سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
تاثیر دین بر تصمیم افراد به کارآفرین شدن
با بررسی اینکه آیا دین هیچ تاثیری بر آن نوع از تصمیمگیری که رشد اقتصادی را بالا میبرد، یعنی تصمیم به کارآفرین شدن دارد، نویسندگان قصد دارند به دو پرسش پاسخ دهند:
۱) چه راههایی وجود دارد که از آن طریق دین بر اقتصاد تاثیر میگذارد؟
۲) آیا این تاثیرات روی فعالیت اقتصادی در میان همه ادیان یکسان هستند؟ اگر چه تعدادی از اقتصاددانان در مورد اینکه دین نقش بنیادی در شکلدهی به علم اقتصاد بازی میکند بحث و گفتوگو کردهاند، فقط توجه اندکی و آن هم به تازگی به این موضوع، که چطور و چرا دین ممکن است به عنوان یک عامل تعیینکننده فعالیت اقتصادی عمل کند، نشان داده شده است. اینطور اشاره شده است که ارزشها و گرایشها به همان اندازه نهادها و سیاستها قسمتی از اقتصاد هستند. علاوهبر این، یافتههای تجربی، چندین پرسش مهم، اما پاسخ داده نشده را به بار آوردند:
۱) چه راههایی وجود دارد که از طریق آنها دین بر اقتصاد اثر میگذارد؟
۲) آیا این تاثیرات بر فعالیت اقتصادی در میان همه ادیان یکسان هستند؟
نویسندگان قصد دارند نوری تازه بر این پرسشها بیفکنند، با آزمودن اینکه آیا دین بر تصمیمگیری که رشد اقتصادی را بالا میبرد، یعنی تصمیم به کارآفرین شدن، هیچ اثری میگذارد. بر پایه مجموعه دادههای بزرگ مقیاس از تقریبا نودهزار کارگر در هند مشخص گردید که دین در تصمیم به کارآفرین شدن نقش دارد. مطالعات اخیر نشان دادهاند که کارآفرینی یک عامل کلیدی در ایجاد رشد و توسعه است، پس سعی شد تصمیم مردم هند در راهاندازی یک کسبوکار به دین آنها ارتباط داده شود. هند پر از ادیان گوناگون است، برخی از آنها مثل اسلام و مسیحیت این گونه به نظر میرسند که مشوق کارآفرینی باشند، در حالی که سایرین، مخصوصا آیین هندوها، بها و ارزش کمی برای تغییر موقعیت فرد بر حسب رفاه و بهزیستی مادی قائل میشوند. بر اساس آیین هندو، هدف هر فرد در زندگی این است که آزادی را تحصیل نماید، که ضرورتا آزادی از تولد دوباره است. هر کس باید برای اینکه واقعیت را بفهمد و نه برای چیزهای فانی زندگی کند. به صورت تاریخی هندوها بر حسب شغلشان به چهار طبقه یا صنف بزرگ طبقهبندی شده بودند. این نظام طبقاتی (کاست) که در ابتدا افراد را در طبقات مختلف دستهبندی کرد، در طول نسلها دوام آورد و بعدها تا حد زیادی توانست مشاغل افراد را تعیین کند. در هند افراد با کمترین درجه کارآفرینی معمولا هندوهای در طبقات پایین اجتماعی هستند. یک دلیل برای این، شاید سایه طولانی نظام طبقاتیای باشد که دوام آورده است و آزادی انتخاب شغل را - نه تنها برای افراد طبقات عقبافتاده، بلکه برای هندوها به صورت خاص- تا حد زیادی محدود میسازد. پس ارتباطی بین دین و رفتارهای اقتصادی وجود دارد و تحقیقات آینده نه فقط باید درباره اثر دین روی فعالیت کارآفرینانه که همچنین اثرات در یک بستر مکانی خاص را نشان دهند. یک نشانه در اهمیت مکان از طریق نتایج مطالعات انجام شده است که نشان میدهد، مهاجران هندی در انگلستان واقعا اشتیاق بیشتری برای کارآفرین شدن از خود بروز میدهند.
نویسندگان: دیوید ادرچ، ورنر جاگانادها و تام وی
مترجمان: مهسا بهمنیار و امید شکیبا
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور رئیسی سقوط بالگرد رئیسی ایران شهادت بالگرد تبریز حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم شهادت رئیسی
تهران کنکور هواشناسی شهرداری تهران شورای شهر تهران تعطیلی مدارس هلال احمر قوه قضاییه پلیس سیل بارش باران آموزش و پرورش
قیمت خودرو قیمت دلار قیمت طلا یارانه بورس خودرو دلار بازار خودرو سایپا حقوق بازنشستگان ایران خودرو بازنشستگان
شهادت رئیس جمهور داریوش ارجمند پیام تسلیت تلویزیون لیلا حاتمی سینمای ایران آیت الله سید ابراهیم رئیسی سینما شعر زری خوشکام رسانه ملی نمایشگاه کتاب
کنکور ۱۴۰۳ دانش بنیان دانشگاه پیام نور تلسکوپ فضایی هابل
رژیم صهیونیستی اسرائیل ترکیه امیرعبداللهیان روسیه غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه چین حماس اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر باشگاه پرسپولیس لیورپول لیگ برتر ایران لیگ برتر انگلیس فدراسیون فوتبال بازی رئال مادرید منچسترسیتی
هوش مصنوعی مایکروسافت تبلیغات گوگل سامسونگ موبایل اپل اینترنت آیفون فناوری
رژیم غذایی آلزایمر طول عمر سلامت روان کاهش وزن افسردگی مغز انسان