پنجشنبه, ۲۸ تیر, ۱۴۰۳ / 18 July, 2024
مجله ویستا

ارائه یک مدل سه بعدی برای تجارت الکترونیک


ارائه یک مدل سه بعدی برای تجارت الکترونیک

در این مقاله گزارش خلاصه شده پژوهشی از نظرتان می گذرد که درباره چالشها و راه کارهای پیاده سازی تجارت الکترونیک در ایران تهیه شده و در آن چالش های پیاده سازی تجارت الکترونیک در سه دسته فنی, فرهنگی ـ اجتماعی و مدیریتی جای گرفته اند و بر اساس آن سه فرضیه طراحی شده است

در این مقاله گزارش خلاصه شده پژوهشی از نظرتان می گذرد که درباره ((چالشها و راه کارهای پیاده سازی تجارت الکترونیک در ایران )) تهیه شده و در آن چالش های پیاده سازی تجارت الکترونیک در سه دسته فنی، فرهنگی ـ اجتماعی و مدیریتی جای گرفته اند و بر اساس آن سه فرضیه طراحی شده است. در همین راستا، بعد از معرفی چارچوب کلی تحقیق، ابتدا به بررسی نظری موضوع با بهره گیری از منابع داخلی و خارجی پرداخته شد. سپس با بهره گیری از روش تحقیق از نوع توصیفی و با اجرای میدانی، داده ها از دو طریق کتابخانه ای (جستوجو، مطالعه، بررسی و استفاده از متون و مجلات دیجیتال) و غیرکتابخانه ای (مصاحبه و پرسشنامه مقدماتی) گردآوری گردیدند.

به دنبال آن پرسشنامه ای با عنوان ((پرسشنامه چالشهای پیاده سازی تجارت الکترونیک در ایران)) طراحی و در جامعه آماری تحقیق توزیع گردید. این جامعه در برگیرنده خبرگان و متخصصان صاحب نظر و آشنا با موضوع تجارت الکترونیک و مباحث مرتبط با آن و دست اندرکاران دخیل در امر پیاده سازی آن در ایران می باشد. در ادامه پرسشنامه های تکمیل شده با بهره گیری از فنون آماری تی. استیودنت (برای آزمون فرضیه های اصلی) و فریدمن (برای آزمون فرضیه های کمکی و رتبه بندی چالشها) و با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید و ضمن آزمون فرضیات فوق، سه دسته نتیجه گیری در قالب رتبه بندی موانع اصلی، ابعاد هر کدام از موانع و در نهایت رتبه بندی کلیه ابعاد موانع به عمل آمد. در پایان هم برای غلبه بر این چالشها پیشنهادهایی خلاصه شده ارائه گردیده است.

عنوان فایل
ارائه یک مدل سه بعدی برای تجارت الکترونیک application/msword
E-Commerce.doc
320 KB
دانلود

مرتضی زاهدی