دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

شصت وهفت سال سند مکتوب نقد تئاتر در ایران


شصت وهفت سال سند مکتوب نقد تئاتر در ایران

شصت وهفت سال سند مکتوب نقد تئاتر در ایران

نقد تئاتر در کشورمان ، پیشینه نه چندان خوبی ؛ همانند تئاترمان دارد . اگر مرز میان تئاتر و نمایش به وجوه دراماتیک نسبت دهیم ، شکل یافتن تئاتر در کشورمان به شکل خاص ازدوران قاجاریه و سلطنت ناصری است .

میرزا فتحعلی آخوند زاده " ( از نخستین پیشگامان نقد ادبی نوین در ایران آن روزگار ۱۲۵۷- ۱۱۹۰ خورشیدی ) را نخستین نقاد تئاتر کشور قلمداد می کنند . وی محقق و منتقدی برجسته ، پژوهشگری مستعد و نویسنده و شاعری توانا بود و آثار منظوم و منثوری را در عرصه داستان ، نمایش ، بررسی اجتماعی ، نقد ادبی / نمایشی ، اقتصاد ، جامعه شناسی ، زبان شناسی و ... به یادگار گذاشته است .

" آرای وی [ آخوندزاده ] درباره تئاتر و دراما و نیز امعان نظرهای متفاوتش درباره نمایش ها و مسایل تئاتر که گاه نیز بعد اخلاقی صرف پیدا می کند ، جملگی به عنوان اسناد اولیه ی این حوزه محفوظ و قابل پیگیری است . جدا از صفت ها و عملکردهای سیاسی و چپ گرایی که به او منتسب است ، تاثیر شگرفی در عالم تئاتر و نقد آن بر جا می گذارد و این اتفاقات در فاصله ۱۲۵۸ تا ۱۲۹۰ ه.ق رخ می دهد . همان ایام " نقد هایی " بر سه [ چهار ] نمایشنامه میرزاآقاتبریزی می نویسد و در آن به نکات فراوانی اشاره می کند . . ( مهرداد رایانی مخصوص . " نقد تئاتر " . انتشارات قطره . چاپ اول . ۱۳۸۶ . تهران . ص ۳۴ )

" ... وی[ آخوندزاده ] در سال ۱۲۴۲ " رساله ایراد " که نقدی است بر تاریخ روضته الصفای ناصری را می نگارد ... و درسال ۱۲۴۶ نقدی بر روزنامه " ملتی " و شعر سروش اصفهانی می نویسد ... در سال ۱۲۵۰ نقدی بر نمایشنامه های میرزا آقا تبریزی می نویسد، از جمله : " سرگذشت اشرف خان حاکم عربستان " ، " طریقه ی حکومت زمان خان بروجردی " ، " حکایت کربلا رفتن شاه قلی میرزا " ، " حکایت عاشق شدن آقا هاشم خلخالی " .... در سال ۱۲۵۴ نقدی بر رساله " یک کلمه " از مستشارالدوله ... سال ۱۲۵۵ نگارش نقدی بر " مثنوی مولوی " به ترکی و فارسی ... "( حمید امجد . " تیاتر قرن سیزدهم . انتشارات نیلا . چاپ اول . ۱۳۷۸ . تهران . ص ۳۴ .)

فریدون آدمیت ( پژوهشگر ) در کتاب اندیشه های میرزا فتحعلی آخوندزاده " تفکر انتقادی وی را چنین درج می نماید :

" آخوندزاده در توضیح به مقوله نقد یا " فن انتقاد " می گوید : این قاعده در یوروپا متداول است و فواید عظیمه در ضمن آن مندرج . مثلا وقتی که شخصی کتابی را تصنیف می کند ، شخصی دیگر در مطالب تصنیفش ایرادت می نویسد به شرطی که حرف دل آزار و خلاف ادب نسبت به مصنف در میان نباشد و هر چه گفته آید به طریق ظرافت گفته شود . این عمل را قرتیقا ، به اصطلاح فرانسه کریتیک ، می نامند . مصنف به او جواب می گوید . بعد از آن شخص ثالث پیدا می شود ، یا جواب مصنف را تصدیق می کند یا قول ایراد کننده را مرجح می پندارد . نتیجه این عمل این است که رفته رفته نظم و نثر و انشاء و تصنیف در زبان طایفه یوروپا سلاست را هم می رساند و از جمیع قصورات به قدر امکان مبرا می گردد . مصنفان و شاعران از تکلیفات و لوازمات خود استحضار کلی می یابند ... ) ( فریدون آدمیت . " اندیشه های میرزا فتحعلی آخوند زاده " . چاپ اول .انتشارات پیام . چاپ اول . ۱۳۵۷ . تهران . ص۲۴۴- ۲۴۳ ) .

مایل بکتاش در مقاله " ، پیشقدم نمایشنامه نویسی در زبان فارسی" درباره آغازین نقد نمایشی در ایران می گوید :

" ... آخوندزاده ضمنا ، جدا از اینکه اولین نمایشنامه نویس ایرانی است ، به واسطه نقدی که بر نمایشنامه های خلف خود – میرزا آقا تبریزی – می نویسد ، اولین منتقد هم شمرده شده . این اولین نقد ، " جنبه هایی از زیبایی شناسی آخوندزاده را در زمینه درام نویسی نشان می دهد . راهنمایی او همراه با طرح برخی قواعد و شناسایی تکنیکی دو عنصر هنرآفرینی را که حاکی از دخالت آگاهانه ی درام نویس در بازسازی و پرداخت واقعیت به شکل " شکل دراما " ست ، در بر دارد . آخوند زاده بر کاربرد تخیل هنری در شکل بخشیدن به موضوع تئاتر و آرمان پروری در جریان روابط اشخاص نمایش تاکید می ورزد ." ( بکتاش ، مایل . [ مقاله ] " میرزا آقا تبریزی ، پیشقدم نمایشنامه نویسی در زبان فارسی " . فصلنامه تئاتر . شماره یکم . پاییز ۱۳۵۶ .ص ۵۵ .)

حمید امجد ( پژوهشگر ) در کتاب " تیاتر قرن سیزدهم" وی را متفکر و منتقد ادبی / نمایشی اطلاق می کند و دراین باره می نگارد :

" .... او در پیشنهاداتی که پس از خواندن آثار میرزا آقا تبریزی ، برای او مکتوب می کند ، ضمن برخی توصیه های فنی ، ناخودآگاه می کوشد " سانسور" های ذهنی خود را نیز به میرزا آقا منتقل کند . آخوندزاده در نامه اش به میرزا آقا ، ابتدا او را تحسین و آفرین می گوید و سپس شروع می کند به توصیه های فنی و سپس حدود درک نمایشی ، اخلاقی و اجتماعی ذهن خود را برای او ابلاغ می کند ... "( حمید امجد . " تیاتر قرن سیزدهم . انتشارات نیلا . چاپ یکم . ۱۳۷۸ . ص ۸۶ )

حسن شکوری معتقد است که شروع نقد نمایشی به شکل معمول از شهریور۱۳۲۰ در ایران جریان می یابد . وی معتقد است : " بررسی تاریخچه نقد نویسی و احوال نقد نویسان متون و اجرای نمایش ، اوج نقد نویسی را در شهریور ۱۳۲۰ نشان می دهد . چرا که در این زمان به دلیل مسایل حاصل از جنگ و خروج رضاخان از ایران ، نوعی آزادی محدود در مطبوعات و آزادی احزاب دیده می شود و بستر نقد و بررسی متون و آثار نمایشی را فراهم می کند ."( مجله نمایش ( ماهنامه انجمن نمایش ) [ مقاله ] " همایش علمی ، پژوهشی و ملی نقد تئاتر . نقد ها را بود آیا که عیاری گیرند ..." . همایون مقیم . فروردین و اردیبهشت ماه ۱۳۸۵ . شماره ۸۰- ۷۹ . صص ۷- ۶ )

[ در این دوره ]همزمان ، تئاتر با شیوه و متد غربی رشد پیدا کرده و رفته رفته علاقه مندان زیادی را به خود جذب می کند و این همه باعث می شود که روزنامه " تیاتر " در سال ۱۳۲۶ منتشر شود و نقد گونه هایی را در خود جای دهد ؛[ اما عمر این روزنامه به بیش از پانزده شماره نمی رسد ! ] " . ( مهرداد رایانی مخصوص . " نقد تئاتر " . انتشارات قطره . چاپ اول . ۱۳۸۶ . تهران . ص ۳۵ ) " میرزا رضاخان نایینی طباطبایی "( مدیر مسئول روزنامه تیاتر ) خود به تئاتر و آموزش آن ، علاقه وافری داشت و از این طریق قصد فراگیری و اعتلاء هنر تئاتر را در نظر داشت .

محمد حسین ناصر بخت در مقاله " نقد : محتوا یا شکل ؟ "درباره اندیشه نایینی طباطبایی در محوریت تئاتر و میزان اهمیت و ارزشگذاری وی به آن می نگارد :

" میرزا رضاخان طباطبایی نائینی، صاحب امتیاز و نگارنده روزنامه تیاتر، در سال ۱۳۲۶ هجری قمری در اولین سالهای ورود نمایش به شیوه فرنگ به ایران ـ که تئاترش خوانده‌اند ـ نوشت:

«عقیده عقلای عالم و حکمای بنی‌آدم در این مسئله مسلم است که تبدیل اوضاع بربریت و تکمیل لوازم تمدن و تربیت در هیچ مملکتی ممکن نخواهد شد، مگر با ایجاد سه چیز که اصول (سیویلیزاسیون) و ترقی تمدن می‌باشد. و اگر یکی از آنها قصور داشته باشد تمدن ناقص است. او‌ّل مدرسه... دویم روزنامه.. سیم تیاتر، که تجس‍ّم اعمال نیک و بد و ارائه و عرضه داشتن آن است به مناظر و مشاهد بینندگان.»( ماهنامه تخصصی تئاتر ( صحنه ) .محمد حسین ناصر بخت .[ مقاله ] نقد : شکل یا محتوا ؟ . سال ششم . دوره جدید . شماره هفدهم . ۱۳۸۳ ص ۲۹)

با توجه به این سخن ، طباطبایی در حقیقت از تجسم اعمال نیک و بد منظوراش همان داوری و ارزیابی و سنجش و نقد است . وی ترقی و پیشرفت فرهنگی جامعه اش را در ایجاد روزنامه ای میداند که پایگاه آموزشی باشد برای هنرمندان و اهل فرهنگ تا در آن اعمال نیک و بد شان [ که منظورهمان تمییز دادن خوب از بد؛ اصل بنیادین ] راجویا شده و در جهت رفع نواقص بکوشند و نکات مثبت شان را بازیابند؛ و این پایگاهی برای اشاعه اندیشه های نقادانه فتحعلی آخوند زاده در باب تئاتر گردید .

با این جریان ، شمار روزنامه ها و مجلات روز به روز بیشتر می شود و از آنجا که تئاتر دیدن ، رفته رفته جایگاه درخوری پیدا می کند ، نشریات به تئاتر و نقد آن می پردازند ؛ البته این نقدها همانند تئاتر آن ایام و حتی نمایشنامه ها ، ضعف فراوانی دارند و عموما نقدها گزارش اجراست .( مهردادرایانی . نقد تئاتر . ص ۳۵ )

سلمان سلیم ، محمد افشار ، محمد رسول زاده ، حمید عادل الملک ، خان ملک ساسانی و .. از نقد نویسان آن دوره به شمار می آیند که به ویژه ، خان ملک ساسانی تاثیر شگرفی پس از آخوندزاده بر این عرصه می گذارد .( ملک پور . جمشید . " ادبیات نمایشی در ایران " ، توس ، ج دوم ، زمستان ۱۳۶۳ ، صص ۲۴۹ تا ۲۶۲ ) .

"رشد و نمو وضعیت نقد تئاتر ، در کشورمان سه جهش عمده داشته است :

۱) عصر و دوران انقلاب مشروطه

۲) عصر پیروزی انقلاب اسلامی

۳) عصر مقابله با تهاجم فرهنگی

دوران مشروطیت با راه اندازی مجلس شورای ملی و تدوین قانون اساسی در ۵۱ ماده و در سال ۱۳۲۴ ، محل و ملجایی می شود برای حرکت های فرهنگی و از جمله رشد تئاتر . این حرکت که از دوران ناصرالدین شاه به دوران مظفرالدین شاه انتقال می یابد ، رفته رفته به لحاظ کمی و کیفی تقویت می شود و جدا از شایبه های سیاسی موجود در هدایتگری این جریان،تئاتر و نقدش بانی پیدا می کنند و رشد آن سرعت و شدت می یابد .

پیروزی و تثبیت انقلاب اسلامی ، نخستین تاثیرش را بر ساحت هنر از طریق تئاتر آشکار می کند . سال های ۱۳۵۶ و ۱۳۵۷ ه.ش که خفقان و استبداد چیره بود ، گروه های تئاتر فعال ، به ساخت و ساز تئاتر مشغول می شوند و پس از وقوع انقلاب اسلامی ، تئاتر تهییجی و تبیینی به وفور رشد پیدا می کند و دسته های مختلف تئاتری با ایدئولوژی های متفاوت وارد عرصه تئاتر می شوند . خیچ هنری این قدر سریع و بسامان ، نتوانست حرکت نبیینی خویش را پیدا کند و ادامه دهد .

تئاتر پیشگان با اندیشه های مختلف ، عموما به سمت تئاتر ایدئولوگ گرایش پیدا کرده و آثار متعددی را خلق کردند . همین ایام ، تضارب اندیشه ها ، نقد را جان تازه ای بخشید و بالطبع ، منتقدان و نشریات تئاتری بیشتری را پدید آورد .

پس از اتمام جنگ تحمیلی و ساخت و سازهای لازم و پرداختن به واجباتی همچون اسکان ، اشتغال ، اقتصاد و ... اوخر سال ۱۳۷۷ ه.ش متولیان عرصه فرهنگ و هنر ، گشایش لازم را در این زمینه فراهم می آورند و در نتیجه شمار رسانه ها و نشریات فزونی می یابد و در راستای مقابله فرهنگی ، تئاتر جان تازه ای یافته و نتیجه ی این جان تازه بر نقد تئاتر نیز تاثیر می گذارد و منتقدان بسیاری را به خود جذب می کند .

کانون ملی منتقدان ایران در سال ۱۳۶۸ ه.ش و انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر ایران در سال ۱۳۸۰ ه.ش راه اندازی می شود و جمعی از منتقدان عرصه تئاتر را گرد هم می آورند"[ و ... [ ( مهرداد رایانی مخصوص . " نقد تئاتر " .انتشارات قطره .چاپ اول . ۱۳۸۶ . تهران . صص ۳۶- ۳۵ ) .

سعید گودرزی