شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
فلسفه غیبت از منظر روایات ـ آخرین نامه به آخرین نایب
شهید بزرگوار سید محمد صدر در بخش نخست از كتاباش در چهار فصل، مشروحاً، با روشی نو و عمیق، به بررسی و تحلیل تاریخ زندگانی امام هادی و امام حسن عسگری، علیهما السلام، پرداخته است و سپس به كاوش در تاریخ زندگانی امام مهدی(ع) و سفیران آن حضرت در دوران غیبت كبرا نشسته و آن گاه خطوط برنامههای كلّیای را كه امامان شیعه و اصحاب آنان، برای رهیافت به دوران غیبت كبرا و ذخیرهی الهی در روز موعود، ترسیم فرمودهاند، مورد بحث قرار داده است.
مؤلف بزرگوار، كتاباش را در پنج فصل تنظیم كرده است. در آخرین فصل، هفت بخش دارد كه در آنها زندگانی امام مهدی(ع) و تلاشهای آن حضرت بررسی شده است. در بخش هفتم، اختصاصاً به موضوع اعلام پایان غیبت كبرا پرداخته است. در این قسمت، مؤلف بزرگوار، ادلّهی اساسی سه گانهای را كه منجر به پایان دوران سفارت و شروع دوران غیبت صغرا گشته، تفسیر كرده و فرموده: «براساس همین ادلّهی سه گانه و غیر آن بوده كه امام مهدی(ع) در توقیعی كه قبل از مرگ سفیر چهارماش به وی نوشته، پایان دوران سفارت و تمام شدن عهد غیبت صغرا و آغاز دوران غیبت كبرا تا روز موعود، یعنی روزی كه فردای پرشكوه اسلام تحقّق خواهد یافت، اعلام كرده است.» شهید سید محمد صدر، به متن توقیع امام مهدی به سفیر چهارماش علی ابن محمّد سمری پرداخته و باالهام از بیان حضرت، نكات هشت گانهای را یادآوری فرموده است:
۱) در این توقیع، آن حضرت، از مرگ سفیر چهارماش، بعد از شش روز خبر داده است.
۲) به سفیرش فرموده: «حق ندارد بعد از خودش. به كسی وصیّت كند.
۳) حضرت فرمودهاند: «غیبت تامّه، ظهوری به دنبال نخواهد داشت مگر بعد از یك مدّت طولانی سخت شدن دلها و پر شدن زمین از ستم.
شهید صدر، برای پوشیده بودن تاریخ ظهور، دو فایده بر میشمرد: نخست آن كه حضرت مهدی(ع) برای زمان ظهور خود، از عنصر غافلگیری و ناگهانی بودن و غیر قابل پیشبینی بودن استفاده خواهد كرد. این، در حقیقت، هشداری است به دشمنان حضرت كه بدانند در اوج سلطه و امتدادشان، ناگهان به عذاب الهی گرفتار خواهند شد. غافلگیری از نیرومندترین عناصر پیروزی و مقوّمات آن است. دیگر این كه روشن نبودن ظهور آن حضرت، تودههای مردم را در هر لحظه و زمان در هر حالتی از انتظار، قرار خواهد داد و مردم، در هر روزی، پیشبینی ظهور آن حضرت را خواهند كرد و چنین احساسی، اگر در یك فرد شكل بگیرد، او را بر انجام دادن رفتار شایسته و ارزیابی مسائل درونی فرد و مطالعهی واقعیّت زندگی جاریاش و شناخت هر چه عمیقتر دستورها و مقررات است دین بر میانگیزد و خواهد توانست با پرداختن به این موضوع، از مقرّبان درگاه آن حضرت شود و خود را به وی نزدیك سازد و خواهد كوشید تا در زمرهی كسانی نباشد كه مورد خشم آن حضرت واقع شدهاند و از دور شدگان ساحت به شمار میآیند. علاوه بر این كه شخصی كه در هر روز، انتظار ظهور آن حضرت را میكشد، با خود میاندیشد كه اگر خدای نكرده، اهل فساد و تباهی باشد و بخواهد همچنان غرق در گناه باقی بماند، چه بسا این حالت، به هلاكت او منتهی میگردد و از عدالت گستردهی اسلامی كه با رهبری امام مهدی(ع) بر جهان حكم فرما خواهد شد، دور بماند؛ چرا كه میداند، امام مهدی(ع) در پیاده كردن عدالت اسلامی، بسیار قاطع خواهد بود و هر ستمگر و ظالمی را به سختی مجازات خواهد كرد.
۴) شهید صدر، از آخرین بخش سخن امام زمان به آخرین سفیرش در بغداد ـ یعنی جملهای: «إلاّ بإذن الله تعالی ذكرهُ و ذالك بعد طول الأمه ـ الهام میگیرد كه تصریح بر طولانی بودن غیبت دوران كبرا، بدین سبب است كه هر فرد از تودهی مردم، این ذهنیّت از پیش در او شكل بگیرد كه غیبت امام زمان(ع) طولانی مدّت خواهد بود. پیش بینی طولانی شدن دوران غیبت كبرا را امری ممكن بداند تا در نتیجهی چنین تفكّری، هرگز نومیدی در او راه پیدا نكند و در هر مقداری كه دوران ظهور به تأخیر افتد، هرگز شك و وسوسه در دلاش رخنه نكند و بداند اگر غیبت حضرت، هزاران سال نیز به درازا بكشد مطلب عجیبی روی نداده و اگر تاكنون ظهور اتفاق نیفتاده، به سبب این بوده كه اذن الهی تحقق نیافته است. اذن الهی، در شرایطی تحقّق میپذیرد كه مصلحت الهی اقتضا كند و بشریت آمادهی پذیرش فراخوانی بزرگ حضرت باشد. با چنین تفكّری، اگر فردی تأخیری در ظهور آن حضرت ببیند، پی خواهد برد كه هنوز مصلحت الهی تحقّق پیدا نكرده و اذن الهی برای ظهور صادر نشده است. این نكته، هیچ منافاتی با حالت انتظار و پیشبینی ظهور حضرت در هر سال، بلكه در هر ماه یا هر روز ندارد.
۵) شهید محمّد صدر، از این بیان امام كه «ذالك بعد قسوهٔ القلوب» استفاده كرده است كه این فرد، در دوران غیبت كبرا با آزمونهای دشوار الهی، رو به رو خواهد شد و بر او است كه از این آزمونهای الهی، موفّق و پیروز بیرون آید. توفیق در این آزمونهای الهی، مستلزم داشتن اراده و ایمانی عمیق و اخلاص است.
مهمترین سبب موفقیت، این است كه موضع اعتقادی فرد نسبت به وجود امام غایب و رهبر پنهان، محكم گردد، اگر فردی، با ادلّهی قطعی به وجود آن حضرت پیبرد، شایسته نیست، آن هنگام كه امواج شك و توهمّات باطل به او هجوم آورد متزلزل شود و سستی در اعتقادش راه پیدا كند. اگر افراد، به این اعتقاد پای فشارند، كسانیاند كه دارای مرتبتی والا هستند و از آگاهان نسبت به دین به شمار میآیند. چنین اشخاصی هرگز به سخت دلی مبتلا نخواهند شد.
جهت دیگر دشواری آزمونهای الهی در دوران غیبت كبرا این است كه موضع فرد در برابر فشارهای خارجی مشخّص میگردد و میزان فداكاریهایی كه در راه ریشهكنی فقر و بیماری و ناسامانیهای اجتماعی و دیگر گرفتاریهای كه در مسیر طولانی ایماناش با آنها مواجه است، آشكار میشود. شهید صدر، دربارهی این موضوع میگوید:
اگر در فرد، این احساس مسئولیت شكل پذیرد، خواهد توانست سختی مبارزات و ناملایمات و فداكاریها را در راه ایماناش متحمّل شود، ولی اگر از چنین قدرت ارادهای محروم باشد و یا اساساً مسئولیتی بر دوش خود احساس نكند، حاضر میشود وجود گرانبهای خودش را به ازای اندكی از دنیا، بفروشد و به انحرافات فراوانی در روند طولانی زندگیاش دچار خواهد شد.
۶) شهید صدر، از این جملهی حضرت كه میفرماید: «بعد طول الأمد و قسوهٔ القلوب و امتلاء الأرض جوراً» الهام میگیرد كه پر شدن زمین از ظلم و جور، پیامد شكست اكثریّت انسانها در آزمونهای الهی در دوران غیبت كبرا و تسلّط مادّی گرایی و شهوترانی و افت شدید انگیزههای دینی و اخلاقی در میان جوامع اسلامی است.
طبیعی است، جامعهای كه از رهبر عظیم الشأنی مانند امام مهدی(ع) محروم باشد و آن امام به دلیل غیبتاش، نتواند به طور ملموس با مسائل جامعه مواجه شود و با حضورش یك پارچگی دین را سبب گردد و وحدت كلمه و از میان رفتن شكافها و تشتّتها و نابودی دشمنان را به ارمغان آورد، به زیر سلطه ی نیروهای مستكبر و شهوت گستر خواهد رفت. ثمرهی این سلطه، گسترش ناعدالتی و فساد و... است.
شهید صدر میفرماید: اگر غیر مسلمانان و یا تسلیم نشدگان، اساس توحید و بنیانهای دینی را اشكار كنند و علیه مؤمنان و نقشههای خرابكارانه بكشند، جای شگفتی نیست؛ چرا كه همان گونه كه تاریخ گواه است، مؤمنان، همواره، در تمامی تاریخ، شاهد سختترین شكنجهها و آزارها از سوی چنین كسانی بوده و هستند.(۱)
ایشان، در مقدّمهی جلد نخست كه به گوشههایی از تاریخ اهل بیت، علیهم السلام، میپردازد كه بیان كنندهی تفكّرات و روحیات شهید در طول زندگی تا هنگام شهادتاش است. او، در این مقدّمه میگوید:
امامان ما، هماره، بر نقش مبارزات خستگیناپذیر خود علیه دستگاههای حاكم كه مروّج انحراف از دین در سطوح مختلف بودهاند، پای میفشردند. برخی از حكام، اگر چه با اسم اسلام بر مسند قدرت تكیه زده بودند و مشروعیّت خود را تحت عناوینی چون «خلیفهی پیامبر» و... توجیه میكردند، ولی همهی اینان، براساس سطح برداشت و میزان عدالت و معنویتی بود كه از آن برخوردار بودند و به اندازهی فهم و افق فكریشان به اسلام پابند بودهاند. علاوه بر این كه بسیاری از مناصب كلیدی حكومت را به دست كسانی میسپردند كه از جهت آگاهی و دین، هیچ گونه برتریای بر شخص خلیفه نداشتند. از این زاویه، حسادتی بر خلیفه نمیورزیدند. موضع امامان ما هم از جنبه فكری و هم از جنبهی عملی، در جهت مخالف با این دستگاههای حاكم بود. این موضعگیری كه بر پایهی دوراندیشی و قاطعیّت استوار بود، از حكم الهی و عنایت و توفیق او سرچشمه میگرفت و در جهت امر به معروف و نهی از منكر و اصلاح امّت جدّشان رسول گرامی قرار داشت. در حقیقت، آنان با وضعیّتی مبارزه میكردند كه مولود ستم و انحرافات و جنگلهای باطل و مصلحت پرستیهای شخصی بود اینها، همه، شكست اقتصادی و عقب ماندگی اجتماعی اسف باری را در بیشتر دورههای تاریخی به بارآورد.
ائمّه(ع) به عنوان نمایندگان حقیقی پیامبر اسلام، براساس معتقداتشان، احساس وظیفه و تكلیف میكردند كه مفاسد را ریشه كن سازند آنان، در حدّ توانایی خود و فرصتهایی كه در طول عمرشان دست میداد، میكوشیدند انحرافات را از متن جامعهی اسلامی بزدایند.
موضع ائمّه، علیهم السلام، در برابر مشكلات داخلی دولت اسلامی، یعنی همان مشكلاتی كه سردمداران حكومت و یا گروههای مخالف داخلی ایجاد میكردند. موضعِ شخصیِ مراقب و اصلاح گری دلسوز بود. و طبیعی است كه داشتن چنین موضعی، چندان از نظر حكّام و دست اندركاران حكومت، خوش نمیآمد و همواره، آنان، از این گونه مواضع، بیم داشتند و با نگرانی عمیق، سیاستهای احتیاطی شدیدی را علیه آنان اتخّاذ میكردند.
آری، این گونه موضعگیری از سوی امامان شیعه، خشم و نگرانی دستگاه حاكم را هم در گفتار و هم در كردارشان بر میانگیخت و طبیعی بود كه امامان ما، با توجّه به این گونه فشارهای روز افزون، تا جایی كه در توان داشتند، تلاش میكردند و از فرصتهایی كه به دست میآمد، بهترین بهرهبرداریها را میكردند.(۲)
براساس دیدگاه شهید صدر دوم
جناب یوسفی غروی
۱ ـ الغیبه الصغری، ص۶۳۴ ـ ۶۳۹.
۲ ـ موسوعهٔ الإمام المهدی(عج) (الكتاب الأوّل: تاریخ الغیبهٔ الصغری)، ص۲۰ ـ ۲۲.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران مجلس شورای اسلامی مجلس حجاب دولت جمهوری اسلامی ایران رئیسی رئیس جمهور دولت سیزدهم توماج صالحی گشت ارشاد پاکستان
تهران قتل شهرداری تهران سیل کنکور هواشناسی پلیس سلامت سازمان هواشناسی سازمان سنجش زنان وزارت بهداشت
قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا خودرو دلار بازار خودرو مسکن سایپا بانک مرکزی ارز ایران خودرو تورم
فضای مجازی سینمای ایران سینما سریال پایتخت تلویزیون کیومرث پوراحمد سریال موسیقی رهبر انقلاب فیلم ترانه علیدوستی مهران مدیری
کنکور ۱۴۰۳ اینترنت عبدالرسول پورعباس
رژیم صهیونیستی اسرائیل آمریکا فلسطین غزه جنگ غزه روسیه چین حماس اوکراین ترکیه ایالات متحده آمریکا
فوتبال استقلال جام حذفی آلومینیوم اراک فوتسال تیم ملی فوتسال ایران بازی تراکتور باشگاه پرسپولیس بارسلونا وحید شمسایی لیگ برتر انگلیس
هوش مصنوعی سرطان سامسونگ اپل فناوری ناسا الماس نخبگان بنیاد ملی نخبگان ربات
سازمان غذا و دارو کاهش وزن بارداری مالاریا آلزایمر زوال عقل