سه شنبه, ۱۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 4 February, 2025
مجله ویستا

تجسمی از آینده نزدیک


تجسمی از آینده نزدیک

Envision محصولی خلاقانه از بیوک برای تعریف خودروسازی درآینده است

شرکت‌های معتبر خودروساز در سراسر جهان سهم قابل توجهی از بودجه سالانه خود را صرف سرمایه‌گذاری درخصوص طراحی نسل آینده خودروها می‌کنند. این دسته از خودروها برای ساخته شدن در مقیاس انبوه در دوران حاضر در نظر گرفته نمی‌شوند و عمدتا نمایشی هیجان‌انگیز از تفکرات خلاقانه طراحان و مهندسانی است که آینده را چندان دور نمی‌پندارند. شرکت بیوک با ارائه مدل مفهومی ‌Envision خود را در صف مقدم این دسته از صنایع خـــودروسازی قرار داده است.

به چند ماه پیش بر می‌گردیم. در جریان برگزاری نمایشگاه خودروی شانگهای اتفاقات جالب توجه زیادی روی داد که یکی از مهم‌ترین آنها رونمایی از یک سری خودروها بود که گفته می‌شود برای سال‌های آینده طراحی شده‌اند و احتمالا فعلا خبری از تولید آن در مقیاس تجاری نخواهد بود.Envision به عنوان یک خودروی درون‌شهری در نظر گرفته می‌شود و میراث دار به حق بیوک است.

ارثی که از آن صحبت می‌شود چیزی نیست جز ساختاری پویا و راحتی و آسایش. به عقیده کارشناسان امور خودرو، بیوک در نظر دارد تا نگرش مردم به خودروهای درون‌شهری را نیز تغییر دهد و با باز کردن پای یک‌سری از پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز دنیا به این نوع خودروها، تعریف جدیدی از آنها ارائه نماید. این همان نگرشی است که نمود آن در صحبت‌های شی‌هونگ، مدیر بازاریابی بیوک در نمایشگاه شانگهای بخوبی دیده می‌شود. او معتقد است در طراحی Envision دیدگاه‌های متنوعی در نظر گرفته شده است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به دستاوردهای مرکز فنی خودروسازی Pan Asia اشاره کرد. او گفت ما در نظر داریم تا Envision را به‌عنوان خودروی آینده بیوک یا حداقل یکی از خودروهای آینده این برند خودروساز معرفی کنیم.

در دنیای خودروسازی از برخی خودروها به عنوان سمبلی باشکوه از تأثیرگذاری فناوری‌های نوین بر صنعت خودروسازی یاد می‌کنند. Envision از جمله این محصولات است. شیشه‌های کناری خودرو کاملا یکدست است. این چیزی نیست که پیش از این در سایر خودروهای مفهومی‌ به چشم خورده باشد. گذشته از آن درهای خودرو و در کل بخش قابل توجهی از بدنه، دارای برجستگی‌های موج مانندی است که نه تنها حس پویایی و شناور بودن را به بیننده منتقل می‌کند، بلکه در حرکت روان‌تر خودرو نیز تأثیرگذار هستند. تمامی ‌خلاقیت‌هایی که در طراحی این خودرو به کار گرفته شده است به عنوان فاکتوری اساسی در باز کردن راه برای طراحی نسل آینده خودروهای فوق مدرن در برند بیوک در نظر گرفته می‌شود.

نگاه کلی به Envision نشان می‌دهد مولفه‌هایی نظیر سرعت، قدرت، سبکی و شتاب، تشکیل‌دهنده ساختار کلی این خودرو هستند، اما نکته جالب توجه این است که به طرز هنرمندانه‌ای با یکدیگر تلفیق شده‌اند. بازارهای زیادی برای این خودرو در نظر گرفته شده است (البته اگر در رسیدن آن به مرحله تولید انبوه مشکل و مانع خاصی وجود نداشته باشد) که شرق آسیا و بخصوص چین و همچنین بازار پررونق خاورمیانه از جمله این بازارها به شمار می‌آید. مطالعات نشان می‌دهد ساکنان آسیای شرق دور علاقه زیادی به خودروهایی دارند که از بخش قابل توجهی از آنها، محیط اطراف قابل رویت باشد. در این خودرو هم که گویی به این نکته توجه شده است امتداد شیشه جلویی خودرو تا بالای سقف دیده می‌شود. همچنین شیشه‌های کناری نیز یکسره بوده و تقریبا به طول کشیدگی سالن خودرو امتداد دارند.

بیوک برای این‌که از هیچ فناوری نوینی در این خودرو دریغ نکرده باشد به سراغ فناوری چراغ‌های LED نیز رفته است. این چراغ‌ها تشخیص خودرو در شب هنگام ـ و البته مواقعی که انبوه مه فضای اطراف را در برگرفته است ـ را راحت‌تر می‌کند. درهای خودرو که به سبک قیچی، باز و بسته می‌شوند مجهز به حسگرهای مخصوصی هستند. این سبک باز و بسته شدن موجب می‌شود تا سرنشینان با راحتی بیشتری سوار بر خودرو شده یا از آن پیاده شوند. جلوپنجره‌ای که برای Envision در نظر گرفته شده است این اجازه را به جریان هوا می‌دهد تا بخش‌های قابل توجهی از موتور خودرو را بخصوص در سرعت‌های بالا خنک نگاه دارد. پهنای جلوپنجره این خودرو تقریبا معادل ۳ برابر جلوپنجره اکثر خودروهای رایج است.

Envision روی تایرهای ۲ لایه ۲۲ اینچی حرکت می‌کند. این تایرها از کلاس تایرهای آلومینیومی‌ اسپرت سیلیکونی هستند که قیافه بمراتب جذاب‌تری را به خودرو می‌دهند. بدون شک بیوک از استفاده از این تایرها هدف خاصی را دنبال می‌کرده است و آن چیزی نیست جز جلب توجه بیشتر خریداران و بخصوص جوان‌ترها. این تایرها گذشته از زیبایی ظاهری از مقاومت جریان هوا تا حد قابل توجهی کاسته و همچنین مصرف انرژی و تولید سر و صدای رایج در حین گردش چرخ‌ها روی سطح آسفالت را به حداقل می‌رسانند. اما تاکنون درباره بخش‌های خارجی این خودرو صحبت شد. کنسول مرکزی این خودرو متفاوت با کنسول‌های مرکزی است که همواره از آنها صحبت می‌شود. این کنسول ابعاد چندان بزرگی ندارد و نکته جالب این‌که استفاده از آن تقریبا به صورت لمسی است، به همین دلیل خبری از تجمع شاسی‌های کوچک و بزرگ در آن نیست.

رنگ آبی به عنوان رنگ غالب در این کنسول و نمایه‌های آن به کار گرفته شده است. اما این تمامی ‌هیجان نهفته در کابین Envision نیست. چرم مرغوب ایتالیایی که برای پوشش صندلی‌های Envision در نظر گرفته شده‌اند و همچنین نوعی چوب بسیار مستحکم و در عین حال مرغوب و زیبا، بخش‌های دیگری از داخل کابین این خودرو را تشکیل می‌دهند. نگاهی به فرمان خودرو می‌اندازیم؛ این بخش به تنهایی مجموعه‌ای از سیستم‌های کنترلی است که البته عمده آنها مربوط به سیستم صوتی و تصویری و علائم هشداردهنده آن می‌شود. در این بخش از چند شاسی به گونه‌ای استفاده شده است که راننده برای استفاده از آنها نیازی به حرکت دادن کف دست چسبیده به فرمان خودرو نداشته و براحتی می‌تواند با استفاده از ۲ انگشت شست کنترل‌های مورد نظر را انجام دهد.

یکی از تفاوت‌های اصلی Envision با خودروهای دیگر ابتکار عملی است که درخصوص آینه‌های آن صورت گرفته است. به جای ۲ آینه کناری و آینه مرکزی از ۳ دوربین کوچک استفاده شده است که راننده با استفاده از آنها می‌تواند تصاویر واضح و لحظه به لحظه‌ای از محیط اطراف خودرو داشته باشد. استفاده از دوربین به جای آینه نگرانی‌های رایج درخصوص نقطه کور نقاط پشت خودرو را از میان می‌برد. این تصاویر روی داشبورد خودرو نمایش داده می‌شوند. زمانی که خودرو در حال حرکت است اطلاعاتی نظیر سرعت، مصرف سوخت و مسیریابی آن روی شیشه جلویی خودرو و در قالب مجموعه داده‌های سه‌بعدی نمایش داده می‌شود که در نتیجه راننده نیازی به بازگرداندن توجه خود از جاده پیش روی برای مرور این اطلاعات نخواهد داشت. کنسول مرکزی خودرو به صفحه لمسی OLED مجهز است که در کنار آن نوعی سیستم کمکی گفتاری نیز به کار گرفته شده است که راننده با کمک آن می‌تواند تنها با بیان برخی عبارات خودرو را تحت کنترل خود درآورد. سیستم حرکتی این خودرو دوگانه بوده که به لطف بهره‌گیری از موتور برقی می‌توان آن را یکی از خودروهای واقعا دوستدار محیط‌زیست نیز عنوان کرد. نکته جالب توجه درخصوص سیستم موتوری این خودرو این است که در مواقعی نظیر حرکت اولیه، پارک کردن و حرکت با سرعت‌های کم، سیستم موتوری صرفا با استفاده از نیروی برق به کار خود ادامه می‌دهد و زمانی که خودرو به برق بیشتر نیاز داشته و باتری آن شارژ چندانی ندارد، سیستم موتوری به طور خودکار و به لطف فناوری موسوم به شارژ هوشمند شروع به شارژ باتری خودرو می‌کند و این یعنی شارژ باتری در حین حرکت. محصول جدید بیوک، ایده‌ای خلاقانه است که شاید برای مشاهده آن در خیابان‌ها حداقل یک دهه دیگر باید صبر کرد. البته تا آن روز رقبای دیگری نیز بیکار نخواهند بود.

● چکیده مطلب

درهای خودرو که به سبک قیچی، باز و بسته می‌شوند مجهز به حسگرهای مخصوصی هستند. به جای آینه‌ها از ۳ دوربین کوچک استفاده شده است که راننده با استفاده از آنها می‌تواند تصاویر واضح داشته باشد. کنسول مرکزی ابعاد چندان بزرگی ندارد و نکته جالب این‌که استفاده از آن تقریبا به صورت لمسی است.

مهدی پیرگزی