پنجشنبه, ۱۴ تیر, ۱۴۰۳ / 4 July, 2024
مجله ویستا

وقتی موسسه استاندارد بیش از ۶ ماه بدون رئیس می ماند همه به خودروسازان هشدار استانداردسازی می دهند


وقتی موسسه استاندارد بیش از ۶ ماه بدون رئیس می ماند همه به خودروسازان هشدار استانداردسازی می دهند

ماه های گذشته برای خودروسازان سرشار از هشدار ها یا بهتر بگوییم تهدیدهایی بود که هر یک اگر چه درست و منطقی می نمود اما هیچ یک اجرایی و عملی نشد

ماه‌های گذشته برای خودروسازان سرشار از هشدار‌ها - یا بهتر بگوییم تهدیدهایی- بود که هر یک اگر چه درست و منطقی می‌نمود اما هیچ یک اجرایی و عملی نشد.

ماجرا از هشدار رویانیان مبنی بر نا ایمن بودن سیستم ترمز خودروهای ساخت داخلآغاز شد که البته به سرعت واکنش مدیرعامل سایپا را در پی داشت و وی خیلی محترمانه به رئیس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت یاد آوری کرد که نباید از حیطه مسئولیت خود پا را فراتر بگذارد.بذرپاش در مقام پاسخ به اظهارات رویانیان گفت: در هیچ کجای دنیا پلیس مسئول تدوین استاندارد نیست.

کلا‌م بذرپاش اگر چه موجز بود اما پیام واضحی داشت و آن چیزی نبود جز اینکه خودروسازان به هیچ وجه تاب اظهارات این چنینی را ندارند و فارغ از اینکه گوینده چه کسی باشد آنها شمشیر را از رو می‌بندند و به سرعت پاسخ در خوری می‌دهند. اگر چه رویانیان این بحث را ادامه داد اما بی توجهی بذرپاش باعث شد این مجادله محترمانه، پیش از آنکه از حالت منطقی و رسمی‌خارج شود فیصله یابد.

پس از این موضوع و در پی انتشار خبری مبنی بر احتمال توقف تولید پراید در پایان برنامه چهارم توسعه به دلیل آنچه رعایت نکردن استاندارد‌های لا‌زم نامیده شد بار دیگر مسئولین سایپا را به واکنش واداشت. طبق ابلا‌غ موسسه استاندارد تولید خودروهای ساخت داخل از آغاز برنامه پنجم توسعه منوط به پاس کردن استاندارد‌های ۵۵ گانه است و در صورتی که محصولا‌ت داخلی قادر به گذراندن این ۵۵ استاندارد نباشند تولید آنها متوقف می‌شود.

اگر چه شنیده می‌شود قلعه بانی در زمان تصدی پست مدیر عاملی سایپا به اسحاق جهانگیری، وزیر وقت صنایع و معادن وعده داده بود تا در پایان برنامه چهارم توسعه- پایان سال ۸۸- پراید را نیز به موزه بفرستد اما مسئولین این شرکت نه تنها شرایط را برای چنین کاری فراهم نمی‌کنند بلکه با عرضه چهره جدید پراید عزم خود را بر ادامه تولید این هدیه ۱۵ ساله کره ای‌ها نشان می‌دهند.

اما در روزهای گذشته صدای تهدید و هشدار از سوی کسی بلند شد که به نظر نمی‌رسید ارتباط خاصی با این حوزه داشته باشد.رئیس سازمان آتش نشانی در روز آتش نشان در کنار ارائه گزارشی از عملکرد سازمان متبوعش نسبت به نصب کپسول اطفا حریق در خودروهای ساخت داخل هشدار داد و اذعان داشت خودروسازان در برابر این درخواست به این دلیل مقاومت می‌کنند که در صورت انجام چنین کاری مشتریان آنها از لحاظ روانی نسبت به ایمنی خودرو بی اعتماد می‌شوند و این امر فروش خودروها را کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد در حالی خودروسازان اینگونه اظهار می‌کنند که کمپانی‌های معتبر در محصولا‌ت خود از کپسول اطفا ی حریق استفاده می‌کنند. صحبت‌های رئیس آتش نشان‌های کشور اگر چه تا حدودی منطقی می‌نماید و جای بحث کارشناسی دارد اما نتیجه بدعتی است که رویانیان با صحبت‌هایی که ذکرش رفت، بنا نهاد.اگر رویانیان فراتر از مسئولیت خود اقدام به هشدار و تهدید توقف تولید نمی‌کرد امروز رئیس سازمان آتش نشانی خود را در جایگاهی نمی‌دید که اینگونه از استاندارد خودروسازی کشور بگوید.

البته علت موضع گیری افراد مختلف را در جای دیگری هم باید جستجو کرد و آنجا جایی نیست جز موسسه ای که بیش از ۶ ماه در انتظار رئیس به سر می‌برد.موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مسئول و متولی تدوین استاندارد و برخورد با متخلفین است اما گویا این سازمان در روزگاری به سر می‌برد که از رئیس پلیس راهور ناجا تا رئیس سازمان آتش نشانی در رابطه با استاندارد خودروهای ساخت داخل اظهار نظر می‌کنند و سرپرست موسسه هم سر آن ندارد که پاسخ گو ی ادعاهایی باشد که هر یک می‌توانند بازار مشوش خودرو را به تلا‌طم دیگری بیندازد.

موسسه استاندارد نه به عنوان حامی‌ خودروسازان و نه تحت تاثیر اظهارات مقامات مختلف صرفا باید با انجام کار کارشناسی در شناسایی تخطی از استاندارد‌ها تلا‌ش کند و به دور از جنجال‌های احتمالی تصمیمات مهمی بگیرد چه آن که اگر این گونه نبود رئیس سازمان به حکم رئیس جمهور انتخاب نمی‌شد.

در حالی که در نزدیکی روز ملی استاندارد به سر می‌بریم این موسسه مهم همچنان بدون رئیس به کار خود ادامه می‌دهد و گویا وزیر صنایع و معادن هم اصرار ندارد وضعیت از این شرایط خارج شود و هنوز فرد مناسبی را به رئیس جمهور معرفی نکرده است تا وی به حکم احمدی نژاد به ریاست موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی برسد.

معرفی نشدن رئیس موسسه استاندارد آن گونه که از شرایط بر می‌آید بر استقلا‌ل این مجموعه ضربه زده است و به افرادی خارج از این مجموعه هم اجازه دخالت داده است.در این شرایط وزیر صنایع باید به انتظار طولا‌نی پایان دهد و هرچه سریعتر رئیس موسسه استاندارد را تعیین کند.

محمد حسین مهرزاد