جمعه, ۸ تیر, ۱۴۰۳ / 28 June, 2024
مجله ویستا

جوانانی با ذهن اقتصادی


جوانانی با ذهن اقتصادی

بدون شک شما هم در اطراف خود جوان هایی را دیده اید که با وجود درآمد معمول و متوسط با یک مدیریت کاملاً آگاهانه و برنامه ریزی شده به خواسته های بزرگ, مهم و متعدد خود مثل خرید خانه می رسند و همواره برای خالی نبودن دست خود در مواقع اضطراری, پس انداز اندکی نیز دارند

بدون شک شما هم در اطراف خود جوان هایی را دیده اید که با وجود درآمد معمول و متوسط با یک مدیریت کاملاً آگاهانه و برنامه ریزی شده به خواسته های بزرگ، مهم و متعدد خود مثل خرید خانه می رسند و همواره برای خالی نبودن دست خود در مواقع اضطراری، پس انداز اندکی نیز دارند.

مدیریت صحیح اقتصادی یک جوان شامل مجموعه ای از تجربیات، مهارت ها، ظرافت ها، هنر و علم گرد هم می آید تا منابع محدود برای پاسخگویی به نیازهای نامحدود بسیج شود.

دکتر برنارد اینون استاد دانشگاه در بوستون به اهمیت مدیریت، اقتصاد و خانواده اشاره می کند و می گوید: «یک جوان به عنوان یکی از مهم ترین عنصر اجتماعی با استفاده از علم مدیریت به معنی استفاده بهینه از داشته ها و منابع گوناگون برای رسیدن به اهداف تعیین شده و اقتصاد به عنوان استفاده از منابع محدود برای رفع نیازهای نامحدود تلاش می کند تا منابع درآمدی را به بهترین شکل ممکن تأمین و با استفاده از آن نیازهای خود و خانواده را برای رسیدن به اهداف فردی و جمعی پاسخ دهند.»

● برنامه ریزی در زندگی

در هر مجموعه برای رسیدن به اهداف مشخص شده، ضرورت برنامه ریزی دقیق و منظم به خوبی احساس می شود. خانواده نیز به عنوان مجموعه ای متشکل از والدین و فرزندان با نیازهای متـعدد و متنوع نیاز به برنامه ریزی بویژه در عرصه اقتصادی برای اداره و مدیریت صحیح اقتصادی در آن دارد.

دکتر اینون در این باره معتقد است: «واژه مدیریت، وظایف یک مدیر را به خوبی در ذهن تداعی می کند و برنامه ریزی به عنوان نخستین وظیفه یک مدیر، گام نخست در اجرای درست مدیریت اقتصادی خانواده است. برنامه ریزی برای جوانان به این معنی که چه چیزهایی را چگونه، برای دست یافتن به چه هدفی، چه موقع و کجا هزینه کنیم. هرگاه جوانی بتواند به این سؤالات ساده پاسخ های مناسب دهد منابع دخل و مجاری خرج بهتر شناسایی شده و نیازهای مادی پاسخ داده می شود.» وی می گوید: مشخص شدن منابع برای پاسخ به نیازها یک گام مهم در مدیریت اقتصادی خانواده تلقی می شود. اگرچه واژه ها ساده به نظر می رسند اما در عمل کمتر مورد توجه قرار می گیرند و در عمل مدیریت دخل و خرج چندان به چشم نمی آید.

● احساس مسئولیت در هزینه کردن

گستردگی و تنوع نیازها در جامعه رو به گسترش امروز، باعث شده است نگاه سنتی حاکم بر خانوده که پدر، نان آور و دیگر اعضای خانواده، زیر مجموعه او هستند، از خانواده امروز حذف شود و خانواده به سمت دست یابی به منابع درآمدی بیشتر حتی الامکان توسط سایر اعضای خانواده حرکت می کند.

برنارد اینون با تأکید بر داشتن احساس مسئولیت در بین همه اعضای خانواده در دست یابی به منابع درآمدی بیشتر می گوید: همواره از فرد خاصی معمولاً پدر در خانواده انتظار دخل و از همه اعضای خانواده انتظار خرج می رود. اما منطق اقتصادی حکم می کند در دخل و خرج یک خانواده همه احساس مسئولیت کنند تا به طور شایسته دستیابی به منابع درآمدی افزایش یابد و در مسیر درست خرج شود.

به نظر می رسد به تعداد جوان ها مدیریت اقتصادی مختلف وجود دارد. به این معنی که جوان ها براساس نگاه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مختلف خود، برای دخل و خرج خود برنامه ریزی می کنند.

در واقع نمی توانیم برای مدیریت اقتصادی خانواده ها به دنبال فرمول ها و مدل های پیچیده باشیم، گاهی جوان های ساده و عادی آن چنان به خوبی مدیریت اقتصادی را در خانواده اعمال می کنند که برخی تحصیل کرده های رشته های اقتصادی و مدیریت توانایی آن را ندارند. درک موقعیت خانواده، تشخیص منابع و چگونگی تأمین آنها، شناخت نیازهای اولویت دار و تخصیص منابع جمعی خانواده در یک مسیر درست برای پاسخگویی به نیازها، مدیریت صحیح می طلبند که نباید از آن غفلت کرد.

به عقیده اینون بهره وری در اقتصاد خانواده نقش پررنگی برای یک جوان دارد به این معنی که چگونه بتوانیم با منابع موجود نتیجه بهتر به دست آوریم. برای رسیدن به این امر مهم باید با استفاده از مجموع داشته های افراد خانواده به انواع نیازهای فردفرد اعضای خانواده مناسب تر و بهتر از گذشته پاسخ داد.

توجه به واقعیت های زندگی برای یک جوان نشان دهنده رسیدن به موفقیت های بیشتر در دستیابی به اهداف یک مدیریت اقتصادی صحیح است.

خرد جمعی، تلاش، همکاری و هماهنگی اعضای خانواده در چگونگی طی کردن مسیر مدیریت اقتصادی خانواده نقش تعیین کننده دارد، به نحوی که احساس مسئولیت جوان ها در دخل و خرج از ریخت و پاش ها جلوگیری می کند.

بدون شک فرهنگ سازی و نهادینه کردن چارچوب های یک مدیریت صحیح اقتصادی در راستای رسیدن به اهداف اقتصادی در زندگی هر جوانی، نیاز به آموزش های ساده و قابل فهم برای خانواده ها با سطوح مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است. در این میان نقش رسانه های جمعی قابل توجه است.

دکتر اینون با اشاره به آگاه سازی خانواده ها از سوی رسانه ها می گوید: «گاهی دادن آموزش های ساده از سوی رسانه های جمعی به خانواده ها و جوانان به دور از هرگونه مدل سازی و یا بیگانگی با زندگی واقعی، می تواند آن ها را در مسیر درست، آگاه سازی برای بهتر کسب کردن منابع اقتصادی و جهت دادن آن ها به سمت هزینه کردن اصولی هدایت کند و در بهبود شرایط اقتصادی خانواده نقش آفرین باشد.»

بسیاری از جوانانی که تازه ازدواج کرده اند با درآمد محدود خانواده روبه رو هستند و نمی توانند پاسخ همه نیازهای اعضای خانواده را بدهند و به ناچار دست به انتخاب کالاهای موردنیاز از میان کالاهای بی شمار می زنند. بنابراین آنها به عنوان مدیر خانواده موظف هستند درآمد خانواده را به گونه ای تخصیص دهند و کالاها را به گونه ای گزینش کنند تا حداکثر مطلوبیت به دست آید.

در هر جامعه ای جوانان در تأثیرپذیری از اقتصاد سه دسته هستند. ارزش های اعتقادی روی دسته ای از افراد تأثیر جدی برجای می گذارد که نمود عینی آن در شیوه مدیریت صحیح اقتصادی خانواده به وضوح دیده می شود. عده ای هم فقط به دنبال منافع شخصی هستند و ارزش های اعتقادی چندان در آن ها رسوخ نکرده است. اکثریتی نیز به رعایت مدیریت اقتصادی خانواده خود علاقه دارند، اما متأسفانه بعد مادی آنها بر بعد انسانی شان غلبه پیدا کرده است. بنابراین آنچه در مدیریت اقتصادی صحیح یک خانواده اهمیت دارد توجه به مؤلفه های مدیریت، اقتصاد و خانواده است که می تواند در یافتن پاسخ مناسب برای نیازها در بین انبوه آنها، راه را به مقصد آسایش و رفاه مادی و معنوی نزدیک سازد.

سزاوار