداران برای وی در حال حاضر محدود تیم هایی در بین تیم های ۱۱ گانه «فرمول یك» او را می خواهند زیرا تركیب تیم های خود را مانند مك لارن از پائیز سال پیش بسته و با آن تمرین و كار كرده اند و تغییر دادن یكی از اعضای تیم شان در این مقطع دیر از فصل اشتباه خواهد بود و حتی اگر پای آلونسو در میان باشد، ممكن است اثر عكس بگذارد.

با این اوصاف و توضیحات یكی از معدود تیم هایی كه حاضر است در شرایط فعلی و به طور كلی آنی و عاجل قهرمان اتومبیلرانی جهان را جذب خویش كند سائوبر است.

هر اتفاقی كه بیفتد شكی نیست كه پس از مدتی مدارا و كج دار و مریز و دوستی های مصلحتی، حالا همگان معترف اند كه روابط بین آلونسو و هم تیمی بریتانیایی و جوان وی به پائین ترین حد و درجات خود رسیده و هیچگاه و در ماه های قبلی فصل جاری این قدر تیره و به طور آشكار، منفی نبوده و حتی ران دنیس مدیر معمولاً «پنهانكار» تیم مك لارن نیز به این امر معترف است. دنیس به عنوان حرف آخر (و به واقع شروع رسمی یك درگیری) گفته است: «بین دو راننده جوان ما كشمكش فزاینده ای وجود دارد. بین افرادی كه بشدت رقابت جو و قوی هستند و چون در صدر جدول امتیازات سال جای دارند برای از دست ندادن عنوان قهرمانی از هیچ چیز نمی گذرند و كوتاه نمی آیند.»