یکشنبه, ۱۷ تیر, ۱۴۰۳ / 7 July, 2024
مجله ویستا

دانش‌آموزان مسئولیت‌پذیر


دانش‌آموزان مسئولیت‌پذیر

در مقایسه و ارزش‌گذاری میان کودکان یا دانش‌آموزان مسئولیت‌پذیر با کودکانی که در زمینه‌های تحصیلی و تربیتی و در نظام خانوادگی عملکرد ضعیف‌تری دارند، همواره این پرسش مطرح …

در مقایسه و ارزش‌گذاری میان کودکان یا دانش‌آموزان مسئولیت‌پذیر با کودکانی که در زمینه‌های تحصیلی و تربیتی و در نظام خانوادگی عملکرد ضعیف‌تری دارند، همواره این پرسش مطرح می‌شود که چرا برخی کودکان پویاتر عمل می‌کنند و در زمینه‌های مختلف عملکرد بهتری دارند.

تحقیقات نشان می‌دهد، فاکتورهای متعددی از جمله سطح فرهنگی و اقتصادی والدین، ژنتیک و نظام آموزشی و تربیتی که کودکان در آن مشغول به تحصیل می‌شوند در سطح پویایی و ارتقای بازده تحصیلی کودکان نقش دارد.

مطابق با تحقیقات انجام‌شده، در کودکانی که در خانواده‌های پرجمعیت زندگی می‌کنند، مسئولیت‌پذیری و پویایی بیشتر از دیگر کودکان بویژه تک‌فرزندان است. در محیط‌های آموزشی نیز دانش‌آموزان پویا و باانگیزه علاقه‌مند به برقراری ارتباط با دیگر دانش‌آموزان بوده و از قدرت گفتاری بالاتری برخوردار هستند.

یکی دیگر از فاکتورهایی که در کودکان مسئولیت‌پذیر مشاهده می‌شود، خلاق بودن آنهاست. برخی دانش‌آموزان بطور طبیعی خلاق هستند و کمک برای پرورش این استعداد با مسئولیت‌پذیری آنها ارتباط مستقیم دارد.

کودکان مسئولیت‌پذیر و پویا در کسب مهارت‌های مختلف اعم از مهارت حل مسئله، ارتباط اجتماعی مؤثر، قوی‌تر بوده و تکامل رشد شناختی در آنها سریع‌تر است.