دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
باد ما را خواهد برد
سریال تلویزیونی «در چشم باد» ساخته مسعود جعفری جوزانی، با آن عقبه داستانی و پهنای عظیم دراماتیک در برهه های متنوع و مقاطع مختلف زمانی و مکانی، مجموعاً فضایی را فراهم آورد تا مؤلف و کارگردانش بتواند در مدیوم رسانه ایش، هم بازگویی لطیف و رندانه ای از تاریخ معاصر در- مقاطعی متنوع و متنافر، اما متناظر- داشته باشد و هم در یک بسط و گسترش دراماتیک به جلوه هایی از شخصیت پردازی داستانی آنهم در مختصات سریالی دست بزند. آنچه در مجموعه های نظیر «در چشم باد» همانند پاشنه آشیل، فرصتی برای انواع و اقسام موفقیت ها و یا ابتلائات را فراهم می آورد همین تلاقی میان روایتگری تاریخی و بیان تصویری درام است.
پابندی به تاریخ واستنادات اصیل و بی رحم آن از طرفی و نیازها و محدودیت ها و مختصات دراماتیک از سوی دیگر، موقعیتی برای کارگردان و نویسنده فراهم می آورد که سهل و ممتنع می نماید و دشواری ها و کاتالیزورهای خاص خود را دارد. بار درام و داستان می تواند بیان تاریخی را فراتر از استنادات صرف، به نوعی بازگویی مهیج تبدیل کند و تاریخ و فراز و فرودهای آن هم این قدرت را داراست که به روایت و درام جانمایه هایی غنی و مواد خامی معتبر و البته پرمایه بیافزاید.
اما اینکه سریال «در چشم باد» تا چه حد توانسته است به این دادوستد والا و مانا، دل بدهد و توفیق و فرجامی قابل قبول و قدر بیابد، جای بحث دارد.
از جمله ویژگی های این سریال به واقع حجیم و عظیم، یکی، برهه های متنوع و متدرج تاریخی آن است. دیگری شخصیت های تاریخی مربوط به آن دورانها است. سوم، پیوند میان بار دراماتیک و شخصیت ها و قالب سازی های تیپیک و تشخص های داستانی در کنار سایر سخت افزارهای تصویری است که البته در این مجموعه برخوردار از نوعی رنگ آمیزی جلوه دهنده است که هم در انتخاب لوکیشن ها و هم در نشانه گذاری بازیگران و لهجه و منش و قوم و قبیله آنها مصروف داشته شده است.
آنچه در «در چشم باد» به نمایانی، لحاظ شده است، نوعی رگه های ایرانی- جهانی است که در پیوند خانوادگی، دوستی، منطقه ای و قشری در هماوردیهای میهنی و هماهنگی های عاطفی آدم های داستان رخ می نماید.
مثلا چیدمان آن شخصیت زن تاجیک در کنار هم آغوشی های معصومانه و بازی های کودکانه دخترک و پسرک همسایه و پیوند داستانی آنها در نحوه ای از روایت گرم ایرانی در عین رهیافت به روایت تاریخی، همچون فرازهای مهم و زیبا و نوستالژیک زندگی سردار میرزا کوچک خان جنگلی و یارانش، به نوعی تصویرسازی ملهم از رنگ آمیزی معاشقی و پرداخت ایرانیزه شده داستانگویی هالیوودی پرداخته است.
این نحوه پردازش، در انتخاب لوکیشن ها، حرکت دوربین ها و چیدمان عناصرروایی و شخصیت های خلق شده در درام خودنمایی می کند.
به خوبی می توان لهجه گرم و گیرا و جذاب آن بانوی تاجیک را در کشاکش داستان کاملاً میهنی - ایرانی که در فرازهای برهه میرزاکوچک خان جنگلی، روایت می شود، نوعی تشخص بخشی تصویری دانست که کارگردان، عامدانه و عالمانه به انتخاب آن دست زده است و به توفیقی درخور در جذب مخاطب فارسی زبان رسیده است.
همان گونه که اشاره کردیم، تلاقی میان درام و تاریخ، پاشنه آشیل تلاش کارگردان است که هم می تواند سکوی پرش او باشد در ارتقاء کیفی و کمی اثرش و هم دره سقوط او در دفرمی و بد ترکیبی محتوا و ساختار تصویرش.
روایت تاریخ ایران، آنهم در سه دوره، با این متریال بالا و حجم فوق العاده و گسترش و پوشش و کمیت حیرت آور و البته آن همه فراز و فرودهای متنوع و تلخ و شیرین، جای این پدافند غیرعامل را برای کارگردان فراهم می آورد که علم آوری اش را در تدقیق و مطالعه تاریخی در کنار فهم و معرفت و قدرت تفکر و تخیلش در اینکه کدام بخش ها و کدام شخصیت ها و کدام فرازهای تاریخی را انتخاب کند که بتواند در بستر آن به روایت مطلوبش و شخصیت پردازی های داستانیش دست بزند و این تلفیق را به درستی و راستی، از آب درآورد.
چرا دوران میرزاکوچک جنگلی و چگونه؟ با کدام ساخت و ساختار؟ چرا مشروطه؟ که پیش از این، هم درباره میرزای جنگلی، سریال مختص و خوبی داشته ایم (کار بهروز افخمی) و هم درباره مشروطه و پیش و پس از آن و تبعات و حواشی و تاثیر و تاثرات تاریخی و اجتماعی و فرهنگی و هنری آن. جعفری جوزانی با کدام اولویت ها و با کدام سنجش ها، به این قطعیت رسیده است که باید این دوران ها و این کاراکترهای واقعی را در بطن حقیقت مضمونی مورد علاقه اش، با این فیلمنامه، به تصویر بکشاند؟
اما نکته دیگر درباره این اثر، چگونگی امتداد روایت و میزان حفظ یکدستی روایت داستان است. پیش از این در مجموعه سریال های سیما، شاهد اثری بوده ایم که یکی از شاخصه هایش حفظ ریتم متناسب و روند کاملا متعادل و خوش ریتم روایت بود؛ «کیف انگلیسی» ساخته ضیاءالدین دری که توانست در جمله بهترین آثار تاریخی که البته مضامین دراماتیک و شخصیت پردازی های داستانی اش، بسیار پررنگ تر از اقرانش بود و شمه ای باریک و ردی کم رنگ از وقایع تاریخی در آن دیده می شد و اصل، درام بود و کاراکترها و نه تاریخ. اما این درهم تنیدگی آنچنان خوش رنگ و متناسب و جذاب و درهم جوشیده، به پیوست سایر عناصر حرفه ای ساختاری به نمایش درآمد که اثر را جاودانه و در ذهنها ماندگار و حتی تبدیل به خاطره ای بکر و یگانه کرد.
واقعیت آنست که «در چشم باد» نه آنچنان که متوقع بودیم و باید و شاید از یگانگی و درهم تنیدگی برخوردار است و نه از آن ریتم و جذابیت. برخی کاراکترها بدون رسیدن به شخصیت، در همان «تیپ» بودن ماندگار شده اند و برخی وقایع در نوعی ناپختگی روایی، شکل و شمایل مبتدیانه دارد.
موسیقی حجیم است؛ زیباست، اما بعضاً خوش نمی نشیند و گاه، ساز خودش را، مستقل و بی اعتنا به سایر مؤلفه های تصویری می نوازد و می رود.
گریم ها، در بعضی موارد- فی المثل، همسر آن زن تاجیک- چندان نچسب و زمخت است و بازی ها، گاه نامتجانس.
دیالوگ ها و آدم هایش، در برخی سکانس ها، در محور روایت نیست و گاه به تسویه حساب های معرفتی و اداء بیانیه های سیاسی- هنری وامدارتر است تا حفظ تعادل و فرم روایت.
که این یکی البته اپیدمی است در سایر مجموعه های این چنینی ایرانی.
با این همه اما «در چشم باد» تداعی کننده ویژگی های بکر و خلاقه و ماندگاریست که آثار پیشین کارگردان در قاب خاطره تصویری ما نقش داد و حک نمود.
هنوز و پس از چند دهه، فیلم سترگ و عزیز «شیر سنگی» به عنوان نماد و نمود سینمای ملی در کارنامه جعفری جوزانی، می درخشد و بر گذشته سینمای ما می تابد.
در نوشته های آینده، باز هم به بررسی جوانب دیگری از سریال عظیم و قابل توجه «در چشم باد» خواهیم پرداخت و در بررسی ساختار و محتوای اثر، به نقد مؤلفه های متنوع تصویری و پرداخت های خاص تاریخی اش توجه خواهیم داد.
محمدرضا محقق
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران آمریکا مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان انتخابات حجاب حسین امیرعبداللهیان جنگ حسن روحانی دولت سیزدهم انتخابات مجلس دوازدهم عراق
قتل شهرداری تهران فضای مجازی تهران هواشناسی شورای شهر تهران سیلاب سامانه بارشی شهرداری سازمان هواشناسی آموزش و پرورش باران
خودرو بانک مرکزی قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو قیمت خودرو دلار مسکن یارانه ایران خودرو حقوق بازنشستگان تورم
تلویزیون سینمای ایران سینما نمایشگاه کتاب دفاع مقدس صدا و سیما مسعود اسکویی صداوسیما کتاب موسیقی مهران غفوریان سریال
معماری
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین حماس جنگ غزه روسیه اوکراین امیرعبداللهیان ایالات متحده آمریکا نوار غزه طالبان
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر جواد نکونام مهدی طارمی سپاهان رئال مادرید بارسلونا بازی لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال
باتری گوگل اینستاگرام آیفون سامسونگ اپل عکاسی ناسا
کاهش وزن فشار خون چای توت فرنگی کبد چرب