چهارشنبه, ۱۹ دی, ۱۴۰۳ / 8 January, 2025
غلامحسین ساعدی
غلامحسین ساعدی در ۱۴ دی ۱۳۱۴ در تبریز متولد شد. نخستین آثارش را از ۱۳۳۴ در مجلات ادبی به چاپ رساند. او كه در ابتدا به عنوان نمایشنامهنویسی چیره دست (با نام مستعار گوهر مراد) شهرت یافته بود، با نگارش داستانهای زیبایی چون «گدا»، «دو برادر» و «آرامش در حضور دیگران»، جایگاه خود را به عنوان یكی از خلاقترین داستاننویسان ایران نیز تثبیت كرد.
آثار او دستمایهی برخی از بهترین فیلمهای بلند سینمای ایران قرار گرفته است، كه از جملهی آنها میتوان فیلمهای "گاو" (ساختهی داریوش مهرجویی، ۱۳۴۸)، "آرامش در حضور دیگران" (ساختهی ناصر تقوایی، ۱۳۴۹) و "دایرهی مینا" (ساختهی داریوش مهرجویی، ۱۳۵۳) را نام برد.
ساعدی در دوم آذر ۱۳۶۴ به علت خونریزی دستگاه گوارش در فرانسه درگذشت و در گورستان پرلاشز در كنار صادق هدایت یه خاك سپرده شد.
● كتابهای ایشان عبارت است :
▪ آشفته حالان بیداربخت
▪ تاتار خندان
▪ ترس و لرز
▪ توپ
▪ چوب بدستهای ورزیل
▪ خانه روشنی
▪ شناختنامه غلامحسین ساعدی
▪ ضحاك (نمایشنامه در پنج پرده)
▪ عزاداران بیل
▪ غریبه در شهر
▪ غلامحسین ساعدی
▪ گاو
▪ واهمههای بی نام و نشان
مینو فرشچی:غلامحسین ساعدی پدر نمایشنامه نویسی مدرن ایران است
نصرت کریمی: ساعدی بهترین نمایشنامه نویس ایران از آغاز تا کنون است
عبدالعلی دستغیب: غلامحسین ساعدی مروج سمبولیسم سیاسی در ادبیات داستانی ایران بود
غلامحسین ساعدی متولد ۱۳۱۴ آذربایجان است و عمده شهرت او به خاطر نمایشنامههای اوست. وی در دانشگاه تهران پزشکی خواند اما سرانجام نویسندگی را برگزید و داستانهای با ارزشی در دهههای سیوچهل پدید آورد.
یکی از داستانهای بلند او که به صورت کتاب در سال ۱۳۳۹ به چاپ رسید" شب نشینی با شکوه" نامدارد، ساعدی در این کتاب به زندگی کارمندان پرداخت و ملالها و آسیبهای اجتماعی این گروه را تصویر کرد. او با این اثر در مسیر رمانهای اجتماعی اولیه در زبان فارسی گام برداشت و در عزاداران بیل راهکمال را پیمود.
وی همچنین در وندیل ( ۱۳۴۵ ) وابستگی اقتصادی - سیاسی جامعه را از طریق توصیف محیطهای فاسد, نمایش میدهد و در" واهمههای بینام و نشان" ( ۱۳۴۶ ) جهان غمانگیز فقر و در بهدری دهقانان آواره و روشنفکران سرگردان و بیهدف و ولگردان آواره اجتماعی آن روزگار را تصویر میکند دیگر آثار داستانی او عبارت است: "آرامش در حضور دیگران"، "ترس و لرز" ," توپ" و" گور و گهواره".
گفتنی است ساعدی در داستان نویسی به شیوهای گرایش پیدا کرد که در اصطلاح رمان روانشناختی ( Psychological novel ) نامیده میشود. رمانی که به تحلیل و تجسم حالتهای پیچیده ذهن و خصوصیات درونی اشخاص داستان میپردازد و انگیزههای پنهان در رفتار قهرمان را مورد توجه و بازشناسی قرار میدهد.
در ایران علاوه بر ساعدی هوشنگ گلشیری و تقی مدرسی نیز به این شیوه علاقه نشان داده و از طریق تداعی به کاوش در ژرفایدرونی قهرمانان پرداختهاند. ساعدی در داستانهایش فقر و ناداری و درماندگیهای اجتماعی و واقعیتهای فضیحت بار جامعه شهری و چهره در هم زندگی نادلپذیر و پر مسئله را آشکار میسازد . در پشت این توصیفها خشم و خروشی توام با کینه نهفته است و خواننده را نسبت به واقعیت عریان اطراف خود بینا و هوشیار میکند.
ساعدی همچون بسیاری از نویسندگان نسل خود مدتی با نشریات و مجلات همکاری داشت و خود او شش شماره از کتاب الفبا را در نخستین سالهای دهه پنجاه منتشر کرد. ساعدی پس از انقلاب به اروپا رفت و مدتی در پاریس و لندن به کار مطبوعات پرداخت تا این که در سال ۱۳۶۴ بدرود حیات گفت.
مینو فرشچی:غلامحسین ساعدی پدر نمایشنامه نویسی مدرن ایران است
یک نمایشنامه نویس میگوید: غلامحسین ساعدی پدر نمایشنامه نویسی مدرن ایران است و از لابه لای جملات نمایشنامههای او میتوان بسیاری از دیالوگهای نانوشته را درک کرد.
مینو فرشچی، نمایشنامهنویس، درخصوص خصوصیات تئاتری نمایشنامههای غلامحسین ساعدی نویسنده فقید معاصر در گفتوگو با خبرنگار ایلنا، افزود: دکتر غلامحسین ساعدی از معدود نویسندگانی بود که نمایشنامههایش غیر از استفاده در تئاتر، در سینما نیز به کار گرفته میشد.
وی اضافه کرد: بهترین کارگردانان موج نوی سینمای ایران، بیشتر فیلمنامههای خود را از متنهای ساعدی میگرفتند و به جرات میتوان گفت بهترین آثار این کارگردانان از قبیل داریوش مهرجویی و ناصر تقوایی وام گرفته از آثار ساعدی هستند.
این فیلمنامه نویس، گفت: در مملکت ما به دلیل این که هنرمان، غذاخوردنمان و هر چیزی که مربوط به انسانها میشود، به نوعی به سیاست ارتباط پیدا میکند، نمیشود در مورد نمایشنامههای ساعدی حرف زد.
به عقیده وی، اینگونه اقدامات جز این که وقت و زمان را از بین ببرد هیچ ثمرهای ندارد و جز این که عدهای را از سودبردن از گنجینههایی نظیر ساعدی محروم می کند، فایدهای ندارد.
فرشچی، با اشاره به توجه بیشتر علاقهمندان هنر به آثار چنین نمایشنامه نویسانی، افزود: در حال حاضر همه ما به خوبی فهمیده ایم که سیاست با هنر فرق دارد و هنرمندان با درک این مطلب میتوانند با تحلیل بیشتر نمایشنامههای نویسندگانی چون دکتر ساعدی، نمایشنامه خوب را از بد تشخیص دهند.
وی، یکی از خصوصیات ساعدی را مردمی بودن وی دانست و گفت: ساعدی به واسطه حرفه غیر هنری خود، به طور دایم با اقشار مختلفی از مردم روبرو بود و نمایشنامههایی که مینوشت برخاسته از دل مردم بود.
این نمایشنامه نویس خاطرنشان کرد: متاسفانه هنرمندان امروزی آنچیزی را که در ذهنشان متبادر میشود بازگو میکنند و اصلا توجهی به اطراف و اقشار مردم ندارند.
وی از این که نمایشنامه خوانی و تئاتر را از دوران دبیرستان با نمایشنامههای ساعدی شروع کرده است، اظهار خشنودی کرد و گفت: نمایشنامههای ساعدی مملو از جملات و گفتههای نانوشتهای بود که به راحتی میشد آن را درک کرد.
نصرت کریمی: ساعدی بهترین نمایشنامه نویس ایران از آغاز تا کنون است
جهانی بودن، ایرانی بودن، تکنیکی بودن از مهمترین شاخصههای نمایشنامههای ساعدی بود.
نصرت کریمی پیشکسوت تئاتر ایران پیرامون ابعاد هنری شخصیت هنرمند فقید دکتر غلامحسین ساعدی در گفتوگو با خبرنگار سرویس هنری ایلنا وی را بهترین نمایشنامه نویس ایران از آغاز تاکنون دانست و گفت: به جرات میتوانم بگویم در نمایشنامه نویسی صدسال اخیر ایران یعنی بعد از مشروطیت غلامحسین ساعدی در راس همه قرار دارد.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست